Poljin painuu pohjaan, alipainetehostaja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja amalo, 28.5.2008.

  1. amalo

    amalo Gearhead

    -86 Electra 307 ja alipainetehosteiset jarrut (ei ABS:ää).
    Jarrut ottaa hyvin kiinni eikä puolla dynonkaan mukaan, ainoastaan poljin menee hitaasti pohjaan jos jatkaa painamista. Palaa takaisin ylös ok. Auto sammuksissa ilman tehostajaa tekee paineen ok eikä poljin silloin painu pohjaan. Järjestelmässä ei ole ilmaa (ilmattu moneen kertaan eikä tule ilmaa pääsylinteriltä eikä mistään kulmasta). Kokeilin nyt vaihtaa uuden pääsylinterin, josko jokin O-rengas olisi korkannut, mutta ei apua... ilmasin sylkyn penkissä.
    Arvailuja mikä tän voisi aiheuttaa?

    Tehostaja? Jos kalvo rikki niin eikös jarrujen pitäisi olla "kovat", nyt kumminkin tuntuu tehostavan ihan oikein... Letkut? Kengät? Dynon mukaan jarruissa on tehoa eikä puolla...
     
  2. Belair58

    Belair58 1st gear

    Olen huomannut saman ilmiön uudemmissa autoissa eli kun vaan jaksaa painaa niin lattiaan polkimen saa siis paikallaan ajossa jarrut ihan normaalit. Joten saattaapi olla ihan ominaista...
     
  3. amalo

    amalo Gearhead

    No näin mustakin alkaa vähitellen tuntua... katsuri vain arpoi uusintatarkastukseen noi jarrut. *ituttaa etsiä olematonta vikaa.
    Olisiko kuulolla joku muu samanikäluokan GM:läisen omistaja, meneekö paikallaan tyhjäkäynnillä poljin lattiaan jos painaa tarpeeksi?
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    olen törmännyt samaan oireeseen monta kertaa gm vehkeitten kanssa,ja lienee joidenki mallien ominaisuus.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Muutama vuosi sitten vanin jarrut teki samaa vaihdoin koko pääsylinterin ongelma loppui siihen. Jokin O-rengas tai venttiili siellä vuotaa
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllä se vuotavalta pääsylinteriltä vaikuttaa. Kannattaa sitten ilmata pääsylinteri hyvin jo irrallaan korjaussarjan asennuksen jälkeen. Näissä kun ilman saaminen pois putkista voi olla tosi työlästä.
     
  7. kole

    kole 3rd gear

    Pääsylinterin tiivisteO-renkas se siellä valskaa. JA ilmaus kuten Samil totesi
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Eipä tuo ilma varmaankaan hidasta painumista aiheuta vaan ilma joustaa kerralla sen minkä joustaa, mutta sylkyn sisäinen vuoto kyllä ja joka taitaa olla ainakin osittain ominaisuus rajusti tehostetuissa jarruissa.

    Paine kasvaa niin suureksi kun jarrulla kunnolla seisoo ettei uusikaan tiiviste välttämättä pidä ja kun hieman vähentää poljinvoimaa niin painuminenkin loppuu.

    Järjellä kun poljinta painaa niin silloin sen ei tietenkään saisi painua ollenkaan.

    Dieselin nestetehostimella tosin usein onnistuu sekin.

    EDIT:

    Tuo että polkimen saa survottua lattiaan ilman että paine (nestettä) mistään karkaa, niin se(kin) on "normaalia", mm. tavalliset jarruletkut pullistuvat kovastikin.

    Tai sitten on vaan jäänyt ilmaa piiriin.
     
  9. amalo

    amalo Gearhead

    No niin kyllä siellä ihan oikea vika tuntuu olevan... oikean etukulman kun tulppaa pihdeillä niin poljintuntuma paranee huomattavasti. Ei tullut vain aiemmin tutkittua kun dyno näytti kumminkin ok lukemat. Tämä ainakin osittain sulkee pois tuon pääsylinteri-vian.

    Itse mäntä liikkui ok, mutta satula oli todella tiukka. Väännätti levyä kun pyöränlaakeri antoi jonkin verran periksi. Käytettiin satula irti ja hiottiin ja voideltiin tapit, mutta ei auttanut ainakaan poljintuntumaan. Enempää ei ehtinyt eilen tutkia - saatta olla vieläkin jumissa. Voihan olla myös että sylinterin kumi vuotaa tai antaa periksi, kuivalta se kumminkin näytti ja ilmaa sieltä ei tule. Pitää illalla jatkaa pajottamista...
     
  10. kole

    kole 3rd gear

    Sorry. En lukenut aloitustekstiä kokonaan :oops:
    Mutta jos ei satuloilta tai putkistosta liemeä tule, ilmaahan täytyy jossain olla. Miten sen oikean etusen letkun puristus voi auttaa jos ei muutenkaan ole vuotoa? Pitääkö lisätä nstettä?
    Kokeiles "pumpata" jarrua hieman kun sitä painat pohjaan. Jos alkaa toppaamaan niin pääsylinteri vuotaa. Maailmankaikkeus on joskus outoa, ja jarrutkin
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Aivan, satula jumissa, saahan sekin aikaan "kumisen" polkimen.

    Tulee jo varmaan myöhässä.
    Ei riitä tappien voitelu, sylinterin omaavassa puolikkaassa olevat parisenttiset holkit joiden läpi tapit menee pitää saada liikkumaan vapaasti, ne saattavat sitten olla ruostuneet todella tiukkaan ja jopa halkeavat irrotustaistelussa. :lol:

    Niiden ympärillä siellä satulassa on myös o.renkaat joiden tehtävä on ilmeisesti pitää kilinät ja kolinat loitolla.
     
  12. amalo

    amalo Gearhead

    No niin nyt löytyi jarrut... tosiaan edessä oikealla oli satula juminut täysin kiinni ja pyörän laakerissa oli jonkin verran väljää, joten levy antoi melko paljon periksi ja siten männän liike tuli pitkäksi. Laakeri oli melko vasta vaihdettu kun rasvat näytti aivan tuoreelta, mutta satulaa ei oltu vissiin samalla hoksattu huoltaa. Auttoi kun rasvaili tapit ja ne holkit. Kirin myös vähän laakeria niin sekin tuntui ihan hyvältä - ainakin toistaiseksi.
    Lisäksi kun takana oli vielä kengissä jonkin verran varaa säätää lähemmäksi, niin nyt mahtuu jo käsi polkimen alle.

    Tottahan siellä ilmaakin voi olla, mutta tosiaan pääsylinterin ilmasin penkissä ja joka kulma kierrettiin ensin letku-purkki -systeemillä ja toisen kerran painetta polkemalla ja mitään ei enään tullut.

    Kiitos vinkeistä, tää ratkesi nyt tällä. Viiteen mennessä pitää olla tänään konttorilla, muuten menee uusinta pitkäksi :)
     

Kerro tästä muillekin!