Perävälityksen vaihtoon vinkkejä/ohjeita/opusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hyytiäinen, 31.12.2008.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Vielä ennen kesää olisi aikomus vaihtaa Oldsista 2.41 -välitys hiiteen ja tilalle 3.08 tai 3.23. Perä on BOP 10 bolt 8.5" levylukolla. '80 Olds Delta 88 Dieselin vakiokamaa siis.

    Kun en ole perään koskaan mitään muuta tehnyt kuin öljyt vaihtanut, eikä mun hyllystä löytyvistä oppaista löydy ohjeita sen monimutkaisempaan operaatioon, kyselisin nyt onko kellään tiedossa mitään hyvää opusta siihen, miten saa perän purettua ja kasattua oikein? Ei taida opuksissa olla säätöarvojakaan, että jos jollain on niistä infoa, niin otan mielelläni vastaan. Kovasti monet on pelotelleet, että kannattaa jättää kokeneemmille tyypeille tuo perän laitto, mutta sitä vartenhan sitä harrastetaan että niitä kokemuksia saadaan.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei kai ns.BOP-perää enää saanut ´80,eikös noissa autoissa ole periaatteessa GM:n kymppipulttinen 8,5" "yleisperä" eikä BOP?

    V8:ssa on ollut pari hyvää perä artikkelia toinen oli 9":sta käsittelevä,mut antaa pohjan muillekin perille ja Pekka Leinon "hevoset hommiin"-sarjassa joskus 80-luvun puolivälissä,jälkimmäisessä erittäin selkeä ohje hammaskosketuskuvion säätämiseen!
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Downsized Oldseissa on käytetty usein (muistaakseni Buickin valmistamaa) 8,5" perää ja se poikkeaa korporaatioperästä (Chevy tyyppi). Vetareissa on sisäkoolilla varustetut perinteiset Buick-malliset laakerit (valitettavasti vaan kartiomalli noissa uudemmissa) ja perämurikassa ei ole C-sokkasysteemiä. Jos siinä on 7,5" perä (niitäkin on), niin silloin se on korporaatioperä ja C-sokkakiinnitteiset vetarit.

    Käsittääkseni yleismallinen C-sokkaperään tarkoitettu 8,5" tasauspyörästö sopii (en anna takuuta tiedosta) ja ainakin Vaniin tarkoitettu välitys sopii perän kuoreen. Kaveri asensi muutama vuosi sitten Vanin 3.08 välityksen 79-Oldsin lukkoperään. Kaikesta vaivannäöstä huolimatta kuulemma kannatti.

    Mutta sitten tulee hauska ja haasteellinen osuus. Jos perässä on nyt 2.41 välitys, niin siihen ei sovi ilman lautaspyörän alle tehtävää sovitepalaa ainakaan 3.08 ja tiuhempi välitys (kts. linkki ja pienellä räntätty teksti asiasta). Oikein osaava harrastaja pystyy sen mitoittamaan ja teettämään koneistamossa, mutta tarpeeksi pitkien, kovien ja vastakierteellä varustettujen pulttien löytäminen onkin sitten haaste. Western Parts Jyväskylä sellaiset tuohon peräprojektiin aikoinaan löysi.

    Tuo tasauspyörästöjen sopivuus eri välityksiin on kerrottu Carrier series -tiedolla, tasaupyörästöjä on muistaakseni kolmea eri Carrier series sarjaa.

    Eli jos vaihdat Oldsin perään korporaatioperään tarkoitetun välityksen, varaudu tekemään lautaspyörän sovitepala ja hankkimaan tarpeeksi pitkät vastakierteiset pultit. Ja hommaa kunnollinen poskilaakereiden ja pinionin shimmilevysarja. Jos vaihdat myös tasauspyörästön välitykselle sopivaksi, niin varmista että se käy Oldsin perään. Todennäköisesti käy.

    http://www.richmondgear.com/07pdfs/RG13.pdf
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    BOP -perää sai 1980 sekä sedaniin, että STW;hen.. Been there. Ulkona 10 pulttia luukussa, mutta 12 pulttinen lautanen sisällä 9,25 tai 8.875 halkaisijalla..

    Ja ilostus. Jos tosiaan on harvinainen, mutta saatavissa ollut BOP- eli tässä tapauksessa Pontiac-perä, niin huoli pois. Välityksen saa yhtä helposti, kuin löytää kanan hampaan.

    Mutta yleisimmin noissa oli ihan 8,5 corporate yleisperä. Jos kaupasta ostettu 8,5 tuuman perän tiiviste sopii koppaan - perä on tavallinen 8,5 johon saa osaa. Muutenkin 12 bolt Pontiac on järeämpi.

    Tavallisessa 8,5 perässä tarvitset myös uuden carrierin/ sen keskusmötikän, koska muistaakseni 2,73 alaspäin on toinen ja ylöspäin taas toinen? Ja jotain adapteria on mahdollisesti saanut? Mutta vauhtikaupassa tietävät paremmin/ perävälitystenvalmistajien sivustoilla..

    Kuten Richmond yms..
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kas PauliP vastasi miltei samat, tarkalleen samalla hetkellä. ;)

    Mutta totta Oldsissa on ollut myös buick-tyyppistä perää. Mutta myös tuota isoa Pontiac-perää, jossa on c-klipsit. Lie riippunut kokoonpanotehtaasta ja ruksatuista optioista?
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jees, samalla minuutilla painettiin lähetä -nappia. Hyvää Uutta Vuotta, ja kohta avaamaan kuohuviinipullo.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Ai noh,mä olen sit kai väärässä kun olen luullut ettei BVOP-peräksi kutsuttais muuta kuin sitä 8,2" lautaspyörällä olevaa mikä löytyi mm.GTO:n alta!
     
  9. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Hullut kirjottelee tänne puolta tuntia ennen vuoden vaihdetta... :eek:

    Joo no en nyt sitten ole enää varma mikä perä siellä on. Tiedän että kannessa on 10 pulttia ja se on 8.5 tuumanen. USA Power Shopista vuosia sitten tiivistettä hakiessani mainitsin vain mikä auto, ja oikea tiiviste mulle myytiin.

    Toi mun BOP-perätieto lähti siis siitä, että 442.comista olen joskus lukenut nimen omaan noista Chevyn C-klipseistä ja siitä, että Oldsharrastajilla on paremmat perät kun on eri systeemi.

    Täytyy tutustua noihin linkkeihin kun on paremmin aikaa, ja alkaa sitten suunnittelemaan operaatiota. Mielessä on tosin ollut myös hakea romikselta valmiiksi toimiva taka-akseli oikealla välityksellä, mutta ei nekään kai ilmaisia ole, asennus ei välttämättä ihan bolt-on ja toimivuuden voi todeta vasta sitten kun akseli on autossa kiinni... Kiitoksia vinkeistä siis. 80-luvun veekeja ei kyllä hyllystä löydy, mutta katotaan mitä kirjallisuutta saan kaavittua.
     
  10. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jep. Peräkirjan tilasin jenkeistä ja avasin perän kannen. Korporaatioperältä näyttää, ainakin on täysin identtisen näköinen Chevyn perän kanssa.

    Sen verran tein nettietsivän työtäkin, että selkisi, ettäMr. Gaasketilla on tuohon carrieriin sovitepala lyhyempiä välityksiä varten. Maksaa muutaman kympin ja pultit tulee mukana. Eli ei kai muuta kuin osia tilaamaan ja hommiin. Kiitoksia avuista.
     
  11. TransSami

    TransSami Gearhead

    Ja sen verran vielä tuosta Mr Gasketin spacer-sarjasta, että niitä sai ainakin syksyllä ihan kotimaan osaputkista siihen hintaan ettei kannata lähteä merta edemmäs kalaan...
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muistaakseni 8,5" korporatiopperän tunnistaa helposti siitä, että siinä akseliputket ohenevat jarrukilven päästä ja BOP-perässä jatkuu jarrukilven läpi samanpaksuisena koska laakerin ulkohalkaisija on suurempi. Tietysti jos jarrurummun irrottaa, niin voi tarkastaa että onko laakerin ulkopuolella lukituslätkä (jarrukilven pulteissa) vai onko laakeri (stefa) suoraan näkyvissä akselin päässä.

    Jos viitsit, niin laitakto tänne tiedoksi että minkä paksuisia spacereitä on saatavissa? Nehän ovat pulttiajon puoleen samat 8,5" korporaatioperässä ja BOP-malliessa. Kinnostaa asia omaan sekasikiö-projektiin liittyen.
     
  13. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mr. Gasket 908A on osanumero. Summitin mukaan 0.200 tuumaa paksu. Muita ei Summitilla ainakaan löydy GM:n 8.5" perään. Summitilla hinta $34.95, Racers Placen hintaluettelon mukaan irtoaa 44 eurolla.
     

Kerro tästä muillekin!