Piilofarmarin muutos henkilöautoksi ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja oasep, 26.1.2010.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aina näköjään oppii uutta :odroll: .Olen kuvitellut että alle 1800kg on ollut ainoa kriteeri 100km/h nopeuteen. Mutt tossahan on tosiaan vuosiluku lisänä.
    Mutta mutta jos Caminon katsastaa henkilöautoksi ja maksaa sen henkilöautoveron niin silloinhan sillä sais ajaa 120 motarilla. Kieltääkö joku ihmeen pykälä avolavan muuttamisen henkilöautoksi :eek: ?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei taida olla lakipykälää, mutta trafin ohje:

    Tuossa jo aikaisemmin mainitsemassani tapauksessa ohje tulkittiin toisin päin niin, että kun ajoneuvo(pick-up) oli valmistettu tavaran kuljetukseen ja tavarakuorma oli suurempi kuin henkilökuorma, niin ei käynyt henkilöautoksi rekisteröinti.
     
  3. Tasf79

    Tasf79 1st gear

    Tuossa taannoin kaverin kanssa pohdittiin asiaa ja päädyttiin lopputulokseen, jossa esim. Caminoa henkilökuljetukseen pääasiallisesti käytettäessä syyllistytään veropetokseen. Joten hullua on, jos veroa ei saisi maksaa ja värkkiä rekisteröidä henkilöautoksi.

    Muuten raha kyllä valtiolle tuntuu kelpaavan...
     
  4. atobee

    atobee Gearhead

    Hmmm... Eli nyt voisin laittaa laillisesti Caminoon lavakatteen ja muutoskatsastaa sen henkilöautoksi koska lava ei täytä pakettiauton määräyksiä... :D :D
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    .....
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    .....
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Liittyen tohon byroslaviaan, mites pitääkö se paikkaansa et jos on texasissa 5"korista ja 4" akselista korotettu iso pick-up, niin sitä saa suomessa korottaa sen sallitun olikohan 5", mut jossei se ole jo "bubba-joe" korotus joka on tehty jenkeissä niin mitään mahdollisuutta siihen ei ole

    Mutta sit lisäjakkarat jotka muualla EU;ssa kelpaa ei suomessa ole turvallisia vaikka saksassa ne on normaali istuimia
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    B 50 tuntuu tosiaan tietävän, mistä puhuu!

    Tähän aiheeseen takaisin, otsikon mukaiseen:
    mietin, että taitaa mennä yli 2000 euron vero esim. 1986-mallin autolle, laskettiin sitten jäännösarvosta uudesta tai "vastaavien henkilöautojen" hintatasosta, kun kyse on siis Buick Electra -farmarista. Autojen hintataso kun voi hyvin Trafin mielestä olla jotain 5000 eur luokkaa ja millä sitä sitten väännät paljoa alemmas? Kun siis EI tule katsoa noita pakettiautojen hintoja. Veroprosentti kokonaispainon mukaan noin 46.
    Tai sitten jos pidät uutta vertailuautoa, ovat premium-farmarit äkkiä siinä 85'000 eur hintaluokassa. Vai mitä voitaisiin tulkita toisin?
    Enpä taidakaan olla ensimmäinen tänä vuonna muutosta tekemässä, mutta ehkä sen silti teen myöhemmin. Kaikeista siistimipien farmareiden omistajat hyötyvät tästä eniten ja linttoja ei kannata tietenkään lainkaan muuttaa, taloudellisesti siis ei kovin järkevää.
     
  9. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Heh,heh, tuttua httua mopojen kanssa, arpa ratkaisee tai tikkataulu :argue:
     
  10. OMC351

    OMC351 1st gear

    Aika helposti menee monella tässä ketjussa asiat sekaisin ja teksteihin ilmestyy vaikka mitä pakettiautodirektiivejä ja lakeja.

    Vuoden vaihteen autoveromuutoksen jälkeen moni muutos tulee taloudellisesti järjelliseksi, kun vanhoja autoveroalennuksia ei peritä täysimääräisesti vaan nykyisen verotusarvon mukaan. 2002 alkaen ajoneuvoluokat ja verovapaudet on olleet selkeästi erillään. Takapenkki ei tee pakettiautosta yleensä henkilöautoa, mutta poistaa autoveroalennuksen edellytykset. Verolainsäädäntö ja kansallista, kun ajoneuvoluokanmäärittely perustuu paljolti EU-tason säädöksiin.

    B50:n tarina ylhäällä oli hyvä esimerkki ihan kirjoittajan omista näkemyksistä eikä faktoista.
    1) Mikä laki määrittelee penkkien kiinnittämisestä pulteilla? LVM:n asetuksessa viitataan mm. E-sääntöihin 15 ja 19 penkkien ja turvavöiden kiinnityksen suhteen. Suomessa VTT testailee noita Tampereella.
    2) Alemmin verotettuja on aina rankaistu nopeusrjoituksilla, ei asialla ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.
    3) Ainakin viimevuonna vielä sai kolmelta eri valmistajan edustajalta hyvin dokumentteja massamuutoksiin. Nykyjään, kun pakut on EY-tyyppihyväksyttyjä valmistajat tekee paljon eri versioita lukuisten eri maiden vero yms säädösten takia. Mallisarjan sisällä pystynyt hyvin tekemään muutoksia.

    Käyttötarkoituksen muuttaminen ei todellakaan ole estetty. Vuosittain satoja tyyppihyväksyttyjä henkilöautoja muutetaan pakuiksi ja pakettiautoja henkilöautoiksi, linja-autoiksi, matkailuautoiksi ym.

    Auton rakentaminen vaatii valitettavasti aika paljon säädösten tietämistä, jos sitä tekee laajemmin ammatikseen.
     
  11. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    OMC351 uusi tulokas !!!??? ottaa reippaasti kantaa heti liityttyään. Nopeusrajoituksia eri instanssit ovat nimenomaan perustelleet turvallisuudella. Joku tässä ei ole ihan miltä näyttää. Voisiko OMC351 vaikka varovasti selvittää suhdettaan näihin sidosryhmiin. Trafi ym.
    Mielestäni viesti on myös hyvä esimerkki "omista näkemyksistä"
     
  12. OMC351

    OMC351 1st gear

    Suhdettani Trafiin voisi pitää entisenä kantaasiakkaana. Pienoislinja-autot hyväksyttiin pitkään Suomessa poikkeusluvilla, joita hain AKE:sta ja Trafista kymmeniä. Enää suoraa asiointia sinne ei ole kovin paljoa. Työni puolesta asioin katsastajien kanssa vähintään viikoittain, joten käytännön toiminta on hyvin tuttua. Tätä keskutelua rupesin lukemaan tarkemmin, koska useita asiakkaitani on muuttamassa 3550kg kuorma-autoa 3500kg pakettiautoksi. Yllättäen kukaan ei haluaisi olla ensimmäisenä hakemassa uuden määrittelyn mukaista verotuspäätöstä.

    Pakettiautojen 80 tai myöhempi 100:n rajoitus on perustunut jossain määrin turvallisuuskysymyksiin, mutta sillä on ollut hyvin pitkään myös verotukseen littyviä perusteita. Ei varmaan ollut sattumaa, että tavaratilan kokovaatimus ja 80km/h rajoitus osuivat samaan 1800kg omamassaan. Asetusta piti vielä korjata, kun tasan 1800kg autot pääsi liian helpolla. Uusien autojen kohdalla kaikista umpipakuista on myös 3-penkkiriviset henkilöautoversiot, joita alemmat nopeusrajoitukset eivät koske, mutta verotus on kovempi. Sillä perusteella kyse on aikansa eläneestä säännöstä, jos sitä yritetään perustella turvallisuudella.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    ..ja joka tapauksessahan minkään järjen mukaan tuo turvallisuus ja ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus eivät siis täsmää! Voi olla mikä vaan puolueeton instanssi testaamassa esim. kahta jenkkifarmaria, joista toisessa on alkuperäinen takapenkki ja toisessa on tavaratilan etuosassa kuormaliinalla kiinnitettynä sama takapenkki - ja takaikkunalla 5g painava 80 -lätkä. Uskoisin, että hirviväistö- ja jarrutuskokeissa ei kovin suuria kokeellisia eroja tulisi - paitsi jos tietenkin Liikenneturva ne järjestäisi.
     
  14. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Iso osa näistä pykälistä ei välttämättä perustu järkeen.

    Ensisijainen tarkoitus on kehnätä rahaa valtiolle. (vaikka perusteluina käytetäänkin turvallisuutta).

    Toissijainen tarkoitus on sairaalloinen epäluulo että kansalaiset yrittää kaikin tavoin "kusettaa" valtiota, joten laitetaan paremmaksi.

    Kolmas tarkoitus on viranomaisen henkilökohtainen antipatia,
    esim. harrastusajoneuvo rakenteluun. Yksityiskohtaiset määräykset ja ohjeet (niiden valmistelu ja toteutus) edustavat VALTAA.

    Kuten monissa eri yhteyksissä on todettu niin esim. kaikki rakentelumuutokset pystytään torppaamaan, vetoamalla määräykseen: "ajoneuvon on kaikissa tilanteissa oltava riittävän turvallinen".
    Eli kumoamiseen ei tarvitse (tai ei ainakaan esitetä) mitään perusteluja.

    Valittaahan aina voi mutta tämäkin on jo todettu monella foorumilla. Seuraavan instanssin käsittelijä ei tutki edellisen päätöksen perusteluita eikä mahdollisia uusia perusteluita. Kielteinen päätös tulee tekstillä " Edellistä päätöstä ei ole tehty vastoin lakia tai hyvää hallintotapaa".

    Eli kaikkien annettujen määräysten perusteluiksi riittää tuo maaginen TURVALLISUUS,
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    .....
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Jos ystävällisesti saa pyytää, niin pidäthän meidät ajan tasalla.

    Reilut kymmenen vuotta meilläkin oli firman kuormajuhtana kevyt KA.

    Kantavuuksien ja tilavuuden suhteen kasipulttinen pitkälavainen pikappi sopi meidän hommiin kun nyrkki silmään, koska kolme eurolavaa mahtui just kivasti lavalle ja vaikka painoakin saattoi kuormalla olla sen puolitoista tonnia, niin silti jouset ei vielä ollut pohjassa.

    No vuosi sitten kun alettiin ammattikortista puhua ja selvisi että jos mä heitän tosta yhden paketin pikapin lavalle ja lähden kuskaamaan sitä postiin tai matkahuoltoon, niin ammattiajoahan se silloin on joten päädyimme siihen, että nyt saa uskollinen palvelija lähteä ja hommataan jotain kevyempää tilalle.

    Nyt ei sitten kyytiin mahdu kun kaksi eurolavaa ja 700 kiloa alkaa olemaan kantavuuden kannalta maksimia, mitä sillä ylipäätään uskaltaa kuskata.
     
  17. OMC351

    OMC351 1st gear

    Onko jossain väitetty niin?
    [/quote]
    Itse kirjoitat paria viestiä aikaisemmin, että avolavan ajoneuvoluokkaa ei voi muuttaa. Kyseinen väite on naurettava. Olen kahdellekin eri asiakkaalle hoitanut noita muutoksia autotoimituksien yhteydessä, eikä ollut mitään ongelmia.

    Mitä direktiiviä tarkoitat tuolla "pakettiautodirektiivillä"?

    Pakettiautoja koski ennen syksyn turvallisuusasetus hässäköitä kymmeniä direktiivejä EU:n pakettiautoja koskeva direktiivi ei tarkoita yhtään mitään. Edelleen niitä on useita niiden rinnalla pitkä listä E-sääntöjä ja muutama EU-asetus.

    Kerrotko missä onnistuu kokonaismassan muutos ilman valmistajan ilmoitusta? Tekisi homman aika näppäräksi, jos voisi vaihdella kokonaismassaa esim. 3500, 3550 ja 5000 välillä pelkällä omalla ilmoituksella. Turhaan haki myös tuhannet ison kuorma-auton käyttäjöt valmistajilta reilu vuosi sitten todistuksia, kun massoja korottivat.

    Parhaimmillaan olen nähnyt kuinka autotrailerin on voinut hyväksyä yhdelletoista henkilölle. Katsastajien sattumanvaraiset sekoilut tietokoneen kanssa ja lainsäädäntö ovat aika eri asia. Joku Suomi edustaja ei voi mun käsityksen mukaan lähteä keksimään uusia versioita mallisarjaan massojen osalta. Niitäkin on näkynyt mm Fordilla aikanaan.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Aika jännä samassa lauseessa tulee ilmi, että ei on kyllä

    Sanot, ettei suomalainen voi keksiä omia mallistoja ja samalla sanot et näin on ford;illa tapahtunut
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    .....
     
  20. signet

    signet Gearhead

    Näissä ei saa kokonaispainoa alennettua.
    Uudelleenrekisteröinnissä katsastajan kuuluu muuttaa kokonaispaino suurimpaan sallittuun jos se jostain syystä on joskus pienennetty.
    Painojen korotus ei onnistu ilman valmistajan(edustajan) eli käytännössä maahantupojan todistusta.Mulla on esim. Scaniassa valmistajan suurin sallittu kokonaispaino 41tn., ja nyt siinä on 33,5tn ,ennen viime vuoden massakorotusta 32tn.Meillä on 2 täysin identtistä autoa,molempiin tarvittiin yksilöivä todistus painonkorotuksesta,sekä lisäksi todistus etä autoon on syötetty uusi softa uusille painoille.
    Vanhempiin autoihin ei tehtaalta painonkorotuslappuja tule.
    Trafi oli antanut konttoreille ohjeet ettei yhtään painojenkorotusta saa tehdä ilman valmistajan todistusta muutettavasta yksilöstä.
     

Kerro tästä muillekin!