Peräkärry

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja O.J., 4.7.2008.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ovat nousseet hinnat niin pilviin noissa kevytperäkärryissä, että olisi tarkoitus itse väsätä... Runkohan yksinkertainen kuin mikä, mutta mikä ainevahvuus olisi sopivaa? :eek: eli ehkä 50mm neliöputkea, mutta mikä seinämänleveys...? pitäisi kestää siis jotakin, katsastetaan 750kg:n jarruttomaksi, mutta jousitus ja akselisto järeämpää tekoa. saattaa ottaa päähän, jos uurastuksen päätteeksi notkahtaa kahtia ekassa lastissa... :D

    Sitten, sinkitysmahdollisuutta ei itselläni ole, joten olisiko huono (liian kallis) idea ottaa materiaaliksi rosteri? mitä se nykyään maksaa...? vai olisiko joku hyvä ja oikeasti kestävä maali olemassa, jota ei tarvitsisi korjailla parin vuoden päästä, jos ihan perusraudasta tekisi...
     
  2. 95Sub

    95Sub 2nd gear

    No eipä noi nyt niin kovissa hinnoissa oo, riippuu tietty kuinka paljon sitä tulee vedettyä niin mikä on kallista

    http://www.saunalahti.fi/~teho321/

    Saattaapa olla et ite tehden tulee kalliimmaks ja painoo tulee niin et jarruttomaan ei paljo jää kantavuutta
     
  3. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    joo ei munkaan mielestä noitten hinnat oo paljoo noussut,tarjontaa löytyy...hyvä homma ei karkaa hinnat käsistä. pistetään vielä yksi kauhavalaanen linkki samaan hinta ryhmään.
    http://www.tekno-kouru.fi/?sivu=k12500

    muutama kaveri on ite tehny kärrynsä,halvemmaksi tuli.miinuksena liika paino eli tyhjänä todella raskas siirtää käsin.
     
  4. 348

    348 1st gear

    Nuo kumi akseleille varustetut on tyhjänä melkosia vetää. Lehti jousi kärri parempi..
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  6. orlovi

    orlovi 1st gear

    Tuli ostettua pari viikkoa sitten tuollainen 3000L ja vaikuttaa ensi testien perusteella ihan hyvältä ostokselta.
     
  7. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    En minätiä mutta tein pari vuotta sitten tuolle veneelle kärryn ja sen osat tuli maksamaan ihan saman kuin kaupassa pyydettiin vastaavankokoisesta venekärrystä valmiina. Ne tehdastekoiset vaan ei olisi sopineet tuon veneen pohjan kanssa ollenkaan, että oli pakkokin tehdä oma malli. Mitään ongelmia varsinaisesti ei ollut kun vetopää ja akselit on saman valmistajan tuotteita. Tunteja tuohon meni aikalailla että kaupasta ostettu olisi tullut ainakin sen verran helpommaksi. Suosittelen tehdastekoista jos semmoinen käy tarkoitukseen.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo Teknokourun kärry on mielestäni valmiista kärryistä hinta/laatu/ulkonäkö-suhteeltaan ehdottomasti paras kun vertaa johonkin typerään Muuliin (ryssäläiset akselit) tms...Teknokourun kärry on kokonaan tehty pulttiliitoksin,ei hitsaussaumoja yms.

    Mitä tulee vetämiseen niin ainakin tuo kaverin keinutelimalli (3000T) tulee perässä niin ettei edes huomaa...ei pompottele missään vaiheessa,ei tyhjänä eikä kuormassa ja kestää kuormittaa rajustikin...kuomu päällä ei kukaan kysele tyhmiä 8)
     
  9. Massikka73

    Massikka73 1st gear

    Mulla on vanhasta asuntovaunusta väsätty. Tilaa on ja ei vois parempi olla vetää.
     
  10. cenote

    cenote 1st gear

    Nykyään tosiaan vaaditaan hyväksytty vetoaisa jolle on tehty nk ravistuskoe, näitä kyllä myydään erikseen. Jos teet jarrullisen niin vetopään ja jarrujen on oltava saman merkkiset. Jarruttomassa peräkärryssä on se ongelma, että mitä tukevamman (vahvemman) kärryn teet niin sitä pienempi kantavuus sillä on koska kokonaispaino on rajattu 750kg:n. Navat kannattaa olla painelaakeriset, sillä ne kestävät paremmin kosteutta ja ovat muutenkin kestävämmät, huonona puolena on ettei niitä voi huoltaa ts. rasvata. Jos teet jarrullista peräkärryä suosittelen hankkimaan asuntoauton alustan, sillä ne ovat kuumasinkittyjä ja niihin saa vaihtolaakereita. Peräkärryn osia myydään Motonet:ssa ja hyvä ja halpakauppa on V. Laiti Lapualla josta löytyy melkein kaikki osat suoraan hyllystä. Laatu valmistajia on HT-Truck, Eurowagon ja Traveller (alumiini).
    Kastamalla kuumasinkitty hitsattu runko on paljon parempi kuin pulttiliitos runko vrt. HT-Truck/Tekno trailer. Itse suosittelen umpiputkesta tehtyä aisaa joka on melko harvinainen nykyään :cry:
     
  11. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Milloin toi ravistuskoe on tullut kuviin? Kun minä vein omatekosen kärryn eka katsastukseen pari vuotta sitten niin katsastusinsinyöri ravisti vain kättä... :rotfl:
     
  12. 95Sub

    95Sub 2nd gear

    Saat tulla kokeileen tota mun Te-Ho vaunua koska tahansa, ei pompota tyhjänä eikä kuormalla sen enempää kun lehtijousilla oleva vaikka onkin vääntösauva akselilla. Myönnetään että akseleissa on eroja mutta näihin valmistaja valinnut semmosen ettei pompi ja painaa varmasti vähemmän kun lehtijousiakseli.
     
  13. cenote

    cenote 1st gear

    v. 2007 alusta. Lehtijousikärry on paljon parempi kuin kumijousiakselikärry. TeHo kärryjä kun olen katsellut niin monessa on vetoaisaa jouduttu vahvistamaan jälkikäteen, mutta kyseessähän onkin "hinnat alkaen kärry" :rotfl: Olikohan se Majava joka mainosti aisan merkitystä sloganissaan? olen itse samaa mieltä. Jos olet ostamassa kärryä katso ensiksi aisan vahvuutta (umpiputkesta tehdyt ovat parempia), katso sitten kylkeä onko siinä pystyvahvikkeita vai onko koko kylki vain yhtä peltiä ilman pystytukia. Katso lukitus salpoja niissä on valtavia eroja. Kuomussa pitää olla metalliputkikehikko alareunassa. Aisan pitää alkaa läheltä akselia, älä missään tapauksessa osta kärryä jonka aisa alkaa kärryn etuosasta (ainakin vanhemmat TeHo kärryt). Hinnat alkaen kärryt on yleensä tehty kuumasinkitystä putkesta joka on hitsattu jälkikäteen ja hitsaussaumat on spreijattu sinkkimaalilla. Näitä on myös pulttiliitoksella tehtyjä (eivät ruostu mutta elävät enemmän). Parempi vaihtoehto on mustaan rautaan hitsaamalla tehty runko joka on kastamalla kuumasinkitty kokonaisena (esim. HT-Truck). Paras vaihtoehto on alumiini joka on kevyttä eikä ruostu, haittapuolena hinta (Veljekset Viitala Traveller). Peltilokasuoja on vahvempi kuin muovinen. Painelaakerit ovat parempia kuin tavalliset. Omasta mielestä parhaat navat ovat AL-KO ja BWP, sitten tulee Knott,muita ei kannata käyttää.
     
  14. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kantsii muistaa, että jos tekee ite mustasta rautaputkesta niin kuumasinkitys vaatii ainakin 12mm reiät kaikkien putkiosien molempiin päihin. Ja vielä ala- ja yläpuolelle riippuen missä asennossa se kastetaan. :soosoo:
    Tuo "umpiputki" tarkoittanee sitä, että aisaa ei saa tehdä kulmaraudoista tai U-palkista??
     
  15. duramax03

    duramax03 1st gear

    Nykyäänhän kaikkiin noihin 750 kiloisiin kärryihin ei runkoa tehdä.......otetaan tukeva vesivaneri ja kiinnitetään siihen akselit ja aisa, niin kai se yksinkertaisinta on. Kaikki osatkin taitaa saada valmiina.
     
  16. duramax03

    duramax03 1st gear

    Kovin mollataan tehon kärryä, mä olen vedellyt sellaista 332 numeroista noin 25.000 kilometriä ilman pienintäkään vikaa tai murhetta, kuormilla jota ei viitsi tähän laittaa, kärryä ei ole vahvistettu mistään ( ihmettelen mikä sen aisan päälle voipi käydä jos aisapainot pysyy sallituissa) Kuomussa ei ole metallivahvikkeita enkä niitä ole missään edes kaivannut, olisivat turhaa painoa vain kuomun jousille, pelkkää positiivistä sanottavaa on tehon tuotteista, erinomainen hinta/laatu suhde. [/quote]
     
  17. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Itse meinasit väsäillä, saapahan ainakin sen kokoisen kuin mielii... :wink: ja onpahan talven pimeisiin iltoihin jotain hommaa. tuo virallisen kantavuuden vähyyshän on ongelma, mutta kunhan tekee kunnon navoilla ja akseleilla, ei niitä kukaan punnitsemaan tule... :eek: vaikka vähän ylitse lukuarvot menevätkin... :rotfl:

    Mut niin, mikä olisi sopiva ainevahvuus tuolle rungolle...?
     
  18. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Heitän minimiainevahvuudeksi 2mm, aisalle hieman enemmän, saa nähdä mitä palstan asiantuntijat sanoo. Se on kyllä paljolti kiinni minkälainen rakenne siinä on ja kuinka pitkän kärryn teet. Johonkin kohtaan voi tulla enempi rasitusta. Se "tehtaan" aisan ja akselin kiinnityskohdat on aika ratkaisevia. En ole nähnyt että millaisia ne "VTT:llä ravistetut aisat" on. Semmoinen huomio että omassa kärrilässäni kumiakseleita (2 kpl) ei laskettu kokonaispainoon, elikäs ne eivät vähennä kantavuutta. Sikäli ne voivat olla tukevia. En tiedä että lisätäänkö lehtijouset omapainoon. Akseleiden paino katsotaan niistä tehtaan papereista.
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Keinutelikärry , vaikkakin Muuli oli positiivinen kiskottava.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pohjalla laminaattia, monta hallitunkkia, sähkö- ja paineilmatyökaluja, rulla muovimattoa, työkalupakkeja, WC-pönttö + 100m lautaa ja 10 m2 puukuitueristettä. Autossa katolla + 70 m lautaa 1½ pakettia Finnfoamia. Sisällä pöytäsirkkeli, kaksipyttyinen 280L/min kompura, painepesuri, matkatavarat ja tilaa kuudelle henkilölle..

    Ei kulutus per nenä/ kilo ollut paha.

    Mutta yllättävän hyvä oli hinattava tuollainen telikärri "keikkuvalla" akselilla. Aikaisemmin telinä on tullut hinattua kumijousista. Tuli kuin juna takana. Myöhemmin ajoin 2000L öljysäiliön tuolla kärrillä, kippausominaisuus on pirun hyvä.
     
  20. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Katoppa, ku kaevelin yhen vanahan jutun. Ihan pirruillessaan.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=


    Tuota RST-kärriä en oo sen jäläkeen nähny, eli oletan että siinä ei o mitn häeriöitäkää ollu :rotfl: :rotfl:
    Ja ko. kärrissä on 99 saapin taka-akselj.

    Ja samassa tarinassa valokuvia sitten KOMIASTA kärristä.
     

Kerro tästä muillekin!