Pontiaciin puristuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maxvo2, 4.3.2020.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Heh… kypärä tosiaan päähän.
    Pitkäpiimäistä on näemmä mun koneen kasaus. Saattaisi jopa sanoa, että vastustaa. Marraskuun alussa tulee vuosipäivä täyteen. Mäntien tilauksen kanssa meni melkein 9 kuukautta. Ensimmäinen valmistaja lupaili ja kyseli lisäaikoja marraskuulta -20 pääsiäiseen 2021. Vihelsin pelin poikki ja tilaus ROSSille. Männät tuli kuten luvattiin. Lahden kansityö teki tällä välin kansiin täyden kunnostuksen. Chevyn 2.02 imuventtiilit ja Ponun omat 1.77 pakovenat. Uudet ohjurit ja seetityöt. Rst pakoseetit myös paikoilleen.

    Mäntien saavuttua koekasaus yhdellä männällä jolla varmistin että kaikki palat sopii pyörimään. Toimii ja tilaa riittävästi. Vanhat männät irti ja uutta kiinni sekä lohkon poraus stressilevyllä. Sattuu tuossa naapuripitäjässä asustelemaan ystävällinen Pontiac harrastaja jolta sain levyn lainaan kohtuullista korvausta vastaan.

    Kasauksessa omaa mokaa ja hiukkasen koneistamonkin. Männäthän ovat puristesovitteiset. Kiertokankiin oli merkitty front merkinnät ja mäntiin nuolet kuten kuuluukin koneistamossa. Aiemmin olin jo numeroinut kanget.
    Eli ykkönen ykköseen ja kakkonen kakkoseen jne. Front merkintää seuraten. Alapesiä en sitten kummemmin seurannutkaan. Kiinni ja momenttiin. Kaikkihan oli kunnossa paitsi että eipä olekaan. Hitto männän patti väärällä puolella sylinteriä! Mitä v….tua? Kanget myös väärin päin kampiakselissa, viisteet kankia vasten ja tasainen puoli kampiakselin limppua kohti. Poikkesin koneistamolla ja porukalla harmiteltiin. Sovittiin, että jos joutuu mäntiä irrottamaan niin koneistamo vastaa huutoonsa. Eli suoraselkäistä vastuuta.
    Missä virhe? Yleensähän vinkkeleissä menee ykköspytty edellä vaan ponussa meneekin kakkospytty edellä. Homma purkaantui kun vaihdoin parilliset männät / kanget parittomien puolelle ja parittomat parillisiin. Nyt pelittää.
    Mellingin Hi-pressure öljypumpun hommasin jo -20 syksyllä muiden romujen mukana rokkiautosta. Tiivitesarjaa, keinuvipua, uutta nostajaa jne… samaan pakettiin.
    Mellingin nostajat purin ja putsasin jo talvella. Oli niissä hieman metallilastua tms. hilettä. Öljypumpun päätin purkaa ja tarkastaa kuitenkin ihan varmuuden vuoksi ennen asennusta. Pohjalevyssä rujot naarmut ja toinen hammasrattaista oli työstämättä pohjasta. Siitä naarmut, olisi paineet olleet aika ohuet jossain vaiheessa. Proudly made in USA….
    Otin budjettirempassa uusitun pumpun jolla oli ajettu se 5000km. Purin tarkastin ja vaihdoin hi-pressure pumpusta tiukemman jousen koteloineen nyt on pumppu ok ja uutta vastaava.
    Eilen oli tarkoitus laittaa keinuvivut kiinni ja säätää preloadit sekä sulkea nostajalaakso. Vaan eipä tarvinnutkaan. Putsasin peltikeinut, proudly made in USA by Sealed Power. Neljässä keinussa hieman erilainen pinta kuin muissa. Kaikistahan toki puuttui lukkomutterit jotka rokkiauto hyvitti laskussa jo aiemmin. Keinut puhtaana nättiin riviin asennusta varten. Hetkinen…. työntötankojen kuoppa keinuissa vaikuttaisi olevan eri kohdassa näissä neljässä keinussa. Lopuissa hieman lähempänä studin aukkoa. Onkos nyt vipusuhde erilainen? Millään kotikonstilla ei tarkkaa mittaa pysty tekemään. No 400 projektilohkoon vanha nokka paikalleen ja kova nostaja sekä vanha kansi. Heittokello kiinni ja vertailemaan nostoa näillä keinuilla. Todellakin nostossa oli eroa neljä millin kymmenystä ko. nokalla. En viitsi rakentaa konetta jossa venttiilit avautuvat erilailla muutamassa pytyssä joten tilasin uudet peltikeinut. Saas nähdä miten kertomus jatkuu… tilasin samalla yhden 1:6 vipusuhteisen keinun ihan hupaa malliksi. Olisiko käynyt niin että mulla on 14 kpl 1:6 vippoja vai onko valmistus toleranssit syynä eroon.
    Raportti jatkuu kunhan vipat saapuvat. :D
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. JJHa

    JJHa Gearhead

    No helpolla pääsit; omassa 455-projektissa uusi billet-vesipumppu vuosi heti juorusta ja kaksi nostajan kuppia jäi pohjaan jumiin. Oliko sulla muuten 60-luvun kannet vai miksi laitoit seetirenkaat? Pontiac taisi karkaista vuodesta ´71/72 alkaen kansien istukat jo tehtaalla induktiosilmukalla.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kannet on -71 vuoden 94 valua. Seetirenkaan halusin kun en ollut varma onko karkaistu vai ei. Lisäksi alkuperäinen 1.96 pakovena vaihtui 1.77 halkaisijalla olevaan ponun venaan.
    Ainakin venttiilit pitää koska kaadoin kaikkiin palotiloihin sinolia ja kahden minuutin jälkeen olivat kanavat edelleen kuivat. Eli kansiremppa ainakin seetien osalta ok.
     
  4. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Paljonko kustansi ROSS:in mäntäsarja?
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hiukkasen päälle tonnin veroineen. Oli edullisempi ostaa Butler Performancen kautta.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    No ny.

    Kone on niputettu ja nokka ajettu dynossa sisään sekä katsottu mitä siitä koneesta voimaa tai voimattomuutta löytyi.

    335 konia / 5300 rpm
    338 ftlbs/ 4000 rpm

    Kelpaa minulle.
    Mielenkiintoinen prosessi tavan harrastajalle. Jotain taas oppi ja näki jotain mistä ei juurikaan ollut aiemmin haisun palaa.
    Kiitos neuvojille: Artsiracing nimimerkin nostan tikun nokkaan positiivisessä mielessä. Koskaan en herraa ilmeisesti ole turvatusten tavannut, mutta vinkkejä sain ja ihan oikeaan suuntaan. Kiitos.

    Seuraavaksi laitetaan TH-200R4 koneen jatkolle ja 10 Bolt BOP perään tulee lukko ja 4.11 välläri. Näilläkin eväillä ehtii hyvin Ullan Pakariin kahveelle.
     
    Herje, Chevette, Rekkuriepu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Miten niiden vippojen kanssa käytiin? - Että oliko osa 1.5:1 ja toiset 1.6:1...
    Miksi tuohon tuli 2,02 imuvenat? Kun Pontiac:iin sopii 2.11 venttiilit kansiin...
    Olisko nuo isommat ottaneet 350 porauksen reunaan kiinni?
    Mihin koslaan tämä on tulossa? Mulla on ollut jo monta vuotta TH200-4R loota FB:ssä.
    Ensin 305 SBCn kanssa ja nyttemmin 400 Ponun perässä. Sopi helposti TH350 tilalle, takakiinnike siirrettiin palkin toiselle puolelle, kardaaninakin käy sama. Loota kärsi kun oli 2.73 välitys, mutta nyt on 3.42 ja toimii hyvin. Noin 2000rpm 120kmh vauhdissa. Lootaan laitettiin alku syksystä Painless lukkoturbaanin ohjaus, nyt toimii kuten pitääkin. Kytkee automaattisesti ja irrottaa kun pitää, kaasuttaessa ja jarruttaessa.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuo imuventtiilin vaihto chevyn imuvenaan johtui juurikin 350 porauksesta, ei oikein ole tilaa. Samalla kun kyselin Kauffman Racingiltä alukansien hintaa niin kysyin mitä venttiiliä käyttävät 350 koneen kansissa, ja vastasivat 2.02 imuvenaa käyttävänsä. Olisi ollut muuten kohtuu arvokas paketti tilata kansipari Kauffmanilta. Veroineen ja tulleineen viime syksynä 3000 juuroa ja rapiat kotiovelle. Jäi tilaamatta.

    A-koppa Ponuun eli -71 rättikatto Le Mansiin tuo tekniikka tulee. Jostain muistelen lukeneeni, että näissä A-korisissa on valmiit reiät rungolla TH-400 varten. Eli poikkipalkkia taaksepäin ja tämän pitäisi riittää.

    Mun täytyy ajan kanssa tsekata ja verrata ne keinuvivut. Ei ollut listan kärjessä kun kasasin konetta. Mutta nyt on ainakin yksi ihan oikea 1:6 vippa johon verrata.
    Laitoin uudet vipat ja jätin itselleni tämän ”sekasarjan”. Joutaa pois jos joku kaipailee. Saattaahan se olla, että menee valmistustoleranssien piikkiin nuo erot.

    Täytyy tutkia miten tuon looran saan pelaamaan. Laatikon tekee mutaraaseri. Matilta saanee vinkit miten fiksuin toteuttaa. Jarruvalokatkaisijan vaihdan tuplaliittimilla olevaan katkaisijaan jolloin turbiinin lukon saa auki kun painaa jarrua.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Just tulin tallilta ja tsekkasin niin rungossa jo tehtaan jäljiltä useampi reikä sovitella poikkipalkkia taaksepäin. Luulisi onnistuvan laatikon vaihto.
     
    LPV tykkää tästä.
  10. tero79

    tero79 3rd gear

    Juu! siellä on pitkä rivi reikiä.. menee 200 loota nätisti.. laitoin aikanaan omaan -69 gto:hon 2004r lootan..
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Muistaakseni käsijarruvaijeri (keskipala)on sitten eri, kun laittaa palkkia taaemmas.
    Muista tarkistaa.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juu pitää tsekata jahka saa laatikon.

    Ja peräkin tiputtelee viimeisiä öljyjään astiaan. Siis Pontiacin BOP. Perämies kuitenkin halunnee kohtuu kuivan perän…..
     
  13. SK

    SK Gearhead

    Mitenkäs näiden putkien kanssa kävi?

    Jos vaihtaisi tavalliset pakosarjat RA-sarjoihin, niin selviäisikö pelkkien etuputkien (vaimentimiin saakka) vaihdolla?

    Millaiset pakosarjat sinulla on: orkkiskokoiset 2 1/4” vai aftermarket 2 1/2” ulostulolla?
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Koneessa on nyt nämä: https://www.ramairrestoration.com/p...-ram-air-style-factory-headers-oversized.html

    Martelius teki vain lähdöt sarjoilta korin alle, eli reilun metrin pätkän.
    Himoittaa asentaa sivuputket. Takajousien alle on jo tuuman nostavat palikat. Ja takagummiksi tulossa 255/70-15. Retroa nääs nuoruuden malliin.
     
    leemu tykkää tästä.
  15. SK

    SK Gearhead

    Kiitos. Samat sarjat mielessä, mutta tarkoitus yhdistää ne orkkisputkistoon.
     

Kerro tästä muillekin!