Pisaralle pisimmälle vinkkelikasilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.12.2022.

  1. Välityksistä tuli mieleen, että kun katselee Bemarin lootia, joita on moneen häkkyrään soviteltu:

    6-vaihteinen ZF (GS6-37DZ uudemmat dieselit).
    Välitykset 5.14, 2.83, 1.79, 1.26, 1.00, 0.83.

    Tuosta bensaversio GS6-37BZ, jossa hiukan eri välitykset:
    4.350 2.496 1.665 1.234 1:1 0.851


    6-vaihteinen ZF (GS6-53DZ uudemmat dieselit)
    Välitykset 5.08, 2.80, 1.78, 1.26, 1.00, 0.84.

    Ja tuosta löytyy sitten bensaversio GS6-53BZ, jossa on hiukan eri välitykset:
    4.055 2.396 1.582 1.192 1.000 0.872


    Niin noi vaatii vähän pitempää peräruuvia. Bemari on muistaakseeni käyttänyt 2:lla alkavaa. Alkaa niilläkin olemaan ylivaihde aika pitkä.
     
  2. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Voiko tästä päätellä, että kierrosten nostaminen 2500->3500 vaatii 59 hevosta? Jos näin, niin kierrosten nousu vaatii hämmentävän paljon voimaa eli polttoainetta. Tämä johtaa päätelmään, että pieni polttoaineenkulutus vaatii matalia kierroksia matkavauhdissa. Procharget Veten viesti aikaisemmin tässä ketjussa tukee tätä ajatusta.

    Tuntuu hurjalta, että moottorin kierrosluvun nouseminen tuhannella vaatisi noin paljon voimaa. Isossa moottorissa on tietty isot sisäiset massat ja ne eivät liiku itsekseen. Onkohan kukaan tehnyt testiä, missä kone olisi muuten sama, mutta toisessa selkeästi keveämmät männät ja kiertokanget? Eli osat, jotka pysähtyvät ja kiihtyvät uudestaan kaksi kertaa per kierros.
     
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks toi ruohonleikkurikaasarin toiminta perustunut itseasiassa tuohon elektroniikkaohjattuun controlled airbleediin, joka piti seoksen kohdillaan silleen ettei kone tuhkehtunut rikkaalla, vaikka sitä suhteettoman iso kasi kyykyttikin. Tollasellahana saa hyvän atomisaation, kun nopeus kaasarin kurkussa on tosi iso ja alla tilaa laajentua plenumissa.
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Tuo 2.41 perä toimisi varmaan on vanhan doug nash 5 speed laatikon kanssa,5. Vaihde suora ja kohtuu tiheällä 1. Vaihteella varustettu.
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Totta puhut. Minä mittasin aikoinaan 1995 Vettelle alle 8,5 L kulutuksia kun ajelee sallittua nopeutta pitkillä matkoilla. Pystyy lähtemään pitemmällekin matkalle ja C4 on todella mukava ja hyvä ajettava vakio alustalla. Sama juttu F-body.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Oma F-body kulki myös helposti alla 9 litran matka-ajossa. Tekniikka oli 305 tbi ja th700. Yli 10 vuotta oli ympärivuotisena käyttöautona.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  7. Mitenköhän taloudellinen olisi oikeasti esim. tällainen Strömberg patteristo progressiivisilla vivustolla. :rolleyes:

    [​IMG]
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    -66 Bel Air-farkku -71 Oldsin paremman pään 455:lla +TH400 ja 3,23 välläri talvikelillä matka-ajossa kymppi sadalle, nurkissa enempi...
    -66 Satellite 273 +904 sama välitys ja sama kulutus, nurkissa vähemmän kuin belair, ylläri...
     
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Niillä joilla on kulkineessaan Strömbergin patteristo progressiivisella vivustolla ei välttämättä pidä polttoaineen kulutuksen merkityksellisyyttä kovinkaan korkealla prioriteetilla...
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Joo ei..Mietin vain, että se polttoaineenkulutus ei välttämättä niin ihmeellinen ole, vaikka on muinainen viritysosa.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tai sitten modernimmin vaikkapa kolme stack injection / itb -tötteröä vastaavanlaisessa asetelmassa. Jonkun Hondan neloskoneelle suunnitellun yksittäisen ITB-tötterön virtauslukemat voisivat olla samaa luokkaa ruohonleikkurin kaasarin kanssa. Ruiskulla saa pysymään seoksetkin kohdallaan.
     
  12. Tässä on hiukan samanlaista ideaa:

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, kma68 ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Mulla on Fordissa tuollainen aski, ja ylivaihteen ansiosta menee mun mielestä yllättävän pienellä bensalla matka-ajossa. Eipä se kulutus ole minua pahemmin kiinnostanut, niin ei oo tullut mittailtua, mut täytynee ehkä ens kesänä kokeilla kun se tuntuu monia muita kiinnostavan kovasti kun sitä kokoajan joku kyselee.:rotfl:

    Tekniikkana siinä on hieman piristetty Fordin 302 (tietenkin kaasarilla), perävälitys taisi olla 3.66 luokkaa, toki auto on kohtuu kevyt... Mutta lähtökohdat huomioiden yllätyin miten vähän bensaa matka-ajossa menee, toki nurkka-ajossa on sit asia erikseen...


    Ainoa auto mistä mittasin kulutuksen, niin '64 Rambler American alkuperäisellä 196 kutosella ja rattimanuaalilla menee seka-ajossa tasan 10L/100km. Mittasin, koska ihmettelin että autossa on varmaan jotain vikaa, kun sille ei meinaa bensa maistua.:poff:
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllähän se ainakin tolla videolla ihan hyvin pysyi liikenteen mukana, ja piti vielä 70 mailin vauhtia yllä koko ajan. Mun mielestä aika hyvin toi 5,7l/100km.
    Vaikka sitten hyytyisikin motarilla ylämäissä.
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kyllähän se siis liikenteen mukana pysyi, niinkuin dynossa näkyikin, 59hv riittää vauhdissa pysymiseen, mutta ei hirveästi enempään.

    Konsepti toimii, mutta vaikka persaukinen olen, otan mieluummin veekasin täydet tehot ja kulutuksen vrt. 60hp ja 5,7l/1ookm. Mutta kyllähän tolla tasasta maata ajais.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  16. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mun ex-puukiila meni parhaimmillaan tasaisessa matka-ajossa (80 rajoituksilla) alle 8 litran ollessaan vielä vakionokalla ja bolt on-viritykset tehtynä (pitkät peltisatsit tuplaputkilla, rullakeinut ja plenumin/runnereiden siamisointi, saastelaitteet poistettuna). Varttimaili 13.6 s loppunopeus 170. Koneena siis TPI ja ZF:n 6-pykäläinen manuaalilaatikko jatkeena, jolloin kierroksia oli jotain 1 110 rpm 80 nopeudessa ja 1 400 satasessa.

    Seurasin tuon keskikulutusta ottamalla ajetut kilometrit ja tankkaukset ylös 20 000 km, johon sisältyi kaikki ajot n. vuoden ajalta; myös rataräppäilyt, talvella lämmityskäytöt jne. Tuon pitkäkestotestin keskikulutus oli tasan 12 l/100 km. Eikä missään vaiheessa ollut tarkoituskaan sniiduilla, vaan ihan reipasta räppäilyä aina, kun siltä tuntui.

    Sittemmin 383:lla, eri imusarjalla ja reippaammalla nokkakepillä matka-ajon kulutus nousi n. pari litraa, kun tuolla kombinaatiolla ei nenä ollut oikein "alueella" heti tyhjäkäynnin yläpuolella. Mutta veti kyllä ihan kivasti jostain vajaasta parista tuhannesta yli kuuteen tonniin asti. Ja varttikin meni vajaan sekunnin nopeammin.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  17. Noihan on kivoja tuloksia. Oliko sulla joku F-body autona?
     
  18. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Puukiila tarkoittanee C4 vetteä. Mun jo myyty -92 (lt1 koneena) vei sekalaisessa ajossa 15 ja alle kympin pääsi maantiellä hissutelessa. Mun laite oli automaatti. Yleensä rauhallista ajoa.
     
    viikinki75 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaverilla on Triumphin "kiila" TR7+1, eli kasitettu Roverin kasilla, missä on Edelin 4 kurkkuinen. Joku monivaihteinen manuaali "T5" ja Volvosta lukkiuva perä. 8 litraa riittää kuulemma keskimäärin. Se on hyvä!

    ...muttei se mene mihinkään. Slant sic... voitti Malmilla >1s, eikä olla päästy uusintaan sen jälkeen.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Rooverin kasi ei kyllä liity mihinkään performanssi käyttöön.
     
    AVRO ja valtope tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!