Peräpomppii...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tanari, 27.8.2002.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    mistä johtuu että mun escortin perä pomppii ku lähtee rivakammin(kumipalaa) :grin:

    takana on yksilehtiset "rallye" lehtijouset.
    vakio iskareita vastaavat iskarit.

    oliskohan takaiskarit liian löysät?

    onks jollain muilla ollu tälläsii ongelmia?
    auto on mk2 esco RS2000
     
  2. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Tuosta aihiosta oli noin vuoden vanhassa V8 asiaa yleisöosastolla ja viisaammat vastasivat, että pomppinen johtuisi liian jäykistä jousista iskareihin nähden. Jäykemmillä iskareilla pomppisen pitäisi rauhoittua.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Veikkaisin, että tolla konstruktiolla se johtuu siitä, että taka-akseli pääsee kiertymään. Lehdet taipuu S-mutkalle ja ampuu sitten välillä taas suoriksi, mutkalle jne. Uskon, että kiertymistä estävillä tuennoilla pomppiminen loppuu. Saattaa vaan olla, ettei sitten sudi enää niin miehekkäästi vaan pyrkii lähtemään.
     
  4. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Taka-akselin kiertymisestähän toi pomppiminen pääasiassa johtuu. Auto tuskin on "aito" RS2000 tai sitten on edessä puslan vaihtoa.

    RS:ssä taka-akselilla on pitkittäiset tukitangot suurinpiirtein paikalla jossa karvalakkimalleissa on kallistuksenvakaaja.

    Autoracingista saa edelleen RS:n takatankosarjaa ( pdf-katalogissa sivu 57)numerolla 360. Hintaa näyttäis olevan n.110€ Noilla rauhoittuu pomppiminen. Voihan sinne 4-linkinkin pistää...
     
  5. tanari

    tanari 1st gear

    joo ei oo "aito" mutta täysin vastaava.. täytynee ostaa tollanen tankosarja tuolta autoracingista->kysyn tosin eka vielä rallyracesta..(voi olla halvempi)

    on vaan vähän ihottavaa ku pomppii täytyy nyt ekaks kokeilla iskarin vaihtoa..(halvempi ekaks aina) :grin:
     
  6. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Vai täysin vastaava, puuttuhan siitä noi tangotkin? :smile:

    Kannattaa tosiaan kysyä muualtakin kun autoracingista, katalooki oli vaan näppärästi työkoneella.

    Kannattaa vielä huomioida että vakio escorteista puuttuu RS:n takojen korvat sekä korista että akselista. RS-Tangot ei siis sovi kallistuksenvakaajan korviin. Eli tankosarjan asennus teettää hitsaushommia.

    Kovat puslat kallistuksenvakaajassa vois auttaa hieman. Tai kallistuksenvakaajan tilalle vois ehkä rakennella omatekoiset tangot.

    Ei iskarien vaihtokaan tilannetta pahenna. Rally & race myy ainakin Spaxeja kohtuu hintaan.
     
  7. tanari

    tanari 1st gear

    nii joo.. tollasia puutteita siinä just on!!
    spaksin kynäjouset maksaa muuten AAAIKA paljon mut ne olis varmaankin aika hyvät?

    jos nyt kumminki pysyis noissa normi iskareis ostaa vaan jotku vähän laadukkaammat.

    täytynee joskus ostaa se tanko-sarja..
    onko sulla itellä mk2 esco?(edelliselle)
     
  8. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Juu, on mulla mk2 esco (tai parikin) mutta se/ne on tällähetkellä jumittuneet ikuisuusprojekti vaiheeseen. Toinen on ollut osina jo vuodesta -90, pitäis varmaan ryhdistäytyä.

    Spaxillahan on lähes vaikio iskareitakin escoon. Säädetttävä on hintaluokkaa 100€/kpl. Mulla on "käyttö" taunuksessa Spaxin jouset & säädettävät iskarit ja hinta/laatu vaikuttaa hyvältä.
     

Kerro tästä muillekin!