Perän pomppiminen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 63impala, 26.1.2003.

  1. 63impala

    63impala 1st gear

    Viime talvena "entisöin" Impalaa asentamala alkuperäiset vieterit ja kapeet Gummit 275:n tilalle. Ongelmia syntyi pitävällä radalla: Kakkosvaihteella rupes syntyyn asfalttiin katkoviivaa perän pomppiessa hillittömästi. Ripustukset ovat omavalmisteiset "lookalike"-ripustukset boksatuilla tukivarsilla ja polygraphite-puslilla.Peräruuvi on 4.18. Pitäiskös alatukivarsien eturipustusta laskee? Perä kyllä niiaa syvälle lähdössä ja keulakin kohoaa jonninverran. Ehdotuksia vai ajellaankos ensi kesänä pintakaasulla??

    _________________
    Built when cars were made to last...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 63impala 2003-01-26 16:56 ]</font>
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pomppiiko perä ns. tasajalkaa vai vuorotellen vasen/oikea... Näkee aika hyvin jäljistä.

    jälkimmäiseen pitäis auttaa takavakaajan lisääminen/olemassa olevan jäykistäminen. Mulla tekee volvo tollasta ja takavakaaja puuttuu kokonaan, kesään mennessä pitä saada vakaaja et pääsee testaa josko teoria pitää paikkansa..

    Tasajalkaa mulla pomppi caminon taka-akseli, siinä autto boksaaminen ja puslien vaihto jäykempiin. Eli notkumiset veke. Jos toi homma kunnossa niin varmaan on tukivarsien kulmissa sitte jotain sanomista. Myös kunnon iskarit rauhottaa pomppimista.

    HotRodissa oli joskus mid-size GM autojen tukivarsien kulmien muuttelua ja teoriaa miten ne pitäis olla... vaikee selittää ilman kuvaa, mut tukivarsien kiinnityspisteiden kautta kun vetäis viivat(sivulta katottuna) niin ihannetilanteessa viivojen(ylä ja alatukivarsinen) piti (muistaakseni) leikata auton painopisteen tietämillä? pitäis tarkastaa ku löytäs lehden...
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuostahan oli justiinsa jossain hottentottilehdestä veikeä juttu takavakaajasta kiihdytyskilpuriin. Olisko ollut HotRod. Ja kun oli Hotrottinki, niin varmaan oli Chevystä kyse.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Arto65FB 2003-01-27 14:18 ]</font>
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Uusin hotrodi joo, tsiigailin juttua eilen mut en ehtiny lukee viel kunnolla.. ne teki siinä ihan pro-vakaajan ja kyllä irtos kuvassa chevelle viivasuoraan viivalta. Yleensähhän sellanen keulii niin vinoon että "meinaa kellahtaa kyljelleen!" :smile:

    Pitäski tehä sellane säädettävä siitä vakaajasta, sillä vois vaikuttaa ajettavuuteen (mutkissa) ihan älyttömän paljon. Ja ehkä auttais myös siihen akselin pogoiluun.
     
  5. 63impala

    63impala 1st gear

    Joo, kyllä se tasajalkahyppimistä on. Jäykemmäksi niitä rakenteita ei enää oikeen voi tehdä, alatukivarretkin kun on RHS:ää ja puslat on kovat. Miten hitossa mä nyt jonkun painopisteen paikan tietäsin??? Vakaaja tuntuis ehkä asialliselta, kun ajoneuvon ajo-ominaisuudet on muutenkin kuin raalla kyljyksellä... Eukon Caprice -91:ssä on tuumanen takavakaaja ja se ei pompota! (Ei kyllä sudi tyhjääkään..)
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Punnitset auton akselipainot, niin sittehän sä jo tiedät auto painopisteen sijainnin pituussuunnassa. Pitää ny sit selvittää onks sil korkeudella väliä. Mut yleensä (karkea nyrkkisääntö) se on abauts nokka-akselin korkeudella. vakoile jostain toimivasta alustasta miten ne tukivarret näyttäis suuntaavan (ajokorkeudella, ei tunkin varassa roikottaen) ja vertaa omaas. S

    it kokeilet kunnon vakaajaa + kunnon iskareita, ne on hyvä olla jokatapauksessa.
     
  7. asspen

    asspen 1st gear

    Kirjatietoa pukkaa taas....

    Moparin alustakirja väittää useimmissa normaaleissa vekottimissa painopisteen luuhailevan noin 22" korkeudella...

    Se mitä "normaali vekotin" tarkoittaa on jokaisen itse ratkaistava...

    :eek:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2003-01-28 16:13 ]</font>
     
  8. 67

    67 1st gear

    ääähh.kapeempaa(ei pitoa!!!!)tai leveempää(ei sudi!!!) nakkia alle.
    korjaantuu noi "outojenakselistorakenteiden"aiheuttamat onkelmat. :grin: :grin:
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Omat ongelmat ratkesi kunnon iskareilla. Huom: kunnon...
     

Kerro tästä muillekin!