Pienikokoinen 12V laturi projektiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Slant Sickness, 19.1.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Enpä sotke projektitopikkia laturikeskustelulla. Nykyinen mikä lie yleismallin Bosch klooni toimii hyvin, mutta sirompikokoinen pitäisi saada tilalle, että voi laitella muuta roinaa konehuoneeseen.

    Joku 50-60 A vehjes riittää. Sisäinen säädin pitää olla ja kiilahihnapyörällä pyöritetään. Kiinnikkeillä ei ole kovin paljon väliä, koska teen toisen puoliskon itse. Kapea ja lyhyt ovat avainsanat.
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    ^myös vastaava Denson 60A minilaturi käytössä, hyvin on virta riittänyt vaikka tulpa sähköflektit, poppikoneet ja hehkulamppu polttimot.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuossa mun yleismallissa on 2 johdinjärjestelmä. Virta ulos isosta ruuvista ja heräte on samalla lampun piuha. Moderneimmissa näyttää olevan johtoa enemmän. Eräässäkin kaaviossa oli kolmejohdinta pelkästään komentamiseen: Computer, Lamp ja IGnition. Nuo vissiin toimii kun vaan laittaa sen ohjauksen siihen IGnitioniin. Projektiin ei kuulu kojelaudan sisäänmeno etsimään muita signaaleita. Mulla on volttimittari taulussa, josta voin suorittaa valvontaa.
     
  5. On sitten tämäkin päivä sitten tullut, kun sulle on liikaa johtoja jossain..o_O

    Mitä näitä nyt on..peräti 4:

    [​IMG]
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No mutku siinä Biltsun laturissa oli "COMPUTER" liityntä. Alternaattorissa tietokoneliitin? Höh! Oon mä laturille tehnyt säätimen joskus 40 vuotta sitten, mut ei siihen mitään tietokoneita tullut. Hyvä vehjes olikin. Latasi 16 voltilla aina aluksi 20- 30 asteen pakkasessa, jolla sai "telamiinan" lataamaan Valiantin akun edes jotenkuten talvisessa kaupunkiajossa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Muuten hyvä, mut ei tuolla rullalla pidä 3/8” kumihihna. Toivottavasti kapeampi pylpyrä löytyy valmiina kaupasta. Rupeavat pitämään mua Alkossa vakiasiakkaana pelkkien sorvareille toimitettavien kossupullojen takia…

    Jotakin huohotusletkua tuli reititettyä ja iänkaiken paksana ollut käsijarrun kahva sai täyshoidon. Putkisokka oli tarttunut 56 vuodessa niin tiukkaan, että entinen kahva lähti lopulta rälläkällä. Teräsputkesta uusi tilalle. Kyllä kelpaa jarrutella taas!

    Huomenna uuden alakerran osat koneistamosta talliin. Pääsen pensselöimään lohkon punaiseksi!
     
    Seevu ja puna niska tykkäävät tästä.
  8. Kyllä niitä sopivia pyöriä jossain on. Esim.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.1.2022
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toivottavasti löytyy myös jostakin lähikaupasta.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viistoista millinen. Lildin akkupulttipyssystä on moneksi. Kummankin laturin, poistuvan ja saapuvan mutteri lähti ilman vaivaa surrur veks.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aditassa ei ollut hyllykamaa. Se olisi pitänyt tilata jostakin varastosta nähtäväksi. Sorvaria tässä tarttee taas kerran. Ukrainasta saisi tai USA:sta valmiin.

    Edit: Tarpeeksi monta konversiota vaihtoehtoisilla varaosanumeroilla ja osa löytyi Saksasta "kossupullon hinnalla". Voittajatiimi taas kerran!

    Edit2: Ketkä nyt Bilteman pikkuista laturia alkaa autovanhukseensa 3/8" hihnalle sovittamaan, löytämäni hihnapyörän ebayilmoituksessa oli seuraavia merkkejä. Riemenscheibe, Generator WAI 24-82105 für Isuzu Toyota OE-Nummer 8944109740
     
    Muokattu: 21.1.2022
    Seevu ja f34 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!