Pontiac Trans Sport 2.3l ei käynnisty: ONGELMA SELVISI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja iiroh, 30.8.2009.

  1. iiroh

    iiroh 3rd gear

    Tarkistuslistaa tarvitsisin, eli mistä etsiä vikaa.

    Pyörittää startilla hyvin, vahva uusi akku, mutta ei edes lupaa.
    Edellisellä ajokerralla toimi moitteetta. Seuraavalla ei siis edes
    lupaa yhtään. Koneesta ei kuulu startatessa mitään epänormaalia,
    mittaritaulussa ei pala mitään varotusvaloja kun starttaa.
    Tulpat, öljypumppu ja kaikki suodattimet vaihdettu 1000km sitten.

    Tässä jotain omaa listan tynkää mahdollisista vioista

    1) Antaako kipinää. Miten tämä testataan ilman että vaaraa
    rikkoa sytytyslaitteita, tässä autossahan on ne sellaset tulppakohtaset
    puolat sellaisessa metallikannessa ?

    2) Bensan syöttö ja bensapumppu, miten testataan normaalein
    työkaluin ja välinein ?

    3) Maadotukset, näissä kuulemma ollut ongelmaa, mutta missä maadotuksissa ?

    4) Kansivika, miten tämän voi todentaa kun autoa ei saa käyntiin, onko joka varma keino todeta että kannentiiviste kunnossa tai rikki kun kone ei käy ?

    5) Imusarjan tiiviste. Voiko tämän rikkoutuminen estää käynnistymisen ? Tämä kai kanssa Quad4 koneen tyyppivika ?

    6) Moottorinohjaus/ sytytysyksikkö/ yksiköt. Missä nämä sijaitsevat ? Voiko testata/ todeta vialliseksi ?

    Mitä muuta voisi tarkistaa?

    Kiitos tietäjille.
     
  2. pulkkinen32

    pulkkinen32 1st gear

    samat onkelmat oli itellä

    kannen vian voit ehkä löytää kun katsot öljy tikkua onko valkois kermaa ja onko vesien seassa öljyä....itellä oli puolat menny sydeemistä vaikee koti konstei tarkistaa muuta kun purat ja katsot onko hapettumia...pensan syötön tarkistus onnistuu parhaiten kun otat pensan putasarin vierestä paluu letkun irti ja laitat vaik vadin alle ja virrat päälle ni jos pensaa tulee niin luultavasti on ok [noin 2-3 desii]...itellä oli kaasuläppärungossa vikaa antureis johdot oli ajan patimana menny poikki ...
     
  3. weba

    weba 3rd gear

    Jos kampiakselin asentotunnistin hajoaa niin saat sahata sitä käyntiin vaikka mailmanloppuun asti ilman että edes lupailee.
     
  4. iiroh

    iiroh 3rd gear

    Kiitos tähänastisista vastauksista.
    Onko seuraavista tietoa.

    Missä on tässä autossa:

    1) Moottorinohjausyksikkö ECM

    2) Tuo kampiakselin asentotunnistin
     
  5. pulkkinen32

    pulkkinen32 1st gear

    moro

    emc on siin tulppahösselis johon tulee johto....kampiakseli asento tunnistin taasen on öljyn putsarin ylätuolella...
     
  6. iiroh

    iiroh 3rd gear

    No niin, nyt tutkittu seuraavat:

    1) Bensapumppu
    Irrotin moottorilta tankillepäin tulevan paluuputken liittimen ja starttailin pari kertaa. Bensaa tuli aika reippaasti ja pumppu kävi aina starttauksen
    jälkeen aina jotain 8-10 s. Pumpun ääni kuulosti terveeltä.
    Tämän perusteella ehkä ei bensapumppu ongelmana.

    2) Irrotin sytytyspuolat ja ilmeisesti sen ECM:n sisältävän moottorin
    kannen liittimen, heiluttelin ja katsomalla totesin ettei liitin näyttänyt hapettuneelta. Ei auttanut.

    3) Iirrotin jonkun 2-napaisen liittimen joka siinä lohkon kyljessä, moottorin etupuolella, öljynputsarin yläpuolella. Irrotin, totesin että liitin ei hapettunut, heiluttelin ja laitoin takaisin. Olisiko tuo ollut sen kampuran asentoanturin liitin. Ei auttanut. No eihän tuo tietysti kerro onko anturi itse rikkoutunut mutta ei kuitenkaan auttanut.

    4) Irrotin kaasuläppäyksiköstä pari liitintä, nekin hyvässä kunnossa, ei auttanut heiluttelu ja takaisinlaittaminen.

    5) Autossa Defan hälytin, yritin saada siitä selkoa mutta Defan keskusyksiköstä lähtee varmaan 20 johtoa joten paha selvittää mikä voisi olla mahdollisesti ECM:lle menevä johdin joka kertoo että hälytin ois päältä pois ja kipinää saisi antaa. Edelleen kaipaisin tietoa siitä voiko sytytyslaitteita (siis lähinnä tuota ECM/puolakantta) jotenkin testata ilman erityisiä testereitä. Täytyy katsoa ECM johtokaavio, se taitaa löytyä netistä.

    6) Jäähdytysneste paisuntasäilössä ihan kirkasta, ei öljyä. Öljytikku aivan siisti, ei mitään valkoista vaahtoa tai mönjää. Tämän perusteella ei ehkä kansivika ? Eikö kansivika pitäisi ainakin ensin ilmetä vain yhdessä pytyssä joten kävisikö kone kuitenkin 3 pytyllä huonosti ?

    Lisäneuvot olisivat edelleen tervetulleita.
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Onkos sulla siinä defassa ajonesto? jospa se kiusaa sua tuossa?
     
  8. mhahto

    mhahto 1st gear

  9. iiroh

    iiroh 3rd gear

    Kiitos kaikille neuvoista. Vein auton Michael´s Garageen ja ongelma selvisi. ECM:n (ohjaustietokoneen) powerijohto oli hinkkautunut poikki jossain konehuoneessa, en hakenut autoa vielä, joten en tiedä tarkkaa paikkaa.

    Päättelyketju korjaamolla oli mennyt ilmeisesti jotenkin näin:
    1) Mitään vikakoodidataa ei tule ulos
    2) ECM ei siis ole toiminnassa
    3) Miksi ei toiminnassa -> käyttöjännite puuttuu
    4) -> Käyttöjännitejohto täytyy olla jostain poikki

    Noin 2h työtä, auto eilen sisään, tänään kunnossa. Mielestäni erittäin hyvää palvelua, voin suositella ainakin tämän perusteella.

    Olisihan tuon voinut itsekin löytää mutta oppia ikä kaikki....
     

Kerro tästä muillekin!