Powerglide

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja timppa, 27.5.2002.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Mikä systeemi tuo on. Monissa kiihdysautoissahan tuota käytetään. GM:n vaihdelaatikkohan se on.
    Mutta onko se tomaatti vai puoli-automaatti vai manuaali ja onko se kenties kestävämpi/ varmempitoimisempi kuin esim. TH350?? Monta vaihdetta noissa on?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kaksi vaihdetta +pakki
     
  3. late

    late Gearhead

    PG on on ihan tavan automaattiloota, kaksvaihteinen ja kestää sen mitä 350:kin
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mulla on sellanen käsitys että PG kestää paremmin kuin TH350 tai TH400. Riippuu tietysti palikoistakin.

    PG sopii kevyisiin autoihin (alle 1500kg) pitkän ykkösen (1.76 tai 1.82) ansiosta. Se on myös edullisin, kevyin, syö vähiten tehoa ja siihen saa trans brake systeemit halvalla.
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    onkos Moparilla / Fordilla vastaavaa askia?
     
  6. mg

    mg Gearhead

    Jaaa, pikku moppeen saahaan tuo PG kans suht kiltisti kiinni..
    ja onko vastaavaa pg:lle; tf904?

    -tais mennä jotenkin ohi, taidan mennä kotiin takas tuutimaan. :smile:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    PG on suosittu aski bracket-luokissa, on helppo ajaa tasaisesti kun ei ole kuin yksi vaihto jonka voi sössiä. Kun vielä laittaa ajastimen ja solenoidin niin ei tarvi sitäkään murehtia.

    "se on väännön vähyyttä jos tarvii paljon vaihteita"
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, hyvä bracket lotahan se. Kevyissä autoissa ei häviä kulussa juurikaan kolmivaihteiselle. PG:ssä on suht suuret kytkimet ja se kestää hyvin tehoa, syö sitä silti vähiten. Siihen on myös halvinta ja helpointa laittaa toimiva trans brake mikä osaltaan selittää sen suosiota.
     
  9. fisu

    fisu Gearhead

    ford-o-matic, käytetty -60 luvun alussa, oli mercuryissä merc-o-matic.
    -63 Meteorissa oli tuo ja sen pystyi hinaamaan käymään(omistajan käsikirja on vielä tallessa, täytyy tarkistaa ohjeet)
     
  10. timppa

    timppa Gearhead

    Mikäs on trans breikki? :grin:

    Niin väännön vähyyttähän sekin on jos täyslastattu paku tarvitsee enemmän kuin kolme vaihdetta normaaliajoon. Samoin kun jos kevyt, alle 1½-tonninen kiihdytysauto tarvitsee yli kaksi lovea... :grin:
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    trans brakella lukitaan pakki ja ykkönen yhtä aikaa päälle, kun lähdetään laukaistaan pakki pois ja menoks.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä kun joku toinen ilkes tota kysyä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    mut eiks kuitenki th 350 oo parempi ajelu/cruising laatikko kun poverglide ja minun ymmärtääkseni poverglide ei oo mikään kovin polttoaine taloudellinen vaihtoehto
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    eiköhän se taloudellisuus johdu ihan turbiinista, perävälityksestä, kaasarista ja nokka-akselista, sekä tietysti siitä että auto on säädöissään. Kokonaisuus ratkaisee.

    PG sopii paremmin kevyisiin autoihin, TH350/400/200/700 raskaampiin jossa tarvitaan lyhyempää ykköstä lähdettäessä paikaltaan.
     
  15. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Itse kyllä olen sitä mieltä, että kolmipykäläinen on parempi jos kruisailet kaupungissa. Lähtö on autolle kevyempi, bensaa menee tästä syystä vähemmän kaupungissa, tämä korostuu tietysti jos on myös harva peräruuvi.
    Jos taas ajelet pääasiassa maantietä sitten se on varmaan hyvä aski.
    Kisahommista minä en paljoa tiedä, mutta edelliset kirjottajat taisivat jo ruotia sen osan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    700 lootasta saa kyllä ihan hyvän askin katutehoisen moottorin päähän jos sjoittaa vähän käpyyvä ja 350 lootakin on hyvä kun siihen tällää tiheän ykkösen, mutta kuten joku sanoi se on väännön puutetta jos kikkailee vaihteilla.
     
  17. late

    late Gearhead

    PG:ssä on kakkosen valitys sama kun th 350:sen kolmonen joten ei ainakaan matka-ajossa vaikuta kulutukseen.
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Saattaapa jopa kulutus matka-ajossa pudota. PG kun hukkaa vähiten tehoa ja autokin keventyy jotain 40kg pelkällä laatikon vaihdolla, siis jos on alumiinikuorinen loota.
     
  19. osmo 88

    osmo 88 1st gear

    turbiini

    käykö th350 turbiini pghen
     
  20. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Käy jos siihen vaihtaa th:akselin 8)
     

Kerro tästä muillekin!