Pisaralle pisimmälle vinkkelikasilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.12.2022.

  1. Tämän ketjun idea on keräillä onnistuneita kokemuksia, vinkkejä ja ideoita kohtuulliseen polttoaineen kulutukseen. Onko tullut vastaan bensankulutuksen suhteen viritellessä positiivisia yllätyksiä? Tai onko jotain osia tai osakokonaisuuksia, jotka on tarjonnut moisia iloja?

    Aloitan tätä ketjua Edelbrockin muinaisilla SP2P imusarjoilla, jotka jenkkien mukaan oli onnettomia viritysosina, mutta oli sopivia bensapihiin (suhteellinen käsite..) moottoriin..Siitä kuva:

    [​IMG]
    Siitä ja vastaavista juttua, kiitos..
     
    kerkko ja lintta88 tykkäävät tästä.
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ehkä vähän erilainen lähestymistapa aiheeseen: Kun ostin Chevyn pickupin löytyi tuore korjaamon kuitti todistukseksi, että jarrupääsylinteri on vaihdettu ja uudelta se näyttikin. Siihen vaan oli tosiaan vaihdettu se sylinteri ja jarrunesteet oli ikivanhat. Takajarrut puri kiinni niin vahvasti että bensa kului litratolkulla enemmän kuin jarrunesteen vaihdon jälkeen. Sikäli kun sitä putkista tullutta mustaa kuraa voi jarrunesteeksi sanoa. Auto oli minulle uusi tuttavuus ja tuntui ettei rullaa kunnolla mutta kun on kohtuullisen painava auto, korotettu, isot renkaat ym. niin en osannut kiinnittää asiaan enempää huomiota. Eikä siinä vielä kaikki, laitoin kaiken tuon jarrunesteen piikkiin mutta samaan aikaan myös parkkijarrun vaijerit takertelivat. Nesteen vaihdon jälkeen tilanne korjaantui mutta en tajunnut että ei kuitenkaan kokonaan. Olin tyytyväinen kun auto tuntui ajossa selvästi paremmalta. Onneksi jarruvaijeri katkesi dynolla katsastuksessa niin tuli samalla uusittua kaikki vaijerit. Nyt on kuin eri auto. Kulutusta en ole tarkemmin koskaan mitannut mutta kyllä sitä aiemmin meni yli 20l ja nyt alle 15 satasella.
     
    Seevu, Kustom STW, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hyvä aihe! Tyypillinen hyvä kulutus on varmaan vähän yli kympin sataselle? Alle kympin varmaan moni on ajellut hyvissä olosuhteissa? Miten pieneen voi optimiolosuhteissa yleensä päästä?
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Modular 4V kasilla Lincolnissa normi liikenteen joukossa 8.5 L/100 km.
     
    maverick999 ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Optimioloissa Buick roadmaster lt1 vekottimella pääsee 8l alkuisiin lukemiin. Samoin ls3 camarolla.

    profiilikuvan blazerilla pienin on ollu 17. Mikä sekin on olosuhteisiin nähden hyvä.
     
    Muokattu: 3.12.2022
    kerkko ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oma möhköfantti matkakulutus pyörii 8.5-9l tienoilla jos on MDS päällä ja mpg ohjelma sisässä. Mikä on ihan hyvin 2000kg painavalle AWD:lle. Samassa taitaa muutkin LX/LC koriset pyöriä.
    Sitähän ne puhuu että peltisarjoilla ja hyvin virtaavalla pakoputkistolla saa myös kulutusta alaspäin. Varsinkin pitkillä peltisarjoilla saa alas reilusti lisää vääntöä.
    Myöskin lukkoturbiini laatikot vähentää kulutusta. Loikkarilaatikot. Kapeat ja ennen kaikkea kevyet renkaat ja vanteet.
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Jeppistä, mulla '95 Caprice LT1 on parhaimmillaan menny 8,5l satkulle, mutta se oli maantietä ja tasasta ajoa. Liikennettä ja risteyksiä sekaan ni se on heti kymmenen. Jatkuvan kiihdyttämisen tarve näkyy herkästi ku auto painaa kuskin kanssa 2300+ kg. Omaa capricea vois vielä parantaa ainakin ekommilla renkailla.
    Turbiinilukolla on yllättävän iso vaikutus, kikkailin softan kanssa, yhessä oli 80kmh vauhdissa lukko päällä, toisessa ei. Kulutuseron karkea arvio 1-1,5l satkulla.
    Kerkon kysymykseen: Itellä kympin kulutus on siinä sietorajalla, sata kilsaa jos työmatkaa painelee päivässä ni ei matalapalkkasena ura-aloittelijana hirveesti herkuta. Jostain ku taloudellisemman takavetojenkin löytäis sit...

    Ja itse aiheeseen lisäisin ehkä Fordin E6-sylinterinkannet, vaikkei viriosa olekaan, ni tuommoisen "high swirl" palotilan oli Fordin mukaan tarkoitus parantaa päästöjä ja kulutusta. Joillain foorumeilla sanovatkin että vakiovehkeet noilla kansilla pääsevätkin parempiin lukemiin ku seuraavan vuosimallin "normikansilla".
    http://www.diyporting.com/E6TE.html
    Yleinen mielipide noista on että tehon saamiseksi ovat aivan surkeat.
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Olis kait sitä kaasariakin voinut säätää. Ei tommonen sniperi sinänsä tarkoita pienempää kulutusta, kyllä kaasari kykenee maantieajossa pieneen kulutukseeen myös.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eipä sillä niin suurta merkitystä ole onko kaasari vai ruisku, onko automaatti tai manuaali, jos asiat ja säädöt ovat vain kohdillaan...eniten vaikuttaa kaasujalan paino ja kuinka se jalka toimii, sekä osaako ajaa ennakoiden.

    Harrastevehkeissä monikaan ei edes välitä kulutuksesta, sillä kilometrit jotka niillä ajetaan ovat kuitenkin niin vähäiset, ettei sillä ole suurta merkitystä.
    Toisekseen bensa on kuitenkin käytännössä nautintoainetta, ainakin itselle, jotkut juovat wiinaa, ite en, joten jos sen polttaminen tuottaa mielihyvää, niin kulutuksella ei ole käytännön merkitystä siinäkään mielessä...tietysti jos sitä voi säästää vaikka matkataipaleilla, niin ei siitä haittaakaan ole.
     
    lintta88 tykkää tästä.
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Kulutuksia funtsiessa on pidettävä mielessä että keskikulutus on se mikä merkkaa, niinkuin täällä raadilla varmasti onkin. Tuo tonnikeiju bensaRange menee periaatteesa ~12/100km jos kyttää kulutusmittaria kuin mykkä v*ttua ja ajaa tasamaalla 80kmh hyvissä olosuhteissa. Tosielämässä sillä ei ole mitn merkitystä, 16/100km on se todellinen joka sisältää lähes kaikenlaisen ajon kaikenlaisilla olosuhteissa. (pl. puhdas pinperoralli ja hulluttelu konetiellä)

    Tämä nyt ei ollut ketjun alkuperäisen aiheen mukaista ajattelua kun ei liity tekniikan paranteluun kulutuksen pienentäminen mielessä.
    Helpoin keino on optimoida ajoreitti ja nopeus, ja pitää auton tekniikka kunnossa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    ^Omassa Jeepissä pikkasen päälle 12 litraan pääsee jos malttaa tosiaan ajaa sitä tasasta 80. muuten menee helposti 16-20 välille, ylikin. Tekniikkaa ei varmaan pysty parantamaan kuin ahtamalla. Miten sitten jokin Magnuson auttaisi kulutukseen ..
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei ainakaan paranna, kun vain takapyörillä vetävässä sekä Jeeppiä jalan verran matalammassa LC-kopassa ja ahtimen pienimmällä hihnapyörällä 6.1 kuluttaa näköjään melkein yhtä paljon kuin vakiokone(?) Jeepissä, eli 11-16 välillä käytännössä aina jotain äkkilähtöjä lukuunottamatta.

    Suurimpana syynä lienee se, että ahtimen alla imusarjan tilalla on vain välijäähyn kenno (toiseksi suurimpana syynä /ceellään olevat säädöt, nyhtää 1200-1700rpm ja vie satasessa vähemmän kuin kasikympissä).

    Itse ahtimen tehontarpeeksi ilman ahtoa väittävät alle 1/3 hp, joten se paljon kulutusta nosta ja imusarjan paineet ovat normaalin liikenteen mukana erittäin harvoin ylipaineen puolella, joten sieltäkään ei tule hyötysuhteen parantumisesta etua niin kuin jossain 1.0 litraisessa ekopuustissa liian isossa kopassa.

    Esim. Hellcatissa välijäähdytin on ylöspäin puhaltavan ahtimen päällä ja siten saadaan imusarjaan pituutta ahtimen+välijäähyn korkeuden verran, luulisin vaikuttavan kulutukseen.

    edit: Onhan noissa SRT-kaseissa vielä sellainenkin ero, että Jeepissä on 3.73:1 perät, joka käytännössä vastaa sitä, että 3.06:1 perällä ajettaisiin nelosella viitosen sijaan: 3.73 x .83 = 3.09, nelosen välitys 1:1.
    Tosin (liian) tiheä välitys vaikuttaa yllättävän vähän kulutukseen, miullahan oli aiemmin 3.73:1 perävälitys.
     
    Muokattu: 4.12.2022
  13. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Vähän asiaan liittyen, taistellut tuon antiikkisen borg warner vaihteiston kanssa ja miettinyt josko sen korvaisi th200r4 lootalla. Jaksaisiko mennä nykyisen 2.87 perävällärin kanssa?

    Kevyehkö 1400kg auto, miedolla nokalla oleva korkeapuristeinen 406 etanolimotti.

    Nythän moottoritiellä on aikalailla tasan 3000rpm, se putoaisi 2000 pintaan, luulisi tekevän kulutuksellekin jotain?
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kokonaisvälitys vaikuttaa kaikkein eniten kulutukseen. Mutta ei tietenkään sikapitkä ylivaihde toimi jos moottori on viritetty niin että alakierroksilla ei ole vetoja.

    Muutama vuosi sitten testasin tätä asiaa ajamalla tasaista maantieajoa remmiahdetulla Corvettella jossa oli 4.10 perävälitys. Nelosvaihteella joka on suora 1:1 kulutus oli n. 20 L / 90 km/h. Vitosvaihteella joka on 0.74:1 kulutus oli n. 14 L ja kuutosella joka on 0.49:1 n. 10 L.

    Riippuu kokonaisuudesta mutta kuten nähdään niin tässä kulutus puolittui kun moottorin kierrokset puolittui 3200 rpm vs 1600 rpm. ( 4 vs 6 ).

    Suurin vaikuttaja on kuitenkin se ajetaanko sillä autolla vai ei. Kesällä katsottiin tiedustelusta erästä Cudaa joka vaikutti aikoinaan täällä Rovaniemellä. Auto on nyt etelässä ja viimeisin katsastus tehty 20 v sitten. Jos vaikka ajaa 3000 km joka kesä, keskikulutus 20 L, tekee 20 vuodessa bensaan 24000 € + huollot, vakuutukset, renkaat jne, ja toinen joka ei ajanut samassa ajassa metriäkään, kulut 0 € !

    Silti se joka ei ajanut, voi olla kahvipöytäkeskusteluissa se kovempi virittäjä ja harrastaja ja tietäjä ja huomion keskipiste.
     
    teippi-mikko tykkää tästä.
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itse en kulutuksia hirveesti mittaile ,mutta jos huomaan kulutuksen poikkeavan normaalista niin silloin pitää asiaa tutkia;).Kesällä ihmettelin mun -74 Econolinen kulutusta,kun 100 km maksoi sen 40 euroa.Mutta eihän sillä saanu kuin 15 litraa bensaa eli kulutus n. 15 l/100 km,joka on ehkä aika normaali 2000 kiloa painavalle tiiliskivelle jossa perävälitys jotain 3,7.Talven aikana kunnostellaan 3,00 murikka ja katsotaan mitä vaikuttaa kulutukseen."Hajulla" ei varmaan vielä kulje silloinkaan:D
     
    Ismoskosmos tykkää tästä.
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No mulla on tossa capricessa vakio 2.56 peräväli ja 4L60e loikkariloota. Vakio LT1 260hp/445nm. Isoilla renkailla satasen vauhdissa toi kokoonpano menee luokkaa 1300rpm, ja jaksaa vetää sen verran että pystyy mäissäkin ylläpitää vauhtia ilman jatkuvia vaihtoja pienemälle. Toki turbiinilukko menee on/off vähän väliä 90-100kmh väliä runkatessa.

    Kyllä varmasti jaksaa tolla sun kokoonpanolla :D
     
    Ismoskosmos ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Eipä ole kulutuksia täälläkään tullu mitattua ja Edelbrock kaasarilla mennään talvellakin, oon kyllä säätäny sen niin et seosmittari näyttää lambda 1,1 niin pitäs olla taloudellista, moottorijarrutuksessa kyl menee sit rikkaalle, pitäsköhän kehittää joku Volvon tyhjäkäyti-moottori lambdan ohjaamana joka laskis lisä ilmaa imusarjaan kun menee1,0 rikkaamman puolelle.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitten on moottorijarrutus kadoksissa. Mä virittelin tyhjäkäyntimoottorilla semmoset tilat, että jalka poissa kaasulta jarruttaa kaupunkinopeuksissa aika vahvasti. Ei tartte jarrulla laahata kaiken aikaa.
    Talousasiathan tenu-Dartilla on ihan tikissä. Kakkosella alkaa kulutus, slantilla.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Aika olematonhan toi automaatin moottorijarrutus on muutenkin ja tuskin tollanen venttiili juurikaan vähentää kulutusta eli tuskin on vaivan arvoinen kehitelmä.
    Mut sehän tossa Edelbrockissa on isompi ongelma kun säätötyöt tein vielä 80 lätkän aikana ja nyt kun saa ajaa 100 ja 120 niin ei pysykkään enään lambda 1,1 vaan nousee jopa 0,9 kun neulat siirtyy power modeen vaikka on löysimmät jouset, mut ei kai näistä kannata stressata kaikki menee mitä tankkiin laittaa.
     

Kerro tästä muillekin!