Pinion / vaihteisto kulma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Procharged Vette, 2.11.2025.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Mittailin perän pinionin ja vaihteiston akselin astekulmia. Olisi pitänyt hoksata tämä ennen kardaanin asennusta koska yokesta voisi silloin mitata aika tarkastikin. Nyt mittasin kampiakselin etupäästä ja takaristikon laakerikupin päästä pienellä digitaalipassilla. Tulos vaihteisto on 4,7 astetta häntä alempana ja pinion 2,4 astetta nokka ylempänä. Ihanne olisi ilmeisesti sama lukema mutta kun on "live axle" niin mitä voimakkaampi kiihdytys, sitä suuremmaksi pinion lukema kasvaa, eli kiihdyttäessä tilanne paranee. Hankala vaan näillä vehkeillä mitata ajossa. Jos auto olisi vaikka Corvette jossa perä on rungossa kiinni niin silloin kannattaisi tällätä murikka shimmeillä samaan kulmaan vaihteiston kanssa mutta tässä kysymys kuuluu teenkö nyt mitään. Takajousitusta madalsin hieman muutama vuosi sitten ja huomasin että siellä on akselin ja jousien välissä kiilat, mutta niinhän se jäi silloin tarkistamatta tämä asia.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    jos ei täristä maantie nopeuksissa niin ei ongelmaa, muuteen tarvii shimmausta.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noin yleisiesti pidetään hyvänä, jos kulmissa on yhden asteen ero, tai alle.
    Nythän on enemmän, ja todennäköisesti aiheuttaa värinöitä jossain nopeuksissa, ja rasittaa vaihteiston häntää.
    Nyt kuitenkin kun akselisi pinion sojottaa ylöspäin, tilanne varmaan paranee veto päällä, ja moottorijarrutuksessa huononee, kuinka paljon, on taas kiinni jousituksesta.

    Itse pyrkisin nostamaan vaihteiston takapäästä jos mahdollista, vaikka johonkin 3-asteeseen, ja kääntämään perämurikkaa niin että pinion on 2-3-astetta alaspäin, eikä ylös, jos kiilapalat on käytettävissä.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Jos ottaisin kiilat pois akselin ja jousilehtien välistä ja pinionin nokka olisi alaspäin, silloin pinionin ja kardaanin kulma menisi nollaan. Kardaanin tasapainon kannalta ei liene hyvä eikä ristikon jos neulalaakerit ei saa liikettä. Tässä kardaanin takapää on ylempänä kuin etupää vaikka ei olekaan madallettu paljon.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei ne kulmat ole mitenkään nolla, jos vaihteisto on alaspäin muutaman asteen ja perämurikka on sen muutaman asteen alaspäin, molemmat nivelet tekee sen muutaman asteen liikettä kokoajan. Näin on valtaosassa lehtijousiautoissa yksiosaisella kardaanilla.
    Eikä vaikuta kyllä kardaanin kulmat tasapainoonkaan, se on eri juttu.
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Hyvä video, selventää sitä miksi kulmat on hyvä olla lähellä toisiaan, ettei putki kiihdytä ja jarruta joka kierroksella.
    Kulmissa tulisi tosiaan pyrkiä alle asteen eroon, kun puhutaan ihan ristikoiden kestävyydestä ja tärinättömyydestä.
     
  8. Vide

    Vide 3rd gear

    Tällä tavalla taitaa kulmat mennä huonompaan suuntaan, kun pinionin akseli ja laatikko eivät ole saman suuntaiset. Paitsi, jos tarkoitit, että laatikon häntää nostetaan niin paljon, että häntä sojottaa yläviistoon...

    Jos perämurikka on etupäästään pari astetta alaviistoon ja kardaani lähtee laatikolle pari astetta alaviistoon, on takaristikon murtokulma 0 astetta. Ei ehkä hyvä ristikon keston kannalta pidemmän päälle niin kuin Procharged Vette jo totesikin.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Jonkin verran perä kääntyy kiihdytettäessä, ja pinioni kääntyy ylöspäin.
    Ristikon keston kannalta riittä se puolikin astetta eroa, ja laittaa sen verran enemmän sitten kulmaa jos se huolestuttaa.
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Mietis toi lause uudelleen ja vaikka piirrä paperille.
    Jos perä on nokka alaspäin ni ei se kardaani voi lähteä ALAviistoon laatikolle ;)
    Ja silloin ne kulmat ei kumoa toisiaan.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuohon vaikuttaa monia asia kuten se että pinion on hyvin lyhyt akseli verrattuna kardaaniin. Suoritin pari mittausta kardaanin kulman ja pinion kulman osalta digipassin rullamitan ja rhs tankojen avulla. Minusta tuntuu nyt että Vide on oikeassa. Jos nyt kääntäisin pinionin nokkaa reilun sentin alaspäin niin kulma menisi negatiiviseksi eli nokka alaspäin. Mutta jotta kardaanin takapää menisi alemmas kuin etupää niin pinion nokka pitäisi kääntyä 2,5 senttiä alaspäin. Tähän vaikuttaa tietysti myös se että vaihteiston häntä on niin alhaalla kuin se on ja ylemmäs en sitä voi enää nostaa koska Tremekin yläkansi vastaisi kardaanitunneliin ja pakosarjan kollektorin nokka lattiaan.
     
  12. Vide

    Vide 3rd gear

    Ei kai tuohon nyt paperia kannata tuhlata.
    Noinhan se kartaani menee, jos auto on matala ja laatikon häntä roikkuu pinionia alempana.
    Tämä ei taida kuitenkaan vakiokorkuisissa kaasariajan vehkeissä usein toteutua. Swappihommissa kuitenkin mahdollista, jos laatikkoa ei saada ylemmäs ja lisäksi moottori/laatikkopaketti jää "jyrkkään" kulmaan.
     
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuota omaa joskus katsonutkin että miksi kone näyttää olevan takapäästä niin paljon kötällään alas. Johtunee Tremecistä. Ajattelen niin että seuraavalla kerralla kun käytän moottorin pois keulalta, madallan koneen korvakoita pari senttiä niin moni asia paranee kuten tilanpuute ahtimen ja konepellin välissä sekä kardaani/vaihteisto asento. Lisäksi jostain syystä moottori on myös kallellaan oikealle, syytä en vielä ole keksinyt ja vaikuttaa lähinnä siihen että oikeanpuolen pakosarja on lähempänä maata. Pitkillä peltisarjoilla muutenkin vähän ongelma tuo maavara jos haluaa stancen silmälle hyväksi.
     
  14. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tunnustan virheeni, tuossa tilanteessa niin on. Ei itselle vaan ole moista kombinaatiota tullu vastaan missä laatikon häntä olisi pinionia alempana niin en tuota ajatellu.
     
  15. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    jos älyluuri pysyy näpeissä on Tremecillä näppärä ilmainen sovellus, selkeät ohjeet ja antaa tulokset heti. Kokeilin myös pienellä digi-astemitalla ja käytännössä sama tulokset eli suht luotettava äppi on: https://tremec.com/aftermarket/tremec-toolbox-app/
     
    fenix tykkää tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Selvisi sekin miksi moottori on kallellaan oikealle. Ilmeisesti reikäjako alapalkissa korvakoille ei ole passannut ihan kohdalleen ja siksi oikeanpuoleinen korvakko on pultattu sentin alemmas alapalkissa. Palkkihan on 45 asteen kulmassa korvakon kohdalla. Lisäksi vaihteiston häntäkin on pari senttiä oikeassa laidassa ja siksi kardaanikin menee tunnelin reunassa ja yoke vähän liiankin lähellä tunnelia. Otin pakoputket löysälle kollektorista ja tunkkasin vaihteiston hännän niin ylös kuin menee. Hännän kannatinraudan ja vaihteiston kumin välissä oli jo 6 mm tallaa ja nyt pistän vielä 3 mm lisää ja leikkasin koneviilalla kiinnitysreikiä sentin verran sivuun niin saan väännettyä häntää vasemmalle. Moottorin korvakoissa on pelivaraa hännän siirtoon sivulle.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Uusintamittaus kardaanin kulmille antoi tulokset vaihteiston ja kardaanin kulma 4,4 astetta ja perän ja kardaanin kulma 3,05 astetta. Kiihdyttäessä perän kulma kasvaa joten mennee lähelle laatikon kulmaa eli lienee ok. Häntää nostamalla sain vaihteiston kulmaa pienennettyä 1,5 astetta ja perän kulmaa 0,55 astetta.
     
    fmila tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!