pikkulohko vs isolohko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 63impala, 31.1.2003.

  1. 63impala

    63impala 1st gear

    Melkoisen pieniä ovat suorituskyvylliset erot on kyseessä sitten GM:n Moparin tai Fordin tuotteet. Ite oon pikkulohkoletukan suuri kumartaja, muuta olenko väärässä? Hakisin vertailukohtaa ominaisuuksien ja käytetyn rahan suhteen. Ainakin mun full sizeen pikkulohko on "riittävä", mutta hyötyiskös se isolohkosta?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Periaatteessahan tossa tehossa on pitkälti kyse siitä paljonko ilma/polttoaine seosta saadaan sen läpi kuskattua ja tehokkaasti poltettua. Siinä mielessä isompi tilavuuksisesta moottorista saadaan matalammilla kierroksilla sitä tehoa. Ja korkeemmilla mahdollisesti sitten enemmän kuin pienestä. Silloin kun ite vaihdoin suht mietoon isolohkoon suht tiukasta pikkulohkosta oli aikeena vaan käyttöominaisuuksien parantuminen kulun juuri kärsimättä. Ne parantukin reilusti, mutta myös kulku hieman.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Molempia on ollut ja molempia on parhaillaankin. Vastaisin tähän ihan vaan fiilispohjalla että isolohko ON VAAN HAUSKEMPI. Tarkoittanen tässä nimenomaan kunnon aikakauden koneita tai piristeltyjä keksintöjä. Se voima ja vääntö mitä isosta lähtee on kuitenkin ihan toista kuin pikkulohkon tuottama.
    Järkisyillä ajatellen tilanne on tietysti ihan toinen, pikkulohkollakin auto kulkee hyvin, vie vähempi kakkua, osat ja koneenaihiot yms. maksaa huomattavasti vähemmän jne. Samaten jos vertailee esim. C ja D luokan eroja tuolla totisemmissa kuvioissa niin ei se lie kovinkaan ratkaisevaa. Oman mausteensa on hommiin tuonut nykysin noi puhaltimet, veikkaisin että ahdetut pikkulohkot lisääntyy varmaan entisestään.
    Mutta henk.kohtaisesti vaan pidän isolohkoista enempi ja semmosia omissa vehkeissä suosin sen minkä kukkaro kestää.
     
  4. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    On varmaan ikuisuuskysymys. Pikkulohkot ovat järkeviä, esim Impala tulee toimeen ihan kivasti pikkulohkolla, mutta vastaava Mopar eli Plyma on pikkaisen raskaampi, tykkää kovasti isolohkosta. Onhan sekin taloudellisempi pikkukoneella, mutta harrastehenkisempi ajaa isolla lekalla.
    Isossa autossa isolohko on perusteltu valinta.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    melkeinpä voisin sanoa et joku-63 impala painais saman,ellei enemmän,ku joku-63 belvedere/fury(sama koppa nois mopeis).
     
  6. 67

    67 1st gear

    jaa,mutta saahan pienestäkin tehtyä ison. :grin:
     
  7. paxton

    paxton 1st gear

    pelkkä käyntiääni tuo ehdottoman voiton isolohkolle
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmaan '63 Impala painaa samanikäistä belveä/furyä enempi, ne olivat nimittäin mid size autoja. Casta vuonna '65 fury siirtyi full size alustaan, belve oli loppuun saakka keskikokoinen.
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onneksi auton tai sen tekniikan perusteluun ei tarvitse järkisyitä. Päätettiin n. 17 vuotiaina poikasina poikain kanssa, että perustelut voi jättää naisille ja muille pyrkyreille. Jos tekee tai hankkii jotain, perusteluksi riittää, että 'kun tuntui siltä'.
    (ei kellään olis 455:ttä myydä halvalla)
    :smile:
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Taitaa herrakani sittenkin olla oikeassa!
     
  11. bbford

    bbford Gearhead

    Toi hintataso on kyllä itseä "harmittanut" kun olen tilaillut osia omaan Fordiin.Jos olis ostanut esim. Chevyn (´63 Impalaa aluksi etsin..) jollain 350:llä niin olis tullu tehtyä kyllä aika härski kone samalla rahalla.Olis alukannet ja rullanokat varmasti.Mutta toi Galaxie painaa sopivat 1900kg papereiden mukaan niin ei oikein taitais kulkea millään pikku motilla.Osien saatavuuskin on enemmän Chevy BB:tä suosiva(yllättäen?) mutta hintaeroa ei kovin paljon ole Fordiin nähden.
     
  12. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Riippuu tietenkin koneestakin/iskusta, omasta mielestä Mopen 360sb jytäjää ihan mukavasti, onhan tässä kuitenkin jo 6litraa on ne äänet kuitenkin aika eri kuin vaikka 318ssa. Tämä siis minun mielipide.
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    luulenpa että ollaan aikax samalla hinta menetyksellä bbfordin kans koneemma tehty..mutta eronna on ett sen kone tuli auton mukana,mulla erikseen.sbc vs bbford.
    mutta totta sinänsä,että sivusta seuranneena huomannut että ei isoonvoortiin saa juuri mitään palikoita letukkaan verrattuna.
    mutta pikkulohkon laulua on mukava kuunnella!!!toki isossa on saatanasti rungon kieroituttavaa vääntöä!
    but the fact is:you cant stomp with a four-banger,,,
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Taannoin 90-luvun lopulla (?) Hot Rod Magazine teki testin jossa ne vertaili samassa autossa 408 SBC:tä ja 408 BBC:tä. Muistaakseni nokan ajotukset ja puristussuhde oli samat molemmissa. BB oli dynossa pikkasen parempi, ainakin vääntökäyrä oli laakeempi. Painoahan sillä BB-paketilla tuli enempi, mut sitten radalla se tasasempi vääntökäyrä kuittas pikkulohkon noin kymppää paremmalla ajalla.
    Eli siis jos verrataan samantilavuuksisia koneita niin se missä on virtaavammat kannet vie todennäköisesti pidemmän korren.
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Joo juuri tollanen se artikkeli oli, pikkulohkossa oli 200cc runnerilla olevat Dart II kannet ja isolohkossa 269cc runnerilla olevat ovalport Merlinit. Molemmat kannet portattiin ja todettiin lopuksi että isolohkon kannet olis varmaan ollu parempi jättää porttaamatta noinkin pieneen isolohkoon. Pikkulohkossa oli enemmän vääntöä alle 3500 rpm!

    Molemmissa Performer RPM, XE284 nokka mutta isolohkossa enemmän nostoa johtuen keinovivuista.

    Isolohko painoi 70kg enemmän mutta testiauto kulki sillä tosiaan kymmenyksen vai peräti pari kovempaa. Toisaalta 454 isolohko ei oo kauheen kalliimpi rakentaa ja se pesee vastaavilla palikoilla noi molemmat kirkkaasti.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Luulisin että SBC:ssä on paras "hyötysuhde" eli eniten voimaa suhteessa käytettyyn rahamäärään. Isolohko on vaan muuten mukava painavassa autossa, 1900kg impala lähtee mehevästi rottamoottorilla, toki pikkulohkollakin pääsisi helpostikin samaan mutta vääntö ei ehkä alkaisi heti tyhjäkäynniltä.
     
  17. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    kyllä itse olen iso lohko kannalla soundit ovat sellaiset että riitää jos kaan pikku lohkossa ole huonot ja siiten se isolohkon vääntö toista kuin pikku lohkossa
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Toisaalta 500 hevosen 350chevy kuulostaa varmaan aika paljon ärjymmältä kuin 500hp 454.

    Jos on jälkituotantolohko käytössä (merlin, dart big M, tai Gen VI) niin kannattaa tehdä saman tien 540 tai isompi, se ei oo silloin paljoakaan kalliimpi kuin 454.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse tuli aikoinaan kun harrastuksen aloitti ajeltua noilla pikkulohkoilla. Sitten sitä vähitellen vaurastui oli mahdollisuus kokeilla noita isolohkoja. Nykyisin kun on alla aito 440 tehtaan magnum auto, jossa kaikki osat ovat olleet kiinni jo tehtaalta lähtiessään on kyllä pakko todeta. Ehdottomasti isolohko ja mieluiten mahdollisimman alkuperäisenä pidetty.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkohan näitä 540:siä tai vieläkin isompia moottoreita kenelläkään kiinni katuautoissa joilla myös ajetaan kadulla.
     

Kerro tästä muillekin!