Pinnavanteellinen kaksilevyinen katupyöränkeula

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Heko, 27.5.2009.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, elikkäs olisi tarkoitus rakennella tuommoista kawasakin KH:ta vähän rääkkäävämpää ajoa kestäväksi, ja etujarru on jo normaaliakin käyttöä ajatellen surkean alimitoitettu. Missähän esim. Kawan isommissa malleissa olisi ollut pinnavanteet ja edessä mieluiten hydrauliset tuplajarrulevyt? Ei haittaisi yhtään vaikka rengaskokokin olisi leveämpi, niin saisi ajettavuutta parannettua samalla. Taaksekin pitäisi jotain keksiä, mutta se lienee jo vähän hankalampi rasti jos haluaa alkup.haarukassa pysytellä. Eteen voisi siis ajatella vaihtavansa koko haarukan, vaikka isomman pyörän jouset lienevätkin hiukan jämäkähköt kevyeen runkoon.

    Ehdotuksia?

    Tekniikka ko.pyörässä olisi tarkoitus vaihtaa uudemmasta AR:stä kun ei KH:n mäntää löydy oikein mistään, ja omasta pyörästä on pytty leikannu kiinni.
     
  2. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Onko kokonaan poissuljettu vaihtoehto laittaa vähän modernimpaa vaikka kaksimäntäistä puristinta? Rupesin muistelemaan jotain vanhaa GS:n keulaa jossa puristimet oli isoja ja painavia murkuloita, silti yksimäntäisiä eikä mitään erityisen huippuja jarruteholtaan.
     
  3. Heko

    Heko 1st gear

    i

    Kaksimäntäisiä ei vain taida löytyä vakiona pinnavanteen seurasta, vai oletanko väärin? Parempaa jarrutehoahan tässä olisi hakusessa, eli sikäli pitää sitä uudempien/tehokkaampien jarruosien sovittamista vanhaan haarukkaan/vanteeseen harkita kans.
     
  4. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Transalp tulee ekana mieleen ja on muissakin katuenskoissa. En tiedä miten jarrumäntien lukumäärä olisi kytköksissä vanteen tyyppiin, ajattelitko ettei pinnavanne kestäisi useampimäntäistä jarrua? Eiköhän rengas lukkiudu ennenkuin pinnat alkaa katkeilla.
     
  5. Heko

    Heko 1st gear

    En sitä ajatellut, vaan monimäntäisten moderniutta, että ne olisivat tulleet vasta uudenaikaisten vanteiden aikakautena.

    Kun ajattelin että silleen saisin kaikista varmimman systeemin jos voisin siirtää kokonaisen keulapaketin, joka "vain" tarvitsisi sovittaa runkoon. Jos ottaa vanteen toisesta pyörästä ja keulan/jarruosat toisesta, niin olettaisin jonkinlaisia vaihteluita olevan jarrusatuloiden sijainnissa sivusuunnassa suhteessa levyyn. Voin toki olla väärässä.
     
  6. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Ihan oikeassa olet. Yleensä tuo on tehty niin että alaputken ja puristimen välillä on plootusta leikattu tai jyrsitty adapteripala joka paikottaa uuden puristimen oikeaan kohtaan. Toisaalta koko keula saattaisi vaihtua helpostikin jos alkuperäisen ohjausakselin saisi prässättyä irti ja siirrettyä 'uuteen' alakolmioon. Ehkä vähän makuasia kumpi olisi parempi tai helpompi homma toteuttaa. Riippuu siitäkin mitä osia sinulla on valmiina ja mitä saisit halvalla hommattua.
     
  7. Heko

    Heko 1st gear

    Juurikin ohjausakselia myöten siirtämällä ajattelin ongelmaa lähestyä, koska kaikki koneistamista vaativat hommat joudun teettämään. Ja toisekseen alkuperäiseen haarukkaan ei oikein millään pystyisi rakentamaan tarpeeksi tilaa tuplalevyille satuloineen.
     
  8. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Niin siis minä ajattelin yhtä kaksimäntäistä kaliperia. Se varmaan istuisi alkuperäiseen alaputkeen ja levyynkin.
     
  9. Heko

    Heko 1st gear

    Joo, tarkoituksena olisi nyt samalla vaivalla rakennella kaksoislevyllinen keula maksimaalisen jäähtymisen takaamiseksi, että jos oikein innostuu leikkimään, niin ei tulisi jarrujen häipymisen kanssa ongelmia.
     
  10. Tumi

    Tumi 3rd gear

    En usko että häipyminen olisi probleema. Mulla on ollut pelkästään yksilevyisiä pyöriä yli 150 tkm eikä jarrut ole kertaakaan häipyneet. Tein pientä hakua ja kaksilevyisiä pinnavanneretrokeuloja on ollut ainakin joissain Z ja KZ650 Kawoissa ja vanhimmissa GS750 Suzukeissa jotka on tosin yli 30 vuotta vanhoja kamppeita. Tuppaa yleensa nuo tuplalevykeulat olemaan vähän isommista pyöristä joten painoa tulee jonkun verran lisää.
     
  11. Heko

    Heko 1st gear

    En tiedä sinun ajotottumuksistasi, mutta tämä pyörä olisi tarkoitus rakennella jonkinsorttista väärinkäyttöä varten, elikkäs wheelietä ja keulimista ym. Mutta toki kuitenkin ihan katupyöräksi, ei miksikään stunttikamppeeksi, mutta kuitenkin moista harrastetoimintaa silmälläpitäen.
     
  12. Tumi

    Tumi 3rd gear

    No siihen käyttöön laita koko keula surutta uusiksi, jos vaan joku oikeasti suoraputkinen sopuhintainen keula tulee vastaan. Melkein lähtisin siitä liikkeelle että minkälaisia ehjiä keuloja on tarjolla. Sen takia jankkasin noita pelkkiä jarrukamoja kun käsitin väärin että pyörästä pitäisi tulla alkuperäisen mallinen.
     
  13. Heko

    Heko 1st gear

    Joo, tyyli olisi tarkoitus säilyttää asiallisena retrohenkisenä suorituskyvystä tinkimättä. Mutta voipihan se lopulta mennä siihen, että valinta ohjautuu tarjonnan myötä.
     

Kerro tästä muillekin!