Pontiac trans sport temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ponisti, 26.12.2008.

  1. ponisti

    ponisti 1st gear

    Mikähän vaivaa ponia,auto 2.3 vm-95?Auto lähtee kylmänä käyntiin vajailla pytyillä(tuntuu siltä),kierroksilla korjaantuu sit,tyhjäkäynnillä niin kylmänä/lämpimänä "katkoo" käyntiä,ei sammu mutta "nuokahtelee"?Nyt pari päivää seissyt pihassa,kun ei pysty ajamaan kuin n.parin tonnin kierroksilla,muuten temppuilee.Vikavalo ei pala,kuin virrat kytkettäessä,bensapumppu uusittu n.1,5v,koko suorasytytys systeemi viime kesänä.
     
  2. PK

    PK 1st gear

    Enpäs näitä nelkkuja tunne, mutta tarkistaisin tyhjäkäynnin ilmaventtiilin eli IACin (kai näissäkin on). Tekee tuollaista ollessaan finaalissa.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jakopää?
     
  4. ponisti

    ponisti 1st gear

    Ei kait se kierroksilla enää vaikuta se IAC-venttiili,kun autoni temppuilee myös korkeilla kierroksilla,jos ei oikein hitaasti nosta kierroksia?Jakopää ketjulla,eiköhän mene sit kerralla jos menee?Epäilys bensapuolella,tukos tai vuoto?Niin ja kaikki alipaineletkut uusittu myös vasta(ennen tätä vikaa).
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos se ketju vaan venyy sen kriittisen pisteen yli, niin voi se vika alkaa oireilemaan noinkin. Ja jos ylärattaassa on nylon-pinnoite, voi se hajota kerralla, en tosin tiedä onko tuossa koneessa sellainen.
     
  6. weba

    weba 3rd gear

    Kampiaskelin asentotunnistin? Kokeile vaikka putsata ensiksi.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ilmavuoto imupuolella
     
  8. PK

    PK 1st gear

    Alkuperäisessä viestissäsi kerroit että temppuilee tyhjäkäynnillä ja kierroksilla toimii normaalisti. Juuri tuohon se IAC vaikuttaa. Vaikka ei vikavalo palakkaan niin lue silti ne koodit.
     
  9. ponisti

    ponisti 1st gear

    No ei se toimi kierroksillakaan,välillä kun kaikki sattuu kohdalleen,toimii niinkuin pitäisi.Koneen lämmöllä ei vaikutusta toimintaan.Tuossa mitä ajellut nyt,niin jatkuvaa kaasulla vaihtelua pidettävä,tai muuten "röpöttää" jne.Ei ole ennen katti haissut,paitsi nyt,voisiko se olla entinen ja tehdä tämän?Koodeja en osaa lukea ja missä niitä antureita on/kuvaa saisko?
    Lambda anturi myös syksyllä uusittu.(eri vian takia varalta.)
     
  10. PK

    PK 1st gear

    Kuten sanoin en tunne tuon nelkun sielunelämää, mutta kait ne vikakoodit luetaan samoin kuin kutosessakin. Klikkaa viestistäni käyttäjätiedot ja sieltä kaikki kirjoittamani viestit kohdasta etsit sellaisen jossa olen neuvonut koodien lukemisen. Jos on koodeja niin googlesta voi koittaa pontiac trouble codes ym haulla etsiä vastauksia.
     
  11. ponisti

    ponisti 1st gear

    Vikakoodit jäi sitten lukematta,ei ole kuin yksi nasta ylärivillä ja kaksi alarivillä,eli se uudempi "versio".Liittimiä putsailtu,ecm nollattu tänään,ei vaikutusta.Katin jälkeen putki hehkuvan punaisena muutaman sentin matkalta päivällisen "testi" ajon jälkeen,normaalia vai?
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Sytytyskatkoja?? Bensa palaa vasta katissa... Tulpat??
     
  13. ponisti

    ponisti 1st gear

    Päivitystä ongelmaan vähän.Pakoputki ja katti tarkistettu,kunnossa ovat.Sytkäpuoli kunnossa myös,puristukset samalla mitattu ok.Imuilma vuodot tutkittu/mitattu paine ja kunnossa on.Kaasuläpän asentotunnistin testattu.Kampiakselin asentotunnistin myös kunnossa.Jakopää ei äännä,mutta ei tutkittu vielä.Bensaa palaa ihan älytön ja vika pysyy...
    Tarkistan/putsaan sen iac-venttiilin vielä,mites jos lambda olisi sököksi mennyt,pitäisikö vikavalo syttyä?
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jakopään voi tarkastaa avaamalla virranjakajan kannen ja ja pyörittelemällä konetta edestakaisin. Pyörijän kuuluu lähteä seuraamaan heti kun koneen pyörityssuuntaa vaihtaa. Jos on reilusti viivettä, voi jakopää olla löysä.
     
  15. ponisti

    ponisti 1st gear

    Nyt alkaa ajatukset loppua täälläpäin.Eikö tuon auton vikakoodeja saa itse luettua,kun on tuolla liittimellä(mikä lie)?Lambda testattu,pistokkeen poisto sytyttää vikavalon,ei muuta vaikutusta.Iac:n poisto nostaa kierrokset n.1500rpm,ei muuta vaikuta.Tps:n poisto sytyttää vikavalon,ei muuta(tyhjäkäynnillä).Sitten onko tämä Map?,pressure sensor,korjaa tyhjäkäynnin,auto toimii pikkuhiljaa kierroksia nostaen.
    Mitä antureita vielä on ja onko vaikutusta kyseiseen vikaan,IAT ja nesteen lämpöanturi esim.???
    Jotenkin tuntuu että,kun vikavalo syttyy ja ecm menee "varaohjelmalle",niin toimii paremmin.
     
  16. ponisti

    ponisti 1st gear

    Ei vissiin kellään enää ajatuksia kotikonsteihin,niin kertokaa löytyykö tuohon käypää testipistoketta mistään ja ilmeisesti esim. boschin testerillä voi lukea sit (opel/gm huoltopiste).
    Tai missä olisi lähin paikka luetuttaa koodit,jos joku tietää?
     
  17. jarnor

    jarnor 1st gear

    Katoppa se sytkäpuoli uudelleen. Meillä ollut kahteen kertaan vastaava vika(ainakin samat oireet) ja molemmilla kerroilla vika oli ns. välikannessa vai mikä se virallinen nimi nyt olikaan? Eli se tulpanjohdot korvaava osa. Toisella kertaa ainaskin se meni kahden tulpan osalta oikosulkuun, eli löi ristiin. Saat sen mitattua kun otat puolat pois ja yleismittarilla mittaat meneekö joistakin tulpista virrat ristiin ja meneekö yleensäkkään virrat läpi. Meillä uusi kansi kesti puolivuotta ja sen jälkeen uudet oireet. Tällä kertaa onneksi takuuseen. Niin ja tämävika ei näy sitten koodeilla, tarkistivat ne ekalla kerralla. Muistaakseni kannen osuus oli laskussa n.130 €

    Ekalla kerralla auto oli melkein kaksviikko Mäellä, kun eivät kuulemma kerinneet kattomaan. Oli aika varattu normaalisti ja ne oli varannut parituntia aikaa korjaukseen joka ei riittänytkään(eivät kuulemma löytäneet vikaa heti). Joten auto tyrkättiin tallista pihaan seisomaan ja odottamaan parempia aikoja. Arvatkaa olenko vienyt pirssiä sinne toista kertaa... Uudelleen korjauksenkin tei itse ja hain vain osat takuuseen Mäeltä.
     
  18. ponisti

    ponisti 1st gear

    No,mulla saattaa joku aamu joskus vikavalo jäädä palamaan,mut seuraavalla käynnistyksellä ei syty enää.(ECM nollattu joka välissä).Ja se sytkäpuoli suljettiin pois vikalistalta,kun tulpat oli ihan hyvän näköiset/puhtaasti polttaneet?
    Nyt on ECM:n lämpötila tunnistin uusittu,ei vaikutusta.
     
  19. jarnor

    jarnor 1st gear

    kyllä siltikin suosittelisin sen kannen mittaamista. On meinaan niin tutut oireet kuin olla ja voi Etenkin se pakoputken punaisena hehkuminen, maksimi vauhti mitä autolla tuollaisen sai oli muistaaksni 60 ja 80 välillä. Muistaakseni itsellänikin oli ekalla kerralla ollut kuulemman suhteellisen normaalit tulpat.(ainakin Mäen asentajan mukaan). Meilläkin vilkautteli muutaman kerran vikavaloa ko. vian aikaan mutta se oli peräisin ilmastoinnista joka on temppuillut muuten.

    Se kansihan on helppo ja nopea mitata ihan normaalilla yleismittarilla / vastusmittarilla. Mittaat vain meneekö puolan puolelta virta tulpille ja sitten mittaat puolan puolelta linjat ristiin että meneekö virta linjasta linjaan.
     
  20. ponisti

    ponisti 1st gear

    Mittaan huomenna vielä MAPin ja jos kunnossa,niin palaan sytkäpuoleen sitten.
    Viime kesän sytkä oireet vaan oli niin erilaisia,muuten käynti ok,mutta "vedätyksellä" alkoi käymään kolmella,lopulta simahti sitten modulia myöten.
    Nyt tyhjäkäynti raskasta/katkoilee,ei sammu.Nopea kaasun lisäys aiheuttaa "tukehtumisen",samoin "vedätys".Hitaalla kaasun nostolla pelaa ok ja kulkee vaikka 200kmh... :lol:
     

Kerro tästä muillekin!