1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Perä kärri

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja kari2730, 11.7.2018.

  1. kari2730

    kari2730 1st gear

    Onko kellään 1988 1500 c lava letukkaa paljonko mahtaisi olla suurin sallittu vetomassa ei näy rekisteri tiedoissa
     
  2. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Muistelisin jotain 1900 kilon luokkaa takavetoisena.
     
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    Tarkoitat varmaan "peräkärry"
    "Perä kärri" on varmaan jonkun peräpukaman ja mahakarrin jälkitauti.
     
    Jussi289, f34 ja mikkis83 tykkäävät tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    1991 C1500 Fleetside

    2000kg jarruin ja muistaakseni 650kg jarruitta.
     
  5. Dually65

    Dually65 1st gear

    1990 454ss 650kg jarrutonta, 4250kg jarrullista
    1990 350 sport 750 jarrutonta, 2000kg jarrullista
    1989 4.3 w/t 2wd 750 jarrutonta, 1800kg jarrullista

    Näin mulla on otteissa
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Noissa on ihan mielivaltaista hajontaa. Pelletouhua, kun joku katsuri saa pistää oman mielensä mukaan jonkun tulkintansa otteeseen.
    Mulla -89 K2500 6.2 jarruilla 2500kg. Sit jossain pätkäPajerossa on 3500kg...
     
  7. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Eikö autonvalmistaja määrää ite mitä sillä saa vetää.
    Mut muuttuko sekin siten että teho/painosuhde ratkaisee, muistelisin että ainakin 2000-luvun alun heikkotehosilla pakuilla ei saa vetää enää niitä 3500-4000kg kuormia?
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Silloin kun ei ole merkitty otteessa niin suurin jarrullisen peräkärryn paino on ainakin aiemmin ollut henkilöauton omapaino ja pakettiautossa kokonaispaino. Nelivetoisessa tais olla 1,5x

    Onko sitä kumottu vai ei?
     
  9. DslCat

    DslCat Gearhead

    Vaikka Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä onkin Kekkos(Lippos)slovakian aika kaudelta (-92), on sitä korjattu viitisen vuotta sitten, niin että muilla kuin maasto(h,p, k-autoilla) se maksimi kytkentämassa on vetoauton kokonaismassa kun jarrullisen vetämisestä kyse. Jarruttomassa taas puolet veturin omamassasta (paitsi kuorma-autoissa puolet kokonaismassasta). Maastoautoissa se on 1½x tuo jarrullisen vetomassa, mutta rekisteriotteesta pitää löytyä merkintä M1G tai N1G (siis G-lisäkirjain) - ei siis riitä, että näyttää maasturilta tai on neliveto.

    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
    Viimeisin muutos on vuodelta 2013.
    Pikkaisen vielä suomilandiassa on "ei harmonisoidut Eu-pykälät" päällä. Eu-tyyppimerkinnän mukana (tarra tai kilpi) ei ole mainintaa suurimmasta kytkentämassasta, vaan suurin sallittu yhdistelmämassa - meillä katsurin matemamtiikalla se tarkoittaa; "suurin sallittu yhdistelmämassa" - "vetoauton suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä" = työntöjarrullisen pv:n suurin kytkentämassa, joka saattaa olla otteeseen kirjattu (parempi ilman, niin ajankohdan asetus määrää). Valmistajan ilmoittaman puitteissa kytketämassaa voisi kasvattaa keventämällä veturin kuormaa yhdistelmämassan rajoissa - ainakin teoriassa.. ei se veturi ole aina täydellä kuormalla liikenteessä kun kärry perässä.

    Jenkit onkin oma lukunsa. Auton lappuun on tällätty vastaavasti suurin sallittu yhdistelmämassa GCWR. Kun keskiakseliperävaunuissa kaksi eri kytkentä tapaa; painojaettu (jousivarret) ja painon kantava, joka vastaa aikalailla meikäläistä kytkentätapaa - tosin sillä erotuksella, että aisapaino meillä 4% (70-100kg) ja amerikaanoilla 10-15% (siis satoja kiloja) kärryn kokonaismassasta. Viimeisenähän tuo vetokoukun tyypitys tiputtaa kytkentämassaa yleensä..
     
    Muokattu: 12.7.2018
  10. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Huomasin et ei ole puikkiin ilmoitettu massoja. -84. Farmari. Onko kellään niistä tietoa mitä saa vetää?
     

Kerro tästä muillekin!