Pienin sarjatuotanto V-8?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja riviera56, 30.11.2013.

  1. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Luin tossa vanhaa moblaa ja siinä oli Alfa-Romeo Montreal 1972 koeajossa. Moottorina on 2,6 litrainen V-8. Mahtaako tota pienempää kasia olla missään pellin alla? Meinaan vaan että eikö noi mukit ala olemaan jo melko mitättömän kokoiset? :eek:
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ei varsinaisesti sarjatuotantoa, vaan vormuloissa ainakin oli 2.4L v8. en ole seurannu enään ni tiedä onko enään.
     
  3. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

  4. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Okei, oonko mä laskenut väärin että tollasessa männän halkaisija olis n 70mm?
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No sehän riippuu iskupituudesta
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ferrari 208:ssa tais olla jollain markkinoilla 2-litranen V8...?
     
  7. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Wikipedia tietää kertoa Daimlerin 2,5 litraisen V8:n iskunpituudeksi 69.85 mm (2.8 in) ja poraukseksi 76.2 mm (3.0 in)

    Edittiä:
    Sieltä löytyy myös tieto tuosta Ferrari 208:sta: "The engine was de-bored to (66.8x71 mm) 2.0 L (1991 cc) V8"
     
  8. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Okei, ei se mun arvio sitten reisille mennyt. Mikähän idea/ hyöty on ollu tehdä esim toi Alfan moottori? Erikoisuudentavoittelua??
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Monasti varmaan kilvanajo-toimintaan liittyvää luokittelubyrokratiaa, kun katuauto-asennuksista puhutaan. Se on sitten oma lukunsa miksi kilpatoimintaan on tuollaista moottoria tarvittu mutta sääntökirjoista se syy löytyy
    Eikös se tuollainen juttu ollut, kun Fiatin Dinoa alettiin valmistamaan, että piti saada riittävä määrä tuotantoautoja Ferrarin moottorille että se saadaan luokiteltua? Tässä puhutaan tietty V6:sta mutta olisiko Alfan kohdalla ollut samaa syytä? Tipo33 kilpuri oli toki jo olemassa ja siitä tehtiin kai jotain stradale-versiota mistä tuo moottori on peräisin. Että oliko suunnitelmia saada moottori johonkin muuhun kilpasarjaan, ehkä joku tietää. Peruskorjausväliksi taidettiin ilmoittaa 3000km!

    Tallissa on Fiat 1800 jossa on nimen mukainen kuutosmoottori hemipalotiloilla. Varmaankin imagokysymys että haluttiin pehmeästi käyvä ja "täysmittainen" kuutonen, kun edellisessä mallissa oli ollut 1,9 neloskone, mutta bensakulut piti euroopassa pitää silti kohtuullisina niin mikään kolmelitranen ei tullut kyseeseen. Tuolloinen trapetsilinja-design kun venytti joka tapauksessa keulaa niin tila ei ollut ongelma.

    Ja tietenkin haluttiin hyödyntää samoja osia neloskoneisten kanssa, tämäkin on vaikuttanut kun nelosetkaan ei yleensä olleet yli 2-litraisia euroopassa, niin niille osille kun tehdään kuutonen tai kasi niin pienihän siitä tulee.

    Tatra 603(-2):ssa oli 2472cm3 hemi-V8

    Mutta jos haetaan ihan pienimpiä "normaalien sarjatuotantoautojen" eli jätetään ferrari ja muut kilpa-autojohdannaiset pois, niin tulee mieleen ranskalaisten voorttien ja Simcojen kasikoneet.

    Simca Vedette/Ariane8ssa 2351cm3(jossain lähteissä 2355?) V8, mutta tuota Aquillon/voorttikasia oli kai pienimmillään 2158cm3 Ford Vedetten jossain malleissa?? Lättäpäänä siis. Saman perusmoottorin 136cidiä (2225cm3) oli käytössä Ranskan Fordeissa jo 30-40 luvuilla.

    Hevosiahan noissa taisi olla jossain 60-90 paikkeilla
     
  10. ursus2

    ursus2 Gearhead

    No Simcan vedette versaillesissa oli 2.4l sivuventtiili v8 "Aquillon"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Simca_Vedette
    Tuommoinen oli pikkupoikana naapurustossa projektina,hienosti sekin hörisi. 8)
    Edit.Oho Sämpy ehti ensin :D
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    1953 Fiat 8V Zagato: 1996 cc ohv V8, power 127 hp/ 6600 rpm....
    Auton mallinimi oli 8V koska Ford oli rekisteröinyt mallin V8... :)
    Octane lehdessä (issue #125) oli juttua autosta...
     
  12. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    No jopas, tohon verrattuna tuo Alfa onkin jo isolohko...
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Päästään vaan tuossa aiheeseen mikä on "sarjatuotanto" malli? reilu sata alustaa taidettiin tehdä ja aika harva taisi liikkua kadulla. Harmi kun ei ole Dante Giacosan elämänkertaa enää käsillä, sieltä selviäis mitä varten tuota moottoria kehitettiin. Joku kilpakytkös siinäkin taisi olla, wikipedian tiedoista en uskalla sanoa että oliko oikeasti henkilömalliin aiottu alunperin. Tuohon aikaan oli turbiiniprojektikin että kaikenlaista kehitettiin ja kokeiltiin. Sodan aikoihin kurvailivat muistaakseni sähköautolla tehdasalueella.
    Fiat Topolinon moottorista olisi saanut rakennettua alle litran V8:n 8)
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    niin no, miksi tehdä edes neljä pyttyä kun yksikin riittäis. Miksi tehdä 12 jos 8 riittäis. Ainahan vääntö ja käynti paranee kun pytyt lisääntyy.
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Laajemmin vaan miettien moottoreita voi ottaa mukaan moottoripyörien moottoreitakin; en tiedä sarjan kokoa, mutta Moto Morinihan tekin periaatteessa myyntiin 850cc V8 -moottoripyörää ja sarjatuotannosssa ei tainnut olla Moto Guzzin 500cc V8, josta muuten löytyy jonkinlainen youtube-nauhakin.

    Väännön suhteen minusta monisylinteristen vääntöhän on kuitenkin usein isoilla kierroksilla...?

    Mitä enemmän sylintereitä sen parempihan se joka tapauksessa on, oli järkeä tai ei!
     
  16. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Näinpä, taitaa vaan olla niin että turhan kalliita valmistaa esim toi Alfakaan ei ollut mikään menestystarina paljolti kalliin ja monimutkaisen moottorikonstruktion takia. Muutenhan varmaan Tojotakin käyttäisi tuollaisia pikkukaseja,heh, Avensis 2,0 V8!
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Yksi itseäni harmittava seikka noissa italian V8-koneissa on "sileän" (flat) kampiakselin käyttö: eihän niissä ole "oikeita" V8-ääniä!
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jostain löysin tiedon että noita 8V malleja tehtiin 1952-1954 vain 114 kpl. Eli sen sarjatuotanto status on tosiaan vähän siinä ja siinä... :-? mutta tuotannossa kuitenkin.
     
  19. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Lancia Thema 8.32

    Thema 8.32, käytti 3.0 litraista Ferrari Dino-V8-moottoria. Moottori perustuu Ferrari 308 qv -mallissa käytettyyn koneeseen ja sen kasauksesta vastasi Ducati. V8 oli ns. split-plane-tyyppiä, toisin kuin Ferrareissa yleensä käytetty flat-plane. 8.32 1-sarjan (1986-1989) autojen moottori tuotti 217 hevosvoimaa (160 kW) ja auton huippunopeus oli 240 km/h. 2-sarjan (1989-1992) 8.32-moottorin viritysastetta oli hiukan pudotettu (153 kW) ja huippunopeus hieman pienempi. Mallin suorituskyky oli hyvä, tosin jo 2-sarjan aikana Turboversio oli nopeampi. Malli on harvinainen ja sitä on valmistettu vain 3 537 kpl vuosien 1986 ja 1991 välillä. Mallimerkintä 8.32 tulee auton 8-sylinterisestä, 32-venttiilisestä V-moottorista.
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!