Pienoismallin maalaus ohjeita kaivataan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Kuusseiska, 20.5.2008.

  1. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    Eli itellä rojektina '67 Chevelle SS 396 hotrotti ja olen maalannu sisustat, pohjat, konehuoneet ym mattamustalla, jolloin jälki on ollut helvetin hyvää!
    Mutta, kokeilimpa koriin Mastonin metallihohtoa ni kuivaa ihan rypylälle.. ***KELE!! :mad:
    Miten saisin hyvän ja onnistuneen pinnan koriin? Vika metallimaalissa?? Probleemia ennenki, vain metallimaalin kanssa.. En käyttänyt lakkaa, lakan kanssa yhtä ruma. Kokeiltu edesmenneissä projekteissa.

    PS. Maalaus tilat on mallia kotona sisällä, kuivatus tapahtui ensin maalatussa tilassa, josta vein vähä ajan päästä muuhun tilaan.

    Toivottavasti ei tarvi vetää mattamustaksi tai pensselillä... :cry:

    EDIT: Jahans.. Maali lähtee ainaki osittain palasina pois ja alta muovi on rypylällä! Selityksiä?
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Oliko pohjamaali alla ja minkälainen? Kannattaa aina kokeilla ensin noita maaleja vaikka johonkin valutankoon ensin pohjamaaleineen.

    Automaalia ei kannata maalata koskaan paljaalle muoville, eikä oikeastaan muutenkaan. Eli primerit alle, sitten pintamaali ja mahdollinen lakka päälle, joskus myös noiden maalamisen välisellä ajalla on suuri merkitys!
     
  3. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    No eh.. En käyttäny pohjamaaleja ollenkaa, mutta kokeilin tottakai ensin tankoon. Ei kerenny tarpeeks kuivaa, että ois huomannu ton ryplyilyn. :oops:

    Käykö semmonen Hobby Primer? Taitaa olla laatua Mastonin maalit.. Kerran kokeilin metallipienoismalliin + maali ja lakka. Se lähti samalla lailla repimällä teippimäisenä pois, tosi helposti...

    Eli nyt siis tilanne se, että kori on rypylällä, maaleja vähän revitty pois..
    Hyviä maalinpoisto kikkoja? Luin jostain viemäripuhistus(vaahosta), eli Mr Muscle?

    Onnistuuko, jos vetäsen pari kiekkaa tuota mattamustaa ja sitte korin värin? Tummuus ei haittaa, se onki pääasia koko värissä. 8)
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Maalit saa korista pois vaikka kodin putkimiehellä.

    Itse olen käyttänyt Vallejon muovimalleille tarkoitettua primeriä, ostanut olen Tieto-Nikkarista ja Hobby Pointista. Ja sen päälle myös 2-kerrosautomaaleja spraypullosta, ei ole keittänyt paitsi kerran kun odotin liian kauan värimassan ja kirkaslakan välillä tuollaisessa oikeisiin autoihin tarkoitetussa 2-kerrosmetallivärissä.

    Metallipienoismalleita maalit lähtee Nitromorsilla, mutta muovimalleille ei sitä saa käyttää.

    Myös jarrunesteellä lähtee maalit muovimallista, mutta senkin kanssa saa olla varovainen, se haurastuttaa muovia.
     
  5. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    Okkei, kiitän tästä paljon! :D Pitänee ostaa putkimiestä, ja kokeilla tuota pohjamaalia ja sitä mattamusta + väri ja ajan kanssa :)
     
  6. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Maalinpoistoon sopivia aineita on
    uuninpuhdistusspray, vaahtomaista, itselle tuottanut ongelmia, kun kuivuu vähän turhan äkkiä, mikäli useampi kerros poistettavana.
    Jarruneste, en ole kokeillut, koska luettujen kirjoitusten perusteella haurastuttaa muovia enemmän tai vähemmän.
    Kodin Putkimies toimii suht hyvin, mutta ei ihan kaikkiin maaleihin tehoa, varsinkin oikeat automaalit pysyvät pinnassa pitkästä liotuksesta huolimatta, lisäksi käsiteltäessä on oltava suojakäsineet ja lasit. Tai ainakin suositeltavat. Olen käyttänyt enemmän kromiosien putsaukseen kromista, puoli minuuttia on tähän mennessä riittänyt kromauksen poistoon. Alla oleva lakkakerros ei siinä ajassa lähde, enkä tiedä lähteekö laisinkaan.
    Pineline Tehopesu (Würth), tätä olen käyttänyt yli kymmeneen automalliin, eikä ole ollut ongelmia, maalit ovat lähteneet, eikä ole muovissa ollut havaittavissa muutoksia. Lisäksi on huomattavasti käyttäjäystävällisempää kuin esim. kodin putkimies. Ei ole iho kuivunut tai ärtynyt, vaikka olen 100% liuosta käyttänyt ja uittanu sormia pöntössä. Ei varmasti suositeltavaa, mutta kukin tyylillään :D Liuosta voi käyttää siltänään, tai laimentaa vedellä. Mitä laimeampi liuos, sitä kauemmin saa osia uittaa ennen kuin maali irtoaa. Hammasharjalla kannattaa avittaa välillä. Mutta tälläkin saattaa muoville käydä huonosti, mutta sen riskin olen tähän mennessä ottanut. 1/8 Pontiacin kori ui vissiin kaksi viikkoa 1:4 liuoksessa, eikä ottanut nokkiinsa.

    Maalauksesta; aina kannattaa vetää alle pohjamaali, vaikka pintaan sotkisi pensselillä vesivärejä. Pohjamaalilla saa pintavärin tarttumaan paremmin, sekä eristettyä muovin pintaväristä. Ettei pääse tuota kiehumista tapahtumaan. Itse olen tähän asti käyttänyt Mastonin pohjamaalisprayta, eikä ole ollut sen kanssa ongelmia.
     
  7. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    Kattelen vähän hintoja ja valihen siitä. Würthin litku kuulostas ihan hyvältä kun ei tarvi suojaimia pitää. :)

    Tiedän pohjamaalin/pohjien tärkeyden, yks jenkki ja oma piikki maalaukset takana. Pohjat tuli tehtyä kumpaanki tod. hyvin.
    En ole kuiteskaa ensikertaa markkinoilla pienoismalleissa tai isommissa vehkeissä. :rotfl:

    Avun annosta kiitokset! :wink:
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä maalasin Cadillacistani tekemäni pienoismallin normaaleilla automaaleilla. Ekaks hiontapohjamaali, seuraavaksi basemassa ja päälle 2k kirkaslakka. Maalasin sen ulkona kauniina kesäpäivänä ja viimeisen lakkakerroksen jälkeen peitin mallin pahvilaatikolla, ettei pintaan pääse roskia. Tuli niin hyvä, ettei tarvinnu edes hiontaa ja kiillotusta.
    Saadessani mallin siinä oli parikymmentä vuotta vanha pensselimaalaus pinnassa, jonka poistin jarrunesteellä. Ei vaurioittanut muovia mitenkään.
     
  9. IPJ

    IPJ 1st gear

    Maalaus

    Itse olen käyttänyt ihan peruspienoismalli värejä, purkista. Tosin ruiskulla maalaan. Lisäksi olen vetänyt suoraan puhdistetun korin päälle ilman pohjamaalia, tosin noin 10kerrosta.
    Oikeaa tapaa ei ole, jokaisella omansa mutta omissani olen saanut mielestäni, mittakaavaan sopivan kiillon.
     
  10. M

    M Gearhead

    hioitko muuten muovin ennen maalaamista? ja puhdistit rasvasta ym.?
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Re: Maalaus

    Tuota tapaa en kyllä suosittele.
    Suositeltava tapa
    Ensin puhdistus ja sitten kevyt hionta 800-1200 karkeudella. Valujälkien ym korjaus pintakitillä.
    Pohjamaalaus pintaväriin sopivalla värillä
    Pintamaalaus pariin kertaan völihionnalla + lakkaus
    Ja lopuksi kiillotus hiontakankailla 1800-12000 karkeudet
     
  12. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear


    Puhdistin rasvasta, tottakai. En hionut.
    Yritin spraykitillä korjailla sitä mutta tuuletus ikkunan pilarit poikki ja toinen A-pilari meni poikki.. PRKL, ois tullu hieno streetti. Modailinki paljo esim. konepeltiä, vanteet jne. :cry:
     
  13. M

    M Gearhead

    niin kuin tupis tuossa mainitsikin, suositeltava tapa on kyllä hioa muovi ennen maalausta. ja millä poistit rasvan? itse pesen miedolla fairyliuoksella ja annan kuivua kunnolla. fairy poistaa mm. sormista jääneen rasvan erittäin hyvin.
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Vielä tarkennuksena tuohon itseni käyttämään kittiin mainittakoot, että se on ihan normaalia autokäyttöön tarkoitettua kaksikomponenttista kittiä. Tällä hetkellä minulla oleva taisi olla Soudal merkkistä.
     
  15. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    Totta, hionta ei kyllä tee pahaa. Ja valu ym virheet korjailla.
    tärpätillä otin rasvat. On pienoismalleja tehty ihan *****tisti, mutta ne on lähinnä ollu muokkauksia "diecast" prätkiin ja samaan sarjaan kuuluvia prätkiä, joita kokemattomuuden takia maalailtu pensselillä ja vähä miten sattuu.

    Mut se on jo hajalla.. Ei voi mitään. Ens kerralla saan tehtyä kyllä hyvin!
    On mulla onnistunu '32 Fordin rottisrodi.. En käyttäny pohjamaaleja ym hiomista ku toi mattamusta pelaa ilman mitää, suoraan vaa pintaa tulemaan ja turhan hyvin tuleeki rotta-autoon. :lol:
    Ja edittinä että modailtu on jokapuolelta enemmän tai vähemmän. lopputulos on ihan jees :)
     
  16. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tärpätti(lakkabensiini) ei sovellu muovin pesuun.
    Saippuavesi on siihen ihan paras ratkaisu
     
  17. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    Joo, pitää tästä lähin välttää sitä. Tosin epäilyttää saippuan jäävän muoville veden haihduttua, vaikka sekoitus suhde olisi vähä saippuainen.. :-?

    Olisiko muuten mahdollista, että SS Chevelleni haprastui monen tunnin uittelun (putkimiehessä) jälkeen? Aika huteralta se tunnosti ja A-pilari napsahti ku erehtyi painamaan..
     
  18. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itse olen kyllä aina pesun jälkeen huuhdellut mallin lämpimällä vedellä, ettei jää pesuainetta pintaan.

    Muutama vuosi sitten (kun ei ollut rasvanpoistajaa käsillä) maalasin kaverin cbr:n katteet. Aina ennen maalausta painepesurilla mäntysuopaliuos pintaan ja samalla pesurilla huuhtelin. Hyvä tuli.
     
  19. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tottakai malli vielä pestään saippuaveden jälkeen lämpimällä vedellä. Unohtui tosin pistää tuo työvaihe
     
  20. Kuusseiska

    Kuusseiska 1st gear

    Miten porukat on ikkunoita kiinnittäny koriin? Omia kokemuksia:
    Pikaliimalla menee "huuruun" eli pilalle..
    Posticki, eli ns. kontaktiliima pysyy ja toimii mutta ruma ja sotkeva + maalit lähtee korista.

    Ja ongelma sitte on myös puskuriin valot, neki menee "huuruun" eli syöpyy( ? ) valkoiseksi kun pikaliima kuivaa.. tosin nykysessä projektissa pysy ku työnsi vaa paikolleen.

    Toimiva ratkaisuja siis kaivataan..
     

Kerro tästä muillekin!