Pontiac 455 nokka-akselin arvot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jopot321, 9.3.2025 klo 19:47.

  1. jopot321

    jopot321 1st gear

    Rakennan tuossa pikkuhiljaa 455 konetta + 0.03" = 461cid, kannet portatut #62, mitattu 75cc palotilat,rst venttilit, männät +7cc, valve relief, puristukset
    n. 1:11,5 laskujeni mukaan, tulee etanoli käyttöinen.. mekaaninen rulla nokka-akseli ,kovat rullanostajat,jotka minulle tuli osien mukana on arvoilta noin , 0.05" nostolla 255°/260° ,nostoa 1.5 rullavipoilla 0,555" , onkohan turhan raju nokka kadulle, edellisen nokan omistajan mukaan ei ollut ainakaan häävisti alipainetta jarruille,
    Millaisilla arvoilla olis kadulle toimiva nokka alipaineineen ja vielä antaisi hyvät tehot yläpäässä, tulossa manuaali autoon harvalla perävälityksellä ..tuo rullanokka/kovat rullanostajat kombo muuttaa tilannetta asteiden osalta ilmeisesti vähän siten että asteita voi olla hydyvehkeitä enemmän?
     
  2. En jaksa googlailla, että mikä nokka tuo tarkkaan ottaen on, mutta jos vertaa tähän Compin mekaniseen laahuriin:

    COMP Cams Drag Race Camshafts 51-659-5

    Cam Style: Solid flat tappet
    Camshaft Use: Drag race
    Basic Operating RPM Range: 3,500-6,500
    Duration at 050 inch Lift: 255 int./266 exh.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.540 int./0.540 exh.


    Niin ei ole ainakaan miedoin katunokka..
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä en murehtisi niinkään noista alipaineista.
    Saattaa tulla ”mielenkiintoinen” katu-auto kun moottorin käyttöalue alkaa jossain +3000rpm, pitkä peränvälitys ja manuaali loora…
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Ei ole ole kokemusta 455 Pontiacista mutta vastaavan kokoinen Chevy 454 on pellin alla,ja olen siitä varmaan kyllästymiseen asti jankuttanut.
    Mut voidaan käyttää esimerkkinä kun kysytään.Mekaaninen Crower (01353) laahuri.276/282@0.050.
    Puristuksia 12:1 ja selviää 98e pensalla.
    Kadulla on raju tapaus ajella,mutta yllättävän jouhea alhaaltakin.Elämä alkaa 3500 rpm:n jälkeen.
    Käytössä Moroson alipainekannu joka antaa jarruille kaksi polkasua alipainetta,tämän jälkeen pedaali kiveä.
    Välitys 3.73:1 ja stall speed noin 3000rpm.

    P.S vaihtuu tänä keväänä 454:seen jossa 238/248@0.050 asteiseen ja 10.25 puristeiseen voimayksikköön koska oon tullut vanhaksi ja ajatuksena kiertää sillä Suomea.En tiedä onko 3000 stall limppu sille sopiva.
     
    Muokattu: 10.3.2025 klo 09:21
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mikä on "hyvät tehot yläpäässä"?
    400-500-600?
    Laskemasi 11.5 on realistinen vaan en niinkään lähtisi ekana Etanolilla leikkimään.Riippuen nokkakulmasta,se voi selvitä jopa normaalilla 98e tai V-powerilla.
    Nokkaa on ihan liikaa kansiin nähden,joo on röpötiröpöti arvoilla mutta veikkaan että paremmin sun kombinaatiooon menis toisenlaisilla osilla ja saa tpidettyä sen jarrutehostajankin pelissä mukana.

    Jos sulla harva välitys 2,7-3,2 luokkaa niin se lisää tuskaa ja jättää aika paljon asioita pöydälle,vaan sen takia että nokassa räpinää ja jarruja ei ole.

    Vertaaminen Chevyn 454 mottiin on hiukan heiluva,koska 454 on poraus x isku maailmassa 4,125" x 4,00" arvoilla ja Pontiac 455 menee 4,181" x 4,210" ja kansissa kanava Letukalla jopa Peanut malleissa enempi volyymiä kuin Pontiac kansissa perus taskuporttauksella.
    Jopa hiukan reilummin portattuna ne on ihan eri maailmasta,mutta Pontiac kansi silti hengittää aika hyvin vs vastaava Letukka.
     
  6. Joku fiksumpi saa kommentoida, mutta oltaisiinko tässä jo paremmin sektorilla:

    Alternative Engines Series: Pontiac 455

    From the January 1999 issue of HOT ROD: 529 hp, 558 lb-ft, and dyno-proven.

    CAMSHAFT:
    TFX Sciencam solid-lifter PN S-246 (246/246 degrees deration @ 0.050,0,532/0.532 gross lift, 110-degree lobe separation):$150


    [​IMG]
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Korjataan vielä että chevy 454 on 4,25 x 4. Iskusuhteessa merkittävä ero ja kiinnostaa kyllä millä palikoilla 455 pannun max tehon saisi esim 6500 r kohdalle.
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jep,mun näppisvirhe tuo poraus,hyvä kun korjasit.
    Meinaatko kestävyyden kanssa vai osien kanssa?
    Osien kanssa ihan samantyylisellä fysiikalla kuin 454 koneen?
    Mutta Pontiac 455 kohdalla eka vastustus tulee nostajalaakson kanssa,tarkemmin nostajapesien vahvistuksessa.
    Se yrittää pettää kun laittaa vaikka mek.rolleria isommilla asteilla.

    Kansissa rautamallit ihan liian pienellä Avg Csa arvolla mennäkseen 6500rpm,mutta ihan tehtävissä se on,vaatii vaan hiukan lompakosta paalua mutta...
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun tapauksessa pitäisin .050" asteet alle 240 lukemissa, ittelläni on yhdessä 520ci koneessa compin pienin mekaaninen street rolleri 236/242@.050".
    Voit etsiä myös hydyrollereista sopivan, ja käyttää silti mekaanisia nostajia.

    Kun noilla isoilla asteilla usein iloitellaan katukoneissakin, niin rauhoittelisin ihan oman kokemuksen perusteella, että 276/284 asteisella nokalla on dynottu stroker isolohkosta vaparina 1000,2hp. No muut arvot nokassa ja koneessa oli tietysti aika rajuja ja kyseessä kilpuri, mutta asteista oli puhe. Katuajeluun huomattavasti pienempää.
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Samaa mieltä,tommonen Pontiac 461(400 pohjanen stroker) teki rautakansilla ja 236/242@.050" hyd rollerilla ja 10 rutulla,portatulla 2-tasoimusarjalla 530hv ja 799nm.
    Ja väitän että jarruille riittää vacuumia ja paljon paree ajella kuin tuollaisella hirmunokalla.

    Tuo voima ei tuu vaan osia pulttaamalla vaan joutui jonkin verran jo ajattelemaan
     
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Voihan sitä nokkaa yrittää hieman "kesyttää" vanhoilla kikoilla. Eli säätää venttiilivälykset hieman yläkanttiin, joo alkaa rapisemaan ja käy vippojen ja venttiilinpään kestolle huonosti, jos liikaa rakoa. Alavääntöä voi hieman manipuloida kun nokkaa ajoittaa 4-6* aikaiselle, mutta muista tarkastaa varmuusraot ennen lopullista kasaamista. Sit vielä mikä se manuaalivaihteisto on, mimmoset välitykset siinä on? Pitkällä perällä voi pärjätä, jos 1-vaihteen välitys on riittävän tiheä, eli mikä tulee ykkösellä kokonaisvälitykseksi?? Alipaineitakin syntyy riittävästi kun muistaa pitää kierrokset tarpeeksi ylhäällä, eikä rullaile kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla. Itellä SBCn tikku n 240*@.050" ja perä 1:3.08 a vielä TH350, jossa n2800 rpm limppu. Kaupunki vauhdeissa pakkokakkonen päällä koko ajan, muuten menee jarrut kiveksi.

    t.AM
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kun ei tuosta nokasta enempää tiedä(LSA) niin tuolla 11.5 rutulla sen puristuspaine on aika korkea.
    Se että onko siellä varaa nostattaa entisestään kääntämällä ennakkoon,tai kun isontaa venavälystä joka nostattaa myös sylinteripainetta.
    Jos paineet korkeella esim 210-220psi niin saa olla ennakon kanssa tarkkana nimittäin manuaalilla saa paljon korkeemman kuormituksen aikaan jos isolla vaihteella vedättää,kuin automaatilla.
    Mutta 255@.050" on aika paljon isompi kuin käyttämäsi 240@.050",ja jos silläkin ongelmia jarrujan säilymisen kanssa niin ei tuo isompi nokka sitä paranna hirveesti?
     
  13. jopot321

    jopot321 1st gear

    Butlerin ram air 4 klooni keppi näyttäs sopivalta,
    Cams- Hydraulic Roller
    Butler Exclusive Pontiac Ram Air IV "041" Hydraulic Roller Retrofit Camshaft, 287/296 232/241, .507/.541 HR113

    Lsa on 113

    Laatikko zfGS6-53DZ
    Ykkösen välitys 5...
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuossa laatikossa on niin lyhyet välitykset että perä kestää olla kevyesti luokkaa 2.5. Kakkonen vastaa Tremecin ykköstä ja kolmonen kakkosta jne. Siis tremekki joka löytyy camaro vette challe jne uudemmat.
     
  15. jopot321

    jopot321 1st gear

    Joo ,perä täytyy olla harva tuon laatikon kanssa jos meinaa 1 vaihdetta käyttää...
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Rautakantinen ja 11,5:1 puristuksia, kyllä jonkin verran nokkaa vaatii jos bensalla meinaa ajaa. Jos sen polttoaineen vaihtaa sinne E85 niin sitten vois mennä pienempikin paremmin katuajoon sopiva nokka.
    Tai sitten koittaa saada puristuksia alaspäin, sorvaten mäntiä tai pirraten palotiloja tms., paljeraosta tinkimättä.
    Ikävä on sellainenkin kadulla ajella jossa sitä piikkausta täytyy varoa, ja ennakkoja pakitella sen takia.
     
    fmila tykkää tästä.
  17. Tässä on ongelma laatua drag race -osat ja katu-auto. Aina joutuu jostain tinkimään.
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Manuaali + raju nokka tekee myös tyhjäkäynnillä lipumisesta yhtä rynkytystä ja nykimistä.

    Mulla kokemuksia tko600+olds 455(+0.03") portatut rauta kannet, 1 taso torkkeri ja n. 11:1 puristukset. 850cfm proform db. Nokkana howards hyd. Roller. 0.581" nostoa ja 0.050" asteet 235/241 ja koko ympyrässä 286/292.
    Ennakko käyrä pitää olla hitaahko, löysemmillä keskipakojousilla alkaa alakierroksilla 3,4,5 vaihteilla naulaamaan, jos vaikka 2krpm taulussa polkaisee läpät selälleen.

    1-2 vaihteilla ei naulaa, mutta taustapeilistä näkee 2 raitaa tiessä✌️

    Alipainetta n. 11hg ja riittää jarrutehostimelle. Tyhjäkäynnillä 800rpm lievää nytkytystä, mutta 1000rpm kulkee jo tasaisesti. Yhtään rajumpaa nokkaa en manuaalin kanssa tuosta laittaisi, sillä katukäytös alakierroksilla on mielestäni siedettävän ja välttävän välimaastossa. 3.23 perävälitys ja 255/60-15 kumit. 65- cutlass ja ehkä n. 1600kg
     

Kerro tästä muillekin!