Pontiac Trans Am 1980 ja 455 tekniikan rekisteröinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BigOJS, 11.12.2013.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Olen tuomassa maahan vuosimallin 1980 alunperin Turbo TA:ta johon on vaihdettu 455 tekniikka. Saanko auton rekisteröityä tuolla tekniikalla vaikka ko. vuosimalliin isolohkoa ei ole saanutkaan. Kuitenkin vanhemmissa saman korisissa <1976 455-tekniikka oli saatavilla.

    Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
    -Mr O
     
  2. spinneri

    spinneri Gearhead

    Vuosimallin 1980 kookkain moottorivaihtoehto on ollut 305-kuutiotuumainen SBC, joten +25 % sääntö ei riitä 455 kuutiotuumalle. Sen ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma, sillä 1980 on samaa 2gen sukupolvea kuin esimerkiksi 1973-74 vuosimallit, joihin optiona tarjottiin 455-kuutiotuumaista Super Duty -moottoria. Jarruihin tuskin tarvitsee tehdä muutoksia, kun lähtökohtana on Turbo-T/A, mutta (etu-)jousitukseen saatetaan vaatia muutoksia ... ellei niitä ole jo tehty.

    Kannattaa kuitenkin varmistaa asia TraFilta JA siltä katsastustoimipaikalta missä aiot rekisteröintikatsastuksen teettää.


    Jonkinlaista apua yritti tarjota


    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  3. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Kiitokset Jari,
    Soittelin katsastuskonttorille ja siellä olivat kovin avuliaita. Heidän kantansa on se, että koska 2gen Trans Am:iin on saanut 455 tekniikan vuosina 73-76 niin silloin vaihto on mahdollinen myös vm. 80 autoon, koska kyseessä on sama mallisarja. Jousitus ja jarrut tulee olla muutettu luonnollisesti vastaaviksi. Tämän lisäksi tehonmittauspöytäkirja tulee olla osoittamassa että tehot eivät ole lisääntyneet merkittävästi tuosta alkuperäisestä 455 tekniikasta.

    Eli hieman täytyy askarrella ja kotiläksyjä tehdä jotta rekisteröinti onnistuu, mutta tässähän on kevääseen mukavasti aikaa vielä :)
     

Kerro tästä muillekin!