Pontiac Tempest Custom -65

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja pete78, 28.4.2013.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    laitetaanpa omakin värkki tänne esiin, jos jotain vaikka kiinnostaisi aihe.

    Auto siis
    PONTIAC TEMPEST CUSTOM '65
    tekniikka: 400+th350

    [​IMG]

    varsinaisesti mistään "projektista" ei voida puhua, kun autoa ei ole tarkoitus purkaa atomeiks, eikä alkaa entisöimään tms.
    Auton on tarkotus olla siinä kunnossa että sitä voidaan käyttää...ja paljon :)

    Eli mitään 15000€:n maalausprojekteja ei ole tulossa, maalaus kylläkin jossain vaiheessa, mutta low budget...ei sitten maholliset pikku naarmut haittaa.

    Tekniikkaan, alustaan yms. puututaan kyllä vähän kerrassaan...

    Auton ostin keväällä 2011. Sen jälkeen on muutama tonni jo uponnu rahaa vaikka mitään suureempaa ei näkyvillä olekkaan, pikku parantelua, sipistelyhommia ja varaosia lähinnä sekä äänentoistot asennettu.

    Mainittakoon nyt uusituista osista ohjauspylväs+akseli+nivelet, grffinin alusyyläri, laturi, jännitteensäädin, vaimentimet, K&N vapaavirtaussuodatin. sitten on pitäny hankkia orkkis takavalon lasia, oven salpaa yms. sitten tietysti pikkuhilpettä.

    Konehuone ostohetkellä. Johtoo ristiin rastiin ja paljastu sitten lähes paljaita liitoksia päävirtajohdoissa kuskin puolen lokarin päältä tulipellin juuresta. Joku "maansiirtokoneen" syylärikin näyttäs olevan kiinni :) , alko vuotaakkin lähes heti.

    Eka talven (2012) sipistelyt siinä. Akku, Alusyyläri, uudet päävirta ja startin kaapelit, johtojen sipistelyä muutenkin.tulpan johdot, K&N vapari,laturi,ohjausakseli+nivelet, sekä rattipylväs.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Komian näkönen. BTW.. Mistä hommasit tuon rattipylvään? Suunnittelen jo ensitalven hommia tässä ja vois pikkuhiljaa metsästellä osia.
     
  3. pete78

    pete78 Gearhead

    kiitoksia!

    Rattipylväs on CPP ja hommattu Tradepartsilta, löytyy ihan varastosta. makso vajaan 400€. nyt siellä näyttäs olevan noita satasen halvemmalla suurinpiirtein :) . samoin DD akseli tuli sieltä. Borgesonin tekemät nivelet ja liitokset tuli jenkeistä Hakala performancen kautta.

    PS: oli hieman taistelua että sain vilkut toimimaan kun tuon nappasin kiinni. En tiiä oliko valmistusvika vai mikä mutta tuo vilkkujen kosketinpaketti piti purkaa ja yks "kosketinliuska" ottaa kokonaan pois että sain toimimaan. teki semmosta että muistaakseni oikeelle vilkuttaessa vilkku vasenkin ja vasemmalle vilkuttaessa toiminta oli ok. otti vähän kontaktit kiinni semmosiin paikkoihin mihin ei olis tarvinnu.
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno Ponu.
    Ite tykkään näistä pystylamppusista :D
     
  5. pete78

    pete78 Gearhead

    kiitti...samat on mieltymykset :)
     
  6. pete78

    pete78 Gearhead

    Tossa vähän tommosta persprofiilia :)

    [​IMG]
     
  7. pete78

    pete78 Gearhead

    Big Wheels 2012 / pieksämäki
    [​IMG]
     
  8. pete78

    pete78 Gearhead

    CPP:n rattipylväs (talvi 2012)
    [​IMG]
     
  9. pete78

    pete78 Gearhead

    jos muuten ihmetyttää tuo koivuklapi oikealla, niin voin sanoa että on erittäin vakaa konepellin tuki siinä kohtaa kun jouset puuttuu saranoista :D
     
  10. pete78

    pete78 Gearhead

    jos muuten tämän auton historiasta on tietoo niin kiinnostas kuulla. Aikoinaan auto on liikkunu eri kilvillä. AYJ-98 1975-1993. Varmaan löytyy OD:lta auton entinen/entisiä omistajia noilta ajoilta :)
     
  11. pete78

    pete78 Gearhead

    meni sitten audiohommiks 8)

    [​IMG]
     
  12. pete78

    pete78 Gearhead

    Pitipä lisätä tämmönen vanha kuva kateltavaks. oli mielenkiintonen ensimmäinen kesä sillon kun auton ostin.

    ekana kaverin pihaan ajellessa repes rättinivel tuhannen päreeks,joku idiootti oli tehny sen kumista.

    vaihoin sen oikeeseen rättiniveleen...tämän jälkeen katkes ohjausakseli ajon aikana...onneks ehke 15km/h vauhissa kaupan pihassa.tän jälkeen vaihoinkin koko pylvään ja laitoin kiinteet liitokset...ei katkee enää

    että semmosta :eek:
    [​IMG]
     
  13. pete78

    pete78 Gearhead

  14. pete78

    pete78 Gearhead

    Pitipä värkätä tuommonen ohjauskytkinpaneeli ja lisäillä bensapumpulle relettä yms...ohjaukset bensapumpulle, lisäflektille ja audioille...viimenen kytkin vielä vapaa.

    siinäpä sammalla liitin vinkkiä joilla käsittämättömän hyvä ja simppeli liitellä ja tehä jakoja monisäikeiselle piuhalle.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Eikös tuo ole rungollinen auto?
     
  16. pete78

    pete78 Gearhead

    eikös tuo liene :)
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    No siinä tapauksessa kannattaisi harkita jonkinlaista niveltä ohjausakseliin.
    koppa kun on rungossa kumityynyillä mutta ohjaussimpukka kiinteästi pultattu.
    Saattaa murtua muuten.
    vähän niinkuin vetäisi taka-akselille jarruputkella vedon.Kestää aikansa mutta ei suositeltava.
     
  18. pete78

    pete78 Gearhead

    kun laitoin uuden ohjauspylvään niin nimen omaan tein silleen että ohjausakselin yläpään liitos pylvälle on nivelellä. Alapää on kiintee ihan senkin takia että rättinivel pyöris vähän turhan lähellä peltisarjoja ja pienempää rättiä halkasijaltaan en löytäny.

    tilasin silloin Hakala:n kautta Borgesonin tehtaalta 2 kiinteetä liitosta. Tradepartsilta tuli sitten lisäks U-Joint nivel liitos. Kokeilin ekaks noilla kiinteillä, ei mitään mahdollisuuttakaan laittaa...rattilinja ei ole luotisuora. en ymmärrä miten tuo pysty etes ennen olemaan tuolla akselilla asennettu mikä katkes.

    nyt siis alapää kiintee ja ylhäällä nivel. tuntus toimivan, ei ole pingotuksessa. tosin ottaa tärskyt käsille kun ei ole kumia välissä. mutta vähänpä noita monttuja asvaltissa on.
     
  19. pete78

    pete78 Gearhead

    kontti massattu ja "ensiapuväline" saanut paikkansa :)
    [​IMG]
     
  20. pete78

    pete78 Gearhead

    illan ratoks pikkusen maalailu ja kasailutouhuja, mustaa pintaan...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!