Powerstroke 7.3 Ei käynnisty kylmänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kädetön, 28.10.2019.

  1. Kädetön

    Kädetön 1st gear

    Ongelma:
    Excursion ei lähde käyntiin kylmänä ilman lohkolämppäriä, kun mittari laskee +5c°

    Kun lähtee käyntiin, niin kylmä kone jää usein käymään vajaalla ja hetken päästä kaikki pytyt mukana , ajo muutenkin tuntuu tukkoiselta/laiskalta..

    Lämpöisestä tallista jos käynnistää niin ei mitään ongelmia

    Kulutus 18-20L/100, muutama vuosi takaperin kulutus oli 13-14L/100
    Maantiellä pääsi joskus jopa 10L/100 nyt ei toivoakaan

    Pyörittää siis konetta vaikka maailman tappiin mutta käyntiin ei lähde kylmänä.
    Hehkut vaihdettu, hehkun rele vaihdettu, öljyt 15-40.. mistä lähtis vikaa hakeen?

    Apuja otetaan vastaan.

    Löytyiskö pirkanmaalta ketään velhoo joka osaisi näitä räplätä?

    Potilas: Ford Excursion 7.3 2003 aj. 199TML
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tästä alkaa oleen jo liikaa aikaa kun olen aktiivisesti pulannut tollasen kanssa, ja etänä korjaaminen on muutenkin mennyt miltei aina perseelleen.

    Mutta, jos hehkut, rele ja kaikki ne typerät johtosarjat on oikeesti kunnossa (?), niin ekaks tulis mieleen koneen öljyn lämpö anturi vika. Hehkujen päälläolo ja moni muukin aisa riippuu siitä.

    Muistaakseni sekin anturitieto ohitetaan oletusarvoilla jos siltä ottaa piuhan irti. Kokeilu ei maksa mitään.

    Öljyt on talviöljyiksi turhan kiinteät, mutta ei pitäs vielä plussan puolella olla varsinainen ongelma.
     
    Muokattu: 29.10.2019
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Startin pyörintänopeus on yks mikä vaikuttaa. Kaipa noissakin on jo välitetyt startit, niin niissä on kuulalaakerit ja ihan pelkkä kuulapitimen särkyminen saa sen laakerin jumimaan ja vauhdista lähtee helposti kolmannes.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Ehottomasti vaikuttaa käynnistyvyyteen miten virkku startti on.

    Ei kuitenkaan käyntiin, ajettavuuteen ja kulutukseen, mihin tuo anturi vaikuttaa. TOSIN, en kyllä näe senkään aiheuttavan ettei käy kaikilla heti..... Saattaa olla myös monivammainen. Useinhan vasta toinen tai kolmas jne vika lopulta pakottaa toimenpiteisiin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Joku suuttimista temppuilee, vuotaa paluu puolelle tai pyttyyn? Aiheuttaa juurinkin huonon kylmäkäynnistyksen ja lisääntyneen sopan syönnin.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näillä linjoilla olisi myös IPR venttiili mikä annostelee ruiskutuspaineita, ja miksei myös itse painepumppu.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Testeriin.
     
    juhamann tykkää tästä.
  8. Mercury

    Mercury Gearhead

    Suuttimien o-renkaat,suutinsolenoidien shimmaus,jne.

    Laitoithan Motorcraft/Beru tulpat?

    IDM ei sytytä suuttimia jos pyörintänopeus alle minimin.

    Ehta startti ja kaapelit sekä vähintään 100ah akut.(omassa 140ah)

    WaitToStart valo on "idioottivalo",ei kerro kauanko hehkut on päällä.
    PCM hehkuttaa max. jopa 120 sekuntia.
    Volttimittari kun nytkähtää niin käyntiin hep!
    Tai vedät hehkureleeltä ledivalon niin näet parhaiten kauanko hehkuttaa.
    Tai laitat hehkut napille kokonaan.

    Laita talveks 0w40 tai 5w40 öljyt,auttaa kylmänä huomattavasti.

    Kulutus/pyttyjä pimeänä kylmänä tosiaan vihjaa suuttimiin/antureihin.

    Juuri heitin 850 km lenkin, 7.3 e350 ajettu 499TML,economy asetuksilla n.11 litraa..

    Jos englanti taittuu,niin AmerikanJoe tietää parhaiten.
    Ei ne täällä tiiä ku Detroitit ja Cumminssit,eikä ne tiiä niitäkään.
     
  9. Kädetön

    Kädetön 1st gear

    Johtosarja vaihdettiin hehkujen kanssa samaan aikaan.

    Startti uusittu myöskin ja akut on 120ah.

    Testerissä käytetty ja silloin vaihdettiin myös yksi suutin, koodeja ei tällä hetkellä.

    Ameerikan palstoja kun tässä on selaillu, niin vastaan tullut muutaman kerran tuo IDM boksi.. voisikohan se yksinään vaikuttaa..?
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olishan se ehkä jossain määrin erikoista jos IDM pelais lämpimästä tallista mutta ei kylmästä? En pitäs mahottomana kuitenkaan, niinkun en mitään näiden kanssa. Sehän on vaihtosuuntaaja ja muunnin, ottaa akusta 12v tasavirtaa ja tekee siitä 115v vaihtovirtaa, mitä ruiskut tarvii max 8 amppeerin edestä. Voisko IDM viritelmä hajota niin että virrantuotto ei riitä kylmille ja jäykille ruiskuille, mutta riittää lämpimille? @Jussi289 osaisi sanoa.
    Jonkun koodin siitäkin luulis tulevan.
     
    Muokattu: 30.10.2019
  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No eihän tuo ensimmäinen elektroniikkapoksi olisi joka toimii lämpimässä mutta pimenee kylmässä.
    Kylmäspraylla tuota voi vaikka kokeilla. Avaa poksin ja pistää auton käymään ja pruutailee kylmäspyytä poksin komponentteihin. Sillä kyllä löytyy irronneet juotokset tai kylmässä koirivat komponentit.
     
    Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  12. Mercury

    Mercury Gearhead

    IDM tykkää joskus ottaa vettä sisäänsä(ainakin e350 se on lokarissa)

    Juurikin nuo solenoidien välykset voi vaikuttaa siihen että ruiskut alkaa pelaamaan kunnolla vasta kun öljy lämmintä..
    Ei auta vaikka kuinka poksi antaa volttia jos solenoidi lyö "tyhjää"..

    Muuten IDM poksia tais olla isompivolttisenakin tyyliin 140v,jos aiot vaihdella..
     
  13. Kädetön

    Kädetön 1st gear

    Laitoin tilaukseen nyt tuon IPR venttiilin ja samaan rahaan IPCeen
    Katotaan mitä niillä tapahtuu..

    Jos vika tuossa IPRssä, niin voisiko vaikuttaa kulutukseen ja "tukkoisuuteen"
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sanosin kyllä, jos ruikutus tapahtuu liian alhaisilla paineilla niin vois kuvitella että lopputulos on juuri tuo.
    ICPeen hommahan olis huomata jos paine ei vastaa mitä tietokone odottaa, ja antaa koodi. Joku kynnysarvohan siinäkin on, mikä ei kenties ole ylittynyt.

    Mutta semmonen huomio vielä, että auton heitteleminen osilla summanmutikassa käy äkkiä turhauttavaksi ja kalliiksi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Osaisi ehken joo, jos olis yhtään perehtyny. Täysin pihalla on vaikee edes arvata.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja parhaassa tapauksessa rikkoo uuden osan täsmälleen samasta syystä kun se edellinenkin on menny. Kun varsin usein se vika ei ole syy, vaan seuraus jostain muusta.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. 47gmccoe

    47gmccoe 1st gear

    itse vietin yhteista elamaa 18vuotta ja ajanut tommoisella samalla koneella 1.4 Mkm ja hieman samanlaiset oireet aiheutti vuotavat suuttimen o-renkaat mitka laski korkeapainepuolen oljynpaineet pois suuttimista auton seisoessa ja kun kaynnisti niin meni hetken aikaa kun se ilmasi niita , joskus kesti jopa 10...15 min ajoa ennenkuin kavi taas kaikilla 8 lla etenkin kun auto oli seisonut pari paivaa , korkeapainepuolella paaseva ilma tekee koneesta tosi tukkoisen tuntuisen ja kestaa yllattavan pitkaan ilmaantua , pari kertaa meni myos noista koskeapaine letkuista o-renkaat mitka tulevat pumpulta kansiin mutta sen kylla huomaa koska alkaa vuotaa oljya auton alle , hehkuja ja hehkureleita joutu vaihtaan jo 2 kertaa tohon ajomaaraan etenkin se hehkurele kannattaa varmistaa etta toimii oikein ja hehkut saavat todella virtaa , toivotaan etta vika loytyy en usko etta on mikaa iso kun sen vaan paikallistaa
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. Kädetön

    Kädetön 1st gear

    Vaikka seisoisi lämpimässä 1kk niin käynnistyy ongelmitta, vaikeuksia vain kylmällä (+5) kelillä ilman lohkolämppäriä..



    Ei ehkä tähän käynnistysvikaan liity tämä seuraava, mutta kerrotaan nyt yksi todella erikoinen vika/mikälie joka tässä kyseisessä cursionissa on...

    Eli autolla kun ajaa pispalan valtatietä Vaakon nakin ohi, niin joka ainoa kerta 6vuoden aikana tippuu kierrokset nolliin ja auto sammuu
    Sitten tien sivuun, vaihde vapaalle, auto käyntiin ja matka jatkuu
    Tämä siis joka ikinen kerta ja aina samassa kohtaa, mikäli kuullostaa huuhaalta niin avaimet ja auton voi tulla hakeen koeajolle ja testaan
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :rotfl: sillä on nälkä. Tai tietää että kuskilla on? Jos kävisit kerran siellä nakkitehtaalla syömässä niin tokenee?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muijalla oli sellanen urpoSaappi, joka ei halunnu tsadista himaan. Se yritti ihan joka perkeleen kerta hyytyä Järvenpäähän. Ja aina samalle kohtaa +-1km.
     

Kerro tästä muillekin!