Polttoaineen esilämmityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja heh heh©, 25.11.2002.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tuosta dieselin polttoaineen esilämmityksestä tuli mieleen, että jospa sitä voisi käyttää bensiinivehkeessä.

    Nimittäin ongelma on seuraava: kesällä matkaajossa kulutus on noin 8-9 litraa, mutta talvella noin 14 litraa ja epäilen sen ainakin osaltaan johtuvan siitä, että imusarja ja kaasutin on koneen etupuolella suoraan kylmässä viimassa, kun taas pakosarja on koneen takapuolella (poikittainen kone). Imusarjan lämmitys on hoidettu vesikanavilla joka on ilmeisen riittämätön, ettei bensa höyrysty tarpeeksi.
    Lisäksi imuilman lämmitys on tehoton pitkän putken vuoksi jossa ilma ehtii jäähtyä, koska sekin kiertää koneen etupuolella. Tietysti näiden tehostaminen olisi ratkaisu, mutta vaatisi enemmän rakentelua, joten...

    ...ajattelin jospa rakentelisi vastaavan lämmittimen bensiinille. Mutta mahtaako olla haittapuolia, esin. jos bensiini lämpee liikaa lämpimällä ilmalla tms.?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Ensimmäisenä ajattelisin tuoa haitta, eli:

    "Mutta mahtaako olla haittapuolia, esin. jos bensiini lämpee liikaa lämpimällä ilmalla tms.?"

    Saattaa aikaansaada ns. höyrylukon, jos bensiini alka höyrytyä liian aikaisin.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo joo kiihdytyshemmot tekee kaikkensa että polttoaine saatais mahdollisimman kylmäksi kaikenlaisilla kylmäkannuilla. Ja vain että sais polttoaineesta kaikki irti ja max tehot ulos. Mutta että lämittää pitäis???
    Mutta vaihda ekaks perään/periin synteettiset öljyt ja laakereihin vähemmän paksut vaseliinit ja käytä aina lohkolämppäriä niin kyllä se kulutus kurissa pysyy.
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Tuossa laittamassani emerheater
    D-polttoaineen esilämmittimessä nimenomaan KIELLETÄÄN käyttö bensamoottorien kanssa.
     
  5. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Niin mä vähän pelkäsinkin, että saattaa tulla ongelmia.

    Mudracerille: Nyt ei puhuta mistään kiihdytysvehkeestä vaan ihan tavallisesta autosta, jossa nimen omaan on ongelma, että polttoaine menee pisaroina sylintereihin kun sitä ei kylmässä saa tarpeeksi kaasuuntumaan.

    Polttoaineen lämmitys auttaisi varmasti, mutta sen lämmön kontrolloiminen voi olla hankalaa. Ilmeisesti ainoaksi vaihtoehdoksi jää imusarjan ja imuilman lämmityksen tehostaminen.
     
  6. fisu

    fisu Gearhead

    kulutuksen saat putoamaan juur noilla mudracerin konsteilla; synteettiset liemet, lohkolämmitin, kunnon renkaat(ei pinnattuja talvipalloja)joissa on oikeat paineet.
    tietysti raskaan auton liikuttelu lumessa nostaa mukavasti kulutusta, mutta sille ei voi kai muuta kuin siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi :wink:
     
  7. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Menee ohi aiheen!!

    Aihe oli bensiinin kaasuuntuminen imusarjassa.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Kiertääkö (vai pitäisikö ylipäätänsä kiertää) siellä imusarjassa vesi, siis jäähdytysneste?

    Asiaan: ainoan kerran kun ooppeli (89 kadettcaravan 1,3, varsinainen pyssy) jääti kaasuttimen 2.1.2002 klo 6.45 (nolo paikka, mulle eka kerta yli 20 v aikana), niin se johtui siitä, että ei kiertänyt vesi, vaikka imusarja onkin koneen takapuolella. Oli se kierto tukkeessa, joka menee kasuttimen ryypyn "simpukkaan" (Pierburg 2E3). Kun elvytin tuon kierron 1) tuli sisällekin lämmintä 2) eikä jäätänyt kaasutinta.

    Toivottavasti meni lähemmäs aihetta.
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Jees, siis jäähdytysneste (vai pitäisikö sanoa lämmitysneste) kyllä kiertää imusarjan läpi, mutta teho jää kuitenkin vaatimattomaksi. Kierron tehostusyritykset eivät kuitenkaan ole tuottaneet tulosta.

    Mainittakoon, että saman automallin vanhemmassa versiossa ei ole esiintynyt vastaavaa ongelmaa, koska imusarja on lämpimässä koneen takapuolella. Ongelma on mallin tyyppivika ja useampi tämän mallin harrastaja on todennut ongelman.

    Peruskysymys on saada lisää lämpöä imusarjaan ja mikä siinä sitten on paras korjaus. Lisätäkö ilman vai veden lämmittävää voimaa vaiko estää kylmän ilman pääsy ko.kohteisiin.




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: heh heh© 2002-11-25 14:45 ]</font>
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En kyllä vieläkään usko että imusarja on liian kylmä ajossa ja etteikö muka bensa höyrysty tarpeeksi. Kyllä vika taitaa olla jossain muualla kuin imusarjassa.
    Mulla oli muinoin 18R-G DOHC pannu vanhassa juustohöylä coronassa ja siinä alk. tuplakaasarit ilman mitään imusarjalämmitystä ja koskaan ei ollut murheita käynnistämisessä/ajossa yli 30asteen pakkasissakaan.
    Kylmäkäynnistyshän aiheuttaa pisaroitumista imusarjassa ja murheet ovat lähinnä silloinkin tyhjäkäynnissä eikä enää liikkeella oltaessa.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei se bensa mun käsittääkseni ylipäätään höyrysty imusarjassa, tai ei ainakaan pitäis. Kaasarissahan se pyritään sotkemaan ilman kanssa homogeeniseksi seokseksi ja vaan kuskaamaan pyttyihin. Joskus aikoinaan kyllä käytettin polttoaineen syöttöä jotka perustu jollain lailla tolle höyrsytymiselle, muttei sentään tällä, eikä ehkä enää viime vuosisadallakaan. Ehkei sulla kaasari oikeen skulaa?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  13. vw79

    vw79 3rd gear

    tärkeintä ilman lämmittäminen! verratkaapa ilman ja bensan virtausmäärää imupuolella!!!
     
  14. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Aivan, olet oikeassa, se on ehkä tärkein asia. Se lämmittää myös kaasutinta ja nostaa polttoaineen lämpötilaa helpommin kaasuuntuvaksi.

    Näitä asioita kun kehittää, täytyy ajatella asioita monelta kantilta. ja usealla aivolla :smile:
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ei se ole sen ilmankaan lämmittäminen tärkeätä, uskokaa jo. Sitä ilmaa lämmitetään ainoastaan jottei kaasutin/läppärunko jäätyis ja mm. jumittais läppää. Itse asiassa en tiedä onko ruiskuvehekeillä lainkaan tollasta jäätymistaipumusta. "Höyrystymisen" kanssa ei silläkään ole mitään tekemistä. Kylmä ilm antaa enemmän tehoa kuin kuuma, eikä se todellakaan välitä onko ilma + vai - asteista.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se ruiskukin (läppähässäkkä) jäätyy tai siis tyhjäkäynnillä ja kostealla säällä mutta ei siitä haittaa ole eikä sitä edes huomaa ellei katso. Mutta minkä v: takia sitä ilmaa pitäis lämmittää kun mitä kylmempi ilma sitä enemmän happea joukossa ja sitä enemmän vääntöä ja tehoa ja sitä kautta kulutuskin putoaa??. Kaasarissa tyhjäkäynnillä kaasuläppien kohdalla ilman lämpötila laskee ~-30 lukemiin tulee sinne sitten lehmänhenkäyksen lämpöistä ilmaa tai ei. Ajettaessa ilman virtaunopeushan kasvaa ja jäähtymisilmiötä ei kaasarin rakenteesta johtuen pysty poistamaan.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siellä venturissahan tapahtuu jotain paineen vaihtelua jolloin sydeemi toimii ikäänkuin jääkaappi, jäätymistä voi tapahtua plussa kelilläkin.
     
  18. vw79

    vw79 3rd gear

    ilmankosteudella myös suuri merkitys. monesti esim tyhjäkäyntiongelmia ilmenee talvella juuri nollakelin tienoilla ja silloin kuiva esilämmitetty ilma auttaa.

    ruiskut on toinen tapaus. bensa ruiskua kovalla paineella ja pysyy sumuisena, mutta kaasari liruttelee ja kostealla/jäätävällä ilmalla bensa sekoittuu huonosti jne...
     
  19. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Mopeman kirjoitti:
    "ei se ole sen ilmankaan lämmittäminen tärkeätä, uskokaa jo"

    Ei muuten uskota. :smile: Tähän saakka kukaan ei ole esittänyt perusteluja, vain mielipiteitä.

    Kaasuttimen tehtävänä on tuottaa seosta hienojakoisena sumuna. Mitä hienojakoisempi ja tasaisempi kaasuseos on, sitä tasaisempi jakautuminen sylintereihin ja tasaisempi palaminen. Siksi kaasuuntumista edistävä lämpö johdetaan lähes kaikissa kaasuttimella varustetuissa autoissa imusarjaan ja usein se johdetaan pakosarjasta jolloin lämpö imusarjassa saattaa olla varsin korkeakin. Joissain kuten po. autossa lämpö on jouduttu johtamaan jäähdytysnesteellä jolloin kaasuuntumista edistävä vaikutus on huomattavasti tehottomampi.

    Kiihdytysvehkeissä (kun ne kerran esille otettiin) tilanne taas on toinen. Niissä tarkoitus on saada mahdollisimman
    suuri rikas polttoaine ja ilmamäärä "ahdettua" sylintereihin ja sen vuoksi niissä pelataan niiden jäähdytyksen kanssa, koska kylmänä seos saadaan mahdollisimman pieneen tilaan ja näin suurempi määrä sylintereihin. Rikas seos - suuri teho, laiha seos - pieni kulutus.

    Nyt kuitenkin on tarkoitus pienentää kulutusta.

    Alan kirjallisuudessakin on ristiriitaista tietoa. Tietenkin persaukisena säästäjänä asia kiinnostaa ja olen tietoisesti valinnut tämän lämmittävän kannan (toistaiseksi)
    koska se äkkiseltään tuntuu oikealta.

    Perustelkaa ja kumotkaa tämä oletus.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rikas seos=iso kulutus
    laiha seos=iso kulutus mutta parhaan tehon seossuhde on noin 12.6:1 ja vastaavasti paras taloudellisuus saavutetaan noin 15.4:1 seossuhteella ja lämpötiloilla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa vaikka pistäisit kaasupillin lämmittämään sitä imusarjaa.
    Imusarjaa lämmitetään vain sen takia että saadaan ryyppy mahdollisimman pian pois päältä ja jenkeissä on muuten alunperin läpät jotka sulkee pakokaasun kierron imusarjassa kun kone on lämmin.
    Etsi siis se vika muualta kuin imusarjasta.
    tää samuirja jää kohta päähän pyörimään :evil:
     

Kerro tästä muillekin!