Piensarja-Auto-Osuuskunta PEO

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mga-tomi, 12.5.2011.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Moni harrastaja pähkäilee omavalmisteauton rakentelusääntöjen kanssa. Mitä saa tehdä ylipäätään ja kuinka paljon veroja joutuu pulittamaan. Täysin omavalmisteisen auton värkkääminen on haasteellista. Helpompaa olisi lähteä liikkeelle sopivasta aihiosta, josta muutoskatsastamalla saisi itselleen mieluisan pelin.

    Sopivan aihion voisi pieni porukka valmistuttaa itselleen Kiinassa:

    1. Putkirunko, etumoottoriauto, päällekkäiset A-tukivarret edessä ja takana. Klassinen urheiluautorakenne.
    2. Lasikuitukori, esim. AC Cobra replica. Raakalasikuitukori ilman maalausta ja sisustan mattoja, pehmusteita ja koristeosia. Mahdollisimman halpa.
    3. Moottorista olisi kaksi ääripään tyypitystä, versio 1. vaikka Chery 1100cc eli mahdollisimman edullinen kiinalainen moottori. Versio 2 iso esim saksalainen V8/V12

    TUV Rheinland Shanghai tekee testit ja EU-tyyppihyksyntähakemuksen. Hollantilainen RDW hyväksyy hakemuksen. Tämän jälkeen PEO kirjoittaa vaatimustenmukaisuustodistukset. Suomalainen harrastaja tilaa auton 1100cc moottorilla, maksaa tullin ja autoveron ja alvin ja käy rekisteröintikatsastuksessa ja saa kilvet PEO-autoon. Myöhemmin suomalainen harrastaja voi edelleen jalostaa autoa.

    Onko mitään järkeä? EU-tyyppihyväksyntä Kiinassa kustantaa yllättävän vähän. Alustava hinta-arvio 35000,-. Jos 10 jäsentä osuuskunnassa, niin 3500 per lärvi.

    Valmiin auton hinnaksi Kiinassa tulisi noin 5000-10000 euroa sillä pikkumoottorilla. Rahti, tulli ja autoverot päälle, niin tälläisen aihion voisi saada omaksi jotain around 15000 rekisteröitynä Suomeen. Siitä sitten rakentelemaan.

    En ole itse innostunut osuuskunnan vetäjäksi, mutta tarjoan palveluita homman läpiviemiseksi, sopivia tehtaita löytyy ja EU-tyyppihyväksyntä hoituu "helposti". Tällä kaavalla tehty Norster 600R -nelipyörä meni läpi byrokratiasta ilman mitään ongelmia. Tattarisuon katsastusasemalla naureskeltiin, kun allekirjoitin itse paikan päällä vaatimustenmukaisuustodistuksen. Ei ollut ennen tullut vastaavaa tapausta...
     
  2. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    http://www.elisanet.fi/tomi.lundell/Norster tarina.html

    Tuosta Norsterista jotain tietoa.

    Edit; vielä lisää tietoa

    http://www.nordiancommerce.com/
     
  3. menu*

    menu* Gearhead

    Todella hienoo että tuo Norster-homma toteutui, ei muuta kun lisää persoonallisia vekottimia tänne vaan!
     

Kerro tästä muillekin!