Pontiac Grand Prix 1977 SJ

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Karck, 15.6.2015.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Jos mä ihan vaan sipasen tästä takalokarista pois tätä pakkelia, että näkee paljonko sitä on täällä...

    [​IMG]

    Paljon... Siis ihan V*****i.
    Ja sen alla on niin paskasti tehdyt peltiä vedelleet hitsaukset, josta ei tuu varmaan hyvää koskaan. :cry:

    Muutenkin kesä meni piloille kun Tampere cruisingin aikana kone alkoi pökimään, kadotti sylinterin ja soitti takaputkesta tsup tsup tsup...

    Että ei edes talveen tämä saanut odottaa.

    [​IMG]
    Hienosti kikkailin tallissa yksin konepellin tohon odottamaan nosto apua, on meinaa kaverilla kokoa. Tommosta ei sitten yksin nosteta millään!

    [​IMG]
    Vähän satunnaisia kuvia sieltä täältä alkaessa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kohta irtoo... Tulee vastakappaleet läpi pelleistä ohhoh.

    http://i1145.photobucket.com/albums/o52 ... fdzq00.jpg
    En tiedä miksi ja miten tohon on tullut pieni reikä. Mutta sen virheen joku teki että korjasi sen kuidulla, reikä levinnyt ihan kunnolla sisälokarista läpi kans.

    http://i1145.photobucket.com/albums/o52 ... 3ksj2y.jpg
    http://i1145.photobucket.com/albums/o52 ... 3ksj2y.jpg
    Vähän on tämmöselle kokemattomalle surkeeta nähtävää kaikki tää haperuus. Ehkä mä selviin. Silti eniten vituttaa noi monen sentin pakkelit joka paikassa.


    [​IMG]
    Tohon asti mä kerkesin tässä illassa, öljytkin valu pois kivasti.

    Pohjan alla pyöriessä totesin jonkun kadottaneen puolet korin ja rungon kiinitys pulteista, no ei ainakaan tarvi irvistellä niitä irrotellessa... :rotfl:
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Onpahan melko leipuri ollu ku on noin paljo kittiä levitelly. :odroll:
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Minkä kori heittää, sen kitti peittää...

    Poikkesinkin siinä teidän tallilla eilen, tuo kittimäärä näyttää kuvissa huomattavasti pienemmältä. Nätti GP muuten.
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Kuva on armelias.
    Jos ens viikolla pääsis jatkamaan, lisää kuvatuksia sitten.
    Ja terve tuloa kattelemaan vaa jos eksyy paikalle, ehkä joskus joku kahvinkeitinkin sinne ilmestyy. :D
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Olikos tämä joskus "säilössä" Lielahden Sellukadun varressa? Joskus vastaavaa Ponua siinä pällistelin.
     
  6. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Ei ainakaan 5 vuoteen, en aiemmista omistajien säilytyksistä tiiä.
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Tässä tosiaan kerennyt purkaa nyt etupään ja ottamaan moottorin ulos ja auki. Mittailla ja tutkia pitää mitä kaikkee uutta tarvitsee.
    Männät ajattelin vaihtaa, että saadaan lisää puristusta. Jakoketjuhan oli siis kunnon löysä lerppu, jotkut venttiilien päät takoutunu ja murtunu, parista kiertokangen laakerista lähtenyt pinnote jo kulumaan yms.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    On muuten synkästi tota kittiä!! :eek:
    Mikähän noita venttiilien päitä on tollain murjonut?
    Onnea ja menestystä projektiin, korimalli on hieno!
     
  9. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Miksi ihmeessä menit noita takakaaria hiomaan Kesällä???
    Kesällä ei saa koskea, jos ei ole pakko!
    Jos kaara kulkee, ajetaan syksyyn... :)
    Kaivoin tuollaisen läjän lasikuitua keväällä Buickin takapyörän edestä...
    Ammeriican poijjaat oli leiponu kusilaitua, jostain syystä.
    Ruostumaanhan se täällä alko, vaihdettiin paikka peltiseen.
    Kuinkas kone, mikä sen on? Jos purat, muista putsata kunnolla Pontiacin lohkon pääöljylinja!!! Se on lohkon oikealla puolella. Siihen pääsee käsiksi "kytkin kopan" alta. Vesipropun takana on kierteellinen proppu ja sen takana se pääöljykanava. Jos se on tukkiutunut, on seurauksena just noita laakerivaurioita joita on sun kuvassa.
     
  10. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Oli melkeen pakko ruveta hääräämään tota autoo nyt koska alko moottori ilkeileen niin paljon jo kaiken säätämisen kanssa... Ja sain tallipaikankin jo kesällä niin ei sitä kallista tilaa viitti tuulettamiseen vaan käyttää.

    Mulla on Moottori palasina jo ja konepajalla lohko kampineen, juuri tuon pää öljy kanavan mäkin halusin tsekata. Siellä se alkuperänen plugi oli, ja sen takana metalli muhjuista öljyä muille jakaa. :mad:
    Ei olltu sitten viime rakentelussa kaverit sitä avannut, ei kyllä mitään muutakaan, ihan pakollisia vaan. Yksi kiertokanki oli vääntynyt, ei paljoo mutta niin että silmä erottaa. Laakerit ihan kauheilla scraaduilla ja jotkut ihan kuparilla jo, kaulat kuitenki aika hyvät meni ihan hiomisella vaan. Männän helmat kulunu jonku verran ja putket valmiina ensimmäiseen ylikokoon. Öljypohja oli kuin ei ois ollukkaan kiinni, ja perän narustefa palanut vissiin kuivana asennettu ja lyöty myös väärin paikalleen.

    Menetin puhelimestani kasan kuvia niin en o päivitelly siltä osin nyt kummemmin tosiaan, mutta moottori menossa kasaan seuraavat uudet osat mielessä:

    Männät: Tommoset vähän piristämään puristusta.
    http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/

    Kiertokanget: Sivun ensimmäiset I rodit 5140
    http://www.butlerperformance.com/produc ... /rods.html

    Kannet:
    6x-4 Ostettu foorumilta, niihin hilut pitäis ostaa. Stanu pitusia ettin mutten löytäny venoja... Pitempiä vaan. Studit pitäisi vaihtaa tietysti sit kans mutta kannet varmaan teen sit talvella ja tutkin asiaa lisää.

    Nokka: Mie en nokittelemaan ajatellu ryhtymään mitään erikoisia ollenkaan. Ku haluun että on hyvä ajettava kuitenkin, valitsin siis miedon voodoon.
    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2353&gid=287

    Tossapa nuo kiinnostavimmat. Tietysti kaikkee muutakin uutta menee lähes kaikki, mutta en mä ny kaikkii öljä ja vesipumppui rupee litoon tänne.

    Nyt kun etupää on purettu siis täysin niin pitäis jatkaa tota korin rungolta irrottamista, mä viel vaan emmin että tyydynkö silti vaihtamaan vaan puslat ja teen sen sitten toiste? Nyt ois vaan helvetin hyvin alulla sekin jo. Ei vaan riitä rahat ja taidot mihinkään puhalluksiin ja maalauksiin. Rungon tekemiseen riittäis, ku ei tarvis ku vähän boxailla, pustata ja maalata. Kaiken tekee ite helposti pieneen rahaan.

    :pinup: on vihanen ku ei pääse matkalle ku väkertelen kuulemma vaan autoja. :rotfl:

    Edit: http://s1145.photobucket.com/user/Karck ... y/Projekti

    Tuolla on joitakin kuvia muunmuassa se vääntynyt rodi.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Pontiac moottori-gurut, Jim Hand (How to build Max-Performance Pontiac V-8 2004)ja Rocky Rotella (How to Rebuild Pontiac V-8 2011), kumpikin varoittavat laittamasta katuponchoon pattipää-mäntiä !!! Pattipäät kuulemma sekoittavat Ponchon open chamber-kansien virtauksia. Eli jos et ole vielä tilannut, ota tasapäiset ennemmin. Noista 6X -kansista voi höyläyttää koneistamossa aika paljon pois. Dekkitasoa laskemalla saa puristuksia myös ylös. Minkä kokoisilla palotiloilla nuo sun 6X:t on? Niitä on tehty erikokoisina, eikä niistä välttämättä mittaamatta tiedä mitä ne on. Tuolla sivuilla on mm. Jim Hand:in juttuja Ponuista http://www.pontiacstreetperformance.com ... icles.html Tuolla on myös puristus-laskuri, jos tiedät mitä osia koneeseen on tulossa. Tuleeko tohon 0.010" vai 0.030" poraus?
    Puristuksen voi laskea myös taulukon avulla; http://wallaceracing.com/cratio0001.htm Tuossa taulukossa on vakio-osilla tehtyjen koneiden puristukset konekoon ja kansien tilavuuden mukaan.
     
  12. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    0,030 poraus koska ponussa menee vissiin ylikoot noin kolmensatkun välein. Noi "patit" on sen verran pienet että niitä nyt ei oikein voi laskea ihan aidoiksi patti männiksi, en usko että aiheuttaa ongelmia. Jos aiheuttaa niin äkkiä ne sorvaa pois.

    Tossa keskustelua just aiheesta ja ton tyyppisistä männistä: http://www.pontiaczone.com/forum/showth ... p?p=393187

    Eli toi -10cc dome ei oikeesti oo paljoo mitään ja ei pitäs sekottaa virtausta. Se mikä mua huolettaa enemmänkin on se että en osaa valita sellasta nokkaa joka ei nostas liikaa että venttiilin ja männän välys menee liia pieneks. Mä en osaa laskee niit ni joudun mittailemaan ja testaileen. :D

    Mulla on toi Rotellan kirja, siitä mäkin sitä luin ja mietin aluks sitä että ottais kansista. En ottanu koska maksaa enemmän höylätä kansia ku ostaa paremmat männät, jotka kuitenkin tarviin. Ois maksanu 200e per kansi höylätä, vai oliko jopa 400.
    Palotiloja en tarkastanu vielä kun on seetit tekemättä ja palotilat paskaset. Ne saan sit vasta mitattuu ku saan uudet venat joskus.
    Ja puristukset jää melkose matalalle noilla 6x-4 vielä, oli heittoo paljo tai vähän. Ei ne niin kauheesti heittele kuitekaa että puristukset nousis liikaa. Ku laskin jos ois niiku säkäl tosipienet tilat niin silti jäis löysät 8,8 max puristukset tavallisil männillä.
     
  13. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    kannatasko vaihtaa koneistamoa jos pipon höyläys maksaa 200-400e.
    normi hinta tais olla viimeksi 50-100e kansi, putiikista riippuen.
     
  14. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Mjaa. Se johtuu vaan kyseisen pajan laitteesta. Siihne ei saa kantta kiinni suoraan heittämällä. Tarvii kellottaa se suoraan ja se vie hirveesti työaikaa. Itte konehan tekee työn alle minuutissa. Jossaan on ehkä valmis jigi ni ei tarvi kellotella.

    Kaikki muu työ hoituu kivuttomasti ja 3 muuta Ponun konetta eteisessä luo muhun kyllä varmuuden että ne osaa tehä.
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Vaikka se kansi pitäs kullitetulla paalinarulla situa siihen jyrsimeen kiinni, niin ei hinta voi olla tuommonen!!
     
  16. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Taisin muistaa väärin nyt kun tarkemmin ajattelen. Ei se kansien hionta ollukkaan, vaan lohkon kansipintojen hionta. Se makso noin perkeleesti ja kanet oli tosiaan 50-100 kpl välillä.

    Mutta mä päädyin silti siihen etten ala hiomaan kansista, se meni jotenki vaikeeks... Joku syy siihen oli. Mä koitan muistella. :D
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Juu kyllä dekin höyläys on vähän arvokkaampaa. Jäi silloin omaa konetta tehdessä väliin, hintansa takia just. Nyt harmittaa :D
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Varmaankin se, että määrätyissä koneissa, aika monissa, pitää myös imusarja "höylätä" kun kansia pudotetaan tarpeeksi.
    SBC mm. on sellainen, kaverilla meni joskus 90-luvulla Victor-imusarja vituiksi, kun "mikki"-kansia tiputettiin reilusti ja imusarjaa viistettiin väärin. Kaverin oma vika...
    Pontiacin koneessa ei muistaakseni tarvitse höylätä imusarjaa, vaan kannen imusarjaa vasten tulevia pintoja korkeintaan.
    Johtuu kai kansien ja imarin välisen tiivistepinnan kulmasta.
     
  19. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Joo se se oli kans mun huoleni. Aikasempi imusarja ei meinannu asentua, kun pultin reiät ei linjaantunu kohilleen. Sitten vähän samaa tälläkin oli mutta vähemmän.

    Mutta pää asiassa budjetti syistäkin. Koitan säästää mistä pystyn.
     
  20. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Grand Prix 1977 SJ

    Purkuhommissa tosiaan edennyt siihen pisteeseen että runko ois nytten irti korista, tarvitsisi vain rakentaa joku nosto teline ja ehkä grilli johon korin ripustaa.

    Kori ei ollut rungossa enään kiinni kuin 3 pultilla... Irroittaessa katkesi 2. Heh. Ja loput tosiaan joku irroittanut ja katkonut aikaisemmin. Korin pohja on sen verran ruosteessa että vasta mutteri antoi periksi ainakin takana kuskin puolella. Tarvitsee siis hitsata varmaan aika monta uudestaan...

    Nyt ei kummempia ole tapahtunut, vähän hionut takalokareita pakkeli vuoresta. Positiivinen yllätys on se että apukuskin puolella on alkuperäinen muoto jota voi sitten yrittää kopioida takaisin kuskin puolelle.

    Moottoriin pitäisi tilaa osia mutta luulen että laitan alakerran nippuun ja säilöön muiden töiden ajaksi. Tai sitten en laita edes nippuun niin ei tarvitse huolehti liasta. Saa helposti puhdistettua sitten kun alkaa tekemään.

    Suunnitelmissa ois sinkitä runko mahdollisesti, idean sain offroad foorumilta. Maksoi kuulemma euron kilo ja onnistui lahdessa.
     

Kerro tästä muillekin!