Pohditaan yhdessä pikkuongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 24.1.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuvatulla vehkeellä ei ole lämpötilakompensointia moottorin lämpöjen suhteen tai jos on, niin sitä on kompensoitu liian vähän. Just käynnistetty moottori tarvitsee osakuormalla hämmästyttävän yliannostuksen innostuakseen vetämään lämpimän moottorin tavoin. Mutta se helpottaa tosi nopeasti. Vissiin riittää, että sylinterin kansi ja tulppa pikkuisen kuumenee.

    En ole itse saanut savua aikaiseksi RE85:llä. Kauhea asetaldihydin (tms, sinnepäin) haju tulee. Sama aine, mitä maksa loi ryyppyreissun jälkeen, siitä tulee se paha olo. Ei kannata haistella.
     
  2. Jos hiukan jatketaan aihetta, niin tuo klassinen 14,7 arvo oli alkoholittomalla bensalla. Nykybensalla arvot on:

    98 E5: 14,5
    95 E10:14,1
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiks toi nyt o melkein sama, näyttääkö laajakaistalambdamittari lambda-arvoa (ne ykkösen ympärillä pyörivät arvot) tai jollekin bensaseokselle (14,7 ympärillä olevat arvot). Kumpsin tahansa, niin mainitun numeron alapuolella (pienemmät) on "paksulla" ja yläpuolella "laihalla". Riittää, että ymmärtää edellämainitun.

    Bytheway ostin ittelleni laajakaistalambdan viikko sitten. Kuten myös digitaalisen moottorinohjauksen vuosi sitten. Kumpikin on paketissa vielä käyttämättömänä. Niiden edellä oon tehnyt kahteen vehkeeseen ruiskunohjauksen ja säätänyt sen persdynossa kapeakaista-anturia ja volttimittaria käyttäen. Esim jotta sain selville, missä lambda "0,85" on ajelin tekeytyvällä vehkeellä saman kohdan lambdaykkösen säädöillä ja sitten laittelin sen 12-15% lisää ja aika nätisti menee kohdalleen. Ei se niin prosentilleen oo käyttiksessä.

    Eikä ne laajakaistatkaan täysin oikeita arvoja näytä. Anturihan niissä on varsin herkkä vikaantumaan ja jos on pakopuolella paineita, niin voi näyttää ajankulukseen ihan pilalukemia.
     
    MaxDura tykkää tästä.
  4. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kyllä mä ymmärsin, mutta sinä et.
    Se on ihan sama mitä sinne tankkiin laittaa, jos suurimman tehon lambda-arvo on sama niin myös afr-lukema on sama jos käyttää vaikkapa bensalle skaalattua mittaria.

    Ja lisäyksenä että puhun laajakaistamittareista.
     
    Muokattu: 13.9.2019
  5. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kymmenisen vuotta sitten kun tein tota metanoli-landspeedpyörää, laitettiin lambdat joka pakokäyrään, mutta eihän ne ennen turboa paineen alla tietenkään toimineet.
    Nykyään alkaa jo olemaan painekorjausmahdollisuuksia, esim tämän pitäisi toimia myös painepuolella eli ennen turboa jos käyttää myös pakopainetietoa.
    https://www.aemelectronics.com/prod...ollers/4-channel-wideband-uego-afr-controller
    Mulla on nyt tulossa yhteen autoon kasilambda tolla AEM:n systeemillä ja toiseen Motecilla.
    Saa takaisinkytketyn sylinterikohtaisen seoskorjauksen.
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla on KMS eugo. Joka tapauksessa jos bensalla saa liikaa pöllyttää mustaa tapahtuuko samaa etanolilla?
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ääh,mä en jaksa enää vääntää!Sitten kun joku laskee tuon mun esimerkin "rakettipolttoaineen"oikean afr-arvon maksimiteholle,niin sitten mää jaksan taas!Siinä oli kuitenkin bensat,tolueeni,metanoli ja etanoli sotkettu eri litramäärillä sekaisin ja yksi vaan bensasta höpöttää!:cool::) Katti varmaan osaisi laskea jos viitteisi!:D
     
    Muokattu: 13.9.2019
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei helposti pöllytä kun viinassa on vain vähän hiiltä. Haisee vaan.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  9. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    En puhu bensasta vaan bensalle skaalatusta laajakaistamittarista. Sehän vaan kertoo sen lambda-arvon 14.7:llä ja näyttää sitä arvoa.
    Laitan tankkiin sitä sun rakettipolttoainetta, säädän seoksen siten että se mun mittari näyttää afr 12.5, niin alkaa oleen melko alueella. Ei mun tarvitse tietää ton seoksen todellista afr:ää, kun tollakin pärjää ihan yhtä hyvin.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Etrasta ja puuilosta olen hakenu.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  13. viridia

    viridia Gearhead

  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onko tietoa myykö kukaan "silmukkaruuveja"
    https://asiakas.kotisivukone.com/files/lvitarvikkeet.kotisivukone.com/.thumbs/3253208_680x1000.jpg

    Tuollaisia, pitäisi olla M6 kierteellä.

    Sitten tarvis saada uniball nivel, jossa M6 kierre ja se silmukan reikä kokoa 8mm. ....
    Kaikki mitä etsii on aina ihan mahdottomuuksia.

    (Tarkoitus rakentaa itse tälläinen)
    https://www.rallispec.com/images/products/cobb/cobb_multi_iwg bracket-short.jpg
    https://www.rallispec.com/images/products/cobb/cobb_multi_iwg bracket-short_3.jpg
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Uniballeja on IKH:lla nimellä nivelvarsi ja noi toisia löytyy monestakin paikasta nimellä silmukka, umpikoukku ja silmukkaruuvi
     
  17. -tl-

    -tl- Gearhead

    Kun säätö tarvii toimiakseen vasenkätisen kierteen toiseen ruuviin niin käviskö tämä jatkojalostukseen?

    https://www.ikh.fi/fi/vanttikiristin-rengaspaat-m6-a2-1kpl-ip12002
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kiitokset vastauksista pääsen näillä varmaan eteen päin hitto kun ei aina tiedä millä nimellä ettiä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Heim joint on yx hakusana. Löytyy vasenkätiselläkin kierteellä.
     
    Vermilion tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!