Pienoismallin maalaus ohjeita kaivataan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Kuusseiska, 20.5.2008.

  1. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Valot pysyy vaikka Johnsonin kiiltovahalla, joka on tarkoitettu muovilattioille. Dippaa linssit vahassa ja tiputtaa paikoilleen. Tulee samalla kiiltoa lisää. Samalla aineella voi halutessaan lakata vaikka koko mallin. Saa siveltimelläkin tasaisen jäljen.

    Ikkunat olen tähän mennessä yrittänyt liimata samoilla pienoismalliliimoilla kuin muutkin osat. Yksi vaihtoehto on ihan tavallinen Eri-Keeper, joka kuivuu kirkkaaksi. Vaikka ei ole varsinaisesti muoville tarkoitettukaan, niin luultavasti kestää riittävän hyvin. En ole kokeillut. Hyviä puolia; kuivuu kirkkaaksi, sekä pystyy tarvittaessa pyyhkimään ylimääräiset pois kostealla rätillä jos kovin yli tulee.

    Huurtumista pystyy myös hieman estämään tuolla Johnsonin vahalla, mutta mikään pomminvarma konsti sekään ei ole (käsittelee lasiosat tuolla vahalla).

    Humbrolilta löytyy sellainen tökötti kuin Clear Fix, jolla pystyy tarvittaessa jopa tekemään pienimpiä linssejä, tai ikkunoita lentokoneisiin. Liisterimäistä kirkasta "liimaa". Silläkin olen satunnaisesti joitakin laseja liimaillut.
     
  2. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Mä oon käyttäny "lasien" liimaukseen tinneriä. Osa mahdollisimman tiiviisti paikoilleen ja pienellä puhtaalla pensselillä tippa tinneriä saumaan. Valuu kattavasti ja parhaimmillaan on kuulunut naps kun osat ovat liimaantuneet yhteen...
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    micro cristal slear on lasien kiinnitykseen hyvä ja siihen käy myös eri keeper.
     
  4. LGC

    LGC Gearhead

    Mä maalasin just 67 Coronetin aluks hion korin vesihiomapaperilla sitte matta keltanen pohjamaali ja päälle mastonin kultanen maali nii ihan hyvä tuli
     
  5. handeS

    handeS 1st gear

    Muovimalleihin tarkoitetut tuubi- ja pulloliimat liimaa polystreenimuovia sulattamalla, tuubitavara siirappimaista ja paksua, käytä tuoretta. Pulloliima ohuempaa. Levitä esim. tikulla tai pursota saumaan ylöspäin. Pitkä kuivumisaika varsinkin sisäpuolella. Yliannostettuna voi sulattaa tiensä muovin läpi jopa kuukauden kuluttua.
    Helppokäyttöiset huopakynän tapaiset liimakynät käy hyvin "karkeampiin töihin".
    Nesteliima myös kätevää, valmiit liimat melko paksuja, apteekista saatava MEK (metyli-etyli-ketoni) nopea ja hyväjuoksuinen. Erittäin tulenarkaa ja haisee! Valmispullojen mukana tulevat pensselit yleensä liian isoja, hommaa oma pieni liimasuti, myös tylsytetty rokotusneula kätevä ahtaissa paikoissa.
    PVA -liima ("erikeepperi") hyvä mm. läpinäkyvissä osissa ja siirtokuvissa (vedellä jatkettuna).
     
  6. 660

    660 1st gear

    lainataan hiuka topikkia.... mites porukat on tehnyt kun pitäis saada valmiiks "kromatusta" maskista pohja mustaks? ton voortin kohalla se meni vielä pensselillä mut 58 caddyn ritilä on nii tihee että ei onnistu pensselillä. mielessä on käyny jos päästäis pensselillä koko hoidon mustaks ja topsypuikolla putsais perään...
     
  7. ata

    ata Gearhead

    Koko hoito mustaksi ja sitten vielä maalin ollessa märkänä jollain pyyhkii ne kohoumat, itse tulee usein käytettyä ihan sormenpäätä tai jotain rättiä. topsypuikkoa en ole kokeillut, saattaa sekin toimia.
     
  8. 660

    660 1st gear

    tällai mä sen ajattelin, tuli vaa mielee et mitä eri konsteja ihmiset käyttää ku mullaki on tossa tissit keulilla ym...
     
  9. snake65

    snake65 1st gear

  10. ata

    ata Gearhead

    Niin tai www.fcma.fi ehkä vielä paremmin, tuolla pienoismallit-netissä kun on kai enemmän noita tankkien ym. muiden kuin automallien rakentajia.
     
  11. Caideman

    Caideman 1st gear

    Jos sulla on käytössä pienoismalleihin tarkoitettua emalimaalia(Humbrol, Revell jne), niin voit ohentaa mattamustaa maalia juoksevammaksi ohenteella(lakkabensa) ja juoksuttaa sitä ohuin kerroksin maskiin. Väri kertyy koloihin ja kohopinnat jäävät puhtaiksi.

    Maali pitää siis ohentaa oikein kunnolla, esim sellaiseksi että vaikkapa puhtaalle paperille siveltäessä kuultaa hyvin läpi.

    Joka kerroksen jälkeen hetki kuivumista ja kirkkaiksi jäävien osien sively hieman ohenteeseen kostutetulla siveltimellä.
    Tällaisen käsittelyn toistaa kunnes tulos on haluttu.
     

Kerro tästä muillekin!