Powerglide "jysäyttää" vaihtaessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja roadmaster95, 16.8.2017.

  1. roadmaster95

    roadmaster95 2nd gear

    Auto on 59 Impala 283:lla, alunperin ollut rauta PG, myöhemmin vaihdettu alu vastaavaan (vm. 62?). Tänä kesänä on ilmennyt, että automaatin vaihtaessa ylös tai alas kuuluu/tuntuu välillä kunnon jysäys/klonksaus... vaihteet sinällään tuntuvat toimivan, itse vaihtotapahtuma vain on epätyydyttävä. Tarkistettu vaihteistoöljyt, peräöljyt, kardaani, kaikki ok. Voisiko olla ok säätää vaihteistossa pantoja? Jos näin, niin onko kellään antaa jotain arvoja, ohjetta tai jopa jonkinlaista räjäytyskuvaa lootasta asentajaa varten?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Chevytalk.com sivuilta on linkki 61-64 shop manuaaleihin..... sieltä ainakin löytyy.
    Mutta pannan säätö on: kiristä ruuvi 40 in lbs ja löysää sitten tasan 4 kierrosta ja kiristä lukitusmutteri. Turbaania ja kardaanin pitäis pyöritellä samalla jotta panta ja rumpu keskittyy....avainkoko on muistaakseni 7/32" kuusiokolo.
     
  3. roadmaster95

    roadmaster95 2nd gear

    Ok, kiitos! Tutkin ja kokeilen onnistuuko.:)
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun sen kiristysruuvin pistää momenttiin niin rumpu ei pyöri enää yhtään mihinkään vaikka hinais autoa.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...niin, mutta noin se 63 shop manualin supplementissa sanottiin, että pyöritellä pitäis ;)... olen minäkin sen säätänyt jonkun kerran ilman momenttiavainta, ihan näppituntumalla pienellä räikällä, mitään pyörittelemättä. Tuo 4 kierrosta aukipäin sitten pitäisi kuulema olla just... eikä melkein sinnepäin :rolleyes:
     
  6. roadmaster95

    roadmaster95 2nd gear

    Terve vielä!
    En ole saanut autoa vielä korjaamolle, joten vielä pari tyhmää kysymystä. Missä kohden ko. ruuvi on? Poistanko laatikon pohjalevyn ja se on siinä hollilla? Ja samalla suodatin ja tiiviste vaihtoon, vai kuinka? Luin jostain että öljyä poistuu n. 4,5 l, olisiko näin?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Outo löysi googella "powerglide band adjustment" youtubevideon yms aika helposti. Ulkopuolella on ruuvi ja mutteri.
     
  8. Stout

    Stout 3rd gear

    Kannattaa ennen pantojen säätöä, että laatikon alipainesäätimelle menevä putki/letku on ehjä ja kiinni säätimessä. Jos se on esim. irti, poikki tai tukossa voi laatikko juuri noin "jysäyttää" vaihtaessa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se säätö on pelkääjän puolella, lukitusmutteri on 9/16" kannalla. Ei tota säätöä varten tarvita "korjaamoa". Alipaineletkun puuttuminen tai vuoto nostaa kyllä painetta mutta samalla vaihtaa vaihtohetken melkoisen korkeille jenkoille. Jysäys saattaa johtua juurikin siitä että panta on helvetin löysällä.
     
  10. roadmaster95

    roadmaster95 2nd gear

    Ok, kiitos!
    Riittää siis jotta kiristää pannan ulkopuolelta ilman sen kummempaa purkamista. Käytän autoa tutulla korjaamolla ja tarkoitus tehdä muutakin huoltoa samalla.
     
  11. jart$u

    jart$u Gearhead

    Kuka pelkää missäkin ( ei saa antaa pelolle valtaa..)
     

Kerro tästä muillekin!