Power Big Meet 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja moshpit, 27.1.2013.

  1. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    lapinlahelta on se laikka-avo edseli,just ennen poweria saivat kilpiin.. 8)
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Onko porukalla autot kuorma-auto rekisterissä, kun ei kulje yli 80km/h?
     
  3. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Vain köyhillä on kiire, erityisesti henkisesti köyhillä.....
     
  4. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mä ihmettelen aina miksi sillä vanhalla jenkillä pitää ajaa 75 km/h? Vaikka olisi kuinka pro touring tai viritetty muskeli niin moottoritiella 120 alueella ajellaan 80 km/h. Itse kun tulee kesälomareissuja välillä heitettyä -60 cadillä jolla pystyy kyllä ajamaan suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan vaikka on ristikudosrenkaat alla. Ei vaan mun mielesta matka taitu jos ajaa max 80 km/h. Ruotsin puolella on toki helpompaa kun on hyvät ja leveät tiet niin pääsee hitaammista helposti ohi.

    Ainiin Powerissa tuli käytyä ensimmäistä kertaa. Kovasti oli paljon hienoja autoja ja ihan liikaa ostettavaa rompetorilla. Iltaisin tiesi kävelleensä kun yritti kaiken nähdä mitä alueella oli...

    Jonot ja alueen ruokahuolto oli järkytys. Onneksi portilla oli suomea puhuva henkilö joka auttoi ruuan lämmityksessä 9kk vauvalle. Pelasti suurelta osin meidän perjantai päivän.

    Sinänsä mukava tapahtuma. Saatetaan lähteä uudestaankin kun lomat osuu oikealle kohdalle.
     
  5. guru

    guru Gearhead

    tää on nyt taas koettu

    lauantaina yleensä liikennettä on vähemmän mutta nyt oli kyllä hyvin tukossa

    powerissa ei ärsytä kun kaks asiaa ruotsalaisten smurffi poppi ja 90% tapauksista kun letka seisoo paikallaan syynä on keskelle tietä parkkeerattu letukka jota ei voi kiertää
    ylennsä vielä sevy vani mistä soi smurffi hitit pa-kajareista
     
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Niin siinä kävi, että tuli käytyä Power Big Meet -tapahtumassa, jota minulle kehuttiin ja mainostettiin euroopan suurimpana tapahtumana.
    Torstain ja perjantain vietin alueella ja kummankin illan Västeråsin satamassa cruisingia suraten.

    Todetaan nyt samantien että tapahtuma oli iso pettymys...

    Miksi?
    Ensinnäkin lähdin paikalle rompetorin takia, jota luvattiin 5 kilometriä. Laskentatapa oli vähän venytetty, mittaamalla pöytien peräkkäin laskettu pituus ja olen käynyt Ruotsissa suuremmilakin rometoreilla.
    Rompetorin tavara on osaltaan hyvää, jos omistaisin Cadilacin niin en paljoa jaksaisi välittää kromiosista, koska uudet saa joka vuosi tuolta torilta, tarjolla oli jopa Kiinalaisia uustuotanto puskureita eri vuosimalleihin. Jos harrasteautoni ei ole Cadillac, niin aika huonosti osia oli; Fordiin, Chevyyn tai Mopariin, toki löytyi, mutta ei siten että torilta kokonaisen auton saisi kasattua, kuten Cadilaccin. Syy tähän on tietenkin se että Caddillac on ollut arvoauto ja niiden (kromi)osia on otettu talteen romutettaessa. muihin on sitten vähän vähemmän osia.
    JOS olisin halunnut ostaa nahkavyön, T-paidan, lippalakin, kuulakärkikyniä, farkkuja, korvakoruja, sormuksia, eteisen mattoja, sohvatyynyjä, lastenvaatteita, mikroaaltouunin, jääkaapin, CD-levyjä, tarroja, kangasmerkkejä rebel-lippuja tai vaikka avaimenperiä, NIIN silloin tuo rompetori on minua varten.
    Toki siellä on sitä kiiltävää kiinalaista venttiilikoppaa, MSD:n halvempaa tuotemerkkiä tai muuta yleis kilkettä mitä saa täälltäkin vauhtiputkasta tai Motonetistä, mutta ei niiden takia kannata puoleenväliin Ruotsia ajaa.
    Rompetorin ongelma on siinä että myyjät eivät vaihdu, koska tämän vuoden myyjät saavat etuosto-oikeuden ensivuoteen ja koska kiinalainen muovikilke menee kaupaksi, niin oikeat ihmiset, joilla on autonosia myytäväksi, ei pääse torille myymään. (keskustelin asiasta erään myyjän kanssa)


    Toki paikalla on myös autoja... mutta ei siellä aivan niin paljoa autoja ole, vaan se 18.000 autoa saadaan kasaan kun lasketaan joka päivän autot yhteen. Itse olisin odottanut näkeväni laajemmin autoja, myös harvinaisempia, mutta oikeasti harvinaisempia autoja kannattaa mennä katsomaan muualle, esimerkiksi 10-, 20-, ja 30-lukujen jenkkejä oli todella vähän ja niitä kannattaa mennä katsomaan vaikka Retromobileen. Montako aitoa Shelby mustangia siellä oli tai montako Ford GT40:stä?, entä missä oli vanhat luksus kanttiautot ennen sotia? V16 Cadilacit tai prototyyppi jenkit?
    Osasyy on että auto hukkuu massaan, mutta syy on myös siinä että koko tapahtuma on tuntuu olevan vain sitä varten, että saadaan syy kokoontua, viettää päivä kuumassa ja sen jälkeen lähteä kiertämään kylää kumia poltellen, viinaa kitaten ja yleisesti rälläten, ei ihan sitä mitä minä odotan autotapahtumalta, mutta ehkä se on juuri sitä jollekkin.
    Tapahtuma itsessään ei tarjoa mitään elämystä, mutta iltaelämä Västerå:issa on sitä, mutta sekin osaltaan muuten kuin autoilun pohjalta.

    Yleinen huomio:
    Alkaa tuo jenkkiauto harrastamisen ikä olemaan aika korkea nykyään ja auton kunto on suorassa suhteessa kuljettajan ikään, mikä tarkoittaa sitä että 10-vuoden kuluttua on Ruotsissa tarjolla aika paljon hyväkuntoisia autoja.
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kävin Powerissa putkeen 1994-2001 eikä mua ärsyttäny mikään.Ehkä se ,ettei ehtinyt juuri nukkumaan kun oli niin paljon näkemistä.Ja majoituskin oli auton takapenkillä joten ei voi silläkään rehvastella,heh heh.Välillä tiet on tukossa,mut mitäs sitten?Ajaa jonnekii parkkiin ja kattelee.Rompetorilta en odottanutkaan ihmeitä löytäväni kun harrastelen noita vähemmän haluttuja malleja joitten osia ei tuolla juuri ole.Laivamatkatkin meni lähes aina ilman hyttiä,onneksi usein löytyi edes Huvudstadspladet-kasa peitoksi,omiaan siihen käyttöön.
     
  8. eldorado

    eldorado Gearhead

    Kannatta mennä Rättvikiin eikä Poweriin.. jenkkejä ja tapahtumia koko viikko Siljan järven vieressä, paljon autoja Norjasta ja upeita maisemia, vielä ehtii tänä vuonna sinne.

    http://www.classiccarweek.com/arets-nyheter/

    ja vaikka samalla reissulla viikonloppu ennen classic car week ihan ihan vierekkäin:

    http://www.orsadragfest.se/

    Halpoja mökkejä löytyy ainakin Morassa ja Orsassa niitä ei lopu kesken Orsassa oli viime vuonna mökit tarjoushinnalla Karhupuiston (www.orsabjornpark.se) vieressä, sekin nähtävä paikka jos on lapset mukana..
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Itse kävin kans ens kertaa, ja täytyy myöntää että ei ole valittamista......ens vuonna uusiks.

    Ei me sinne mitään rompetoria menty kattomaan, vaan mentiin sinne Ryyppäämään :)

    Kerta kaikkiaan hyvä kokemus
     
  10. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear


    Niin en tiä mutta joskus tekniikan maalimassa oli juttu että auto tulee halvemmaksi ostaa kokonaisena kuin osina, kyseessä taisi olla kylläkin kupla-volkkari..
     
  11. Pesci

    Pesci 1st gear

    Toista kertaa oltiin kääntymässä ja taas oli aivan pirun hauskaa. Ensi vuonna ehdottomasti uudestaan, toivottavasti omakin kiulu olisi reissu kunnossa. :)
    Semmoisen huomion olen taas itse tehnyt että tuolla on paljon mukavampaa olla kameran varressa kun kotimaisissa tapahtumissa. Johtuneeko sitten kulttuuri erosta, yleisestä ilmapiiristä vai alkomahoolista mutta ihmiset hymyilee, vilkuttelee ja jopa poseeraavat kameralle.

    Niitä kuvia alta eri päiville jaettuna.
    http://pesci.kuvat.fi/kuvat/2013/Big+Power+Meet+2013/
     
  12. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Tattista vaan kuvia laittaneille. Se on melkein puolet reissusta kun saa kuvista ammentaa fiilistä, joita toiset onnekkaat on päässy paikan päällä todistamaan.

    Hienoja nuo Ruotsin lintat. Etennii liekitetty Kapitääni, jossa lukee takaluukussa selvällä Suomenkielellä, jotta Rakkari! :)
     
  13. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kyllä ruotsalaiset osaa laulaa! mutta kyllä voin sanoa että aika hyvin pysyttiin meidän 3 auton retkueella perässä! :D ( '68 avo 300, 80-matta sedan caprise missä jaloviina teippaukset ja '75 avo buick)
     
  14. unknown

    unknown 3rd gear

    Kovinta meteliä piti se Saksalaisten Hummer H2, missä oli peräkärry perässä ja (terassin lisäksi) aivan hervottomat kajarit, jotka otti virtansa aisan päällä olleesta agrekaatista. Parasta musikkia koko tapahtuman aikana ja musiikin kuuli toiselle puolelle kaupunkia.
    Kävivät muuten kusemassa vuorotellen Audi -merkkisten autojen päälle, minkä nyt sattuivat löytämään ja ehtivät tankkaamaan, liekö jotain henkilökohtaista kyseistä automerkkiä kohtaan...

    Ottiko kukaan kuvaa?
     
  15. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kuulin vae juttuo parkissa ollessa että mennöövät tommosella kokkoonpanolla ja Esseli on just ja just valmistumassa.. :odroll:
     
  16. Sheikki

    Sheikki 3rd gear

    Sen verran loisto reissu, et tilasin tänään uuden reissun ensvuodelle, 16 metrisellä autopaikalla. Sopii kylä kierrokselle kaikki kaveritkin mukaan :)
     
  17. oolanti

    oolanti Gearhead

    Mietin pitkään, jaksanko ylipäätään alkaa kommentoimaan melkoista vuodatustasi. Todetaan nyt heti, että makuasioista ei toki sovi kiistellä. Kommentoin nyt kuitenkin, jottei joku tuleva ensikertalainen nyt saa täysin väärää kuvaa kokemuksesi pohjalta. Tapahtuma ei ilmiselvästi sopinut sinulle, joten siitä tuskin tulee sinulle perinnettä - itselläni oli vuorossa 24. vuosi putkeen Powerissa ja ensi vuonna juhlistan omaa neljännesvuosisataani spektaakkelissa.

    Power-päiviin mahtuu kaikenlaista oheisohjelmaa, joissa käyminen rikastuttaa reissua. Varsinaisen päätapahtuman (jos lentokenttäalueen kokoontumista voinee siksi kutsua) lisäksi kannattaa tutustua mm. drive in -häihin, Autotechin tarjontaan (auki 24h), Ikean parkkiksen hulinoihin (tänä vuonna mm. burniksia ja kuolemanajoa), ym. ym. Iltacruisingit ovat nähtävyys sinänsä, ja niihin kannattaa osallistua jalkamiehenä katsojan ominaisuudessa. Tulipa tänä vuonna osallistuttua muuten ekaa kertaa Fin Bil -cruisingiin, joka kokemuksena ikimuistoinen. Katujen varsilla ei ollut satoja, ei tuhansia, vaan kymmeniä tuhansia jenkkiautojen ystäviä - tavallisia västeråsilaisia + ulkopaikkakuntalaisia. Poliisin arvion mukaan lähelle 100 000 ihmistä!!! Aivan uskomaton ajokokemus näin veteraanillekin - autossa oli mukana myös ensikertalainen, joka ei meinannut pysyä housuissaan (naisihminen muuten!!!). Vinkki: osallistukaa Fin Bil -cruisingiin - se on kätevin tapa päästä pois lentokenttäalueelta ilman ruuhkaa :wink:

    Summa summarum. Power ei liene tapahtumasi, mutta älkää nyt kukaan vaan olko menemättä yllä olevan kirjoituksen perusteella tapahtumaan, jollaista ei toista Euroopasta löydy. Tapahtumassa on joka vuosi jotakin uutta kummasteltavaa, näin voin kertoa 24 vuoden kokemuksella. Ja mitä tulee autojen määrään, niin jokaisessa monipäiväisessä tapahtumassa lasketaan autot yhteen jokaiselta päivältä, samoin kuin esim. näyttelyissä kävijämäärät. Tänä vuonna Powerissa 21 000 autoa kolmen päivän aikana. Parhaimpina päivinä lentokenttäalueella on ollut reilusti yli 10 000 autoa - kyseessä siis Euroopan suurin ja kenties myös maailman suurin jenkkiautotapahtuma. Jos joku tietää Jenkeistä suurempia määriä jenkkiautoja yhdellä kertaa samalla alueella, niin informoi ihmeessä...

    LONG LIVE THE POWER
     
  18. JariV

    JariV 2nd gear

    Lähettiin viime hetkellä Johannisbergiltä vaimon kanssa että kerettiin voimalan kupeeseen katselemaan Fin Bil -cruisingia. Vaimo oli ekaa kertaa Västeråsisssa (ei autoharrastaja mitenkään, brasilialainen) ja haluaa mennä uudestaan ensi vuonna. Itse oon käynyt jo 12 kertaa (vaimitenseoli) ja aina jaksaa vaan yllättää, tosin edellisestä kerrasta on jo 8 vuotta.

    Kannattaa siellä ainakin yhden kerran käydä. Toiset tykkää, toiset ei.
     
  19. Dodge70/79

    Dodge70/79 1st gear

    Ensikertalaisena matkassa ja kentälle päästyäni tuli niin kotoonen olo, oli laakeeta aakeeta niin ku kotopuoles. Aika meni suurimmaksi osaksi swappi pöytiä kelates, oli aika caddy painotteista, mutta ei se haittaa, pitäähän niihin osia saada, meille Moppe- miehille riittää kun saa uuden merkkivyön! vitsi-vitsi.
    Autoja kierrellessä meni toinen tovi ja sitten pitikin jo lähteä pois alueelta. Vahingossa gruisinreitille ja oli HIENO kokemus kun oli porukkaakin niin paljon kadun varrella ja vastaan tuli toinen toistaan hienompia autoja.
    Saatamma mennä uudestaan ensi vuonna jos resurssit antaa myöten.
    Pitää aloittaa syksyllä bensarahan keruu....
     
  20. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

Kerro tästä muillekin!