Pontiac trans sport temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ponisti, 26.12.2008.

  1. ponisti

    ponisti 1st gear

    Nyt tarttis varmaa tietoa MAPin toiminnasta.Yhden ohjeen mukaan tyhjäkäynnillä pitäisi ECMlle mennä 0-2 volttia ja kaasuläppää avatessa max 5 volttia?
    No mulla näyttää tyhjäkäynnillä n.2 volttia ja kaasua lisätessä tippuu n.1-2 voltin väliä seilailemaan,ei nouse yli 2 voltin???Eli onko se MAP anturi "jumissa" sökö???
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Tässä GM:n kahden barin mapin ulostulojännitteet(en tiedä mikä MAP sulla siinä on). Eli jos autossas on normi tyhjäkäyntinopeus käyden kunnolla ja oletetaan, että imusarjan alipaine olis n. 15 inHG, ni jännite tulisi olla noin 1 V. Sä sait tulokseksi n. 2V eli vain 5 inHg.

    Aivan kuin olisi imuvuoto jossain tai sit tuo MAP on sökö käskyttäen kompuutteria tarjoilemaan väärin bensaa....???????


    Manifold Pressure
    (relative sea level / absolute) 2 Bar
    MAP Output
    14.31psi / 29.01psi 4.90V
    14.00psi / 28.70psi 4.84V
    13.00psi / 27.70psi 4.67V
    12.00psi / 26.70psi 4.50V
    11.00psi / 25.70psi 4.33V
    10.00psi / 24.70psi 4.16V
    9.00psi / 23.70psi 3.99V
    8.00psi / 22.70psi 3.82V
    6.00psi / 20.70psi 3.47V
    4.00psi / 18.70psi 3.13V
    2.00psi / 16.70psi 2.79V
    0.00psi / 14.70psi 2.45V
    5.00inHg / 12.24psi 2.03V
    10.00inHg / 9.78psi 1.61V
    15.00inHg / 7.33psi 1.19V
    20.00inHg / 4.87psi 0.77V
    25.00inHg / 2.41psi 0.35V
    29.10inHg / 0.40psi 0.02V
     
  3. ponisti

    ponisti 1st gear

    Imuilma vuodot tutkittu,ei vuotoa.Tyhjäkäynti raskasta,bensan katkusta,"pätkinäistä".Näyttää sitä 2 volttia.
    Kaasun lisäys laskee volttimäärää seilaten n.1-2 volttia?
    Ymmärsin että seos liian suuri tyhjäkäynnillä (alipaine suuri) ja laiha seos kierroksilla (alipaine pieni),näillä mittauksilla???
    Sen alipaineletkun sulkeminen ei vaikuta kun joskus,sammuu(eli alipaine häviää,seos menee täysille)?
     
  4. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo alipaine saattaa olla pieni, koska tyhjäkäynti ontuu ja siksi MAPin arvot korkeat. Onkos siinä MAPin lisäksi MAF eli ilmamäärämittari, ilmeisesti? Nuo oireet viittaavat myös sen viallisuuteen, eli pelaa kohtuullisesti vain kun on kierrokset päällä, muuten ajettavuus surkea. Kaikki MAF- viat eivät anna vikakoodia. Jos siinä on MAF, nii saisitko sen lainaksi jostain ja kokeilisit( ei kannata ostaa turhaan, on yleensä hinnakas)?
     
  5. ponisti

    ponisti 1st gear

    Nyt olisi tarkoitus vielä mitata se alipaine uudestaan ja samalla mitata ne MAPin voltit kanssa.(uusi maksaa 185eur)
    Jos joku viitsisi mitata omasta ponista sen MAPin toiminnan,niin tulisi sekin selväksi miten sen kuuluu toimia oikein.Mulla sen MAPin numero 16165793,varmaan orkkis.
    Voi kun saisi sen testerin jostain,us centerillä sanoivat,että sillä näkyisi heti mikä ei pelaa,niin ei tarttis "arpoa"...
     
  6. ponisti

    ponisti 1st gear

    Vielä kerran jotain tarinaa.MAPpi tutkittu yleismittarilla ja alipaine testerillä,ei ole viallinen näillä näkymin.MAFfia ei ole.Viat samat kuin tarinan alussa+nyt aamuisin jää kierrokset päälle mitä kaasua lisää,korjaantuu seuraavalla starttauksella.Vikavalo ei ole palanut kertaakaan.
    Kellään kokemuksia A1-autoväristä Kempeleessä,siellä olisi laitteet,kun vain pääsisi sinne...
    Mites tämä winaldl,ei löydy tätä pontiacia luettelosta,ei vissiin toimi?
     
  7. jarnor

    jarnor 1st gear

    Moi

    Meillä on kanssa joskus ollut tuota kaasun "jumiintumista" joka tosiaan korjaantuu seuraavalla startilla ja pari kertaa se on korjaantunut terävällä kaasun painalluksella / vapauttamisella, mutta yleensä siitä ei ole apua ollut. Meillä tuota ongelmaa on ilmennyt nyt talvella silloin kun ilma on ollut ensin kosteampaa ja pakkanen on tämän jälkeen kiristynyt. Tiedä sitten mistä tuo johtuu?

    Toivottavasti löydät lopulta sen vian.
     
  8. ponisti

    ponisti 1st gear

    Nyt palaa jo käämit tämän kanssa,putsailin/tarkistin kaikki letkut,egr venttiilin jne.Ei vuotoja eikä vaikutusta.
    Sytkäpuolen kansi mitattu on kunnossa.Nyt tulpanvaihdon jälkeen pelasi n.5min rykimättä tyhjäkäyntiä ja ajoa,kunnes sitten taas alkoi samat viat.
     
  9. ponisti

    ponisti 1st gear

    Nyt ei sitten enää käynnisty!Startti pyörittää,bensa haisee,pumppu jää päälle heti kun virrat kytkee?Ei yritäkkään hörähtää.
    Tätä ennen ECM boksilta liittimet tarkistin,oli sulake ja akkukenkä irti ja toimi vielä sen jälkeen pari päivää,samoilla oireilla kuin ennenkin.
    Miten jos otan noita antureita yksitellen irti,niin voisiko tuo ECM lähteä "vikatilassa" päälle,että saisi käymään tuon auton?Vai mitä alan tutkimaan?
     
  10. PK

    PK 1st gear

    Voiskos tää viimeisin vika olla ruiskun bensanpaineen säätimessä. Yhdessä pontiacissa meni paineensäätimen kalvo hajalle ja pukkasi imusarjaa ja ilmansuodattimeen bensaa alipaineletkun kautta, kun yritin starttailla. Eli kun paine ei linjassa noussut niin pumppu pumppasi koko ajan.
     
  11. ponisti

    ponisti 1st gear

    Mistäs tämä bensanpaineen säädin sit löytyy ja miten se tutkitaan?Eikö tuolle pumpulle ole sulaketta/relettä,että saisi pois päältä?
    Kipinästäkään tietoa,kun tuota syorasytkä paskaa pysty mittaamaan?
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Ei pumppua hirveästi kiinnosta, onko linjassa painetta vai ei.
     
  13. PK

    PK 1st gear

    No tiedä siitä kiinnostaako sitä pumppua tuo paine. Mutta olenko ymmärtänyt väärin vai mikä sen pumpun pysäyttää, kun kääntää virrat päälle, niin useimmissa autoissa pumppu hurahtaa ja sitten pysähtyy ja käy jatkuvasti vain kun auto saadaan käyntiin. Olen luullut, että siellä on joku paineentunnistin (ei se ruiskulinjassa oleva säädin) joka tunnistaa vastapaineesta yms. ettei kannata pumpata kun bensaa ei mene. Onko tuo sitten vain joku aikareleistys yms. ettei hurise, kun auto ei ole käynnissä.

    Tuon 2,3 koneen bensanpaineen säätimestä ei ole hajuakaan, mutta siinä se jossain ruiskulinjaston alkupäässä piilee.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pumpun käynnistää ja sammuttaa aikarele. Sitten kun kone käynnistyy, saa pumppu virran moottorin öljynpaineanturin yhteydessä olevan kytkimen kautta. Ja noista bensapainesäätimistä mulla on sellainen tuntuma, että TBI-systeemissä ei sellaista ole, mutta monipisteruiskuissa on. Ainakaan '91 3,1liter TBI Transportissa ei sellaista muistaakseni ole.
     
  15. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    miulla on 3.8 transsportti -93 eikä miulla ainakaan vaikuttanut tuo öljynpaineen anturi mihinkään, oli nimittäin poissa pelistä pariviikkoo :lol:
    ja auto toimi ihan normaalisti 8)
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo edelläkuvaamani polttoainepumpun ohjaustapa on kaiketi sitten ainoastaan Chevy-koneisissa ruiskuvehkeissä. Näin se ainakin on TPI Firebirdissä ja tuossa em. Pontiac Transportissa.
     
  17. Fargo

    Fargo Gearhead

    Tuon kaltainen vika oli mulla tosin eri koneessa ja eri autossa mutta oireet sopii. Lämpöanturi ja maavika. Jos siellä koneen päällä olevassa johtosarjassa mikä menee mm antureille jne on yksi tai kaksi maadoituspiuhaa niin katsoppa että saavat maita kunnolla. TBI-pikkulohko meni aivan sekaisin kun oli pikku hapetuma yhden maapiuhan luona, teki kaikkea tuota mitä sullakin. Ja sai muuten hakea sitä vikaa.
     
  18. ponisti

    ponisti 1st gear

    No joo,poni käynyt taas jonkin aikaa samoilla oireilla kuin ennenkin.Käyntiin lähti kaikenlaisen rassaamisen jälkeen mystisesti.
    (ajonesto sekoili,akkujännite vähänä,bensapumpun rele jumissa?)
    NYT SITTEN TOIMII LOPULTAKIN!!!Taas oli puolat sökönä sitten loppujen lopuksi.Mikään skanneri tai muu ei kertonut vikaa,vaan osa osalta kokeilemalla selvisi.Kiitos A1-autovärin Kempeleessä.
     
  19. jarnor

    jarnor 1st gear

    Onneksi olkoon. Jännä nähdä kuinka itsellä käy. Alkanut poni taas kettuilemaan. Kylmänä käynnistettäessä käy tyhjäkäynnillä huonosti ja muutenkin pätkii. n. 10 km ajon jälkeen alkaa toimia normaalisti. Välillä vilkuttelee vikavaloa, tarttis mennä testeriin tutkimaan. Ja toivoa samalla parasta....
     
  20. automies70

    automies70 1st gear

    jenkki vikaako

    kiimingissä on halosen henry joka näitä värkkää ihan työkseen kannattaiskohan siltä kysästä jos jotain tietäis,yleensä chevroletin päälle kyllä tietää ,mut on sillä ollut korjattavana kaiken merkkistä...on ollut pari autoo hänellä korjattavana .yhteen täys uusi automaattilaatikko sisuskalut,toiseen turbiinin korjaus ja vaihto,...en ole käynyt aikoihin joten en tiedä vieläkö korjailee...
    henryn autopaja !!auttaa ainakin jos soittelet
     

Kerro tästä muillekin!