Plymouth Fury III

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rauta, 4.7.2024.

Tags:
  1. Rauta

    Rauta 1st gear

    Morjens!
    Nyt tuli toteutettua se unelma jenkkiraudasta ja kun on eka jenkki kyseessä nii pittää tulla tänne kyseleen vähä tyhmiä ja neuvoja miten toimia.
    Tietenki kiinnostelee huolloista että mitä öljyä ootta laittanu tommoseen -65 furyyn? Koneena 318cid.
    Bensamittari ei myöskään pelitä nii löytyskö siihen neuvoja kuinka korjata?
    Lämmöt näyttää liian korkeaa nii siihenki neuvoa.
    Myös kiinnostaa mistä on näpäkkä tilata osia?
    Paljon jäi kysymättä mutta kaikkea ei muista eikä hoksaa lyhyen omistuksen jälkeen.
    Jos löytyy jo aiheesta nii laittakaa linkkiä että löytää kyseisen keskustelun
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Omaan pikkulohkoon laittanu comma 20W-50 öljyä ja wixin suodattimen, varmasti kelpaa tuohonkin ellei halua notkeampaa tai jotain muita ominaisuuksia.
    Bensamittarin vika voi olla kojelaudan päässä, tankin päässä tai jossain siinä välillä, eiku tutkimaan löytyykö vikaa jostain. Johdot kunnossa, tankkianturi, itse mittari...
    Käykö moottori oikeasti kuumana vai onko mittarissa virhe, kiertääkö neste kunnolla ja onko sitä riittävästi, onko järjestelmä ilmattu oikein? Eiku tutkimaan ja huoltamaan tarvittaessa.

    Rockauto, ebay ja summit on käteviä ja helppoja, suomestakin löytyy muutamia toimijoita.
     
  3. Ei varmasti mene kovin vituiks, jos noudattaa 1965 Plymouth Service Manualin ohjeita:

    [​IMG]
    Ei se kovin ronkeli ole. Itse voisin laittaa kesäkäyttöön esim. Delvacia tai sitten vastaavaa Mannolia.
     
  4. Vastaillaan kysymyksiin, joita ei ole vielä esitetty..

    Tässä on mielestäni yksi sopiva suodatin:

    Öljynsuodatin Donaldson P550008

    - pituus: 131 mm
    - halkaisija: 93 mm
    - kierre: 3/4"-16 UN


    Siitä löytyy aukaisuvideokin:

     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joo ei ronkeli mutta jos pyyntö on tuon tehdas manuaalin mukaan 10w30 tai sae30 ei voi ymmärtää miksi jotkut sinne haluaa 20w50 rasvaa tunkea.:confused:

    Mutta tuolla tehtaan ohjeella ei pitäisi paljon pieleen mennä:poff:
     
  6. Tuossa siis tehdas suosittaa SAE 20W40:stä, kun lämpotila on enemmän kuin 32 Fahrenheitia, eli 0 celsiusta. Sama suositus yksiasteöljyllä on SAE30.

    Sen sijaan 10w-30 on suositeltu, kun lämpötila käy niinkin alhaalla -10 Fahrenheitia, eli -23 celsiusta.

    Eli tässä on vanhan liiton kesä ja talviöljyajattelua. Itse, kun ajattelen, että harrastejenkillä ajellaan kesäisin, niin laittaisin 15w-40:stä. Siitä heitin pari esimerkkiä.

    P.S. Pelkäänpä, että tämä keskustelu ryöpsähtää..:eek::eek::eek:
     
    Muokattu: 7.7.2024
    Herje tykkää tästä.
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Morjes. Tervetuloa. Hyvä hankinta!

    Sähkökytkentäkaaviot tuolta:
    https://mymopar.com/wiring/

    paljon Mopar tietoa mm. tuolta:
    https://mymopar.com/chrysler-master-tech-service-library-browse-model-year/

    Mittariston takana on jännitteensäädin - Se todennäköisesti toimii jos toinen mittari toimii. Bensa- ja lämpömittarit toimii n. 5V jännitteellä. Itse mittari on vain lämmitysvastus. Sen voi mitata ja tarvittaessa purkaa pois tarkistusta varten. Mittarien viisarien asentoa pystyy hienosäätämään, mutta siihen ei kannata lähteä ennen kuin muut asiat on katsottu läpi. Tuon ajan Mopar mittariston taustan sähköliittimet on pahamaineisia ja niissä on kosketushäiriötä monesti - puhdista. Tankille menee mittaristolta 1 johto (DK BLUE), samoin lämpöanturille. Mittaa ja varmista että on yhteys mittaristolta tankin anturille. Mittaa tankin anturin ja maan väliltä, onko resistanssia. Jos ei yhteyttä, pura tankin anturi pois ja tarkista sieltä tilanne/vaihda tarvittaessa. Tankin anturin runko pitää olla maadoitettu. Usein maadoitettu polttoainelinjaan -> maadoituspanta ruostuu pois ja ei toimi. Kaikenkaikkiaan Suomessa ruoste on tämän systeemin pahin vihollinen.

    Varmista ensin jollakin muulla lämpömittarilla, että onko moottorin lämmöt oikeasti koholla vai onko vain mittarin epätarkkuutta. Erim. IR-lämpömittari. Tulos ratkaisee, lähdetäänkö korjaamaan moottoria vai mittaria.

    Edellisten suositusten lisäksi suosittelen huolto-osille kotimaasta esim. US-Parts, Marjakangas, Jenkkiosat.
    eBaystä löytyy hyvin alkuperäiset + "restaurointiosat".
     
    Rauta tykkää tästä.
  8. Rauta

    Rauta 1st gear

    Kiitos kaikille vastauksista, taian tulostaa nuo kytkentäkaaviot ja huolto-oppaan ihan omaan kouraan katottavaksi enemmän.:odsmile:
    Nyt ilmesty vaan uusi asia, koitin aamulla lähtä töihin, kerran pyöräytti starttia ja sen jälkeen ei mittään, apuvirralla nappasin käyntiin sitten ja mittasin että ei lataa kuin tasan 12v, autossa ihan uusi akku paikallaan. Taas pitää kysellä että mistähän lähtä etsimään vikaa?
    Ajeltiin jonkun aikaa pitkin kylää ja kaupassa pysähyttiin n. 20min ja taas kerran pyöräytti ja siihen loppui. Onneksi sattui työkaveri paikalle ja auto saatiin käyntiin!:odbiggrin:
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tämän ikäisessä on mekaaninen jännitteensäädin. Tämän näköinen kapistus: https://www.usparts.fi/varaosahaku/stmvr101. Kokemukseni mukaan se menee usein epäkuntoon jolloin lataa ihan liikaa tai ei ollenkaan. Se kannattaa ainakin tarkistaa. Yksi vaihtoehto on korvata tämä modernilla elektronisella säätimellä joka on ulkoisesti ja kytkennöiltään samanlainen.
     
    Rauta tykkää tästä.
  10. Rauta

    Rauta 1st gear

    Minkälainen tuo elektoroninen jännitteensäädin on asentaa? ja mistä kannattaa hankkia?
     
  11. Rauta tykkää tästä.
  12. Rauta

    Rauta 1st gear

  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ja epäkuntoon voivat mennä nämäkin, etenkin halvat kiinalaiset, mutta minkäs teet nykyään. Moparilla ajaessa nyrkkisääntö että jokaista sähköboksia pitää olla vähintään yksi toimiva varalla mukana jos poistuu autolla omasta pihasta.

    Tämän ikäisessä Moparissa kaikki latausvirta kulkee tulipellin ja ampeerimittarin läpi. Ks. kytkentäkaavio. Etenkin tulipellin liitin on herkkä ruostumaan ja sulamaan jolloin latausta ei tapahdu.

    Laturin hiilet ja diodit voi myös olla vialliset. Laturin osia saatavilla erikseen, mutta jos laturi on vanha ja toiminta epäilyttää niin helpoin tie lienee uusi/remanufactured tilalle.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku oikein pienitehoinen (<50A) nykyaikainen laturi voi olla telamiinan loistava korvike. Ei himmene valot tyhjäkäynnillä ja silti akku kestää jopa stereoiden aiheuttaman kulutuksen. Pienitehoinen siksi, ettei johtosarja kestä ihan mitä tahansa vahvistelematta. Vielä kun vaihtaa startin Denson tekeleeseen niin voi että on huoletonta ajoa.
     
    Rauta, Herje ja Pietsi tykkäävät tästä.
  15. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Onkos siinä Ampeerimittari kytkettynä, siitä näet lataako. Pitäisi olla ajossa ynnän puolella, tai ei ainakaan miinuksella
     
  16. Rauta

    Rauta 1st gear

    Toimii laturin mittari ja se näyttää alle puolen välin nyt koko ajan, viikonloppuna tuli 250km reissu tehtyä ja välillä näytti ylilataavan ja nyt nakkas tuonne alle puolen välin.
     
  17. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Raportoi jos tulee säätimen vaihdolla kuntoon, mietitään sit lisää jos vika ei ollut siinä.
     
    Rauta tykkää tästä.
  18. Rauta

    Rauta 1st gear

    Noniin vaihtoin sen vanhan jännitteensäätimen uuteen elektroniseen säätimeen, laturin mittari näyttää edelleen alle puolen välin ja kun mittasin latauksen nii näytti 12.6V tällä kertaa, vanhalla säätimellä tasan 12V.
    Uutena asiana kun kävin ajeleen huomasin kun laitoin vilkun päälle että mittaristossa vilkun valo alkoi tyhjäkäynnillä vilkkumaan nopeampaa ja autossa on myös ledinauhaa pikku pätkä ratin alla ja sekin alkoi välkkymään himmeämpänä tyhjäkäynnillä, kierroksilla paloi vilkku ja ledit tasaisesti.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Veikkaan että tulipellin liitokset on hapettunut yms. Ne tarkastukseen ja myös tarkastaa että amp mittarin takana on johdot kunnolla kiinni.
    Parashan olisi MAD muutos ja biltemasta yms yleismallin laturi tilalle tai jenkeistä yms isompi vakiomallinen. Tossa kuvassa myös hyvin selkiää Moparin lataus ja johdotus, kuinka se toimii.
    http://www.madelectrical.com/electricaltech/amp-gauges.shtml
     
    Rauta tykkää tästä.
  20. Rauta

    Rauta 1st gear

    Oolrait, määpä jatkan nuista sitten vianhakua.
    Olis kyllä makia vetästä uusiksi koko johdotus sinne mutta nyt ei siihen ole mahdollisuutta...
    Kiitoksia kaikille avusta ja jatkan tätä aihetta kun saan selviteltyä tuon tulipellin!
     

Kerro tästä muillekin!