Pg:n toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja manha, 16.11.2010.

  1. manha

    manha Gearhead

    Miten ton kuuluis toimia?Omassa vaihtaa 2:n jo miltei heti,kun auto on heilahtanut liikkeelle.Pienemmälle ei vaihda kaasun polkaisusta ollenkaan,ainostaan kun vauhti on pudonnut taas ryömintä nopeuteen,tippuu 1 päälle.Onko kyseessä joku säätö homma,vai noinko ton vanhan valurauta pg:n kuuluukin pelittää?
     
  2. cc.56

    cc.56 3rd gear

    ...kuulosti melko tutulta. Ajeltiin jonkin aikaa 56:lla jossa originaali kone
    ja pg. Teki juuri samoin eli jo aivan pienessä nopeudessa vaihtoi kakkoselle. Tiedä sitten oliko vika vai ominaisuus. Ei tullut tuota
    silloin enemmin ihmeteltyä.
    Omien ajokokemuksien perusteella olisi joskus kyllä kaivannut kolmatta vaihdettakin......
    Eikös tuohon saa sovitteella kiinni esim. Th 350:n???

    t: cc.56
     
  3. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Jos vaihteisto on kunnossa, eiköhän tuota vaihtokohtaa pysty nostamaan kaasuvivustoon yhteydessä olevaa vaihteistolinkkiä säätämällä. Sehän tekee PG:ssä muutakin kuin ohjaa kickdownia. Omassa valurauta-PG:ssä ainakin saan vaivatta säädettyä, nyt loota vaihtaa kakkosella noin 40 km/h vauhdissa ja ykköselle kaasupohjassa vielä noin 60-70 km/h (wagon, perävälitys 3,7). Käsittääkseni PG:n voi aika helposti polttaa rikki jos kakkonen on päällä tarpeettoman matalassa nopeudessa.
     
  4. manha

    manha Gearhead

    Kiristin kaasarin kupeesta säädön tiukaksi ja nyt vaihtaa kakkosta täyskaasulla kiihdyttäessä vauhdin ollessa n. 20-30mp/h.
    Pienemmälle ei vaihda polkaisemalla edelleenkään mistään nopeudesta.Uskaltaisko nyt kokeilla löysäämällä säätö todella löysälle,vai oisko jollain vähän parempia säätö ohjeita tähän?
     
  5. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Nostetaas vähän tätä topikkia. Vaihdoin tohon 283 päälle 4 reikäsen edelbrockin ja samalla kickdown vipu jäi lyhyeks. Jatkoin vipua ja säädin siten että kaasun ollessa pohjassa myös kickdown vipstaaki on pohjassa. Kuitenkin ykkösen vaihtaa liian aikaisin ja kickdown ei toimi. Laatikkona lienee alu pg, kun auto on -66 belair. Vinkkejä miten vipua pitäis säätää.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ..pg:n throttle valven ( eli tuon tutummin kick-downin) säädössä on huomattava, että siinä liikealueessa on ns detent. Tarkoittaa että kun sitä vipua vetää niin tulee stoppari / pykälä vastaan...ja se vipu liikkuu vielä sen stopparin jälkeen paljon vahvempaa jousta vastaan ( "through detent"). Säätö on ok kun samalla kun kaasu on pohjassa ( sekä kaasarilla että polkimella) myös tuo kikkari on ihan pohjassa. 61 283 perässä valu-pg pitäis vaihtaa kakkoselle kaasupohjassa (through detent) 55-61 mph...ja alaspäin kakkoselta ykköselle 51-58 mph....Käsin kun koittaa siitä vivusta vetää niin saa vetää ihan kunnolla että pääsee sinne pohjaan saakka...
    Samat periaatteet pätee myös alumiinipowerglideen.. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!