Perä juttuja taas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja santeri1488, 20.4.2025.

  1. santeri1488

    santeri1488 1st gear

    Mitenkä noita gm 8.5 periä kun on olds, buick, pontiac ja chevy tehny eri versioita niin onko toi c klipeillä oleva yleinen. Nyt on alla ilmeisesti chevyn 8.5 ei c klipeillä oleva ja 79 vuoden deltasta haettu 8.5 c klipeillä oleva niin onkohan noissa kestävyyden kannalta mitään eroa ja tosta c klipeillä olevasta persuksesta pitäs kunnostaa uusi akseli niin mahtaakohan mikä vaan 8.5 lukko ja välitys sinne sopia kun oldsiin on ilmeisesti ihan omansa ja toi on varmuudella ollu siellä deltassa sieltä 79 vuodesta asti.
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Toistan saman mitä laitoin ElCamino juttuun...
    10 bolt peristä vielä...
    GM perät on olleet vuodesta 1970 saakka "corporate" periä. Eli kaikissa samat sisäkalut murikassa. Raideleveydet ja kiinnitykset korisarjan mukaan.
    Tuossa hyvä artikkeli Speedway Motorsilta:
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECDgQAQ&usg=AOvVaw2ih0sFFWxxlkKleb94J-aH
    10 bolt muuttui 8.5 tai 90 luvulla 8.6 kokoiseksi ja kaikissa merkeissä sama perä sarjoittain.
    70-77 GM A-body
    70-96 B-body
    75-78 E-body
    70-81 F-body
    70-79 X-body
    79-08 GM Trucks/SUVs
     
    Gary Grand ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  3. santeri1488

    santeri1488 1st gear

    Joo tossahan sitä juttua oli aika hyvin, toisen artikkelin löysin missä oltiin sitä mieltä että noita bop akseleita non c clip olis tehty 71 ja 72. Onko kukaan akselia tehny että on laittanu noi c clip eliminaattorit kun noi c clipin irtoomiset on aika yleisiä perän hajottajia ollu mitä lukenu kokemuksia.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Olisko kuitenkin toisinpäin? en keksi mitään miten c klipsi ehjästä perästä irtoaisi. Mutta tasasupyörästön alueella voi olla montaakin vauriotyyppiä mikä johtaa klipsin irtoamiseen.
     
    LPV tykkää tästä.
  5. santeri1488

    santeri1488 1st gear

    Niin sitä en tiedä, ainakin mitä jenkkien juttuja oon lukenu niin c clipsin takia on perä hajonnut mutta tiedä sitten miten se on todettu jos koko perse on ihan riekaleina, mutta ite näkisin bop non c clip akselin varmempana kun vetarit tulee laipalla 4 pultilla banjoo kiinni versus vetaria pitää paikalla about 5mm c mallinen prikka. Onhan se varmaan sillon ainakin kovilla jos kääntyy risteyksestä jättäen 2 raitaa, mutta en tosiaan tiedä tosta c clipsi akselista mitään niin siksi kyselin.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Paha sanoa kuinka yleisiä todellisuudessa noi C-klipsi perän hajoamiset ovat. Rikkoutumisista kirjoitetaan, vähemmän siitä miten ovat kestäneet.
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ei kai nuo lukolla olevat C-klipsiperät mihinkään hajoile sen enempää kuin klipsittömät. Pyörän karkaaminen vetarin katkeamisen seurauksena vähän ikävämpi piirre..
    Lukottomat sitten..:confused:
    Jos sillä yhdellä nakilla savuja ottaa, niin alkaa kaikki hajoilla perästä.
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Taitaa liittyä siihen jos vetari katkeaa boorin juuresta ni c klippi perästä karkaa pyörä vetareineen jos on rumpujarrut.
     
    4d sedan, Gary Grand ja LPV tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!