Peräkärryn akselit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 4x4_76, 18.3.2004.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Olisi tarkoitus rakentaa peräkärry, ja siihen tartteis löytää akselit. Jarrulliset,ja kantavuutta noin 1000kg.

    Kävin kyselemässä yhdestä tarvikekaupasta ja kahdet 1050kg akselit sekä 2500kg vetopää kustantais 900€. Vetopään tuskin tarvii olla noin raju mut tommosta pakettia möivät siellä.

    Mahtaako missään olla tarjolla muita vaihtoehtoja ehkä halvemmalla?
     
  2. DslCat

    DslCat Gearhead

    Löytyyhän noita.. esim.
    Teohydrauli

    Hinnaston mukaan menee tuosta yli (2xjarr.akselit + työntöj.vetopää).. mutta hintaan kait kuuluu yhteensop.todistus - ei nykyisin voi tehdä kuin valmiilla paketeilla..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2004-03-18 19:45 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. wolfman

    wolfman Gearhead

    Isojoen Konehalli ja sen kautta työkaluässä ja long life kauppiaat myy jonkinlaisia akseleita. http://www.ikh.fi löytyy yhteystietoja kauppiaille ympäri Suomen.
     
  5. weripuo

    weripuo Gearhead

    Itse kävin juuri Rauta-soinilla Tampereella kyselemässä akseleista.
    900kg akseli 340€ kpl
    ja jarrupää 2000kg 240€.
    näitä siis valmistaa KNOTT
    (nämä siis listahintoja)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: weripuo 2004-03-19 15:48 ]</font>
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Näköjään Trailcon on jälleenmyyjä eli siellä oli tuo 900€ setti.

    Pitää kysyä tuolta IKH:ltakin että mitä löytyy.
     
  7. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Oletko kysynyt mitä maksais valmis esim Farmilla?

    Meinaan ei noi akselit, vetolaitteet, vaijerit, valot, mahd.maalaus, iskarit, jouset, vanteet, renkaat, pultit, mutterit, prikat, sähköjohdot, lokkarit, pohjalevy, runkopalkit, laidat, lukot, saranat...unohdinkohan jotain... rekisteröinti - niin ei noi ihan edulliseksi tule.

    Kannattaa verrata kannattaako vaikkei omalle TYÖLLE laskisikaan hintaa.

    Ei sinäänsä en halua mitenkään mollata jos haluaa harrastaa, joka on hyvä juttu. Tulee sitä itsekkin harrastuksen piikkiin tehtyä hölmömpiäkin juttuja.
     
  8. V6

    V6 Gearhead

    Ostin Teohydraulilta 3 vuotta sitten pari akselia ja vetopään.Kattelin mallia huoltoasemien pihoilla seisovista peräkärryistä.Tein sen kokoisen kuin itselle oli paras.Kaikki rautakamat ostin rautakaupasta ja filmivanerin pohjalle puutavaraliikkeestä.Kaikki osat tuli maksaa jotain 9000 markka.Sinkkaus 1000 markkaa.
    Samanlainen 2500 kg kärry maksaa jotain 20000 markaa eli puoleen hintaan sai kun ei laske omalle työlle hintaa.
    Peräkärryjen maalaus kannattaa muuten unohtaa heti ja viedä sinkkaukseen esim. Aurajoki oy:hyn.
     
  9. 454SS

    454SS 3rd gear

    Osta vanha asuntovaunu ja tee siitä. Paperityöt hoituu muutoskatsastuksella, ei tarvita mitään laskelmia. Kustannuksia ei tule juuri nimeksikään kun myy ylimääräiset osat. Kantavuuttakin jää 1000kg:n paikkeille kun tekee itse kärrystä mahdollisimman kevyen. Tehtiin ukon kanssa kahdestaan ja aikaa meni 25 tuntia per äijä, kun lasketaan vaunun purkaminen, kärryn suunnittelu, valmistaminen, sinkkauksessa käyttäminen (matkaa reilu 100km/suunta), akselin hiekkapuhallus ja maalaus sekä katsastus. http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 19476.jpeg

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 454SS 2004-03-23 10:10 ]</font>
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jostain syystä on toi kärryjuttu ollut itelläkin mielessä viimeaikoina ja samanlaisia ajatuksia on myös parilla tallikaverilla. Kimpassa kärryn tekeminen olis yks hyvä ajatus, ehkä? Noissa kimppajutuissa on aina omat hyvät ja huonot puolensa mut jos tallihenki on hyvä niin silloinhan se olis toimiva ratkaisu sillä eihän kukaan tollasta kärryä tarvi jatkuvasti.
    Jokatapauksessa kärryn pitäisi olla sitten samantien kantavuudeltaan ja mitoiltaan riittävä, sillä tahtoo noi liikuteltavat autot olla usein isomman puoleisia. Eli lavakokoa riittävästi, kantavuutta vähintään 2500 kg ja samantein kannattais ehkä harkita tekiskö siitä jollainlaila katetun.
    Nykyisin kun noissa ei saa enää käyttää auton akseleita niin nehän siinä tulis olemaan se kallein juttu, etenkin kun tossa kärrykimpassa olis mukana metallifirmassa töissä oleva ammattihitsaaja :grin:
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Saarineva-Karhu-Pyy jne jne ...

    Ovat kirjan tekiöitä ja kirjastoista saa sellaisen lujuusopin kirjan jossa on malliesimerkkejä peräkärry tai muiden vastaavien laskemisesta ...

    Toinen hyvä tapa on käyttää vanhaa TM jutun laskenta ja valmistus todistusta, jonka siinä tekivät itse valmistetulle kärrylle, numeroa en muista ei tästä ny niin monta vuotta kuitenkaan ole ...

    Joka kylästä löytyy joku äijä joka laskee noi tarvittavat lujuus laskelmat, noita ins tsto:ta on joka paikassa, ja ton pitäs saada parin kaljan hinnalla, siitä kun tekee rakenne kuvat ja antaa jonkun muun laskea ...

    Periaate edellisten ja konttorista riippuen on jotta niissä tarvii käyttää luokiteltuja ja ns, hyväksyttyjä kärry käyttöön tarkoitettuja akseleita ja osia, sekä rakenne ja valmistus pitää olla ammattivaatimukset täyttäviä, joka tarkoittaa jotta pitäs olla luokka hitsari ja rakenne suunnittelu tuollasta, construktööri - ins / tekn, tasoa ja lujuus yms, laskelmat vastaavalta pohjalta.

    Mutta kun se ei mene noin siellä ei sanota sanaakaan moisesta, vaan sen rakenteen pitää olla riittävä, ja mitotuksen kestävällä pohjalla, hitsaus ja muut pitää olla hyvin tehty ja sellaiset jotta ne voidaan katsastuksessa hyväksyä, ei sinne tarvi mitään luokka hitsuu väkeä ...

    Kärryn valmistamisesta voi ja saa tehdä itse pöytäkirjan, kun se on vastaava kuin tehdas tekoinen, mitotuksen voi laskea kirjaston ohjeiden mukaan ja aina kun tekee pikkasen yli ja parempaa, ei tule ongelmia, katsastuksen yhteydessä rakenne ja saumat tulee joko hyväksyttyä tai sitten ei, kunhan a-mittaa on riittävästi eikä käytä huonekalu putkea, akselit ja apulaitteet saa olla vanhasta kärrystä joka on joskus jo leimattu kunhan ovat riittävät ...


    Koko vaatimus ketju, hitsarit, rakenne, suunnittelu, akselit, vetopäät jne, jne on kyhätty sen takia jotta kolari ja ongelma tilanteessa vakuutusyhtiöiden painostuksesta johtuen saadaan vastuut pois ...


    :-o :-o :-o
     
  12. Ryyppyreuna

    Ryyppyreuna 1st gear

    On kyllä vähän reilumman kärryn teko ollu mielessä. Kuulostaako hullulta 80-luvun lopun Ducaton taka-akseli? Niitähän pitäs olla romiksissa viittä vaille useita. Ja Ducatoahan oli vaikka mitä kokoa, suurimmissa kai kantavuus ainakin 1,5t.
     
  13. 454SS

    454SS 3rd gear

    Jos kantavuus on 1500kg, niin tuskin siitäkään taka-akselille riittää paljon yli tuhatta kiloa. Vai miten se lasketaan?
     
  14. Ryyppyreuna

    Ryyppyreuna 1st gear

    Joo, siis Ducaton kantavuus 1500kg ja siihen tyhjän Ducaton taka-akseli paino päälle. Eihän se koko kantavuus tietysti taka-akselille tule, se pitäis selvittää Fiat-liikkeestä. Olipa muuten olemassa MAXI Ducatojakin, sama auto myös citikkana, mitä lie ollu näissä kantavuutta, en osaa sanoa.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi Ducaton akselijuttu kävi itelläkin mielessä, mut asiaa paremmin tuntevalta kuulin että pykälät on tässäkin asiassa muttuneet niin ettei niitä enää hyväksytä eikä siis saa käyttää noissa uusissa omatekoisissa trailereissa vaan pitää olla virallisesti kärryyn suunnitellut akselit :sad:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos meinaa ison kärryn tehä, niin jarrut tarvii, ja menee aika soveltamiseksi tuollaiset.
    muistelin että nykyään pitäis olla samalta valmistajalta vetopää ja aksilat, oliko jarrujen takia ja vaan jarrullisissa tai jotain.
     
  17. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Konttorilta saa ostaa oppaan, jossa ohjeet nykypäivän jarrullista varten. On kuulemma tiukentuneet aikaslailla noi itte tehtyjen kärryjen määräykset.
     
  18. 454SS

    454SS 3rd gear

    Ainakin akseli-, jarru- ja valomääräyksiin on tullut tiukennuksia. Kun leimattiin tota meidän asuntovaunusta tehtyä kärryä, niin sanoivat konttorilla, että on ainut järkevä tapa tehdä traileri itse nykyään.
     
  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Akseleilla ja vetopäällä pitää olla yhdenmukaisuus todistus tjsp.

    Jotain tän tyylistä olin ajatellut: http://www.f-pro-trailers.com/lavetit.htm

    Laskeskelin et se tulis maksamaan noin 1500€, ja kantavuutta tulis jotain 1,5-1,6 tonnia. Lavakoko olisi 180cmx350cm. Mut se taas riippuu ihan siitä mitä mieltä konttorilla ollaan rakenteesta. Pitää piirtää kuvat rakenteesta ja mennä näyttään niitä konttorille. Työkaveri oli tehny kärrystä kuvat ja laskelmat mut ei olleet kiinnostuneet muusta kuin kuvasta. Tosin kärry oli jarruton... voihan ne olla tarkempia tommosen jarrullisen kärryn kanssa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terve!! Mulla olis ylimääräisenä asuntovaununpohja(espoo),jos kiinnostusta on niin mailaa rst1@luukku.com
     

Kerro tästä muillekin!