Pinstriping aloittelijan turinoita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja J.J. Laakso, 21.7.2005.

  1. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Joo menin heti sinne ku aikoinaan tuon linkin heitit :wink: ..Piti nostaa tuolta alareunasta vaan ylemmäs tämä palsta muistutukseksi,et tollanenki löytyy.. :D
     
  2. wildchild

    wildchild 1st gear

    Rerve!

    Olen itsekin todellakin ALOITTELEVA viivanvetäjä, ja kyselisin seuraavia..

    Eli:

    Mitä öljyä kannattaa käyttää siveltimen säilytykseen? käykö vauvaöljy, koska sitä sattuneesta syystä on nurkissa..

    Olen kuullut ettei moottoriöljy käy, miksi?

    Miten saan tehtyä sulavia (kauniita) ympyröitä? pitääkö sivellintä pyörittää jotenkin samalla?

    Miten saan straipin lopun "päätettyä" kauniisti, ja terävästi?

    Kuinka paljon maalia "ladataan" siveltimeen? aivan märäksi?

    Pitävätkö kaikki foorumin straipparit sivellintä "oikeaoppisesti" vai onko omia tyylejä? koska omaan käteen tuo kaikkien sääntöjen mukainen ote tuntuu aika vieraalta.. no oppia ikä kaikki...

    Muutkin vinkit ja kikat ovat todellakin tervetulleita!

    Eipä muuta kuin hyviä viivanvetoja kaikille, ja keskusteluihin!
     
  3. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :D ..No niin saipas tämäkin palsta taas henkireikää.. :wink:

    No rerveppä rerve!

    Itellä on joskus tullu säilöttyä pellavaöljyssä niin 'taide' kuin straippipensseleitä jos pääsevät pidemmän aikaa olemaan käyttämättä...

    Minulla on aina ohenninkuppi vierellä jossa voi kastaa kärkeä ja laari jossa voi sotkea maalin viskositeetin sopivaksi maalausta varten...

    Tekniikka jota straippaukseen tai koristemaalaukseen on suositeltu palkitsee kyllä myöh.kunhan homma alkaa sujumaan..Ainahan omia tekniikoita voi hyödyntää ja 'omatyyli' kehittyy tekemällä,mutta itselle on 'valmiit' opit ollu paljon hyödyksi...Siittä se lähtee! :wink:

    Noihin tekniikoihin on tässä vähän hankala alkaa sanoilla suttaamaan...Jospa nuo kokeneet pistäs huttua...Ite oon saanu aikoinaan hyvät perusteet käsi ja-taideteollisessa ja TEAK:ssa opiskeltuani aikonaan ...Sivellinvedoissa on tekniikan osalta paljon samaa niin huonekalujen koristemaalauksen kuin straippauksen suhteen...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    jep, hienoja kaaria syntyy pyöräyttää sivellintä sisämutkan suuntaan samalla kun vetää...

    nosta / laske sivellin vähitellen, ja mitä enemmän painaa sitä paksumpi viiva...

    tämä onkin hankalampi selittää, perusperiaate on kuitenkin siinä että maalia on tasaisesti koko siveltimen matkalla...

    pidä vaan niin kuin hyvältä tuntuu, mä ainakin käytän aina viivasta riippuen eri otteita...

    -Matti-
     
  5. Ape Hanger

    Ape Hanger 1st gear

    Tampereen Swapissa olen myymässä straippimaalia n. kolmen viikon päästä.
    Otan pensselitkin mukaan. Wildchild ym. saa tulla kysymään neuvoja. Kerron niin paljon kun itse osaan/tiedän.

    t. Jussi A
     
  6. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Satuinpa ostamaan Hot Rod & Rock Showssa Wizzardilta Wizard Vortex- ja Typhoon -siveltimet, kun olivat niin hienon näköisiä flake-maalattuine varsineen...
    Vihdoin viime viikonloppuna sitten kokeilin toista niistä, kun piti rajata yhden puhelimen värialueet. (Jaa minkä puhelimen, no, ehkä lähiaikoina löytyy kotisivuilta kuvakin...)

    Ja a'vot!
    Tulee niin komiaa viivaa etten ollut itseäni uskoa. Nyt koin valaistuksen; sword-siveltimien kanssa on tullut vain tuhrattua mutta tämä toimii. Suosittelen!

    http://www.mackbrush.com/scrollstriper.htm
     
  7. Ape Hanger

    Ape Hanger 1st gear

    Vortex ja Typhoon samoinkuin Jenson ovat erittäin hyviä tiukkoihin kaariin (scrollit) ja soveltuvat hyvin mm. pienten liekkien tai tribalien rajaukseen.
    Pienehköillä Swordeillakin se onnistuu, mutta on hankalampaa. Swordit pitää olla tiukassa kurvissa ihan pystyasennossa ja sitä pitää samalla kiertää. Sword on tarkoitettu enemmän pitkän viivan tekemiseen.

    Em. scrollisiveltimet pidetään myös koko ajan pystyssä, jolloin viiva seuraa nätisti oikeaa linjaa. Näitä ei tarvitse välttämättä kiertää.
    Itse käytän jatkuvasti näitä kaikkia, varsinkin Typhoon on suosikki just nyt.
    Peksu N(w)izzzardilla on ilmeisesti straippikurssi harkinnassa, joten olkaahan kuulolla, jos hän innostuu sen pitämään.

    t. Jussi A.
     
  8. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

  9. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Toiset ne vaan näköjään ehtii viivojakin vetelemään...
    Tuonne http://pg.photos.yahoo.com/ph/greasersf ... fe&.src=ph ei ole ilmestynyt viime aikoina kuin pari pientä sutaisua. Hätäisesti (maalipinnan ollessa vielä märkä...) töherretty synttärilahjan koristelu ja vaimon reppu.
     
  10. Ape Hanger

    Ape Hanger 1st gear

    Hienoa !

    Vai että hätäisiä sutaisuja.....
    Pasi ja Joona - straipit kuuluukin tehdä nopeasti. Molemmilla erittäin hienoa jälkeä. Kehoitan jatkamaan valitsemallanne tiellä.

    t. Jussi A
     
  11. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Menoa ja meninkiä todellakin! Ens vuonna on kymmenes Stripe-O-Rama, taidetaan saada melkoinen sakki koolle...
    Tosiaan, jos on päivittämisen tarvetta straippiosastolla tai tuntuu, että nyt olis oikea aika lähteä ihan alusta liikkeelle, niin kattannattanee harkita tota stripekurssia. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=66328 Paikka on vanha koulu, tilat hyvät ja lämpimät. Kurssin hyödyistä kannattanee kysellä esim Jussi A:lta.
    - Peksu
     
  12. ihmeheppu

    ihmeheppu 3rd gear

  13. Ape Hanger

    Ape Hanger 1st gear

    Niin - osallani kurssi aiheutti sen, että teen mm. grafiikkaa ja straippeja nykyään päätyökseni. En tiedä pitäisikö Pekkaa kiittää vai kurittaa tästä. :rotfl:
    Oikeestikin kurssista oli tosi paljon hyötyä ja sen jälkeen straippikärpänen puraisikin todella. Tietysti jos kurssin käytyään ei jatka straippaamista, niin hukkaanhan se menee. Kurssin hintakin on mielestäni asiallinen antiin nähden. Normaalisti työssäkäyvälle sen ei pitäisi olla este, varsinkin kun straippaamalla kurssin hinnan saa kohtuu nopeasti takaisin ( 5--20 kuvioa ?). Huom Tämä ei ollut maksettu mainos :odroll:

    Kurssin lisäksi Peksu on aina pyydettäessä neuvonut (joskus pyytämättäkin) jälkeenpäinkin todella paljon. Siksi minäkään en panttaa tietojani.

    t. Jussi
     
  14. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Käännetäänpäs keskustelua välineurheilusta abstraktimpaan suuntaan.
    Eli mistä ihmeestä löydätte ideoita? Tuleeko niitä vaan "sieltä jostain", vai onko jotain tiettyjä kirjoja, nettisivuja tms. joista aloittelija löytää harjoittelumalleja? Pinstriping Masters -kirjan työt kun näyttävät olevan aivan liian monimutkaisia tällaiselle tumpelolle, kun nyt edes saisi kymmenkunta viivaa ristiin rastiin siististi niin hyvä olisi...
     
  15. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    :lol:
    kai meillä on oma synnynnäinen ulkoavaruuden vastaanotin joka sanelee meille mikä menee mihin..

    sääntöähän ei varsinaisesti ole miten niitä tehdään,se on sit vaan eri asia mitkä näyttää luontevilta jne.Muotoja,vastamuotoja jne.

    Mul ainaskin henkilökohtaisesti ekat pari vuotta oli samanlainen kysymysmerkki yläpuolellani ja ihmettelin samaa ongelmaa,kunnes kerran opin tekee sellaisia tiheitä ja teräviä straippeja (ei siis todellakaan yks ja ainoa tapa,tapoja on niin monta kuin tekijöitäkin..kai)ja sen jälkeen se alkoi muotoutumaan kun vain tutkiskeli erilaisia opuksia ja julkaisuja..

    ei ideat silleensä tuu mistään.Siihen vaikuttaa esineen/straipattavan paikan muoto ja koko (ja tietysti asiakkaan mahdolliset toiveet)ja vähän tietysti riippuu esim.auton/prätkän/muun hörpöttimen rakentelutyylistä..ei mitä tahansa voi maalata mihin tahansa sillei et se ei hyppää silmille sieltä..tai jos se on itse tarkoitus niin senkin voi tehdä hienosti,mut se onkin sit jo ammattilaisten juttu,musta ei oo siihen..kai..vielä.. :-?

    mulle ainaskin vuosien aikana kehittynyt oma tyyli ja kaikki vuoron perään on samankaltaisia ja välillä olen yrittänyt saada erilaista jälkeä jotta saisi hieman vaihtelevuutta..
     
  16. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :D ...Joo kyllä ne ideat tuolta jostaki nupin sisältä kumpuaa ja melkein parempi,ettei kato liikaa mallia toisilta vaan kokeilee omia juttuja...Ideathan voi tulla vaikkapa luonnosta... :odroll: :wink: ..Ite tykkään piilotella ilmeitä mukaan viivoihin..silmiä,sarvia,siipiä ym...Vaikka vanhoja juttujahan nuo on,mutta niistäkin voi repiä omat suunitelmat...Ite oon tykästyny käyttämään mukana 'kohokuvia' piristyksenä: 'photorealistic?' silmänmunia,orkkis puuta ja sen semmosia... :D
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

  18. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    no hei mun digikamera on vuodelta kuokka ja kirves..sain sen isoveljeltä ilmaseks ku se osti uuden..hurjat 2Mpixeliä ja kaikkee..ei sil aina kauheen hyviä kuvia tuu..kyl noi saa nyt aluks kelvata 8)
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä tarkoitinkin sitä että kun taitaa kuvat olla aika hämärässä (sisävalaistuksessa) otettuja ilman salamaa, niin se tuppaa vähän tärähtämään se kuva kun on pitkä valotusaika...
    Niin mulle ainakin näiden tärisevien käsien kanssa käy. Joutuu jotain telinettä käyttämään.
     
  20. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Kommentoin vaan tuohon kamera-asiaan:
    Vuodelta keppi ja kivi oleva kamera voi harrastelijalle olla parempi kuin ylihieno järkkäri, nimittäin jalustan hankinnalla käyttömukavuus ja kuvat paranevat älyttömästi. Voi käyttää pidempiä valotusaikoja eikä salamalla tarvitse aina räpsiä, se kun tuppaa tekemään aina ei-toivottuja heijastuksia ja kuvista tulee kalseita ja terävävarjoisia. Meinaan ostin itse parinkympin jalustan ja avot, jo onnistuu kuvata pienetkin esineet tarkasti. Vielä kun käyttää aikalaukaisinta niin ei täräytä kädellä kameraa laukaisuvaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!