Pontiac Catalina -63 convertible LSX restomod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Visa, 24.1.2013.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Viimeyönä oli tekemisen pulaa ja touhuilin Arduinoon aikamääreisen ilmajousituksen tason säädön ihan treenaus mielessä ja tinkercadilla simuloin koodin toimivuuden. (Toiminta on vastaava, kuin vaikka airliftin 3S hinnatalkaen malli, mutta murto osa hinnalla)
    Alla tylsähkö video aiheesta

    [​IMG]
    Sain myös yhdeltä tutulta 8 solkun blokin käyttöön, että voin touhuta kulmakohtaisen säädön. Jm-tuonnilta ostin null-barin tasonsäätö-anturit, että pääsen testaamaan vähän haastavamman koodin toimivuutta. Onpahan tuo helpompi versio ainakin valmiina, jos (kun) en kerkeä kaikkea touhuamaan ennen kesän ajeluja.
     
    rekkamies, JouniK, TatuP. ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Pitkästä aikaa kerkesin vähän talliinkin puuhastelemaan. Akulle ei ole ollut oikein kunnollista kiinnitystä, niin nykersin 1mm pellistä kotelon akulle. Parit pienet sikkaukset kylkiin, kun olis ollu niin tylsän näköinen muuten. Samalla vähän suunnittelin bensapumpun ja ilmajousituksen rele/sulake boksille paikkaa akun viereen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, JouniK, timopajala ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Bilteman akku hirvittää, muuten hyvännäköistä. Kai ne kesäkäytössä voi toimii? Huonoja kokemuksia itsellä niistä ja varmaan muillakin täällä :confused:
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla on päinvastaisia kokemuksia. Vaikka mennyt monta kertaa täysin tyhjäksi niin aina vaan toimi kesät talvet volvossa monta vuotta. Olen ostanut noita olikohan se 58ah akkuja missä paras hinta/ah suhde autoihin ja veneeseen. Noissa oli vielä 2 vai 4 vuoden takuu jossain vaiheessa.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt ensi syksynä tulee Bilteman AGM 80AH akku 10 vuotta vanhaksi hyvin lähtee käymään, mutta jännite seinossassa vähän ehkä matala. 1vk päästä käyttämisestä tippuu 12.64-12.67V alueelle, en tiedä onko tuo nyt sitten huono vai ei. (lämpimässä talissa, mutta kesto/hintaalaadultaan ollut mainio. Vanha Varta kesti pitempää mutta välissä oli Exide, joka kesti vaan 3.5 vuotta.

    En tiedä, mikä olisi hyvä, katselin vähän optimaan mutta on vähän turhan pieni tollanen redtop optima vs bilteman AGM.

    https://imgur.com/a/qTaUNaC
     
    Muokattu: 17.3.2023
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Bilteman akulla 5 vuoden takuu, mikä oli syynä ostamiseen. Aikaisemmin oli Bilteman agm pakussa ja hyvin toimi siinäkin. Optiman yellowtoppeja oli ajatus joskus tähän laittaa, kun niitä edukkaasti sain, mutta ilmeisesti niissä laatu tippunut mitä ne joskus oli.
     
    sleepercooler ja impala-63 tykkäävät tästä.
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ostin joskus akun 5:n vuoden takuulla, AcDelco. Tilttas muistaakseni parin vuoden jälkeen. Takuusta kysyessä kerrottiin että takuu koskee materiaali ja valmistusvirheitä ja sain sen käsityksen että uutta ei takuuseen tule, enkä siitä valittanut. Ostin toisen merkkisen, toisesta kaupasta.
     
    Visa tykkää tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Sietääkin kävellä toiseen liikkeeseen tuollaisessa tapauksessa.
     
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Lisää osahankintoja. Sp-Leinoselta tuli powerbox päävirtakytkimeksi. Jää se akun napojen irroittelu historiaan. Sähköisen käsijarrun virkaa tuli toimittamaan pari kpl 1000nm karamoottoreita. Paljon pienempi tehoisetkin riittäisi, mutta nuo löytyi sopivaan hintaan. Tähän teen arduinolla aikamääreisen liikkeen, jotta napin painalluksella saa sopivan kireyden vaijerille ilman, että paikkoja hajoaa. Samaan syssyyn otin pari kappaletta kaukosäädin bokseja, josko niitä voisi hyötykäyttää jossakin. Yksi karamoottori tuli lisäksi vaihteensiirtäjälle. Tähänkin tulee Arduino ohjaus ja koodikin pitäisi olla valmiina, että saa nuo nappivaihteet toimintaan. Tämän varmaan toteutan vasta katsastuksen jälkeen ja keskitytään olennaisuuksiin.
    [​IMG]
     
    rekkamies, TatuP., Slant Sickness ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Nykyinen diy ratti saanee siirtyä veneen ratiksi ja tilalle ilmestyi postissa tällänen billettikäikäle. Toinen kehä nykyisen sisustan mukaan ja toinen tulevan teemaisesti.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu ja TatuP. tykkäävät tästä.
  11. viridia

    viridia Gearhead

    Tästä nappiautomaatti rakennelmasta ois kiva saada sitten tarkempaa tarinaa, pitäis itsekin yhdestä autosta lattiashifteri saada sohvan eestä pois ja tälläistä olen mielessä pyöritellyt, ei vaan osaaminen riitä tuohon elektroniikkapuolen osien valintaan.
     
    Visa tykkää tästä.
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nappishiftereitä saa letukan laatikoihin ihan kaupoista, on tosi racen näkösiä kyl kaikki. Ja kalliita...
     
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Viimeiset billettinappulat saapuivat Kanadasta, kun ei lähempääkään halutunlaisia löytynyt. Ei tämäkään tilaus ihan maaliin mennyt tosin. Käsijarrunapin piti tulla isompana ja kehällä piti lukea parking brake.. Noh jospa nyt pääsisi tekemään ilmajousituksen ja sähköisen käsijarrun kytkennät loppuun.
    [​IMG]
     
    rekkamies ja Isamu tykkäävät tästä.
  14. Visa

    Visa Gearhead

    Joo voin tästä kyllä turinoida jonkinlaisen opastuksen ja kunhan saan testattua ensin itsellä, niin voin antaa myös valmiin koodin arduinolle.
     
    viridia ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Visa

    Visa Gearhead

    Tallilla kähelletty uus ruori paikoilleen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Arkkumies, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Eihän täälä sattumoisin satu olemaan kenelläkään ylimääräisenä nopeampaa ohjaussimpukkaa tarjolla? Ainakin 70-78 GTO pitäisi olla sopiva.. varmaan siis muistakin A/F bodyista sopinee? Tuo nykyinen reipas 4 kierrosta laidasta laitaan on vaan ihan kamala. Jos löytyisi jotain 2-3 kierroksen välillä olevaa niin olis bueno.
     
    timopajala tykkää tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    IKH:sta löytyi passelit putkitulpat, niin sain rungon reijät umpeen ja siistimmän näköiseksi. Lisäksi ei mene enää kurapaska sisälle.
    [​IMG]

    Parin viikon sisään pitäisi olla auto katsastettuna, niin saa sähköinen käsijarru nyt odotella parempia aikoja. Orkkis poljin siis paikoilleen ja lokarin rakennussarjaa puuhastelemaan. Orkkisten saatavuus on yhtä harvinaisia, kuin kanan hampaat ja korimuutoksista johtuen hieman epäkelpo ratkaisu. Nii oli tässä sekin juttu, että olen ne käsijarrun sähkömoottorit laittanut johonkin helvetin hyvään talteen. :banghead:
    Tänään kerkesin touhuta apukuskin puolen vaijerit hollille
    [​IMG]
    Ite en tykkää ratkaisusta yhtään, että vaijeri joutuu menemään putkiston alapuolelta (ruma), mutta eipä tuolle ole oikein mitään tehtävissä.
    Huomenna sitten vielä kuskin puoli, nii on tuokin asia pois päiväjärjestyksestä... Toivottavasti.
    Takajarrurummut sai vielä jarrusatulamaalin päällensä.
    [​IMG]
     
    rekkamies, isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. Isamu

    Isamu Gearhead

    https://www.summitracing.com/parts/clp-cp50004

    Sopiskohan sulle tämä? Mulla on tuo monte carlossa ja olen tosi tyytyväinen, selkeä parannus vakioon.
     
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Viikonloppuna en juuri kuvia ottanut, kun ei kuvattavaakaan ollut, mutta käsijarru tuli tehtyä valmiiksi ja aloin pujoittelemaan uusia ilmalinjoja. Aiemmin olin molemmat akselit haaroittanut, mutta nyt tulee joka kulmaan oma linjansa. Etrasta löytyi myös sopivan taipuisaa PUR putkea. Nuo sarjojen mukana tulevat, kun ei oikein taivu kovinkaan tiukoille mutkille ja menee heti lyttyyn.
    [​IMG]
    Samoin kävin ostamassa 50mm2 virtapiuhaa ja vedän kontista uuden päävirtakaapelin. Muistelin, että vanhakin olisi ollut yhtä paksua, mutta eihän se ollut kuin 20mm2. Eli aivan liian ohutta narua. Mikälie aivopieru siinäkin käynyt joskus. Uudet 330mm Fedoron reijitetyt jarrulevyt saapui tänään ja niitä pääsee varmaan tällä viikolla istuttamaan. Vanhojen levyjen kanssa, kun joutui käyttämään 25mm spacereita ja konttorin topihan ei oikein tykkää niistä. Uusilla levyillä spacer jää levyn kellon sisään ja topikin on tyytyväinen ;D
     
    rekkamies, isalmela ja Vermilion tykkäävät tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Olisit suoraan laittannu kunnon kamaa ite laitoin https://www.adita.fi/akut-ja-akkuta...mm2-punainen-joustava-metritavara/p/VUK95PUN/

    Vanha oli jotain 50mm2 hitsauskaapelia Eculla startassa uudella kaapelilla nyt +0,5V parempi jännite uudella kaapelialla 80AH Bilteman AGM akulla. Tippui vanhalla kaapelilla 10V jännitteelle kun startti oli
    https://www.burtonpower.com/edge-gear-reduction-starter-ford-cologne-v6-2wd-1-4kw-cf016.html

    1,4kW vaatii aika paljon virtaa... siis jollain 10-12V jännitteellä johon se tipahtaa.
    + Valot, tuplalaajakaista lambdat yms. Mulla akkukaapelilla oli pituutta sen 5,4m akulta startille josta jaettu muualle. (akku takakontissa).

    Tuli laitettua uudesta akkukaapelista suojaputkeen se osa minkä peni peräkontissa ja kuskinpuolen etuovelle asti. Ei heti tuli oikosulkua. Päävirtakatkaisijassa on joku kärähdys suoja vielä 250A/5 sec joka pitäisi palaa rikki jos tulee oikari vielä turvana.
     
    Visa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!