Polttoaine suodattimessa...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BigBlockHead, 19.6.2006.

  1. BigBlockHead

    BigBlockHead 1st gear

    Autossani on läpinäkyvä bensansuodatin joka on asennettu vaakatasoon venttilikopan päälle bensapumpun ja kaasuttajan väliin Moparin 413 moottorissa. Kysymys kuuluu kuinka korkealla bensan pinnan kuuluu olla suodattimessa moottorin käydessä? Auto ei köhi eikä sammu, mutta suodatin näyttää melkein tyhjältä! Suodatin on oikein päin.
     
  2. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Mulla suodatin sijoitettu samoin, melkein täynnä on (koneena Ford351C). Ensimmäisen kerran kun tänä keväänä käynnistin, niin oli yksi liitos bensalinjassa jääny hieman löysälle. Sai ilmeisesti ilmaa siitä löysästä liitoksesta eikä jaksanut imeä kunnolla, vaan suodatin oli miltei tyhjillään koneen käydessä kuitenkin ihan hyvin. Ennen kuin paikallistin löyhän liitoskohdan, kaveri tallilta totesi bensapumpun kalvon olevan kunnossa bensaletku-suuhun-ja-imaisu-menetelmällä :) .
     
  3. Fireball

    Fireball Gearhead

    Huonolla pumpulla oli mullakin alle puolenvälin, mutta toimi silti. Nyt uudella pumpulla yli puolenvälin kokoajan, ja vaakatasossa tässäkin.
     
  4. Erppa

    Erppa Gearhead

    Jos sitä putsarin kuntoa ei halua tarkkailla niin kannattaa ostaa jonkun ruisku auton sellanen peltinen suodin. On paljon parempia kun ne läpinäkyvät. mulla ainakin pari kertaa menny uuden suotimen läpi roskia ja neulaventtiilit jumahtanu.

    Kai niissä läpiväkyvien suodatin papereissakin on eroa , mutta noi peltiset on ainakin skulannu hyvin.
     
  5. gomopar

    gomopar Gearhead

    Riippuu sen suodattimen rakenteesta notta mistä kohtaa se ulos tuleva putki sieltä lähtee. Ilma kun tahtoo nousta ylöspäin ja jos lähtö ei ole ylimmässä kohtaa niin ilma jää sinne jumiin. :odroll: Sillä ei ole toiminnan kannalta merkitystä. Sitä voi koittaa liikutella auton käydessä sellaiseen asentoon että ilma tulisi pois lähtevästä putkesta mutta bensan mukana tahtoo tulla uusia pienen pieniä ilmakuplia ja hetken päästä tilanne on taas sama.
    Ehkä jossain hardcore kilpamoottorissa voi olla haitaksi jos suodattimeen jäänyt ilma jossain vaiheessa vähin eri päätyy kaasariin. Se kun paineen alaisena tössähtää kohokammioon niin siellä on hetken aikaa jänöjussin kokoinen vaahto ja osa ilmakuplista päätynee suuttimiin ja hetkellisesti laihentaa seosta ja voima on karussa :D
     
  6. BigBlockHead

    BigBlockHead 1st gear

    413 ei käy ihan tasaisesti ja seos ruuveja täytyy avata n.5-6 kierrosta että alkaa käymään edes jotenkin.. silloin seosruuvit ovat jo todella löysällä.
    Suodatin on tietenkin mallia tarvike eli kutakuinkin tämän näköinen

    [​IMG]

    Otin töistä paine mittarin lainaan ja katson millaisen paineen pumppu antaa bensalinjaan.. ehkä jotain selviää.
     
  7. BigBlockHead

    BigBlockHead 1st gear

    Dodii... paine oli vanhalla pumpulla 0,75 Psi:tä ja uudella 5!! Ja nyt on suodatin täynnä, joskin käynti ei juurikaan parantunu.. Tosin kokeiltiin toista kaasutinta jolloin käynti parani, mutta vain hetkeksi.
     
  8. gomopar

    gomopar Gearhead

    Mitä tarkoitat 'vaan hetkeksi' :eek: Tuliko veivi ulos :rotfl:
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on suodattimessa yleensä tyhjäkäynnillä puolessa välissä asti bensiiniä. Sitten kun vähän kenkii niin on täynnä. Koskaan ei o ollu ongelmia.

    Laittakaa semmoset suodattimet joista ei nää läpi, vähenee ongelmat puoleen. :rotfl:
     
  10. BigBlockHead

    BigBlockHead 1st gear

    ei ainakaan vielä...kai sekin ennen västeråsin matkaa tapahtuu... :odroll:
    eli siis kaasarissahan se käyntivika on... likaa tai väärän kokoiset suuttimet. kokeiltiin yhtä vanhaa New Yorkerin kaasaria ja käynti tosiaan parani vain hetkeksi, kunnes sammutti koneen odotti vähän aikaa ja käynnisti taas niin auto kävi hetken hyvin, mutta sitten taas alko köhimään ja käymään epätasaisesti...Ilmeisesti NY:n kaasarikaan ollu parhaassa mahdollisessa iskussa.:D
     

Kerro tästä muillekin!