Pontiac ja chevy V6 :sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martiar, 11.5.2006.

  1. martiar

    martiar 1st gear

    Löytyykö ketään jolla olisi hyvää tietoa chevyn /pontiac V6 lohkoista täsmä tietoa .... (231/262 ja jne....)
    Eli sylinterivahvuuksista , rakenne eroista , vaihto kelpoisuuksista ja jne....
    Kampiakseli eroista ja jne .....

    AM-Racing
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tarkoitit varmaan Buick:in 231 konetta ja 229/262 Chevyn konetta vai?? Jos niin vaihtokelpoisia osia ei ole! 229 kikkarasta sopii vain kannet ja imusatsi isoveljeen ja päinvastoin. Buick:illakin on kaksi eri kampuraa, odd fire koneessa erilainen kuin even firessä!!
     
  3. Fireball

    Fireball Gearhead

  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyse oli kyllä vissiin 90º "lämpöisistä" pannuista eikä noista "pikkukikkaroista" :soosoo: eipäs sotketä noita etuvetohimmeleitä tähän :rotfl: .
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    Pontiac firebirdin koneesta ..... eli 231 ... 3.8 litrainen (1999-2002)
    K-Sarjan motti .....
    Kiinostus liittyy siihen onko missä muussa esim astrossa oleva lohko mitoiltaan ja rakenteeltaan sama jonka voisi putkittaa 231:ksi ....
    Saisi tehtyä vahvemman lohkon putkittamalla ja täten ei tarvitsisi betonoida lohkoa ......
    Muutenkin jos jollain on kokemusta kyseisestä motista niin tieto ei olisi yhtään pahitteeksi ..... (tulee kisa käyttöön) ....

    AM-Racing
     
  6. mätkä

    mätkä Gearhead

    Ei astron koneella ainakaan oo mitään yhteistä noiden pikkuruisten kanssa. 4.3litran V6 on pätkästy pikkulohko!
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Fieroklubilaisilla saattais olla paljonkin annettavaa tähän dialogiin.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Käänny Buick Grand National -porukan puoleen, sieltähän pitäisi löytyä aika kovan luokan suomalaisiakin 231-tietäjiä.

    Oleellista kaiketi on se onko vetävät renkaat edessä vai takana. Eikös tuo 231 lohko ole jo sellaisenaan "aika" vahva.

    http://www.gnttype.org/general/v6hist.html
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa kyse oli kuitenkin tollasesta 60º pikkukikkarasta :rotfl: . 90º koneissa ei ole mitään vaihtokelpoista osaa.
     
  10. martiar

    martiar 1st gear

    En ole pelannut aiemmin näitten GM ja V6 moottoreitten kanssa mutta nyt joudun perehtymään kyseiseen moottoriin ja sen saloihin .....
    Tulee Pontiac firebirtiin ja on taka tuuppari ruiskujen kera ....
    En tiedä onko tällä uudella motilla mitään tekemistä vanhan 321:n kanssa vaikka onkin sama isku tilavuun .....
    Kirjallisuutta en ole vielä saanut hankittua mutta se tulee aikoinaan .....

    Perustiedotkin olisi tarpeen ..... onko nämä firebirdin koneet 3.8 täysin uusi konstruktio (1998-2002) vai perustuuko johokkin vanhaan koneeseen .... ja jne ....
    Ainakin on valurauta pata niin lohkon kuin kansienkin osalta .....

    AM-Racing
     
  11. martiar

    martiar 1st gear

    Pienikin perustieto tai vinkki josta saisi lisä tieto kyseisestä motista olisi hyväksi ....
    Esim.... onko yhteistä buikin 231:n vai ei ja jne ....

    AM-Racing
     
  12. GM Performancelta taitaapi saada kisalohkoja noihin 60-asteen vinkkelikutosiin kuten 90-asteisiinkin. Ison veden takaa noihin kyllä löytyy palikkaa. Ankaralla Googlettamisella löytyy kaikkea mielenkiintoista tauhkaa.
     
  13. martiar

    martiar 1st gear

    Kiitos kaikille vinkeistä ..... apuja saattin näin aluksi ja hyvältä näyttää ...... (231)
    Vinkkiä muille ..... kone on 90 asteinen vinkkeli joten ihan potentiaalinen
    rakentelu kohde ..... niin kansien kuin lohkon kannalta .....
    Lohko perustuu samaan lohkoon kuin 262:n (ilmeisesti) .... mutta kansien vaihtokelpoisuus on vielä hieman auki .....
    Jos jollain on varmaa dataa sen suhteen niin olisin kiitollinen siintä .....

    AM-Racing
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Koneesi 231 on Buick-lohkoinen, eikä sillä ole mitään tekemista 262 Chevy V6:sen kanssa.. Varmaan ehkä apulaitteet (laturi yms.) saa virittämällä pelaamaan ristiin, mutta ei muuta.

    231 on Siivu Buickin 60-luvun alun 215 - 300 V8 perheestä, ja sitä on kaksi versiota vanhempi Oddfire ja uudempi . Ero on kampiakselissa.

    262 on taas siivu 1955 esitellystä Chevyn pikkulohkosta , sen 350 CID versiosta.. Eli ihan eri kone.. 229 Chevy taas on sama , mutta 305-lohkosta..

    Kato tuolta.. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GM_engines#V6
     
  15. martiar

    martiar 1st gear

    Tosiaan näin on vaikka oli hieman harhaan johtavaa tietoa aluksi tuolla netissä ......
    Taitaa olla että tossa series II on oma lohko joka poikkee aikaisemmasta ..... (L36)
    Eli näyttää siltä että tukevampaa lohkoa ei välttämättä löydy .....
    Lähinnä hain sellaista tietoa jos samaa lohkoa mitotusta (poraus ero)
    löytyisi jonka voisi putkittaa paksumpi seunäiseksi .....

    Kiitos tiedoista joka tapauksessa ...... :)

    AM-Racing
     
  16. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Työn alla joku ahdettu versio?? Buick GN turboista ja uudemmista mekaanisesti ahdetuista 3800 (series II?) koneista voisi varmaan löytää paremman lohkon, jos niissä jotain eroa on ? En siis tiedä?

    Esim. minkähän lainen lohko tommoisessa oikein on? http://www.crateenginedepot.com/store/3 ... 29C56.aspx
     
  17. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    3800 series II:hin suositellaan 5w-30:siä jos ajaa talvisin niin toimiiko 5w-40 vai pitääkö metsästää kolmekymppisiä, joita vähemmän hyllyssä näkee?
     

Kerro tästä muillekin!