Plymouth Duster 340 1970 Street&Race

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Catiska, 26.11.2015.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Päivitellään tätäkin vaikka enemmän olen asiasta mekkalaa pitänyt tuolla naamakirjan sivuilla.
    www.facebook.com/eastcoastfellows

    Eli peräksi valikoitui Strangen S9, 4.11 välityksellä, Detroit Lockerilla, 35-rihlaisilla vetareilla ja alucasella. Perä ei vain vielä ole saapunut, joten eka kisat jää väliin. Leveydeksi tulee reilut 52"

    Moottori on kasassa ja paikoillaan, apulaitteet asettui nätisti mersun tehostajapumppua myöten. Borgesonin tehostettu simpukkakin meni paikoilleen nätisti eikä Tremecin kanssakaan tullut ongelmia, asennusosat tuli American Powertrainilta joiden osien istuvuus ja viimeistely on kyllä hyvää luokkaa. Itse ostoprosessi oli kyllä maailman pisin, kesti yli kuukauden...

    Ylihuomenna pitäisi tupsahtaa Calvert Racingin monoleafit ja caltracksit, ne kulkee mukavasti matkalaukussa kotiin tältä ameriikan osienahakureissulta.

    Jarruputket, paineensäätimet sun muut rakentelin kokonaan uusiksi ja taaksehan on tulossa rumpujen tilalle levyt, edessä levyt jo olikin. Pitää hakea Jaffulta perän kuoret niin pääsee sovittelemaan perää paikoilleen ja samalla tekemään loput jarruhommat.

    Sitten itse perämurikkaa odotellessa pitää viimeistellä vielä sähköt. Niihin tulee pieniä muutoksia johtuen sytkäboksin vaihtumisesta MSD:n ohjelmoitavaan. Siihen tulee lisäantureita kiinni joten vähän piuhoja pitää napoa ja keksiä antureille paikat.

    Kovin pitkään ei siis mene että pääsisi koneen jo käynnistämään ensimmäisen kerran ;)
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kone käynnistettiin ja auto toimi ;)
    Ei ole tullut paljon sen jälkeen päivitettyä tätä keskustelua.

    Moottori on toiminut yli odotusten. Voimaa on paaaaaljon enemmän kuin aikaisemmin mutta siitä huolimatta koneen käytös on sivistyneempi. Oman osansa varmaan tekee sen iänikuisen Moparin purple nokan hylkääminen tuoreempien konstruktioiden tieltä.

    Uusi Borgesonin ohjaus on myös valtava parannus siihen hitaaseen manuaalisimpukkaan. Väittäisin ette kohtuullinen parannus OEM-tehostettuun simpukkaan myös.
    Tässä ei ole klappia vaan tarkkuus on hammastangon tapainen, nopeampi kuin mikään OEM-versio ja tehostuskaan ei ole ihan niin liioiteltu kuin vakio tehostetuissa. Kokokin on pienempi ja painoa vähempi.

    RAM DualForce kytkin osoittautui hyväksi valinnaksi. Se on yhtä kevyt käyttää kuin vaikkapa naapurin corollassa. Myöskin yhtä tunnokas. Toiminnaltaan äänetön, eli se joidenkin tuplalevykytkimien mekkala kytkin pohjassa loistaa poissaolollaan.
    Heidän alu vauhtipyörä antaa kierrosherkkyyttä ja koko paketin kruunaa hyvä pito. Liimaradalla sliksien kanssa kytkin pamahtaa pidolle välittömästi korkeilla lähtökierroksilla, siitä lisää sitten myöhemmin ;)

    Vaihteiston osalta hiukan jännitti miten tuo TKO-600 tulee toimimaan korkeilla vaihtokierroksilla. Mutta tuo Libertyn muokkaama versio ei pettänyt toiveita. Vaihteet solahtaa nätisti pesäänsä ainakin 7000rpm asti mitä kokeilin. Välityksetkin on hyvät. 4.11:1 perävälityksellä maantiellä on 100km/h nopeudessa 2500rpm. Se on juuri sopiva koska näillä vireillä ei konetta kannata pyörittää juurikaan alle 2000rpm. Yleensä näissä lootissa on se sikapitkä vitonen (.64) joka sopii mietoihin koneisiin antaen pienen melutason/kulutuksen kun kone kiertää todella vähän maantiellä. Mutta omien kokemusten perusteella jos moottori ei ole likimain vakio, kierroksia on liiankin vähän... Tuossa minun lootassa on ns Motorsport välityset mikä tarkoittaa että vitosen välitys on minulle sopiva .82

    Dynosessioonkin aika oli varattuna kahteenkin kertaan. Valitettavasti ne jäi välistä pienten teknisten ongelmien vuoksi. Juuri ennen ensimmäistä dynotusaikaa sain sisäänajot suoritettua ja oli aika koeponnistaa autoa hieman. Kyydissä olleen kaverin sanoin, ykkösellä täydellä kaasulla tuntui kuin helvetti olisi päässyt valloilleen... Sitten kakkosella vaihdon jälkeen pääsi kardaani valloilleen. Eli kakkoselle kaasu pohjassa vaihdossa kardaanin takaristikko hajosi kappaleiksi. Kuulemma valmistuvika.

    Seuraava dynotus oli ajateltu tehtäväksi pian kun autoon saadaan uusi kardaani. Väliin osui kuitenkin fyyran kisat Alastarolla. Ja siis samalla ensimmäinen täyskaasulähtö liimatulla radalla sliksit alla.
    Lähtökierrokset 5000rpm ja kytkin kerralla ylös. Ja sitten saikin taas löysätä ja köryytellä varovasti takaisin varikolle ihmettelemään mitä sieltä nyt mahtoi mennä.
    Varikolla näki että jotain omituista on tapahtunut kun lehtijousien jalat oli painunut takaa akseliputkien sisälle. Eli ilmoittamaan kilpailun johtajalle että minun ajot oli sitten tältä kesältä tässä...

    Kotona sitten tarkempaa tutkimusta ja mittailua. Banjon akseliputki/jousijalkapaketti on kiertyneet n. 6 astetta ja ne lehtijousien "jalat" on sieltä takanurkistaan uponneet akseliputkiin reilun sentin. Itseasiassa putket ei varmaankaan ole varsinaisesti kiertyneet vaan kulmamuutos tulee siitä kun jousien jalat on uponneet putken sisään ja näin ollen niiden kulma suhteessa caseen on muuttunut sen 6 astetta.

    Pitää talven aikana tutkia saisiko lämmittämällä ja hydralisella tunkilla (minulla on sellainen pieni piipun mallinen mikä mahtuu helposti akseliputken sisälle) oikaistua nuo banjoputket ja sitten hitsata toisesta putkesta vahvikkeet noiden jousijalkojen alueille ehkäisemään vastaavat ongelmat tulevana kesänä.

    Eli tehot jäi tältä kaudelta mittaamatta. Viime kesänä niitä oli vanhan dynolapun mukaan 450hv luokkaa ja nyt selvästi enemmän. Ensi kesänä sen sitten näkee onko selvästi enemmän enemmän kuin 10hv.

    Pitää talven aikana tutkia saisinko
     
    Naumasto ja Herje tykkäävät tästä.
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Noi lehtijousien jalat on kovalla rasituksella cal tracsien kanssa ja menee helposti juuri tolleen takapuolelta länään jos niitä ei vahvista. Ne avonaiset päädyt pitää boksata umpeen, tai vielä parempi jos laittaa uudet vahvemman malliset jalat. Omaan perään laitoin calvertin jalat joita ne muistaakseni suosittelee käyttämään cal-tracsien kanssa.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jousijalat on tukevaa tekoa. Jalat ei painuneet lyttyyn vaan painuivat sinne akseliputken sisään, eli akseliputki antoi periksi. Tulos toki sama.
    Mutta vahvistetaan ensi kesälle molemmat ihan varmuuden vuoksi.
     
  5. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kuva olis kiva niin voidaan ihmetellä että mitä, miten ja miksi? o_O
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kuvia löytyy tuolta: facebook.com/eastcoastfellows
    Jos muistan niin kun olenntietokoneen ääressä ja muistan siirtää kuvia jonnekin mistä ne voisi jakaa niin laitan tännekin.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tehdään seuraavan kesän jälkeinen päivitys.

    Tuon perän kanssa olikin siten jumppaa oikein kunnolla kun sain sen takuukorjauksesta takaisin. Ensin oli murikan paikka siirtynyt väärään kohtaan, eli keskelle. Banjo takaisin pajalle. Seuraavalla kerralla toinen pyöränlaakerin pesistä vinossa. Sitä korjatessa taisi sitten toinen akseliputki lyhentyä hieman kun ei toinen vetari enää aivan mennyt paikoillensa mutta tässä vaiheessa päätin jättää takuuhommat ja korjasin sen itse.

    Tässä jumpassa menikin alkukesä, eli katsastamaan pääsin autoa juuri ennen juhannusta. Ja Juhannukselta lähdimmekin kuukaudeksi ulkomaille matkoille. Käytännössä auton sain ajoon vasta lomamatkan jälkeen, eli Elokuun alkuun.

    Pienen venttiilikoneiston geometriamuutoksen jälkeen autolla on päässyt ajamaan hieman minkä muilta hommilta ja vesisateilta on ehtinyt. Kaikki on pelannut ja voimaakin tuntuisi olevan kuin ennen muutosten alkua. Aikakorttia ei vain päässyt ajamaan, mutta jos ensi kesänä sitten joko RS tai SET luokassa. Ellei kilpailumaksut nouse jälleen satasella per kisa...
     
    peltsi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!