Pikkarin jyrinät ja suuntausarvot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja itkonen, 18.2.2008.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Nyt on K1500:een vaihdettu uudet ylä/alapallot, raidetangon päät säätöpaloineen ja ylä/alatukivarren puslat uretaanisiin. Lisäksi Konin iskarit tovi sitten. Vuosimalli 88. Vääntösauvat ovat aika tapissa kun ovat vanhat ja väsyneet, mutta vetonivelet ovat ihan ok kulmassa kuitenkin. Kori/runko istuvat suorassa maahan nähden eli tasallaan pitäisi olla.

    Suuntausarvojen kanssa ollaan vaan aivan pihalla kun paikallinen suuntauspaja hommaa tänään yritti. Heillä ei ollut arvoja ollenkaan ja itse olen niitä nyt metsästänyt oikeen tunteella. Sain yhdet arvot jenkkipajalta josta ostin osia etupään laittoon ja ne ovat seuraavannäköiset:

    Auraus 0,07 ( yksikkö jotakin, en tiedä mitä, miten muunnetaan milleiksi )
    Camber 0.75 ( astetta ? )
    Caster +4 astetta

    Muutama ongelma: Kone näyttää vaan minuuttia/sekunttia tyyliin nuo arvot joten tuollaista 0.75 ei voi tauluun edes saada. Ja ihanko oikeasti tuon Camberin pitäisi olla positiivinen eli renkaan yläreunan horottaa ulospäin autosta? Kun sisäänpäin säätövaraa on vaikka kuinka eli negatiivisen puolelle, mutta noin suureen positiiviseen ei riitä säädöt.

    Casteriin nuo säätöyritykset eivät vaikuttaneet yhtään mitään? Voiko sitä säätää mitenkään? Kuskin puolella on caster 2*38´ja apparin puolella 4*17.

    Aurausta kun laitettiin tyyliin puoli milliä puolelleen, niin alkoi hirveä jurina kuulumaan ajaessa. Kun aiemmin aurausta oli tosi rankasti ( 6-9 mm per puoli ) niin ei jurissut yhtään. Aurauksen vähennyskö oikeasti aiheutti näin rankan jurinan. Kuuluu selvästi pyöristä ja oikeen tuntuu jalalla lattiaa vasten. Ainoa mitä keksin, oli se, että kun lähdetään ajamaan, niin renkaat kääntyvät harituksen puolelle liikaa tai jotain tällaista. Aiempi isompi auraus on estänyt sen? Vaiko mistä tuo johtuu?

    Apuja armottoman tietäviltä pikkarispesialisteilta odotetaan kun haluttaisi saada kippo timmiin.

    edit: Epäolennaisuuksia poistettu tarinan selventämiseksi...
     
  2. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Nyt on tehty toinen keikka säätöpajalle. Camber vasemmalla 0*41 ja oikealla 0*31. Caster vasemmalla 3*18 ja oikealla 3*58. Aurausta 2,3 mm per puoli.

    Nyt on hyvä ajaa. Kulkee kuin juna maantiellä, ei puolla eikä vetele. Jyrinä pieneni hieman mutta ei ole lähellekään yhtä pientä kuin aikaisemmin. Täytyy ajella tovi ja seurailla/kuulostella mitä seuraa. Tympee ääni kyllä, ilman sitä oli hytissä maantiellä hiljasta kuin hautausmaalla, oli aika luxus-menoa. :lol:

    Sellainen huomio tuli tänään tehtyä, kun ihmettelin ekan suuntausreissun jälkeen kasvanutta kääntösädettä. Ei päässyt pihasta pois muuten kuin ottamalla kerran pakkia välillä. Aiemmin pääsi reunoja nuolemalla koukaten. Tarkempi tutkimus selvitti, että kuskin puolella ohajus otti rajoittimeen helposti kiinni ja apukuskin puolella jäi rajoittimeen matkaa vielä tuuma kun joku muu ( simpukka? ) toppasi. Ennen suuntausta sitten säädin raidetangot toiseen laitaan niin, että nyt apparin puolikin kääntyy melkein rajoittimeen asti. Kuskin puoli kääntyy sinne edelleen, enempää ei saanut käännettyä kun apparin puolella otti jo tankojen päät yhteen. :eek:

    Ilmeisesti joskus on irrotettu jotain ja kasattu "hampaan tai pari pieleen" ohjauksessa, vai onko olemassa joku simpukan liikeradan säätö tms. jolla tuon saisi korjattua kuntoon? Ei kai periaatteessa mitään haittaa nyt kun ajokin on tasaista ja pyörät kääntyy, mutta periaatteessa tollaiset jutut aina vähän häiritsee kun osat on sinne päin paikoillaan jossain.
     
  3. voittol

    voittol 2nd gear

    niin oliko se vehe 4-vetonen?
     
  4. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kyllähän se on. K on nelivetoinen ja C takavetoinen. Tuli tuossa vaan mieleen, että jos piruuttaan kokeilisi laittaa aurausta niin paljon lisää, että jyrinät loppuu ja sitten mittaa paljonko tuli? Tuskin isoa haittaa olisi näin talvikelillä noista testeistäkään.
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    No kokeilemallahan se selviää,onko muuten kuinka karheet renkaat alla onko reunoista kulunut "pykälille".Välillä ,kun on jokku nappula renkaat alla ,ne pitää ainakin ulospäin melkosta ääntä,ehkä sekin voi aurauksella muuttua .Entä etupään vetonivelet onko kuluneet ,voisko aurauksella mennä ääni pois?
     
  6. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Renkaina lähes pakasta vedetyt Cooperit. Tänään ajelin paksulla pehmeällä lumipatjalla ja jyrinä oli ihan samanlaista. Joten varmaan voi renkaat jättää pois laskuista. Olisikohan niin, että auraus jotenkin saa vetarit äänettömiksi tai pyöränlaakerit. Sitten oikeilla pyöränkulmilla ne jyrräävät?
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Kokeile löysätä niitä vääntösauvoja vähäsen, jos ne on kerran sulla melkein tapissaan. Konit kun olet laittanut sinne kanssa niin meneekö etupää jo liian jäykäksi?
    Tarkista lootien kumit ja kardaanit.
    Siellähän muuttuu vähän kaikkien kulmat, kun kiristää vääntösuvoja.
     
  8. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Löysäsin vääntösauvoja yhen kiekan ihan ajomukavuuden vuoksi. Niiden kireydestä tuskin jyrinät johtuu, koska ovat olleet ennenkin ihan tapissa eikä jyrissyt. Mutta eivät tosin uusien pallojen ja puslien aikana. Olisko paikat nyt paremmin kohdallaan ja laakeri ei pääse vääntymään jotenkin että mahdollinen välys "häviää" ajossa. Mielenkiintoinen vielä se seikka, että noin 80 km/h vauhtiin asti jyrinä suurenee nopeuden mukana ja sitten kun mennään kovempaa, niin se lähes kokonaan häviää??? Harmi kun on lätkämallin auto :poff:

    Täytynee kuulostella ja sitten vaihtaa laakerit jos ei tokene muuten. Tietääpähän että ovat kunnossa. Mutta ensin on muuta proggista ohjelmassa, joten tämä homma menee jäihin toviksi.

    Onko muuten Pitman Arm boorilla kiinni jossain akselin pätkässä tuolla simpukan alla, kun ei ole koskaan ennen tullut tutkittua simpukkaohjausta. Jos on, niin tuon ohjauksen sivussa olevan asennon selittäisi silloin se, että se on pari booria pieleen asennettu paikoilleen joskus. Voisi käyttää irti samalla kun vaihtaa tuon uuden Idler Armin paikoilleen niin saisi senkin asian kohdalleen....
     

Kerro tästä muillekin!