Piäkaupunk seuvun nopein auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jukka63, 24.12.2008.

  1. pötkö

    pötkö Gearhead

    Aina valmiina kuin partiopoika :wink:

    Mutta tässäkin tapauksessa puheet tai lähinnä "laulut" on suuremmat kuin teot :poff:
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Näinhän se useimmiten menee :poff:

    Valitettavasti :cry:
     
  3. ransu68

    ransu68 1st gear

    Ja eikös sitä niin sanota että ei suuret sanat suuta halkase? Ei vaan oishan se kiva nähä mitenkä tommonen nopea tehdastekonen( Esim: ferrari 430, porsche 911,bucatti veron tai joku muu vastaava)pärjäs stripillä. En tiä onko moisilla vekottimilla ikuna ajettu missään. :D
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei ne varmaankaan oikein pärjäis kun painoahan noissa on usein jo enempi kuin stripillä pyörivissä Streetti autoissa ja tehoa puolestaan vähempi kun enempi noi ferrarit sun muut on kuitenkin tehty myös pidempään maantie reissailuun eli niissä on noi suunnitttelun prioriteetit kuitenkin vähän erilaiset.
    Ja näkeehän se jo ilmoitetuista 0-400 m ajoista jotka vastaa kutakuinkin varttimailin vetäsyä tai vaikkapa 0-100 km/h ajasta jonka meidänkin vessa menee stripillä jo alle 2 sekuntiin kun noi nopeimmatkin tehdasurheiluautot päässee moisen jutun vaan noin 4-5 sekunnin paikkelle :wink:
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Silloin ennen vanhaan 1980-luvulla Hangon katuautokisoissa oli kalustoa laidasta laitaan, mm. Porschea ym. ei kiihdytykseen rakennettuja katuautoja.

    Nykyään johonkin FHRA:n street-luokkiin on ihan turha mennä jos haluaa tietää mikä auto olisi nopein kadulla. Ne Street-luokkien kilpurit ovat käytännössä puhtaita kilpureita eikä suurimmaksi osaksi mitään katuautoja joilla kävisi töissä tai jossain tapahtumissa. Ajamalla... Ja sitten vielä normaalin kadun pinta, sääolot ym.

    Yksillä lentokenttäpäivillä Itä-Suomessa tuli kerran ajettua kaatosateessa 14.2 400m kiihdytyksessä tuolla mun "tuning-autolla" (neliveto), stripillä sama auto menee kuivalla 13,7. Ja sillä on ajeltu ihan normaaleja työmatkoja, lomareissuja, ym. mutta eihän tuollaisilla 13 sekunnin autoilla ole mitään asiaa "oikeissa" kisoissa tänä päivänä enkä ole halunnut uhrata siitä mitään normaalin käytön asioita, eli autossa on täydet verhoilut, takapenkki paikoillaan ja jopa varapyörä takaluukussa ja normaalit katurenkaat eli juuri täsmälleen siinä kunnossa missä se on normaalistikin kadulla. Ja sama auto taittaa mutkaradankin.

    Eli mikä olisi nopea auto kadulla (joka ei ole välttämättä suora) jolla myös ajetaan kadulla säännöllisesti, ei vain kuriositeettina. Tätä ei selvitetä missään street-luokissa. Niistä on tullut vain sen nimisiä kisaluokkia ja alkuperäinen katuautokapina on hävinnyt vuosia sitten. Nuo kadunmiehen päivät jotka eivät ole kisoja ovat kalustoltaan enemmän sinne päin.

    Pitäisi olla joku "real street"-luokka sellaisille käytössä oleville katuautoille jotka eivät ole kisa-autoiksi prepattuja, mutta sääntöjen tekeminen ja määrittelyt olisivat varmaan ihan mahdottomat siihen. Enemmän vain kiinnostaisi, että mikä auto olisi nopein liikennevaloista lähdettäessä, kokeiltuna turvallisesti. Ja sellaisista autoista jotka oikeastikin voisivat niissä liikennevaloissa olla sattumalta.

    Onhan nuo 13 sekunnin autot nopeita normaalissa työmatkaliikenteessä, jollaisia omastakin pihasta löytyy, mutta kilpa-autoille ei mitään jakoa. Keskikastia noilla kadunmiehen kokeilupäivilläkin. Ja noilla ajetaan töihin myös. Ja voi mennä mutkaradallekin siis.
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    niin jokainen tykkää vertailla aina omaansa ja pitää sitä juuri sopivana vertailu ajoneuvona. mut mullakin on alkuperäiset verhoilut ja kesäisin ajelen sillä joka päivä (avo-auto) ja silläkin voipi matkustaa vaikka kiinaan ja kulki putket kiinni katurenkailla 11.5/196km/h ei tää musta oo mikään nopea ees ...

    yleensä takapenkkien poistaminen johtuu turvakaarista= turvallisuus asioista, eihän tuollainen penkki juuri mitään paina,muu verhoilu korvataan yleensä palamattomilla materiaaleilla joilla ei niin hirveesti myöskään painoa säästä.täähän on helppo testata, ruuvaa ovipahvit ja takapenkki pois ja kokeilemaan. 8)

    kyllähän ne reiluihin ylinopeuksiin menevät voimakkaat kiihyttely on viisaampi pidellä radalla ja säästää ehkä näin muiden henkiäkin. hurjista 13sekunnin pyrähdyksistä puhumattakaan :rotfl:
     
  7. ralli

    ralli 1st gear

    Mä voitin meitin hinausautolla iha stobemanin jenkkikäyttiksen näkösen auton kadulla viimekesänä :poff:
     
  8. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Niin..saattaa sillä Pötköllä olla nopea auto -mutta aina löytyy kuohitsija joka pässille..

    Eipä tuota tartte ku käydä sieltä vantaalata hakeen sen yhe äijän Ferrari Testarossa sieltä tallista niin kyllähän tuommonen kömpelön näkönen jenkkilohmo on vastaantulija... :poff:
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Konditionaali on sitten loistava keksintö. Ku kävis hakees sitä sun tätä sieltä sun täältä ni kyllä...
    Ainoo, et kun ne ei koskaan käy. Mut tää pötkö käy ja on käynyt jo 20 vuotta varmasti satoja kertoja. Siinä on auto ja siinä on kuski ilman, että sitä tarvii hakee sen pidempää kun kotitallista.
     
  10. kotu

    kotu Gearhead

    Tällainen GT ei ennättänyt omistajan kiireisen aikataulun vuoksi mukaan. Harmi.

    Myös Ferrarille on tarjottu monta mahdollisuutta todistaa nopeutensa, mutta jostain syystä se ei ole päässyt rinnalle.. :eek:
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    No jos suoraan vaan ajetaan niinkun on tainnut olla tarkotus, niin Testarossa ei pärjää edes vanhalle dieseli-Mersulle. Ei vaikka moneen kertaan olivat koittaneet :odroll:
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kumma juttu muuten, että nää muita nopeammat autot löytyy aina tutuilta ja kavereilta :eek:

    Kun multa aikoinaan kysyttiin Camaron kulkuja tuolla Ruskeasannan Shellillä yhden tutun toimesta joka Tyyning porukoissa pyöri niin mä sitten näytin tuoreen lapun Porin WCSC finaaleista, jossa siis katsastetuilla autoilla ajeltiin. Lapussa luki 9.11 / 243 ja kuin yhdestä suusta tuli siltä Tyyning poruikalta, että KAVERILLA on tallissaan paljon nopeampi :poff: Minä sitten heitin, että tulka toki näyttämään ja tuokaa se kaverinne nöyryyttämään itseään vaikka Kiikalaan parin viikon päähän.

    Kumma juttu muuten, ei oo näkyny noita heppuja sen koommin kisoissa tahi huoltiksilla :poff: Tai kerran kävin kaffella tuolla Ruskiksella, mutta niillä hepuilla oli jostain syystä just silloin kiire jonnekin :poff:

    Pötkö sensijaan lähtee koska tahansa, minne tahansa.... jne, jos haastetaan :soosoo:
     
  13. AGT200

    AGT200 1st gear

    Noniin! Katuauton nopeus mitataan kadulla, turha sitä on jossitella ja pyöritellä aikakortteja.

    Jos haluaa ajaa stripillä muttei kadulla, niin ei sillä ainakaan nopeimman katuauton titteliä hommata.

    Ruottissahan homma osittain siirtyi/nee(?) nyt takaisin lentokentälle isoilla katupojilla, mutta sielläkin on näissä uusissa kuvioissa KÄSILÄHTÖ eikö ole kelloja, Eikä rataa(kenttää) prepattu. Ainakin ekassa näin oli. Silloin ollaan hyvin lähellä katuolosuhteita ilman turhaa yleisöä. Koska paikalle sallittiin vain kilpa-auto ja yksi huoltoauto. Sekä porukka mikä niihin mahtui. Kilpa-autokin piti muistaakseni ajaa paikalle, ainakin portista sisälle.

    Olisiko tuossa kompromissi tännekkin? Aikaahan siellä ei ajeta,mutta nopein kyllä selviää. Kaikki muu on turhaa hörhötystä siinä ympärillä.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä taas sanon , että tää malli on naurettavaa pikkupoikien pelleilyä ja hauskaa niillekin vain siihen saakka, kun jotain onnettomuuksia tapahtuu :soosoo:

    Mikä siinä on niin vaikeaa tulla mukaan radalle ajamaan :eek:

    Pelottaako, hirvittääkö, ujostuttaako, kakattaako, pissattaako vai tuntuuko siltä, ettei rahkeet vaan riitä kun ISOT pojat ajaa kilpaa :poff:
     
  15. AGT200

    AGT200 1st gear

    Ehdotin tuolla rataa/kenttää kompromissiksi TEILLE. Mikäs siinä on vikana? :poff:

    Preppaamaton lentokenttä ja auto ajamalla portista sisään. Yksi huoltoauto, käsilähtö eikä kelloja. Eikä yleisöä. Matkahan toki pitää olla lyhyempi kuin 402m, se 200m on parempi katumittari.

    Jos ihan rehellisesti vastaan, niin ei kiinnosta sellainen. Olen tota ISOJEN poiken drag racingia käyny kattoo vissiin 1990tms viimeksi. Sweduissa oli viime kesänä kattomassa Birkan finaalin ja Stockholm Openin. Siitä voit päätellä mikä MUA kiinnostaa. Jos haluamme näin henkilökohtaiselle tasolle mennä :pinup: :D
    Kulttuuriero. :wink:
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei se oikeesti olee turhaa hössötystä, ainakaan mä en ymäärrä, että miten se aika jotenkin haittais tietää? Ja mitä haittaa on kuusesta ja varaslähdön kontrolloimisesta/reaktioajan seuraamisesta? Vai meinaatko, että vaikkapa noi Swedut persdynolla noita laitteitaan ja alustoja kehittelee? Ei niiden aikojen tarvis tietysti välttämättä olla julkisia, mut toisaalta miksei? Aika monelta, ellei peräti kaikilta "katukunkuilta" löytyy myös aikakortteja, ja kyllä ne aika tarkkaan korreloi useimmissa tapauksissa myös noihin luonnonolosuhteisiin, vaikkei absoluuttiset ajat sitten ihan samoja oliskaan. Jos auto on nopee radalla kelloo vastaan, se on nopee myös katuolosuhteissa. Vai onks toisenlaisia esimerkkejä? Aikoinaan kun tuli osallistua tohon Kehä III Open sarjaan ja voitettuakin se, voitin kyllä myös sellasia autoja jotka oli ajannut jopa 0.5 sekuntia nopeampia virallisia aikoja kuin minä. Myöhemmin kaks sekuntia nopeemmalla autolla ei ollut enää mitään tekemistä ton edellisen kanssa, sillä ei ollut mitään järkeä kadulla ajaa muita kun isoja prätkiä vastaan, enkä hävinnyt sillä kertaakaan. en kyllä kadulla edelliselläkään siinä vaiheessa, vaan vasta myöhemmin kun auto oli 1.5 sekuntia nopeemmassa kuosissa ja yritin pysyä 205 renkailla nopean nelivetosierran kyydissä. :rotfl: Silti hiukka epäilen, että kummallakaan noista olis pysynyt kadulla Pötkön kyydissä lyhyellä matkalla, ainakin äärimmäisen tiukkaa olis ollut. Mut kesää osotellessa parin täälläkin esillä olleen laitteen suorituksia valvotuissa olosuhteissa.
    http://www.youtube.com/watch?v=328VIZY7VVQ
    http://www.youtube.com/watch?v=xzDOhnGdk6U
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

  18. AGT200

    AGT200 1st gear

    Vastaan nyt vielä vipottajalle vaikka tuol ylhääl sama asia jo tuliki julki. Kyseessä siis perimmiltään kulttuuriero. Toinen tykkää heavystä ja toinen klassisesta. Ei sen kummempaa.

    Periaatteessa kyllä, turboautoilla ei aina onnistu toi katulähtö satavarmasti. Kadulla jokainen lähtö kuitenkin on "pudotuslähtö". (en siis tarkoita jokapäiväisiä liikennevaloja)
     
  19. FA18

    FA18 3rd gear

    Tuo Bugatti tehojensa ja nelivedon puoleen alkoi kiinnostamaan:

    http://www.dragtimes.com/Bugatti--Veyro ... acing.html

    Hinta/aika suhde taitaa kuitenkin olla aika huono...
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla kelpaa molemmat. Sama homma kun naisten kanssa, ei oo varaa puritanismiin. Mut tuloksii on kyllä jonkinverran. Muutenkin kun teoriassa ja konditionaalissa.
     

Kerro tästä muillekin!