Plymouth 1938 six de luxe projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja 400 cid, 3.1.2011.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Noissa aftermarket-himmeleissä on yleensä soveltuvuusalueet tyyliin mille autolle ja mille tekniikalle tarkoitettu akselisto kyseessä.

    EDIT: Jaha, jorkki kerkes vastaamaankin jo tähän.
     
  2. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    jep. :D
    noissa palkeissa/ripustus jutuissa on ihan suoraan ilmoitettu merkki,vuosimalli yms tiedot, että mihin runkoon ne käy "suoraan" eli yleensä ainakin sinnepäin :lol:
    ja valmistajan tiedot(yleensä netistä tulostettu)paperi riittää trafille.
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Noita läskilokari moppeja on suomi pullollaan, se volvon etukelkka käy sinne kuin nenä päähän, 160 - sarjan etunen kun on tehty saman painoiseen autoon kuin moppen P6 tai P8 jne sarjan rungot. 140 sarjan ja 160 sarjan etusen ero on ...

    Esim Dodge P6 runko eroaa P8 rungosta siinä että 6-koneen org etupäässä on mutka alkuperäisessä akselissa, kaikissa on pitkittäiset lehtijouset, vahvuudessa ei ole eroa. Runkoja on ollut 3 eri pituutta ja autonkoreja joka lähtöön, avo, coupesta 9 hlö limoon. Esim Uhola-malli on muistaakseni 7 hlö pitkö sedan.

    Jo vuonna -39 ja jopa -37, tilauksesta oli cryslerissä erilisripustus. Kaikki rungot on samoja, kokoonpano paikkoja oli usassa kolme + ruotsi jossa moppeja sekä lisenssi volvoja kuten sugga yms, ja englannissa kasattiin essex merkkisenä jotain moppen sukulaista, lisäksi perus version lisenssi moppeja.

    Tästä on ollut aikaisemminkin hyvät keskustelut, kaivakaa ne esiin, nyt ei jaksa muistaa mikä sen mopar raamatun nimi oli mutta alfamer myy, löytyy kaikki tehdyt mallit jostain 1915 - 2000 väliltä.

    Vertailu moottori on sitten kaikkiin, alkaen -34 läskilokareista, tai mistä tämä runko malli alkoi aina -42 plymoon ja -40 muihin moppeihin. Plymo on aina ollut halpa malli ja viimeinen kehitysversio

    Vertailukone näille kaikille on 1937 Chyryn kasi, tehoa ja kokoa on hyvin pikkulohkoa varten, rungot ja tekniikka on perusteeltaan täsmälleen samat, eli se käy vertailukoneeksi kunhan auto vastaa ko mallia. Chryslerin koneita on ollut dodgessa jne. kaikkia mahdollisia virityksiä, varsinkin lisenssi tuotteissa.

    Näissä on pystymaski joka sellaisenaan on melkoinen norsu-keula, mutta kun vähän kallistaa ja pudottaa alas, niin sitä saa ihan nätin. Koria kannattaa muokata jokseenkin etukenoon tai niinkuin Jallu, muokkaamalla koko yläkopan linjat uusiksi.

    Mutta, yksi pyyntö olis, elkää sopatko liikaa, läskilokari-moppessa oli mikä tahansa katolla varustettu malli, on aina pyöreä katto ja se on kamalan näköinen jos näitä choppaa liikaa, paree tulee kun kallistatte maltilla.

    Ohessa pari kuva linkkiä, ei ole ehtinyt pariin vuoteen tehdä yhtään mitään, mutta tallessa on ja pysyy ... tais tulla eläke projekti. ??

    http://rides.webshots.com/album/1703676 ... N?start=96

    http://rides.webshots.com/album/3999489 ... x?start=48
     
  4. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    Hienoa Karva :D
    siinä tuli oikestaan kaikki.
     
  5. Voisin olla kiinnostunut siitä ylijäävästä etuakselista , tarjoa vaikka yv:llä.

    Nuo putkiakselit nimittäin on helppoja muokata sopimaan tuollaisiin vapaamuotoisempiin rakennelmiin :wink:
     
  6. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Se kirja on varmaan toi Chrysler standard catalog 1914-2000, intensiivisen googlettelun jälkeen päädyin tilaamaan se tuolta ameriikan ihmemaasta, en löytänyt sitä mistään suomalaisesta kirjakaupasta... :oops:

    Että parin viikon (tai kuukauden) kuluttua sitä sit pääsee ihmettelemään josko sieltä se tarvittava fakta löytyisi. Tosiaan paikalliskatsuri tuntui olevan kovin tarkka siitä nimityksestä mallisarja, ja ettei eri merkki kävisi verrokiksi, mutta katsotaan...sanoi kynekolooki.

    Ja volvon akseli on mulla etsiskelyn alla, että pääsee mallailemaan, mites se taka-akseli, onkos se volvossa minkälainen vai laitanko ton mukana tulleen aspenin akselin...
     
  7. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Volvoissa on erilaisia Danan valmistamia periä.
     
  8. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Ja yllätttävä viesti oli tullut aamuyöllä, kirja on loppu toimittajan varastosta, itse asiassa jo toinen toimittaja, jolta kirja oli loppu, vaikka tilasinkin sen.
    Eihän täällä satu olemaan kellään ko. kirjaa joko myytävänä taikka lainattavana taikka sit pystyis kopiomaan tarvittavat kohdat...
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, laitan kopiot sähköpostiin ko, raamattu löytyi joskus Alfamerin kautta ja maksoi kokonaista 233 mk.

    Jos hommaatte kirjoja kannattaa kysyä samalla oman mallin shop manualia esim chryslerillä on oma 1937 shop manual - korjausopas jossa on kuvien kera näytetty korjaukset, aika hienoa jo vuonna -37. !!

    Juuri kyseisessä 1937 shop manualissa on näytetty chyryn erillisen eturipustuksen camper ja caster säätö. Samasta löytyy jarrujen koko ja muut tiedot ne ovat kaikissa alustoissa samat, oli kuorma-auto alusta tai 2d cabriolet, kaikissa on samat jarrut.

    Siihen standard catalog of chrysler 1914 - 2000 liittyen, sivulla 35 - 38 on se vertailu koneen tieto.

    Eli -37 Chyry Airflow ja Custom Imperial oli samalla suoralla kasilla :

    B&S 3-1/2 x 5 in. Disp.384,4 cu. in. C.R : Std 5,8:1 opt 5,2:1
    Brake H.P 150 @ 3200 R.P.M.
    N.A.C.C. H.P. 39,2

    Mainbearings : five, Valve lifters : solid, Carb. Stromberg 2V model EE-3
    Torque 260 ld-ft @ 1200 R.P.M.



    Kone on ollut saatavilla mihin tahansa Airflow versioon, eli jos vaikka on tilannut 1938 Dodgen tai plymon, sen on saanut joillain rajoituksilla edellä mainitulla tekniikalla.

    Esimerkiksi koripaja Murray Corp. valmisti D5 alustalle -37 Dodgeja, joissa oli Airflow tekniikka, kyseesä oli ensimmäinen paku-version läskilokari by mopar. Nämä ostettiin Chyryn toimesta takaisin -41 ja toimivat Dean Clark:in johtaman Crhyslerin taide osaston käytössä. On siinä pensselit saaneet kyytiä, aikanaan. Osa näistä autoista on museossa.

    Airflow tekniikkaa ympättiin mm, musta-maijoihin, nitä meni pitkin Usaa, hyvin usein Dodgena ja Plymona. De Soto Airsteam ja Airflow malleihin oli saatavilla ko, tekniikka.

    Siitä vertailumallista vielä :

    1937 Chyry on tehnyt 116 " alustaa, aina 2 d coupesta aina 4d Conv. Sed-5P malliin saakka. Mallisarja C-16 ja C-14.

    Samana vuonna oli 133" alusta josta nämä 4d touring sedan ja 7P mallit. Lisäksi limomallin 7 Passanger versio. + Kevyt kuorkki tai paku-alusta joka on sama kuin 7P limo alusta. Yhä sama C-16 mallisarja, pitkällä alustalla.

    Sitten on tämä mielenkiintoinen Factory Semi-Customs sarja C-15 jossa oli aina automaattisesti ko, Airflow tekniikka. Ne oli näitä touring sedan mallin normaali myynnissä olevia malleja 5P ja 7P sekä limo version 7P 4d Tr. sedan. Olivat noin 2 x normaali version hintaisia.

    Lisäksi löytyy nämä tehtaan Individual Custom versiot, joita sai tilauksesta. Nämä kuten C-16 sarjan royal coupe ovat erityisen harvinaisia. Niitä tehtiin semi-kuuluisuuksille ja muusikoille jne. Ne filmitähtien autot on sitten oma juttunsa.

    Mutta näitä läskilokari moppeja noin vuodesta 1935 .... -42, merkistä riippuen, on saanut eri pituisilla rungoilla, kaikissa on samat jarrut, erillisripustus löytyy ensimmäisenä chryryistä, muihin sen sai tilauksestako, mikä tärkeintä Airflow tekniikka on ollut saatavilla koko moparin sen aikaiseen tuotantoon.
     
  10. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Kiitos Karva tästä informaatiopaketista :D
    Tosta shop manuaalista puheenollen tein aikamoisen löydön ihan täältä Suomen Huutonetistä: Chrysler huolto- ja korjauskirja vuodelta 1939, 442 sivua, julkaisija Laatuvaunu, siinä on just kaikki säätöarvot, rungon mitat ym. tarpeellista ja mielenkiintoista tietoa poislukien toi moottorien vertailutieto 8)
     
  11. lordC

    lordC Gearhead

    Tuolla Alfamerissä on paljon muitakin kirjoja, kuin vain netistä löytyvät... Itse kokeeks kyselin yhtäkin opusta, niin oli hyllyssä, vaikka ei sivuilta löytyny. :eek:
     
  12. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Nyt alkais olla isoimmat purkuhommat tehty ja pääsee aloittamaan rakentamisen... 8)
    [​IMG]
     
  13. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    aiheen vierestä hieman. tarttui kirpparilta mukaan pari '58 TM:ää ja toisessa on juttu jostain öljynlisäaineesta jota testaavat romuautoon joka on '38 plymouth. autolla ajeltiin lopuksi ilman öljyjä ja rikottiin kone. rek nro näkyy olevan BC - 467. tiiä vaikka ite pääesiintyjä kyseessä 8)
     
  14. 400 cid

    400 cid Gearhead

    No tää on ollut HZ-787, silloin kun on vielä rekisterissä ollut :) Että tuskin sama kampe... Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi lehtijuttu, oiskohan mitenkään mahdollista skannata... :odroll:
     
  15. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Laitoin Alfamerille sähköpostia, mutta vastaus oli, että eipä löydy enää... :(
     
  16. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    voin koettaa scannailla viikonpäästä kun pääsen scannerin läheisyyteen. toivottavasti ei TM pahastu :rotfl:
     
  17. xp

    xp Gearhead

    Kilpihän vaihtui ennen ainä lääninvaihdon yhteydessä.
    Tuossa TM:n testissä päästiin muistaakseni jotain 18 kilometriä proppu auki. Liekkö lisäaine pidentänyt vai lyhentänyt matkaa?
     
  18. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    kyllä se ainakin jutun perusteella pidensi sitä matkaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    olin saamaton ku en päässy skannerille mutta jospa nuo canonilla kuvatut kelpais enshätään
     
  19. xp

    xp Gearhead

    "Näitä miettien ajoimme Vihdin tielle kaupungin rajan ulkopuolelle, käänsimme auton syrjätielle ja avasimme öljysäiliön tyhjennystulpan."

    Lorauttikohan TM öljyt tielle? 50-luvulla se ei olisi ollut tavatonta.
     
  20. raisu37

    raisu37 1st gear

    Nyt vasta sattu silmään tämä keskustelu.

    Tuo Akselin tekele: Chrysler (tai ehkä peremminkin Plymouth P4) on vaikuttanut meidän tontilla kuutisen vuotta. Autohan on siis Kuopion etelä puolella landella, joten Saarijärveltä ei taitaisi olla kohtuuton matka tulla tutustumaan kuinka ongelmat on ko tapauksessa ratkottu..

    Lupa papruista saat kopiot tarvittaessa.

    Tuo kaipaasi kirja on parasta aikaa tuossa tietokoneen vieressä auki, joten siitäkin voidaan kopioita rätkiä samalla..

    Etuakselia voisi ajatella esim. letukan kolmiotukivarsi hiluja ja sitten siihen sopiva raidetanko-ohjaus... Hieman lupakuvioita vaativa juttu siis..

    Meillä tolla Raisulla on ajeltu vajaa 40 tkm. Onhan tuo tuossa ilmeessään jo kulkenut katuja 90tkm, joten pieni käytönjälki hyväksyttäneen....
     

Kerro tästä muillekin!