1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Proform rullakeinuvivut Mopariin

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mopar383, 15.3.2019.

  1. mopar383

    mopar383 1st gear

    Onko kellään kokemuksia kyseisistä keinuvivuista. Halpa hinta eli onko aivan kuraa? Tai mites noi 440 Source?
     
    Muokattu: 15.3.2019
  2. Impala76

    Impala76 3rd gear

    Mulla oli 454 chevyssä proformin siniset tuplarulla vipat... Valitettavasti ei voi suositella.. Todella äänekkäät ja noin 6-7 kesän ajoilla olivat kuluneet keskilaakeristaan väljiksi. Osa enemmän,osa vähemmän. Aloin ihmettelemään venttiilikoneiston entisestään koventunutta ääntä, onneksi tuli ajoissa katsottua koppien alle. Niiden tilalle laitoin comp camsin highenergy diecast alumiiniset tuplarulla vipat. Tovottavasti ovat paremmat kestämään vaikkeivat mitkään erityisen kalliit olleet nämäkään. Ovat ainakin hiljaisemmat kuin proformit.
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitä niil vipoil haetaan? Säädettävyyttä? Mä en ite käyttäis noit halpis rullavippoi lainkaan, tehdaskamaa tai sit kunnollista. Ja rautaa mieluummin kuin alumiinia. Ihan all out racehommat sit erikseen. PRW merkkinä mitä lähtisin uusista kattomaan.
     
  4. Swinger71

    Swinger71 3rd gear

    Joo kannattaa todellakin pysyä erossa halvoista keinuista. On todella huonoa kokemusta noista sourceista.
     
  5. vekku

    vekku 1st gear

    Minulla olisi ylimääräisenä uudet speedmaster pce 261.1087 bbm teräs 1.5 rullavibat. Omaani pitikin olla offset vibat ja lisäksi pohdiskelujen jälkeen paikallaan on nyt nokka, joka vaatii jousipainetta n.600lbs, eli ei varmaan nuille jousipaineille enään kannate kokeilla mitään halppis kamaa.
     
  6. mopar383

    mopar383 1st gear

    Säädettävyyttä ja toimivuutta muutenkin. Tarkoitus toi motti jossain välissä rempata ja samalla vähän piristää sitä lisää. Nokka jossa nostoa noin 0.480"-0.500". Jotain 350-400 heppaa. Tällä hetkellä vakiot rautavipat. Kiitos kaikille vastauksista.
     
  7. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Vakio peltikeinut riittää jos tehotavoite tuo 400 hv.
     
    jariha tykkää tästä.
  8. F-body

    F-body 3rd gear

    Mulla on ollu pikkulohkossa nuo kuutisen vuotta. Alkuun hajosi pari vipaa liian pienien jousipaineiden takia. Venat pääs kierroksilla sekoamaan jolloin vipat otti nokkiinsa. Nykyään on yli 0.600 nostoinen mekaaninen Hughesin nokka ja kierrätetään +7 tonniin säännöllisesti. Varmaan 200 vartin vetoa ja katusikailua takana. Nois tarvii vaan muistaa vetää säätöpultit liimalla kiinni muuten löystyvät. Ite oon noilla pärjänny mut venakoneisto pitää olla muutenkin kohdillaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vakio peltivipat on toimineet ihan ok reilu 500 heppasis moteissa. Varmaan kk sitte dynottiin yks, siin olipreloadit päin P:tä ja se kuoli ku veitsellä leikaten 5400:ssa, 535 heppaa. Joskus muutama vuos takaperin vietettiin päivä Alastarolla vippoja vaihdelleen, oli vakio peltiset ja 1.5 sekä 1.6 välitteiset rullavipat. Päivän puuhailun ja testailun tuloksena saatiin parin sadasosan parannus niin et imuis oli 1.6:t ja paoissa 1.5:t rullat. Sitäkään ei muuttujien takia oikeen voinut suoraan ton piikkiin siirtää.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Riittää peltivipat ihan hyvin noilla tavoitteilla.
    XR268HR oli jo liikaa vakiopeltivipoille, laahurilla tuskin vielä mitään ongelmaa vastaavilla nostoilla?
    2000km kerkesin tolla sahata 2vkn aikana ja yhestä peltikeinusta tuli tönäri läpi sinä aikana. Ja en sääliny kyllä yhtään sitä.

    Yhet säädettävät moparin valukeinut ois itelläki ku jaksais askarrella paikallee, jos jaksaa, ku hyvin pärjää noilla peltisilläki.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl niit tikkui tulee läpi vakionokallakin kun kamat on sopivasti kuluneet. Jos ne on kunnossa niin aika luotettaviks vaot osoittautuneet vähän reippaammassakin käytössä.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Joo nähty kanssa tämä löystyminen,ja siihen on ihan selityskin...ne on paskaa laatua.Metalli kestää vousivoimaa mutta laatutarkkuus vaan sikaa.Possu valiantissa oli jotkut tommoset halppis-mikkihiiri rullavipat ja kesti mutta säätöruuvit aukes,niitä piti vetää hampaat irves kokoajan,joka reissun jälkeen.Alkas olemaan Pro hommia 11sek autolla..
    Vaihdettiin CompCamsin versioon ja kattos kun normi momentilla alkaa pysymäään kiinni..
    Jopa 9sek kyydissä samalla autolla.

    Jos on vippa hyvä niin ihan sama vedätkö 10k rpm niin ne ruuvit pitää pysyä kiinni!Ainoastaan sen voi hyväksyä että kun ollaan tarpeeksi isoa nostoa laulatetttu,se säätöruuvin kierre korkkaa,nousee ylös paineen takia.
    Tätä oon nähnyt kun mennään 10.500rpm ja about 1" nostolla...Mutta lukkoruuvin pitää pysyä kiinni ilman lukkoliimaa.
    Säätöruuvi nousee vipassa mutta lukkoruuvi on kiinni.

    Ja mitä tulee vipusuhteeseen niin sillä vipusuhteen muutoksella ei ole mitään autuutta jos
    kansi+imusarja ei virtaa enempää kuin pienen vipusuhteen nostolla.
    Eli jos 1.5 vipusuhteella sulla on paketissa 240cfm ja 1.6 suhteen nostolla 245cfm niin mitään et huomaa vartilla.Aja niillä 1.5 vipoilla ihan rauhassa.
    Jos taas ainoa pulllistelun aihe koneessa on noston määrä niin laita sitten ne 1.6...

    Jos taas 1.5 vipalla oli 240cfm ja 1.6vipalla 260cfm niin voi näkyäkkin.

    Ja muista että toi vipusuhde ei vain vaikuta nostoon,vaan antaa nokalle hiukan asteita,aukiolo aikaa.
    Kun taas katsotaan asiaa niin että jo olemassa olevaan kombinaatioon laitetaan enempi keinua,nosto ja aukiolo kasvaa ja nokka rajuuntuu,jolloin myös sylinteripaineet tippuu.Kyllä pikku juttu yksinään mutta vaikuttaa siinä paketissa.

    Jos sylinteripaineet tippuu,kansi ja imusarja ei virtaakaan enempää niin mitä odottaa?Ei ainakaan tehoa lisää...Pitäisi siis siirtää nokkaa aikaiselle (saadaan painetta pyttyyn lisää)samalla niin nähdään tykkäskö se siitä.No sitä ei ihan testipäivillä tehdä ellei ole semmoinen jakopää+koppa ennestään.

    Jos se moottori oli jo ennestään huonolla sylinteripaineella niin ei se siitä vipua suurentamalla parane yhtään.
    Jos siellä onkin painetta(enkä puhu puristus-suhteesta) niin vipusuhdetta kasvattamalla ei hävitä niin paljoa ja jos lisätään soppaan vielä se että imupuoli jatkaa virtauskehitystään reilusti niin kyllä,eroa saadaan vartillekin.


    Se sekavippaisuus saattaa auttaa enemmänkin,mutta vaatii Shining Whit tyylisen testidaagenin ja monta vetoa kullakin versiolla.Jos sen tekis niin että haetaan oikeasti tarkat erot niin dynoon ja haetaan ne säädötkin 100-varmasti joka keinukombolle kohdalleen niin nähdään todellinen ero.Jos osia vain vaihdetaan eikä haeta niille rajoja niin se testi ei kerro totuutta täysin.Suuntaa antaa mutta ei koko totuutta.

    Mutta uskon että Shining Whit on nämä rajat jollain tapaa radalla silloin hakenut,silloin se kombinaatio tykkäsi tuosta.

    Yleistää ei voi vain sen takia että jossain moottori-rakennelmassa se ei toiminut suuremmalla erolla.
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mutta mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen:
    Sourcen omia on näkynyt hyvioä ja huonoja.Tiedän monta mottia missä ne on kestäneet ja pari missä ei.
    Niiissä ei laadunvalvonta kovinkaan kummoista,toki paremmillakin se tuntuu ontuvan.
    Mutta Harland,Hughes,Comp....noi ainakin kestäneet.
    Mutta 400hv 383cid koneessa en usko että saat annettua Sourcellekkaan "run for the money".
    On kuitenkin aika pehmoisella jousikuormalla ja nostolla liikenteessä.
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Onko kellään kokemusta noista halvoista Speedmaster / Procomp rosteri rullakeinuista? Niissähän ei ainakaan ole niitä huonomaineisia neulalaakereita. Vähän raikkaamman hydylaahurin (XE285HL) kans voisin noita kokeilla, mutta mielelläni silti kuulisin etukäteen kokemuksia.
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ja vastaavasti tohon mitä chevy 2 kirjotteli noist mobinaatioasioista et etenkin jenkkilehdistössä näkyy joskus sellanen "mistä puhe siitä puute" toiminta kun näytetään kuinka paljon hyötyä jostain taikaosasta on.
     
  16. Onko halvat osat hyviä?
    Voiko niillä ajaa kilpaa?
    Onko pakko ostaa kalleinta, vaikka ei tarvisi olla niin hyvä tai kallis?
    entä jos panee vähän kiristetyn hydraulinokan ja tiheämmän perävälityksen, vaikuttaako se muihin osiin......?
    tuleeko kiinasta monentasoista osaa?

    Toin joskus 25paria Mopar isolohko kansia suoraan sourcelta kun olin sorsan virallinen ensimmäinen diileri täällä. Kaikki epäili ja haukkui että ei voi kestää, täytyy olla paskoja kun on niin halpoja.... 20paria oli ennakkomyyty, loput 5paria lähti viikossa kiertoon ja jokainen tietää että näissä kiinan osissa voi olla paskaa tai voi olla hyvää. Saman tekijän kama voi vaihdella, hommahan on kiinni enemmänkin siitä että mikä on laadun valvonta eli että prosessi on sama aina ja monesti halvoissa kamoissa on ok materiaali, mutta esim. laakeri sisällä on 0,1euron sontaa, kun parilla eurolla olisi saanut hyvän.....

    Toin muutama vuosi sitten alu kansia kiinasta SBC koneisiin. Kivinummen antti osti niitä hyvin ja kehui materiaalia, työn jälkeä jne. Suojasen Timolla virtautin kannen ja virtasi aivan perkeleen hyvin. mutta kukaan ei silti tiedä mitä ne on race käytössä tai pidemmän päälle. Vitun hyviä , tai vitun huonoja. Mutta rahalla saa sitten semmosia missä on takuu ...

    a
     
    Muokattu: 18.3.2019
  17. Lisäksi kaikki nippelitiedon levittäjät ja hiustenhalkojat (suomeksi pilkun nussijat) ei yleensä itse aja millään tai muuten vain elävät "artikkelimaailmassa". Jos tuntuu siltä että halpaan riittää raha, muuhun ei, sitten ostaa semmoset ja nehän voi toimia ihan hyvin. Kyllä sen huomaa jos eivät kestä ja siinä ei halvoilla kamoilla korkealta tipahda jos osat väljästyy tai muuten ovat luokattomia. Jos taas on varaa ostaa kalliimpaa, pistää semmoiset ja todennäköisyys on suurempi että ovat pidempi-ikäsiä tai laadukkaampia. Maalaisjärkihommaa.

    Luen aina noita jenkki tekniikkapalstoja ja jokainen yrittää olla toistaan viisaampi ja puhutaan kuitenkin muutamista hevosvoimista katuautoissa.... ois aamulla käynyt "syväpaskalla" niin kulkisi sama kuin hifistelyn ja nysväämisen jälkeen.

    Katselin vasta eri palstoilta CalTracs keskusteluita ja sillä on samoin miljoona tietäjää ja nippelitiedon asiantuntijaa. Tosiasiassa vain harva oikeasti niitä tankoja, preloadeja, iskarin säätöjä ja muita juttuja on lähtö toisensa jälkeen testannut samoissa olosuhteissa...... = 90% täyttä bullshittiä äijen törinät jokaisella palstalla. Mutta onneksi pääsi mahdollisimman moni pätemään.....

    A
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, moninaista on median mahti. Ja on paljon informaatiota ja sit disinformaatiota myös yhtälailla. Ja tietty erilaisia kokemuksia sekä varsin usein joistain ongelmista vedetyt johtopäätökset syistä ja seurauksista vähintäänkin persoonallisia. Noi erilaiset caltrac tyyppiset asiat on hyvä esimerkki, sellasetpitää olla. Sit kuuntelee ku jengi säätelee ja muuttelee, joo nyt alkaa olee kohdallaan, 60 jalkaa 1.50. Tulee aina sellanen ajatus et niin, meil oli joskus pari isolohkovalluu jois oli kaupast ostetut Direct Connectionin 002&003 takajouset. Niis ei ollu mitään säädettävää. Toinen meni 1.40 ja toinen 1.39 60 jalkaa. Ja toikaan ei siis tarkoita sitä et ne caltracit tai muut ei toimis, vaan et helposti puuhastellaan ja korjataan asioita joil ei oo ongelman kanssa tekoa.
     
    440Mag tykkää tästä.
  19. mopar383

    mopar383 1st gear

    Toi PRW vaikuttais hyvältä. Settiin kuuluu vissiin kaikki palikat ja hintakin miellyttäis.
     
  20. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Isolohkon PRW:t näkyvät maksavan Jegsillä $450 (en tiedä onko kilpailukykyinen hinta), mutta vaikka sivulla ei nyt näy alennuksia, niin miulle tuli tänään maili, että SAVENOW koodilla $50 pois $500 tilauksesta.
    Luulisi, että toimii ainakin puolille öin (Suomen aamuun) ja käytännössähän tuossa joutuisi ottamaan jonkun $50 käikäleen kaupan päälle.
     

Kerro tästä muillekin!