Pinstriping aloittelijan turinoita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja J.J. Laakso, 21.7.2005.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Tere!

    Kuuluuko overdrive:n selaajiin kuinka paljon straippausta jollain tapaa harrastavia? Noita guruja täällä näkeekin, mutta onko muita?

    Itse olen juuri aloittamassa harrastusta ja vaikka noita enklannin kielisiä ohjeita, foorumeita ym. yllättävän hyvin löytyykin (pinstriper.com, yahoo pinstriperpage, sketchkult jne.) ja kieltä hyvin ymmärränkin, olisi kiva lukea miten meillä täällä Suomessa... Primeristä on hieno lukea noista eri taiteilijoista, mutta työtavoista ym. ei juuri tietoa ole saatavilla.

    Aloitin lainaamalla kirjastosta Mannermaan loistavan opetusvideon ja käymällä kaikki vähänkään asiaan liittyvät googlen hakutulokset läpi (yhteensä yli 100 sivua tuloksia). Pinstriping Masters-kirja on tulossa postissa, mutta tuskallista odotusta on kuitenkin vielä ainakin viikko jäljellä. Alasalmelta sain erittäin nopeaa ja auttavaa palvelua "aloitussatsin" hankkimiseksi. Kiitokset vielä siitä! Toimituskin oli nopea ja harjoittelu on siis jo päässyt aluille. Vielä kun löytäisi rasvaliitua ja 3M:n rajausteippiä, kun ei ole vielä vastaan täällä Tampereella tullut.

    Jos joku viitsii naputella, niin olisi kiva kuulla lisää:
    * Maalaustekniikoista
    * Välineistä mitä porukka mihinkäkin hommaan käyttää
    * Mistä hankitte/teette maalauspaneelit ja miten ne maalaatte?
    * Mitä tahansa jippoja, ohjeita, vinkkejä ym. ym.

    Pistän esille jotain arvosteltavaa kunhan sellaista saan synnytettyä :lol:
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Jotain samanlaista on itselläkin ollu suunnitteilla.... Tarkotus ei ole ruveta taiteilijaksi, mutta olishan se kiva vaikka osata edes liekkien reunat rajata tai väsätä jonkunlaisia hässäköitä vaikka wc pytyn kanteen.
    Platun työskentelyä katselin big wheelssissä, helpotahan se näyttää kun osaa!
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Rajausteippiä voit kysyä paikallisista automaaliliikkeistä. Ainakin Kouvolassa automaalit Keräsellä se on ihan hyllytavaraa eri leveyksisinä. Itse en ole straipannut senttiäkään, mutta kun Kumannon Eero teki kuviot mun autoon, hän käytti hahmotelmaan ihan lyijykynää. Huonosti se siinä pellissä näkyy, mutta näkyy kuitenkin. Ja noista paneeleista, mun mielestä parempi idea on käyttää jotain esinettä, vaikka tuhkakuppia. Jos ostaisin pinstripetaulun esim tallin seinälle, niin katselisin mieluummin maalattua venttiilikoppaa, kuin peltilevyn palasta.
    Ei kun olenhan mä straipannut Furyn liekit konepeltiin miranolilla ja vesiväripensselillä. Taivas mikä homma! 3 cm oli maksimi, minkä kerralla sai tehtyä.
     
  4. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    pensselit ja rensselit on ja jopa yhdet liivitkin straipattu :eek: kyllähän tuo kun joka toinen päivä maalailis,niin sais aikaseks ja taito karttuis.
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Itsekin olen joskus pensselit hommannut ja muutaman kokeilun tehnytkin, mutta lopputulos ei varmaan kestäisi päivänvaloa. Sillä jätin oman auton straipit suosiolla Platun tehtäväksi. Viimeviikonloppuna Big Wheelsissä Platu tekikin sitten jokusen viivan konepeltiin ja takapaksiin.
    Pitäisi yrittää harjoitella hiukan enemän, jotta jälki hiukan parantuisi. Eihän mitään opi ellei harjoittele.
     
  6. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Juu ei oo helppoa todellakaan ei. Mannermaan videolla olis kans voinut olla miltä se homma näyttää kun sitä EI osaa. Vähän liian helpon näköistä Wizzzardin näyttämänä :)

    Juu paneleista kyselin lähinnä siks, että niistä viitsii luopua (myydä tai antaa lahjaksi) :)

    Kunhan nyt jotain joskus ehkä oppii, niin keittiössä seisoo ISO vanha jenkkikaappi, joka huutaa viivaa pintaansa, Chryslerin liekit on odottanut niitä jo kauan reunoilleen (ja auto muutenkin) ja käyttöruoskaankin ajattelin viivaa vedellä kunhan saan sen maalatuksi ensin yksiväriseksi. Ei ne kohteet kyllä loppumaan pääse. Vähemmän arvokkaita harjoituspintoja sais olla kyllä enemmän...

    Niin ja ylimääräisiä venakoppiakin ym. "aitoa rautaa" otan kyllä mielellään lahjoituksina vastaan ;) :odroll:
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jees, välineet löytyy ja viivaa on jonkin verran takana, mutta harjoitteluvaiheessa vielä olen minäkin.

    Vinkkinä: HAMBissa on joka perjantai "taidenäyttely" josta saa ideoita. Hakutoiminnolla löytyy "Friday Art Show". Ja kirppareilta löytyy mitä erikoisempia straippauskohteita...
     
  8. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Jos ottaa huomioon, kuinka kauan aikaa sitten vääntelin ekoja kuvioita, niin luulis taitoa olevan jo vaikka muille jakaa! Mutta kun aikaa viirun vetoon ei vaan ikinä tunnu löytyvän, niin suunnilleen kerran vuodessa tuhertelu on joka kerta yhtä vaikeata kuin ekalla kerralla...
    Nyt oon kyllä luvannut itselleni, että kunhan saan hommattua maaleja, niin otan harjoittelun oikeen asiakseni ja kun Platu taas kuitenkin talven jälkeen kysyy, että joko auto on straipattu ja skallopit rajattu, niin voin sanoa KYLLÄ! Siis toivottavasti... :wink: Taidanpa lähteä alakertaan ja kaivaa pensselit esiin...
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joo, toi raidoitus on ihan raakasti sitä lajia, että kilometrimäärällä se taito tulee, ei lukemalla. Itse en ole koklannut ikinä edes ns. oikeita raidoitusmaaleja, enkä edes tiedä mistä niitä saa, mutta onpa noita silti syntynyt omiin vempeleisiin. Tekstaus on myös lähellä sydäntäni.

    Joskus aattelin piruillessani ostaa ebaysta niitä oneshotin maaleja jotain väriä ja koeajaa tonne, mutta sitten en kumminkaan. Pensselit mulla on taidetarvikeliikkeestä. Riihimäen kehysliikkeessä ainakin oli muutama erilainen raidotussivellin ja joitain tekstaussiveltimiä.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tunnustetaan! Ostin Peksulta Hot Rod&Rock Showsta pensselin ja pari maalia. Pari sotkusta tekelettä on saatu aikaan, eka vessanpöntön kanteen... :) Pahiten mulla on hakusessa ote pensselistä, oon katellu miten nää pro ukkelit pitää sutia ja kokeilin ite samalla tavalla, en mä tiennytkään että käsi voi täristä niin paljon :rotfl: Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla hahmotella ensin vaikka lyijärillä, tähän mennesä mä oon vaan ottanu sudin käteen ja ruvennu maalailemaan...
     
  11. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ja tuloksena on toispuolisia kuvioita...?
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No ehkä pikkusen :D Ihan 100% symmetrisiä ei taida olla mitkään straipit mut noi mun tekeleet on kyllä hieman liian epäsymmetrisiä. Toi etukäteen hahmottelu varmaan auttais myös siihen ettei tarvis pyyhkiä tärpätillä pois ja alottaa taas alusta viittä kertaa...
     
  13. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Hyvinvarustelluista toimistotarvikeliikkeistä saattaa löytyä rasvakyniä. Yleensä löytyy valkoisena ja punaisena, Stabilo All-merkkisiä. Lyijykynällä en lähtisi maalipintaan hahmottelemaan, naarmuttaa nimittäin. Tietysti jos on oma auto eikä ole niin väliä...

    Köyhä taiteilija tekee kapean rajausteipin leikkaamalla katkoteräveitsellä erkkarirullan reunasta siivua. Sattuu muuten sormiin melko helposti, mutta onpa halpaa... Ai niin, tämmöisestä teipistä kannattaa rajaukseen käyttää tietysti vain sitä suoraa sivua...

    Itsekin aina haaveilen että joskus osaan raitailun, mutta kun kyseessä on tosiaan semmoinen laji että sitä pitää harjoitella ja harjoitella ja harjoitella, niin ei tahdo onnistua. Kun on semmoinen luonne että pitää tulla heti hyvää jälkeä tai sitten ei ollenkaan. On se kumma kun kuitenkin kuvittelee olevansa hyvinkin taiteellinen ja omastakin mielestä saa aikaan ihan onnistuneita kuvia (joitakin kuveja löytyy Touhumaan Tekeleistä http://www.touhumaa.com/albumit/index.htm ) niin silti ei ranne taivu tuon piiskasiveltimen kanssa. Prkl. Kyllä mäkin vielä joskus.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Miten straippaus ja rajausteippi liittyy toisiinsa...? :wink:
     
  15. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Mannermaa käytti sitä videollaan apuviivana pitkän suoran viivan vetämisessä... Ja voihan sillä hahmotella liekit ja tehdä pelkät "straippiliekit" niiden avulla... ym. ym.
     
  16. FreezeFlame

    FreezeFlame 1st gear

    Paljonko Suomessa järjestetään straippaus-kursseja?...kerran viidessä vuodessa? :-? Wai...?
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onhan noilla wizzardeilla kaiken maailman opetustilaisuuksia.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    oho, suomessa harrastaa joka toinen rodi/kustomi hörhö myös straippaamista, siis ainakin vastaus määrästä päätellen... höh, pitää vissiin keksiä joku muu taidelaji

    vinkkejä sen verran että Stabilo kyniä saa muistaakseni jopa Suomalaisesta kirjakaupasta ja kannattaa ostaa saman tien vaalea ja tumma kynä, arvaatte kyllä miksi.. ite en hahmottele kuviota juuri koskaan, mutta ruudukko tulee tehtyä lähes aina, helpottaa symmetrian ja keskittämisen kanssa.. kannattaa heti ostaa kunnon pelit ja vehkeet, itselläni parantui tuhraukset heti 200% kun ostin ihan straippaamiseen tarkoitetut värit ja siveltimet.

    Pinhead Lounge:
    http://66.183.190.188:8080/pinheadlounge/home.php

    -Matti-
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyykö netistä kauppa mikä myy noita tarvikkeita?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

Kerro tästä muillekin!