Peter "Lörs" Lövmark 1951-2011 in Memoriam

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Rinnewood, 5.9.2011.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Maamme eturivin hotrod pioneereihin lukeutuva Vaasalainen 'Lörssi' poistui joukostamme 25.8.2011. :cry:

    Otan osaa omaisten, laajan lähipiirin ja lukuisten ystävien suureen suruun.

    Avasin oman otsikon että voimme yhdessä koota tänne kuvalinkkejä, muistoja ja tarinoita miehen vauhdikkaan ja ansiokkaan elämän varrelta.
    Aiheesta oli hiukan jo tuolla 'vanhoja kuvia' otsikon alla, mutta palatkaamme takaisin lähtöruutuun ja aloitetaan alusta.

    Lörssi tuli tunnetuksi keltaisesta lokasuojattomasta -34 kuupasta jota vauhditti moparin 440 välillä vaparina mutta toisinaan myös väkevästi ahdettuna. Ensimmäiset savut Lörssi kaasutteli tuolla rodilla jo kolmekymmentä vuotta sitten. Sen pitkän ajan kuluessa kun auto ja mies on teillämme rullannut on mahtunut monenlaista tarinaa. Lörsin muistoa kunnioittaen toivon että kukin raottaa muistiansa ja ehkä albumien aarteita sen verran että niitä miehen elämän kohokohtia saadaan tallennettua ikuisiksi ajoiksi!

    Tässä kuvassa mestari itse valkoisessa paidassa, jonka selkämyksessä on WHRA:n logo. Logokuvan on piirtänyt kerholle Mano Forsman joskus 80-luvun alkuvuosina ja esikuvasta ei liene epäselvyyttä? Lieneekö Lörssillä jo silloin ollut selvillä että autosta tulee keltainen?
    [​IMG]
    Vasta muutama vuosi sitten nokalle vaihtui Chevyn pikkulohko samalla kun auto sai kilvet, mutta melko pian siihen ilmestyi lisäksi huuhtelupumppu tehostamaan moottorin aineenvaihduntaa..

    Ikuisesti eläköön muistosi! Kepeitä multia! :cry:
     
  2. fred30

    fred30 1st gear

    Thänks Rinnewood!

    Iskä poistui joukostamme 25.8 hieman ennen klo 16:00...olin vierellä.

    Ja foorttin tekniikasta sanottakoon että nyt siinä on taas 440 pumpulla ja se siihen myös jää.

    Ikävä on kova mutta yritetään pitää lippu korkeella ja rakennetaan jatkossakin pumppupannuja!

    T: Fredrik Lövmark
     
  3. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Ok Freetu, korjasin hiukan tuota ajankohtaa!

    Laitetaanpas muutamia kuvia:

    Sunrise Cruisers 15:th anniversary car show 2005:
    [​IMG]

    Road Rockets american car meeting Juthbacka 17.6.2005:
    [​IMG]

    Vaasa Street Race 11.6.2005: [​IMG]
    [​IMG]

    Vaasa street race 1/1992:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    En tuntenut "Lörssiä" mutta joitain kuvia löytyy.
    Valkkasin nopeasti muutamia,Ei tahdo muistaa missä on tullut nähtyä ja milloin.Kuvia on kuiteskin tullut ladattua "nettiin" yli 20000 :oops:
    Mutta ja kun auto tuli tapahtumissa nähtyä, niin aina paloi "filmiä" :p

    Seinäjoen näyttely -90 ja -92 ?
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vaasa Street Race -95
    [​IMG]

    Vaasan jäähalli -96
    [​IMG]

    ACC Summer Meet Pietarsaari 2010
    [​IMG]


    Gasoline Kustom Car&Bike Show Lapua 2011
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vintage Rust Peräseinäjoki 2008
    [​IMG]


    Vintage rust 2009
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vaasa Street Race 2010
    [​IMG]

    [​IMG]

    Viimeisin kuva vajaa kuukausi sitten (13.8 ) otettuna WHRA summer Meet Sundom
    [​IMG]
     
  5. navettarenki

    navettarenki 3rd gear

    Muistan Lörssin gerbyn tallilta kun laitoin ensimmäistä jenkkiäni ( -65 Dartti ) n. 20 vuotta sitten. Darttiinki sain apuja ja jotain osaa Lörssiltä kun ei muualta löytyny. Oli ilo seurata kun porukka ruuvaili autojaan vaikkakin eninaika tais vierähtää välillä kahvipöydässä. Voimia omaisille !

    R.I.P. Lörssi

    Tero
     
  6. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Auton muistan.

    Rest in peace ja voimia omaisille.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Lepää rauhassa.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Paljon tuli poristua Kalajoella suoran päässä, kun paluutietä ei vielä ollut. Peterillä oli rodissa 440 pumpulla ja mulla 440 Satellitessa eli juttuahan tietty riitti.

    Rodin takana oli "mukava" ajella takas, kun slikseistä lenteli pikkukiviä oman auton keulaan.

    RIP Lörssi
     
  9. SS-454

    SS-454 Gearhead

    RIP Lörssi

    -hema-
     
  10. RT 70

    RT 70 2nd gear

    Paljon jäi muistoja lörssistä ja rodista.Kimppatallissa sai seurata rodin valmistumista lähes alusta asti.

    R.I.P "lörs" :cry:
     
  11. Make_O

    Make_O 3rd gear

    Muistaakseni Miksu toi näyttely oli Seinäjoella vuonna -92
    Mä olin silloin myös järjestämässä ja se mun punainen Musse oli siellä kans Muistan ku "Lörssi" tuli aamulla ennen näyttelyn alkamista Fordilla parkkikselle ja sanoi hoonolla soomen kielellä ruåtsalaisittain että "minä katsoa että teillä näyttely täällä ,saako tuoda minu auto myös? " Mä sanoin että tottakai aja auto halliin vaan . Toi tapaaminen on ehkä ollu vaikuttavin meikäläisen jenkkien harrastusaikana...
    Mies Vaasasta asti lokasuojattomalla rodilla ja kilvissä luki muistaakseni vaan että "Land of Lincoln" Se oli jotain uutta ja huimaa silloin
    R.I.P Lörssi
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Rauhaisaa lepoa pitkä aikaiselle harrastajalle ja voimia omaisille.
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    :) Muistot on mukavia!
    Eka henkilökohtainen kontakti Lörsiin tuli aikoinaan 1980-luvun loppupuoliskolla Vaasan kauppahallissa. Kävin vaihtelun vuoksi sieltä hakemassa jotaki tuoretta siivua aamiaisleivän päälle ja ihmettelin melko pitkään lihakauppiaan selän takana seinällä olevia piirroksia, julisteita ja kuvia jotka olivat vahvasti rodipainotteisia. Lihakauppias huomasi ihmettelyni ja taisi mainita jotain toisella kotimaisella että hieno kuva paidassani. Siihen aikaan taisi ruotsin kielen taitoni olla kutakuinkin samaa kuin Lörssin suomenkieli mutta asiat tuli selväksi. Lörssin lihakaupan tiskille olin siinä vaiheessa löytänyt tieni. Mainittakoon että taitaa samaisessa kauppahallissa toimia nykyäänkin saman niminen lihakauppa mutta on kuitenkin eri? Myöhemmin Lörssillä oli Kalajoella Pihvitupa niminen ravinteli?
    Niin ja paitana minulla oli Bilsport lehden tilaajalahjuksena (?) saatu paita jossa oli jokin näyttävä hottentotti kuvituksena sekä lehden logo isolla printattuna..

    Taitaa mennä jonkin verran aikaisempaan seuraava muistikuva?
    Eräänä pimeänä sateisena syksynä mopoilin nuorena nöösinä kotikonnuilla, Tervajoella, Rinta-Joupin autoliikkeen pihassa. Yhtäkkiä silmäkulmassa vilahti vaihtoautorivissä hiukan tavanomaista leveämpi silmäpari. Tunturi Sport vinoparkkiin ja jalkapatikalla autojen väliin tutkailemaan hieman erikoisempaa autoa. Se oli aito El Camino vuodelta -72. Muutaman kerran auton ympäri talsittuani rohkaisin mieleni ja kaivoin jostain maskin välistä konepellin aukaisuhakasen ja pellin avattuani sieltä löytyi rivikutonen melko siistissä alkuperäiskuntoisessa pannuhuoneessa. Ovet oli auki joten varovaisesti hivuttauduin kuskin paikalle ottamaan 'kylmät tyypit', ja tietty virtalukon viiksistä piti koittaa kääntää. Virtalukkohan vanhemmiten menee näissä melko 'horoksi' vai oliskohan sinne avain katkennut sisään, joka tapauksessa mittariston merkkivalot syttyivät! Hiukan taisin säikähtää kun ei tullut täräytettyä konetta käyntiin mutta sen olisi kuka vaan voinut ajaa sieltä pois keskellä yötä!
    Myöhemmin istuin vanhempieni auton kyydissä, oltiin isäni kanssa Vaasassa parkissa jossain pitkänkadun ja vaasanpuistikon kulmassa olevan Säästöpankin konttorin lähistöllä jossa äitini oli silloin töissä. Odotettiin että pankki menee kiinni ja mamma pääsee duunista. Isäni oli aikaisemmin päässyt töistä (oli Wärtsilässä hommissa) ja itse kuljin samaa kyytiä Vaasan ammattikoulussa aamuin illoin. Kimppakyytiä parhaimmillaan! Yhtäkkiä jostain nurkan takaa kuului väkevää kasifoniaa ja viininpunainen -72 Camino jyristeli ohi. Tunnistin auton heti samaksi joka oli ollut rintajoupin pihalla ja myöhemmin yhdistin kuskin tuohon aikaisemmin mainitsemaani lihakauppiaaseen. Lörs oli hommannut käyttiksen ja vaihtanut nokalle välittömästi sellaisen koneen joka tuollaisessa vähintään kuuluu olla! 8)

    Tuosta Lörssin suomi-ruotsi murteesta sen verran että näinä viime vuosina kuin olin enemmän miehen kanssa tekemisissä niin suomen kielen taito oli kyllä jalostunut melko hienoksi ja Lörsin ulosanti oli sellainen rauhallisen leppoisa ja tarkoin harkituin ja valikoiduin sanakääntein toteutettu. Muistuu mieleen kun maestro jutteli siitä kun pollarit oli (taas?) pysäyttäneet kuupan ja kovistelleet että "Onko tuo joku ahdin?" osoittaen koneen päällä olevaa kiiltävää pakettia. Lörs sanoi siihen viileästi että "Se on huuhtelupumppu!" Eipä olleet enempää kyselleet ettei tyhmyys paljastuisi joten olivat poistuneet takavasemmalle! :lol:

    Sunrise Cruisersin johtiksessa istuttiin parisen vuotta sitten myös samaan aikaan. Melko alkuvaiheessa kautta kun suunniteltiin seuraavaa palaveri-ajankohtaa nii Lörs sanoi että "Ei sunnuntaina! Mä meen silloin mamman kanssa syömään!" Sinä vuonna ei pidetty sunnuntaisin kokouksia.

    Kyllä näitä juttuja tulee vielä lisää kunhan muutkin saavat muistojen arkistoja auki..!
     
  14. Make_O

    Make_O 3rd gear

    Muisti palaa pätkittäin, toi kuva on siitä "ekasta" näyttelystä .. Muistan ku noita perkuleen heinäseipäistä tehtyjä aitoja väsättiin Lankilankosken kerhotallilla muutaman illan ...

    Taustalla näkyykin muutama tuttu lärvi .. 8)

    [​IMG]
     
  15. RT 70

    RT 70 2nd gear

    Lörs liikkui myös veden päällä tyylikkäästi,vuoden -72 mallia olevalla Ski Boatilla.Moottorina tietysti V8 350 ja kompressorilla.

    Siinä Vaasan rannat raikas kun veekasi lauloi.Viime kesän ajelut loppui vähän aikaisemmin potkurin lavan hajoamiseen.
     
  16. Niklas Lövmark

    Niklas Lövmark 1st gear

    Kiitos topicista.

    Eräällä kerralla sunnuntaina, kun isä meni äitinsä kanssa ABC:lle syömään - oli virkavalta ajanut perässä keskustasta. Matka lounaalle
    oli luonnollisesti sujunut rauhallisesti, mutta ilmeisesti olivat kuitenkin olleet hieman kiinnostuneita, kuinka auto selviytyisi liikenteessä?

    Isä kertoi kyyneleet silmissä, kuinka "pojilla" olivat naamat venähtäneet,
    kun kuusikymppinen ukko nousee kuskinpenkiltä ulos. Mutta ei siinä vielä mitään. Kun ukko sitten siirtyi auton toiselle puolella ja avasi oven 85v äidilleen, jonka sai auttaa ulos autosta, olivat kasvojen ilmeet olleet kuulemma korvaamattomat. :rotfl:

    Sen jälkeen ei muuten Rodia olekaan pysäytetty!

    Vaikka loppu tuli nopeasti isälle, oli se hänen kannaltaan se parempi
    vaihtoehto. Isästä ei ollut vuodepotilaaksi makailemaan.

    Kuten pikkuveli sanoi - ikävä on kova.


    Kiitos kirjoittaneille.
     
  17. tha022

    tha022 Gearhead

    Muistan hyvin ku menin kaffille käymään Lörssin luona ja oli juurikin saanu tämän rakennus idean.
    Ei meinannu vanha mies housuissaan pysyä kun oli niin paljon intoa. :rotfl:

    Lepää rauhassa!!!

    Hasa
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tästä on kymmenisen vuotta aikaa kun sain puhelun, jossa mies luurin sisältä tiedusteli vieläkö Offenhauserin 2x4 bbl isolohkon imusarja Mopariin oli myytävänä. Soittajalla oli tallessa myynti-ilmoitukseni tiedot 1,5 vuotta vanhasta Kepöstä! Vielähän se oli jouten joten soittaja tinki muutaman kympin ja sovittiin kaupat. Kertoi tekevänsä siitä blower-imusarjan ja sekös nauratti, kun ainoa "vika" imarissa oli tussilla piirretyt koneistusohjeet blower imusarjan tekemiseksi. Maksu- ja osoitetietoja vaihtaessa paljastui ostajan nimi lehdistä tutuksi. Sitten juteltiinkin tovi Rodista, rakentelusta ynnä muusta. Jäi miellyttävä kuva välittömästä ihmisestä.



    Kepeät mullat.
     
  19. fred30

    fred30 1st gear

    On muuten tuo samainen imusarja nyt paikallaan ja hyvin toimii. Luulen että ens vuoden tavoite fyyrförtti-fordin osalta on se että ajetaan sillä se kymppi vartilla.
    Iskä päästeli sillä sen 11,02 ilman pumppua Porissa, oisko ollu vuonna -95 tai 96.

    kiitos kaikille hautajaisiin osallistuneille.

    T: Fredrik Lövmark
     
  20. starcraft

    starcraft Gearhead

    Osanotot myös lörssin pojille ja muille läheisille. Nuorena lähti mutta paljon ehti elää.
     

Kerro tästä muillekin!