Ponun 305 rötää lämmetessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 18.3.2018.

  1. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Eli sellanen ongelma ilmennyt tuohon poniin että lämmetessä alkaa "rötäämään"kun antaa kaasua enemmän,ja välillä vedättäessä sammuu heti kun nostaa jalan kaasulta,tuossa on oletettavasti orkkis quadrajet ja egr:rästä on alipaineletku irti,ilmeisemmin ollut jo pitempääkin ja saastevehkeet muutenkin lähteneet.mistähän osaisi lähteä vikaa paikallistamaan?mittarissa vajaa 180tml ja canadan malli
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onko egr letku tulpattu?
     
  3. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ei taida kyllä olla...ryyppy on poistettu käytöstä myös ja se egr tatti on paikoillaan
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei egr:ää poisteta katkaisemalla letkua, jos kaikki n.s saastelaitteet on poistettu, olisi jonkun asiaa tuntevan syytä vilkaista konehuonetta. Ryypyn poistaminenkaan ei ole mikään uroteko ;)
     
  5. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Lämpötila-anturi?

    Onkos noissa Kanadan malleissa lambdaa?

    Edit; Jaa ei siinä saastevehkeitä enää ollutkaan.......
     
  6. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Joo ei tuossa ole saastevehkeitä,ja kaasuttajasta on poistettu ryypyn vivustot ja lukittu läpät aukiasentoon...ostin siis tälläsenäänaloin vaan ihmettelemään nyt tuota kun lämmetessä rötää,ja tuota egr tattia justiinsa että varmaan sekin olisi syytä ottaa pois ja tulpata..tossa ollu muutenkin aika TI miehen ratkaisuja joissain kohtiin ympäri autoa
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onkohan paikallaan oleva quardajet ns. sähköinen versio? Jos on, niin siinä tapauksessa saastelaitteiden riisumisen seurauksena on vain käyntihäiriöitä. Kaasari,EGR, lambda, virranjakaja yms. toimii kimpassa ja ongelmia tiedossa jos niitä umpimähkään poistaa käytöstä. Vanhanliiton sähkötön quardajet toimii ilman EGR venttiliä, mutta seoksia joutuu ehkä säätämään cruise alueella. EGR venttiiliä ei tarvi poistaa paikaltaan jos on tiivis, mutta tuloletku pitää tulpata, ettei tule alipainevuotoa kaasarille päin. Ryyppyn olisi suotavaa olla toiminnassa kylmillä keleillä, miksiköhän sekin on poistettu käytöstä?
     
  8. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    En osaa sanoa onko sähkötön vai mekaaninen ryyppy ollut,mutta siis toimii kylmänä ja käy nätisti mutta lämmetessä alkaa se rötääminen kun polkasee kaasua,mittaristossa palaa koko ajan "check engine"merkkivalo,jostain sain käsityksen että alipainevuotoa voi tarkoittaa...alipaine letkuja/putkia on tullu jo vaihdettua mutta se egr letku pitää sitten vielä tukkia kunnolla,kuuluukohan molemmista venakopista tulla letku kaasuttajan alipaineisiin vai toisesta vaan?
     
  9. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Auto siis on 84vm
     
  10. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Jos on saastelaitteet poistettu niin se valo palaa sen takia, siitähän saa koodit katottua

    Ohjeet:
    http://www.handen.us/caprice/aldl.html

    Alipainevuotohan oireilis kokoajan eikä vaan lämmettyä... Toisesta venakopasta letku kaasariin ja toisesta ilmanputsariin tms..
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Elikkä kyseessä sähköohjattu kaasari. Noista ei oikein voi repiä saastelaitteita pois ongelmitta. Varmimmin käynti korjaantuu vaihtamalla kaasari ja virranjakaja sopivaksi tai palauttamalla saastelaitteet ja yms. varusteet takaisin. Kannattaa kattoo ne vikakoodit.
     
  12. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Kaasari oli tarkoitus vaihtaa myöhemmin,mutta ostoilmoa laitettu siitä jos löytys hyvä käytetty. Tai sitten tyydyttävä uuteen pitää nuo vikakoodit koittaa setviä ja tukkia tuo egr kunnolla
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tiedä hänestä, mutta egr:n kautta vuoto ei välttämättä tunnu kylmällä koneella. Näitäkin vissiin erilaisia, mutta jotkut egr:t toimii käsittääkseni vasta lämmettyään.... eli alipaine vuoto ilmenee vasta kun egr tulee käyttöön....
     
  14. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tota mie itekkin oon miettinyt että kun vasta lämmetessä ilmenee tota rötäämistä,pittää tutkia kun pääsee auton luo
     
  15. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Egr mokkula oli kyllä tukittu ja nyt tukin sen letkunkin,vielä se tuntuu raskaasti ottavan kierroksia,jarrukliinerin kanssa suhuttelin imusarjan liitospinnat ja kaasuttajan juurenkin eikä tuntunut reagoivan...alkas vaikuttamaan että se on kaasuttajan puolella se vika,onkos tuohon Quadrajetin tyhjäkäynti seoksiin mitään sellasta "oletusarvoa "mistä lähtee hakemaan tyhjäkäyntiä kohalleen?eurofoordissa oli noin 1,5 kierroksen molemmin puolin,mutta onko näissä jotain vastaavaa mistä lähtee hakemaan?tovin kun käy tyhjää ja polkasee kaasua niin pölläyttää,eikä välttämättä ihan pelkkää ohjureden ohi tulevaa öljyä
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Et tainnut vieläkään mainita onko kaasutin sähköohjattu, eli onko kaasuttimessa sähköinen seossolenoidi vai ei? Ton ikäinen Pontiac on alunperin computer command control-moottorinohjauksella jossa ecm huolehtii seoksen säädöstä ja ennakoista, jos siellä on alkuperäinen kaasutin ja virranjakaja paikallaan ja joku turakki on poistanut osan järjestelmästä niin saat pyöritellä ruuveja ihan mielin määrin mutta ei auto sillä ala toimimaan... Kuulostaa taas sellaiselta tapaukselta missä autoa on ”korjannut” sellainen taho jonka ei pitäisi tehdä öljytason tarkastusta kummempia toimenpiteitä.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  17. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ei tuossa ole solenoidia kupeessa,ja varmaan sähköinen ryyppy ollut mutta kaikki nekin on purettu pois ja rautsikka langalla vedetty ryypyn läpät aukikyllähän tuo aika turakki ollu edellinen omistaja,syksyllä ostin tuon auton ja talvi mennyt korjaillessa jälkiä,etusatuloiden nuo pölysuojatiivisteet oli tehty possumassasta..mutta autoon palatakseni, Hei jakaja siinä on ja kellolta letku kaasuttajaan,sitten tuokin vähän kummastutti minkälainen välilaippa tai tiiviste pitäisi olla imusarjan ja kaasuttajan välissä?
     
  18. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Sen verran nyt tuli kokeiltua vielä noita seosruuveja,oletan ainakin että ovat tuossa etupuolella kaksi pientä ruuvia missä jouset alla,niin ei mitään vaikutusta käänti mihin suuntaan tahansa..otettava huomenna auki ja katottava onko miten paskanen sisältä ja suuttimet tukossa
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kannattaa kookletella kyseisen vekottimen alkuperäistä kaasutinta ja tarkistella näyttääkö nykyinen samanmoiselta vai onko kaasari vaihdettu toisenlaiseen, sähköttömään kenties.
     

Kerro tästä muillekin!