Perän yoken vaihto. Mopar 8 3/4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja valtsu67, 25.5.2014.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kävi niin, että ristinivel hakkasi itsensä väljäksi perän yokeen. Eli se ei paikoitu enään suoraan keskelle. Välys n. 1mm. Ristinivelen sokat söivät urat yoken sisäreunoille. Syynä oli venkura kardaani ja ehkä huonosti kiristetyt peltipannat. Nyt kardaani on korjattu, mutta yoke täytyy vielä saada kuntoon.

    Pystyykö yoken vaihtamaan ilman koko perän purkamista?

    Perä mopar 8 3/4, 489 case, vm. -74.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    489 keissi on normaalisti krymppihelalla. Siksi olisi tärkeää, että esijännityksen saisi samaksi tai pikkuisen lisää.

    Jos vaihtaa yoken toiseen, ei voi käyttää perinteistä menetelmää eli merkitä pinionin ja mutterin suhteellinen asento toisiinsa ja pistää vaikka 1/8 osa kierrosta lisää.

    Yksi konsti voisi olla täyttöhitsata ne lukkorenkaan hakkaamat urat ja viilata siisteiksi. Tällöin säilyisi yoke samana.

    Toiseen vaihdettaessa pitää esijännitystä seurata tarkalla otteella.
     
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ok. Ei sitten onnistu vaihto varmaan kotikonstein.
    Ihan mielenkiinnosta kysyisin: mikä on krymppihela ja miten esijännityksen pystyy mittaamaan?
    Kokeilen hitsaamista, kun vauriot ovat aika pienet.
    Kiitos vinkistä!
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Se on tällainen kokoonpainuva holkki (kuva ties mistä perästä, mtuta periaate sama).
    [​IMG]

    Esijännitys mitataan laakerin vierintävastuksesta ainakin perän kasausvaiheessa tällaisella momenttiavaimen TAPAISELLA työkalulla, miten se sitten valmiista perästä mitataan, sitä en tiedä... :)
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vähän rohkeampi kaveri irrottaa vanhan yoken, laittaa uuden tilalle ja kiristää mutterin lukitteen kanssa.
    Yokea pyörittelemällä ennen ja jälkeen vaihtotyön voi tunnustella että pyörimisvastusta on sopivasti.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eli Artsi sanoo saman kuin minä sanoin aiemmin. Vähän toisin sanoin.
    "Toiseen vaihdettaessa pitää esijännitystä seurata tarkalla otteella."
     

Kerro tästä muillekin!