Pontiac Trans Sport 3.8 , imusarjan tiiviste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jannepajoo, 24.5.2008.

  1. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Osaisko joku neuvoa tiivisteen vaihdossa? Eli imusarjan ja kannen välistä meni tiiviste ja koitettiin purkaa romppeita. Törmättiin niinkin yksinkertaiseen ongelmaan, kuin hihnan irroitus. Ei saada laturia pois, kun hihna on edessä. Mitähän muuta hauskaa voidaan odottaa remontin edetessä? Mistä hihna löystytetään? Oisko jotakin hyviä niksejä tiivisteen vaihtoon? mitä kaikkea yleensä joutuu purkamaan, vai pitääkö purkaa kaikki mikä on kiinni imusarjassa/ympärillä?

    Samalla luin vikakoodit autosta. Tämmöset koodit ilmoitti: 36, 41, 44, 66.
    Mitähän ne meinaa? Absit ei ainakaan toimi, mut se ei nyt haittaa. Pitää katsoa ennen katsastusta anturit/johdot.
     
  2. kAries

    kAries 1st gear

    Käyppä katsomassa sivustoa www.autozone.com, sieltä
    valitset kohdan vehicle repair guides, eiköhän se siitä.
     
  3. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Kiitoksia tiedosta. Tuoltahan löytyy vaikka mitä tietoa. Vikakoodit vaan puuttuu.....

    No, pitää koittaa noilla ohjeilla purkaa..
    laturi on kuiteski irrotettava, ei saa pulttia pois muuten..
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  5. PK

    PK 1st gear

    Hihna löystytetään siitä kiristinpyörän keskellä olevasta mutterista, kun kääntää siitä vastapäivään esim räikällä ja hylsyllä. Kiristin sijaitsee laturin ja ohjaustehostimen välillä.

    Miten vuoto ilmeni? näkyykö paikka?

    Antoihan ensin koodin 12, joka on ecm:n testi.
    36= Transaxle shift problem. Jotain häikkää laatikon solenoideissa tai sitten siinä moninapaliittimen nastoissa hapettumaa. Sijaitsee laatikon etupuolella ja helppo irroittaa ja putsata. Tai muissa laatikon ohjauspiuhojen sähköliitoksissa hapettumia
    41=camsaft position sensor circuit. Nokka-akselin asentotunnistimessa häikkää.
    44=oxygen sensor (O2S)-lean exhaust indicated. Seos liian laihalla
    66=excessive A/C cycling (low refrigerant charge) ei tarpeeksi ainetta ilmastoinnissa.

    Nämä koodit on -93 trans sportin, mutta käynevät muihinkin?
    Muuten tuo imusarjan tiivarien vaihto on kiva, kerran vaihdatin grand prixin 3,1 (aikas lailla samanlainen kuin tuo isompikin) koneeseen korjaamolla ja muistaakseni 5 tuntia meni, vaikka oli paikka jossa osaavat nuo kotterot. Katselin silloin hommaa ja tuumasin, että onneksi en alkanut itse tekemään.

    Toivottavasti edes jotain auttoi.
     
  6. PK

    PK 1st gear

    Vuppe kerkes sillä aikaa laittaan linkin kun selasin kirjaa :D
     
  7. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Kiitoksia vaan kovasti kaikille tiedoista. Noista on jo paljon apua.

    Arvelinkin sen yhden pyörän olevan nimenomaan "kiristinpyörä" ja tietenkin siinä oli 18mm mutteri, se ainoa koko jota miulla ei ole missään muodossa. Muutenkin tuntuu olevan todella viisaan insinöörin rakennelma koko auto. Korjauksissa tarvitsee milli- ja tuumakoon avaimia ja torxeja. Oisvat valinneet vaan jonkun "normaalin" ratkaisun, mutta ei... :mad:

    Miten helppo on katsoa takapyörän ABS-anturi?
     
  8. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear





    Vuodon huomasin jo talvella, kun tuli muutama tippa jäähdytinnestettä imusarjan ja kannen välistä. Arvelin silloin et ei se kovin vakavaa vielä ole ja jätin sikseen. Nyt kuitenkin 2 viikkoa sitten auto rupesi emännällä nykimään ja menetti tehot. Loppujen lopuksi se lopetti toimimisen kokonaan ja jouduttiin hinaamaan auto kotiin traktorilla. Joo, ei saa hinata kuulemma...
    matkaa ei kuitenkaan ollut kuin 5 km ja vauhtia parhaillaan huimat 25km/h. Kotona koitin käynnistellä sitä uudestaan ja sainkin jotenkuten käymään hetken. kierroksia piti olla 3000 jotta pysyi käynnissä, eikä sittenkään kuin noin 5-8 sekuntia. heti kun sammu, niin rupes tulemaan jäähytinnestettä vanhasta kohdasta. Ei kuitenkaan kovin paljoa, mutta tarpeeksi. Jospa se tiivisteen vaihdolla rupeisi toimimaan.
    Oli muuten aika suolanen hinta tiivisteellä, 68€. Siitä vielä puuttui yksi kumitiiviste, pitää huomenna soitella Lieksaan jos laittaisivat tulemaan jälkitoimituksena....
     
  9. PK

    PK 1st gear

    Veikkaisin että nuo käyntihäiriöt liittyy tuohon nokka-akselintunnistin probleemaan.

    Onkos ABSeissakin jotain vikaa, palaako absien valo?
     
  10. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear




    Juu, palaa heti kun lähtee liikkeelle. kuulemma ois takapyörän anturi... pitäs saada jotenkin luettua sekin. Jarrusylinteri kokonaisuudessaan näyttäisi olevan vaihdettu vähän aikaa sitten (kiiltelee kuin uusi). Millähän tavalla ne anturit voi testata?

    Tiivisteen vaihdon lykkäsin muutamalla päivällä. Pitää odotella puuttuvaa kumitiivistettä. Ei kehtais vanhaakaan uudelleen laittaa paikalleen.

    Auto ei tosiaan temppuillut millään tavalla aikaisemmin. Nykiminen alkoi yhtäkkiä ja meno katkesi melkein heti. Nyt ei käynnisty ollenkaan. Kunhan saa kuntoon, niin pitää katsastaa ja etsiä tilalle diesel vani.
     
  11. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Nyt on tiiviste vaihdettu. Auto vaan ei käynnisty.
    kokeilin laskea venttiilistä bensaa, mutta sieltä ei herunut yhtään. Pumppu kyllä pyörähtää kun laittaa virrat päälle. Voiskohan suodatin olla tukossa? Bensa ei kuitenkaan ole loppu, koska viimeksi kun auto toimi niin laitoin noin 30 litraa bensaa tankkiin.
    Suodatinta en kuitenkaan ole vielä löytänyt, mahtaako se olla tankin luona jossakin?
    Huomanna tiputan tankin ja tarkistan anturin/johdot, kun mittari näyttää mitä sattuu.
     
  12. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Pudotin tankin ja yllätys yllätys! Tankki oli käynyt kasassa. Pumppu toimii, mutta heti pumpun jälkeen vuotaa liitoksesta jolloin bensa suihkuaa takaisin tankkiin.
    Bensamittarin anturin liitin oli ruosteessa.
    no, ei se tiivisteen vaihto kuiteskaan turha ollut.

    Olisiko jollakin tietoa siitä saako noita tankin härveleitä oikastua, vai joutuuko vaihtamaan kaikki? minkälainen tiivisteliima kestää yleensä bensaa?
    Jos joutuu uusimaan kaikki, niin mistä saa edullisesti? Ei huvittaisi pulittaa niistä satoja euroja.
     
  13. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Nyt auttakkee!!
    Oikasin putket ja koitin tiivistää pumpun ja putken liitokset tiivisteliimalla. Ponu lähti käyntiin ja toimi hyvin pari minuuttia, mutta sitten alkoi hyytymään ja sammui lopulta kokonaan. Taas sama juttu, ei saa bensaa. Varmaan tiivisteliima liukeni.
    Bensapumpun ja putken välillä on joku mutikka (Coupler). Onko sillä jokin tärkeä tarkoitus vai ei?
    Ajattelin että jos sen ottais pois ja korvais letkulla, klemmarit päihin ja auto käyttöön. Olisiko siitä jotakin haittaa auton toimivuuden kannalta vai ostaisko suosiolla koko systeemin.

    Tuolla on kuva koko systeemistä:
    http://www.autozone.com/addVehicleId,19 ... 52800ab214
     
  14. PK

    PK 1st gear

    Eipäs ole tarvinnut koskaan katsoa tonne tankkiin, mutta tuosta linkin kuvasta katselin tuota pakettia. Onkohan se coupler ihan vain yhdysputki, niin kuin suomennuskin sanoo (liitin, kytkin, yhdistin). Jospa noita samoja pumppuja voidaan laittaa erilaisiin tankkeihin ja tuolla sovitetaan pumppu aina oikealle korkeudelle. Kokeilisin tuota letku ja klemmari juttua kyllä, jos vaan laittaa rst klemmarin se taitaa kestää paraiten bensaa.
     
  15. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear



    Juu, niin se varmaan onkin. Ainakin kuulostaa järkevältä.
    Innostuin vielä tiputtamaan tankin ja kokeilemaan letkuliitosta. Nyt Pontikka-Jaakko kehrää kuin kissa. Kyllä sillä ajoa olikin jo ikävä. Liki kuukauden päivät ollaan ahtauduttu vanhaan Toyota Terceliin ja nyt loppu ahtaus. Terceli joutaa nyt eläkkeelle...
    Vielähän sitä jäi ponuunkin jotakin rävellettävää, kuten ABS, taka iskarit, "käsi"jarru, pyyhkijät, peilit, ilmastointi ja puhaltimen keskisuuttimet. Ne kun saa toimimaan oikein niin pitäs olla iloa pitkäksi aikaa.

    Kiitos vaan kaikille avusta ja hyvää kesän alkua. Ei olisi tämäkään projekti ollut näin "helppo" ilman teidän apua.
     
  16. PK

    PK 1st gear

    No mikäs pyyhkimiä vaivaa?
     
  17. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Toimii... ei toimi.. toimii... ei toimi..
    Yleensä nopein asento toimii ja kun silloin painaa pesunappia, niin rupeaa toimimaan muutkin asennot. Ainakin hetkeksi. Takalasin pyyhkijä toimii hyvin.
    Tänään rupes lasin nostajat temppuilemaan. nostaa lasin mut ei laske kuin silloin tällöin.
     
  18. PK

    PK 1st gear

    Pyyhkimiin olen laittanut tällekin palstalle joskus korjausvinkin. Eli ota moottori irti. Lähtee kun irroittaa pyyhkimen mekanismin sieltä moottorin päästä ja sitten kolme ruuvia, joilla moottori kiinni. moottoria kun saa hieman irti, niin saa sähköliitoksen irti. Sitten vain sen moottorin "älyboxin" kansi auki ja katsomaan onko sen sähköliittimen piirilevyyn juotetuissa liitoksissa kymäjuotoksia. Yleensä on, nuo kun tinaa kuntoon niin taas toimii. Vian kuvaus ainakin on sama, kuin oli mullakin.

    Sähkölasin nostajissa vaikkaisin katkaisijassa olevan hapettumaa/kulumaa ym. eli normaalia tämän ikäisissä autoissa. En ole tutkinut saako katkaisijoita purettua vai ruiskiiko vain sinne sisään crc:tä ym.

    Löysitkös sen polttoainesuodattimen. Kannattaisi vaihtaa, mulla ainakin oli suodattimessa kivan näköistä töhkää kun viime syksynä vaihdatin.

    Mites se abs. Löytyiskö läheltä pajaa joka lukisi vikakoodit, paikantuisi ehkä tarkemmin minkä pyörän anturista kyse. Siinäkin veikkaisin jotain liitin vikaa (esim johto poikki liittimen juuresta, jos ei ole johtoa tuettu oikeisiin paikkoihin remontin jälkeen).

    Mikäs niissä takaiskareissa mättää?
     
  19. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Ahaa, pitää irottaa pyyhkijänmoottori kuhan sade loppuu. En osannut arvatakkaan että siellä olisi joku piirilevy.

    Katkaisijaa miekin aattelin, tuntu niin "pehmeeltä". Yleensä ne saa purettua, ei ehkä täysin ehjänä mutta liimalla saa parsittua kasaan.

    Suodatin löyty. Oli vaan palkin takana piilossa. Puhaltelin siihen ja ilma kulki hyvin. Testasin myös bensan avulla (letku irti ja virrat päälle). Hyvin suihkutti, pitää se vaihtaa silti ennen syksyä.

    ABS antureita arvelin katsella viikonloppuna ja puhdistaa ne, takapyöristä siis.
    En vielä tunne Kiteetä niin hyvin että osaisin järkevään korjaamoon viedä.

    Kuskin puoleinen takaiskari kolisee aika pahasti ja katsastus pukkaa elokuussa päälle. Arvelin ensin että siellä on kumipusla sökönä, mutta vasen puoli autosta on jonkun verran alempana kuin oikea. Siitä päättelin että voi olla viisaampi vaihtaa koko iskari/iskarit. On tuolla kuitenkin rullattu jo 220 tuhatta mailia, eikä ole tietoakaan milloin siihen olisi vaihdettu mitäkin.

    Meinasin jo laittaa auton myyntiin, mutta kun taas pääsi sillä ajamaan niin muistui mieleen minkä takia se meille yleensä tulikaan. Pitää vaan sinnikkäästi korjailla nuo pikkuviat. Eihän ne kuitenkaan auton syytä ole, vaan entisten omistajien jotka ovat laiminlyöneet auton huollon.
     
  20. PK

    PK 1st gear

    Iskarista taitaa olla sitten mehut pois? Mulla tyhjeni vuosi sitten toisesta takaiskarista yhteen parkki halliin tunnin aikana kaikki öljyt. Ostin us-centeristä uudet. Alkuperäiset oli muistaakseni jotain 220e/kpl. Ostin tarvikeiskarit jotka sai jotain 270e/pari. Noissa tarvikeiskareissa on erilaiset paineilmasysteemin liittimet kuin alkuperäisissä, mutta sarjassa tulee sovitteet, joilla homma hoituu. Itse asiassa sovite sarjassa on paljon erilaista himmeliä, joita ei ainakaan tarvi kaikkia. Jouduin vähän miettimään noita ilmaletkuja, mutta on nyt ainakin vuoden pelannut.

    Noista itäsuomen korjaamoista mulla ei ole kokemusta, joku muu voisi vihjata missä koodit kannattaisi luettaa. Koodithan voi lukea itsekkin. Ohjeet löytyy ODstäkin jostain keskustelusta (oiskohan tuolla sähkölaitteet osiossa).
     

Kerro tästä muillekin!