Poikkeuslupia tälle vuodelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fordolet, 27.7.2012.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Näinhän se on, mitä paremmin (lue: enemmän erillaisia/virallisia dokumentteja) hakemus on valmisteltu, sen todennäköisempää on läpimeno. Ei kuitenkaan tarkoita, että Fiat 600:seen silti saisi Caddyn 500cid...
     
  2. jouni

    jouni Gearhead

    Näin on, kokonaisuuden pitää olla järkevä.

    Kun pari vuotta sitten Virittäjät-ohjelmassa hopeisen levitetyn 302cid Caprin omistaja sanoi "näitä ei rakenneta tänä päivänä edes rahalla", niin oma kommentti kotisohvalla tuohon oli "Vittu, katotaanko...?" ;)
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Hieno homma että meni läpi. :)

    Itsellä ei riittänyt sinni parin vuoden taivutteluun. Parit lisäselvitykset, eikä valo kirkastunut tunnelin päässä. Ehkä tuolla parin vuoden sinnikkyydellä olisi mennyt tämäkin läpi...
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kauankos yleensä on mennyt, että ensimmäisiä lisäselvityksiä on pyydelty? Omat paperit on olleet sisässä reilut 3 kuukautta, eikä vielä ole kuulunut mitään.
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Juhannuksen aikoihin laitoin ja vähän ennen joulua tuli eka vastaus.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Onnittelut Jouni lupien läpimenosta!!
    Hienoa nähdä, että näitä nyt ihan todistetusti edes joskus saa läpi!
     
  7. aakke71

    aakke71 1st gear

    Poikkeuslupa moottorin vaihdolle, A-mallin ford vm.29. Lupahakemus elokuussa 2013 sisään ja helmikuussa 2014 ulos. Ripeää toimintaa trafilla nykyään.
     
  8. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Moottorinvaihtolupa samoin -31 A-foordille, 2012 marraskuun alussa hakemus sisään, 2013 maaliskuussa ensimmäinen vastaus ja lisäselvityksiä tekemään. Toukokuussa 2013 homma olis "leimaa vaille" valmis... elokuuussa 2013 laitoin hakemuksen tekniset selvitykset uudestaan (käsittelijä oli vaihtunut ja jo toimitettuja dokuja ei "löytynyt"). syyskuussa 2013 hakemusta ei voi hyväksyä 305/4bbl/145hp moottorilla ilman IFS akselistoa, 4-pyörälevyjarruja yms... tässä vaiheessa menikin pari kuukautta itsellä mietintä eli suunnitteluhommissa. Marraskuu 2013 tarvittavat selvitykset (mm. moottorin vaihto pienempään) tehty, joulukuussa 2013 vielä rungon vahvistamiseen uudet suunnitelmat ja mittakuvat. Just jouluna alla hakemus sitten siirtyi hyväksyttäväksi toiselle virkailijalle ja pari viikkkoa sitten eli tammikuun 2014 lopulla hyväksytty lupa sitten tuli.
     
  9. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itelläkin lupahakemukset laitettu mennemään marraskuussa 2013 ton Kaiser-LTD "hybridin" tiimoilta.Saapa nähdä miten siinä käypi?
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Eihän tänään ole aprillipäivä?

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.html

     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Niin, että FHRA:han ei tee mitään harrastajien eteen. Taas kerran tuli tämä väite kumottua.
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Uskotaan sitten kun nähdään.
     
  13. fordolet

    fordolet 1st gear

    Poikkeuslupa korinvaihdolle tuli tällä viikolla. Ja läpi meni. Hakemuksen lähetin tammikuun 5. 2012. Lisäselvityksiä kyselivät kesäkuussa 2013 ja joulukuussa 2013. Trafi kieltämättä testailee niillä kysymyksillä. Tai ainakin siltä tuntuu. Moneen kohtaan kysyivät samaa asiaa joka selvitykseen mikä oli jo esitetty selvästi ensimmäisessä hakemuksessa. Mutta kun vastailee niihin asiallisesti niin näkyy onnistuvan.
     
  14. hanekki

    hanekki 3rd gear

    -28 roadsterille pantu lupahakemus koneenvaihdolle vuodenvaihteessa eikä ainakaan vielä ole kuulunut mitään.
     
  15. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Lainaus FHRA:n sivuilta. "Kun rakennemuutoksesta on FHRA:n puoltava lausunto, sen läpimeno nopeutuu ja helpottuu oleellisesti Trafin käsittelyssä. "

    Jos FHRAN lausuntoa ei ole läpimeno vaikeutuu ja hidastuu ts. nykyinen käytäntö jatkuu ???.

    Jos lausunnon ollessa läpimeno helpottuu niin merkitseekö se Trafin "työmäärän vähenemistä" ja tätä kautta myös luvan hinnan halpenemista. Tuskin.

    FHRA ottaa lausunnosta maksun. Nähtäväksi jää maksun suuruus.
    Joidenkin mielestä, oli maksun suuruus mikä tahansa, se on pieni osa rakentelun kokonaiskustannuksista. Näin varmaan usein onkin. Kuitenkin peräänkuulutan kohtuullisuutta.

    EN SUINKAAN OLE TÄTÄ UUDISTUSTA VASTAAN, PÄINVASTOIN, TÄMÄHÄN ON MERKITTÄVÄÄ YHTEISTYÖTÄ VIRANOMAISTEN KANSSA.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onkos tullu lupia tai lisäselvityspyyntöjä? Oma lupahakemus on ollut 9 kuukautta sisässä, eikä Trafin suunnasta ole vielä otettu kertaakaan yhteyttä.
     
  17. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Eipä oo tullu. Omani laitoin vuodenvaihteessa, soitin Matilaiselle noin kuukausi sitten ja kysyin että missä mennään niin vaustaus oli että rupeaa käsittelemään minun hakemusta syys/lokakuussa. Syynä se että on kuulema nykyään ainut käsittelijä ja oli juuri lähdössä kesälomalle. Toinen varsinainen ja pahin hidastaja on kuulemma ollut FHRA:n kanssa käynnistyvä yhteistyö, vie kuulemma suurimman osan hänen työajastaan.
     
  18. Julleropaaja.

    Julleropaaja. 1st gear

    Pari-kolme viikkoa sitten tuli poikkeuslupa, hakemuksen laitoin sisälle viime keväänä eli oliskohan mennyt noin 14kk. Kyseessä korileveyden muutos.

    Ennen postitettua lupaa Trafilta kysyttiin sähköpostitse tarkennuksia ja pari muutostaehdotusta annettiin hakemuksen muuttamiseksi, jotta lupa voidaan myöntää. Ja sittenhän se oli lyhyiden sähköposti-selvitysten jälkeen läpihuutojuttu.

    Mutta aikaa meni.......
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Miten muutit keskeltä halki vai lokasuojiin pullistusta?
     
  20. Julleropaaja.

    Julleropaaja. 1st gear

    Tuli tuohon teini-Nissaniin hiukan levottomampi korisarja, taisi leveimmästä kohtaa levitä tuollainen 46cm....

    Ainoa mistä eivät tykäänneet oli vannemuutokset ja rengasmuutos takana, takana 295/50R15 ja Gragarin vanteet kokoa 10 x 15" ET-38, edessä renkaat oli ok, mutta 8 x 15" ET-18 levitti liikaa raideleveyttä. Nyt on sitten toiset renkaat ja vanteet, saattaapi katsastuksen jälkeen vaihtua Gragarin setti alle.
     

Kerro tästä muillekin!